Vandra med hund!

Tonto

Trådstartare
Är det några här på buke som är ute och vandrar med era hundar?
Vart har ni vandrat och vad har ni med er när ni är ute?

Jag är himla sugen på att vandra med hundarna i slutet på sommaren, men jag vet inte riktigt vart jag vill vandra, så om någon har förslag på trevliga platser att vandra på så vore det toppen!

Jag är himla sugen på att vandra med hundarna i slutet på sommaren, men jag vet inte riktigt vart jag vill vandra, så om någon har förslag på trevliga platser att vandra på så vore det toppen!
Vi fjällvandrade med vår ena hund i somras, i Vålådalen, det var härligt! Annars brukar min sambo vandra olika etapper av Skåneleden med samma hund, men det är väl lila långt för er till Skåne som till fjällen;)

Vi fjällvandrade med vår ena hund i somras, i Vålådalen, det var härligt! Annars brukar min sambo vandra olika etapper av Skåneleden med samma hund, men det är väl lila långt för er till Skåne som till fjällen;)

Jag var nere och gick lite av Skåneleden 2014. :) Men det spelar inte så stor roll om det är långt att åka dit. Jag ska googla på Vålådalen! Tack!

Vi har vandrat dels längs Skåneleden, vid Brösarp (jättefint, och bra att ha med hund!), och dels har vi gått Jämtlandstriangeln, som är otroligt fint och lagom att ha med hund. På Jämtlandstriangeln går det att hyra hundrum om det inte är så att det känns som en kul grej att släpa med sig tält... ;)

Kan varmt rekommendera FB sidan Vandra med hund i Sverige! Mkt bra sida med tips om allt från packlista för hunden till vandringsleder. Har själv planer på att gå Jämtlandstriangeln som Flixon tipsade om i sommar. En 3-dagars vandring om man går enbart triangel men kan med fördel kombineras med en tur upp på Syltoppen (Sylarna) för en 4-dagars vandring. Vandrde i det området, dock utan hund, för några år sen och kan varmt rekommendera det! Vill man hyra hundrumen vet jag dock att man måste boka i tid.

För er som ska vandra Jämtlandstriangeln vill jag bara informera om att på fjällstugorna kan man inte boka rum. Hundrummen är begränsade, så kommer ni dit sent och rummet är fullt så är rummet helt enkelt fullt. Däremot kan man boka rum på fjällstationerna där hund är tillåtet.

Så när vi vandrade där hade vi tält med och tältade, men någon natt sov vi i fjällstuga i hundrum. Två stugor vi kom till hade redan fullt i hundrummen, så det kändes bra att vi bestämt oss för att tälta.

För er som ska vandra Jämtlandstriangeln vill jag bara informera om att på fjällstugorna kan man inte boka rum. Hundrummen är begränsade, så kommer ni dit sent och rummet är fullt så är rummet helt enkelt fullt. Däremot kan man boka rum på fjällstationerna där hund är tillåtet.

Så när vi vandrade där hade vi tält med och tältade, men någon natt sov vi i fjällstuga i hundrum. Två stugor vi kom till hade redan fullt i hundrummen, så det kändes bra att vi bestämt oss för att tälta.
Det är ju dock fjällstationer, alla tre "hörnen" av triangeln så just Jämtlandstriangeln är ju enkel på det viset.

Har mest gjort dagsturer, i somras Sörmlandsleden och sen lite i Härjedalen. Är riktigt sugen på att fjällvandra i sommar också. Både Jämtlandstriangeln och Muddus är lockande (och Sarek såg jag info om idag men vet inte alls hur det är med hund) men nu i sommar blir det nog mer av de jag redan gjort.

Har gått med hund i Grövelsjön flertalet gånger, sen jag var liten. Då har vi bott vid Sjöstugan och gjort dagsetapper. Jättemysigt och skönt att veta att vi har boende där hund är tillåtet.
Planen är att göra det i sommar igen, premiär för sambon :)

Skäckerfjällen nordväst om åre är mitt favoritställe :love:
Triangeln är fin och vill man kan man enkelt förlänga den turen. Vålådalen är fint och ganska lätt terräng men man får inte riktigt fjällkänsla enligt mig. Abisko är också magiskt vackert och man tar sig lätt dit med tåg.

Till hunden har jag mat, sjukvårdsmaterial, regnoverall, skor, hopvikbar matskål och ev liggunderlag om han inte sover i tältet. Har man en frusen hund är täcke också en bra grej att ha med.

Har gått två gånger i Jämtland och flera helger på bohusleden. I sommar blir det hardangervidda.
Hunden, en tibetansk terrier är i sitt esse på vandring. Vi kroknar innan han gör det även när han går blockterräng med så stora block att han hänger i luften mellan blocken istället för att nå ned till marken.

Har gått två gånger i Jämtland och flera helger på bohusleden. I sommar blir det hardangervidda.
Hunden, en tibetansk terrier är i sitt esse på vandring. Vi kroknar innan han gör det även när han går blockterräng med så stora block att han hänger i luften mellan blocken istället för att nå ned till marken.
Jag har täcke med mig och har nu kompletterat med en ulloverall. Första fjällvandringen vardet några få plusgradet och det regnade på oss konstant i fyra dagar och att behöva stoppa ned en iskall och dyngsur hund i sovsäcken gör jag helst inte igen. Tältet var så blött inuti att han inte torkade och han var våt inpå skinnet och täcket kunde man vrida ur...

Vi köpte nytt tält efter den resan och ulloverallen sydde jag av en tröja som krympt

Vi har vandrat dagsetapper i Tresticklans nationalpark. Kan varmt rekommenderas! Otroligt vackert, mycket vatten, rent och klart och underbar natur.

Borgafjäll - lite olika etapper att välja på.
Hemavan - jättevackert.
Hurdal i Norge - lätt att gå och vackert.
Exempelvis...

Är det viktigt att det är nära där du bor eller kan du tänka dig att åka en bit? Det finns ju ofta fina slingor som är kopplade till någon av de större lederna; Kungsleden, Bohusleden... Titta på turistföreningens hemsida så har de en massa tips. :)

Jag sover gärna i stuga/på hotell, uppskattar inte regniga tältnätter... Då blir det att du tar med dig saker för dagsbehov. Något ombyte, extra tröja, ordentlig lunch, myggskydd (kladda på hunden ordentligt!). Lite beroende på årstid.

Har vandrat med hund många gånger, allt från dagsturer till längre. Uppskattas av alla hundar jag har haft och är ett fantastiskt sätt att komma nära naturen, hunden och sig själv.

Har mest gjort dagsturer, i somras Sörmlandsleden och sen lite i Härjedalen. Är riktigt sugen på att fjällvandra i sommar också. Både Jämtlandstriangeln och Muddus är lockande (och Sarek såg jag info om idag men vet inte alls hur det är med hund) men nu i sommar blir det nog mer av de jag redan gjort.

Det är tämligen begränsat i samtliga nationalparker i Norrbotten. Man får man gå med kopplad hund 1 januari – 30 april, i övrigt är det totalt hundförbud i Sarek, Padjelanta, Muddus, Muorkke, Vadvetjåkka och Pieljekaise. Undantaget är den del av Kungsleden som går vid kanten av Sarek, ett par områden i utkanten av Stora Sjöfallet, samt längs med markerade leder och vägar i Abisko. Där får man gå med kopplad hund året om.

Det är tämligen begränsat i samtliga nationalparker i Norrbotten. Man får man gå med kopplad hund 1 januari – 30 april, i övrigt är det totalt hundförbud i Sarek, Padjelanta, Muddus, Muorkke, Vadvetjåkka och Pieljekaise. Undantaget är den del av Kungsleden som går vid kanten av Sarek, ett par områden i utkanten av Stora Sjöfallet, samt längs med markerade leder och vägar i Abisko. Där får man gå med kopplad hund året om.
Ah, det har jag inte kollat! Tack för info

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar