Vänja ihop en stor och en liten hund.

Vildvittra_

Trådstartare
Det rör sig om en 3årig toypudelhane och en 1,5årig goldenhane. Pudeln är nyfiken på goldenpojken och det går bra att vara ute och gå med de tillsammans i koppel, då bryr sig inte den stora så mycket om min lilla kille. Men pudeln är ganska rädd för golden med, han är ju så ung och tramsig och vill leka med lillpudeln och då blir pudeln rädd. Förstår väl jag när det kommer en myycket större hund och springer och hoppar mot honom. Inne är det samma sak. Då är pudeln intressant igen för golden så han vill vara och hoppa runt om honom och busa = min pudel blir rädd.
Hur ska vi göra för att lära de här att umgås? Vågar man lita på goldenhanen att han har nog koll på sin kropp att han inte gör pudeln illa, så liten som han är behövs det ju inte särskilt mycket...
Alla tips uppskattas.

Sv: Vänja ihop en stor och en liten hund.

Vildvittra_ skrev:
Det rör sig om en 3årig toypudelhane och en 1,5årig goldenhane. Pudeln är nyfiken på goldenpojken och det går bra att vara ute och gå med de tillsammans i koppel, då bryr sig inte den stora så mycket om min lilla kille. Men pudeln är ganska rädd för golden med, han är ju så ung och tramsig och vill leka med lillpudeln och då blir pudeln rädd. Förstår väl jag när det kommer en myycket större hund och springer och hoppar mot honom. Inne är det samma sak. Då är pudeln intressant igen för golden så han vill vara och hoppa runt om honom och busa = min pudel blir rädd.
Hur ska vi göra för att lära de här att umgås? Vågar man lita på goldenhanen att han har nog koll på sin kropp att han inte gör pudeln illa, så liten som han är behövs det ju inte särskilt mycket...
Alla tips uppskattas.

Tänk också på att Goldenhanen som snart blir "vuxen" kommer att sätta sig meot pudelhanen om vem som skall ta över som ledare och då är det ännu värre eftersom goldenhanen är mycket större och starkare. Det kan ju bli stora problem om pudeln är rädd. Men jag hoppas verkligen att du får goda råd från nån som är kunnig. Hoppas allt löser sig :) Har själv en golden kille på 1,5 år och jag vet hur busiga de är ;) Lycka till

det har helt o hållet med att göra hur goldenkillen är i sättet...är han tramsig o flamsig så skulle jag inte lita på att han har koll på sig....jag har schäfer o DSG...det funkar pefekt, men min sch'fer vet hur man fixar små hundar...i början när han var pytteliten valp så la han sig ner den stora för att "leka"...
andra hundar är helt hopplösa och visar ingen hänsyn alls...och att knaäcka ryggen på en pyggahund av misstag är inte så svårt...blir dessutom pudeln rädd och springer...kan det trigga goldenhanen mera åt helt fel håll...

En goldenhane dessutom på 1.5 år är otroligt busig och håller ju på att mogna på både det ena och det andra sättet också så jag tycker man ska se upp. Alla är ju inte så men många hanar är ju som jobbigast då.
Martha vad är DSG? :D

DSG = Dansk-Svensk Gårdshund

apache_small.jpg

En sån här :love: (dansk/svensk gårdshund)..den lille..
JNGPFQKNQRDQQ.jpg

..såhär stor är han nu
JOGPGOQQPRINQ.jpg

ÅÅÅ de är såå söta hihi. Hur är de i temperament osv?

pigga alerta...min är ALLTID glad....ingen soffhund precis men det går inte en dag utan man får skratta :D...turbo heter han :angel: och han är som en liten turbo....

martha skrev:
pigga alerta...min är ALLTID glad....ingen soffhund precis men det går inte en dag utan man får skratta :D...turbo heter han :angel: och han är som en liten turbo....

Haha va kul. Han är verkligen fin ju. Ser stor ut för sin ras eller??

Goldenhanen är väldigt busig och flamsig. Han verkar tro att han inte är större än en dvärgpudel själv.. :crazy: Dock är han van katter och brukar leka med dem, men de kan ju bara hoppa upp på en hylla eller något så fort de blir less...
Ingen som har fler tips, skulle vara guld värt om de här hundarna kunde lära sig umgås...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 953
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 695
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 818
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 477
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA