ameo
Moderator
Sv: Äldre häst foder
Stirra dig inte blind på kvoten!! Det som är viktigt är att hans behov av proteiner är täckt, om det sen är överskott på energi utöver det gör bara att han lägger på sig hull och det är ju det du vill.
När det är energiöverskott blir det en låg kvot. Men hästen har inte behov av en kvot, utan den har behov av en viss mängd protein och en viss mängd energi.
Ja, jag tycker det är dumt att ge extra hö en stund varje dag, om man har en häst som behöver gå upp i vikt. Ge istället foder som kräver mindre tuggande (mindre tidsåtgång) för att få i sig samma mängd näring, alltså någon form av kraftfoder.Tänkte främst på att få mer protein i - för kvoten är alldeles för låg från första början. Speciellt då jag använde mycket olja för energin då han tappade.
Är det så dumt att istället för kraftfoder ta ut honom och ge extra hö samt proteintillskott då vi har dåligt med det i höet. Ger hellre grov än kraft. Olja är enkelt och det äter han så det täbkte jag fortsätta med.
Räknar med att det tar tid att hulla upp en häst.
Stirra dig inte blind på kvoten!! Det som är viktigt är att hans behov av proteiner är täckt, om det sen är överskott på energi utöver det gör bara att han lägger på sig hull och det är ju det du vill.
När det är energiöverskott blir det en låg kvot. Men hästen har inte behov av en kvot, utan den har behov av en viss mängd protein och en viss mängd energi.