Vandra med hund!

Ska gå Jämtlandstriangeln med en kompis precis efter midsommar, har aldrig vandrat innan så hoppas på att det blir bra! :) Vi kommer inte sova i tält, så vi har bokat hundrum på fjällstationerna, samt att vi har stuga i Åre en vecka så det blir nog några dagsturer där också. På hemvägen funderar vi på Vålådalen!

Ska gå Jämtlandstriangeln med en kompis precis efter midsommar, har aldrig vandrat innan så hoppas på att det blir bra! :) Vi kommer inte sova i tält, så vi har bokat hundrum på fjällstationerna, samt att vi har stuga i Åre en vecka så det blir nog några dagsturer där också. På hemvägen funderar vi på Vålådalen!
Annars kan jag rekommendera att ta dagsturer från Storulvån och kanske bestiga lite toppar:)

Jag hänger på!
Är sugen på att fjällvandra med min i sommar (augusti) men som skåning skulle jag kunna tänka mig fjäll lite söderut. Någon som vet hur det är i typ Sälen eller andra förslag mottages. (Kan tänka mig hotellboende med dagsutflykter eller där det finns stugor/vindskydd)

Borgafjäll - lite olika etapper att välja på.
Hemavan - jättevackert.
Hurdal i Norge - lätt att gå och vackert.
Exempelvis...

Är det viktigt att det är nära där du bor eller kan du tänka dig att åka en bit? Det finns ju ofta fina slingor som är kopplade till någon av de större lederna; Kungsleden, Bohusleden... Titta på turistföreningens hemsida så har de en massa tips. :)

Jag sover gärna i stuga/på hotell, uppskattar inte regniga tältnätter... Då blir det att du tar med dig saker för dagsbehov. Något ombyte, extra tröja, ordentlig lunch, myggskydd (kladda på hunden ordentligt!). Lite beroende på årstid.
Just det reservskor till hunden har jag med. Har aldrig behövt använda dem i skarpt läge men om hunden skadar sig eller tassarna blir ömma är det bra att ha med. Det vore inte kul att behöva bära hem hunden. Det är visst en och annan vars hundar helt "lagt av" och inte velat gå längre.

Vi har tänkt gå två vandringar i sommar, dels Jämtlandstriangeln och dels dagsetapper vid Höga kusten. Förra året utgick vi från Grövelsjön och sov sedan i fyra stugor, Storrödtjärn bla... vandrade in i Norge och kom tillbaka dit vi startade med hjälpa av en bil vi ställt på norska sidan. Mycket fin led!

Vi har vandrat på Gotland, gjort otaliga dagsturer på olika leder runt om i landet, samt vandrat i Grövelsjön. I dag fick jag äntligen fått tummen ur och bokade rum på Storulvån och Blåhammaren i början av augusti. Sylarna tar vi om vädret är fint och vi kan tälta. Jag vill inte dela rum med främmande hundar, vilket skulle ha blivit fallet om vi bokade boende i Sylarna.

Ni som ska gå Jämtlandstriangeln och vill boka hundrum - se till att boka snarast för rummen börjar ta slut. Jag hade tur som fick lediga rum de få dagar som jag hade obokade i mitt semesterschema.

Vi var vid Fulufjället i somras, väldigt härligt. Vi bodde i stuga och gjorde kortare utflykter vilket var skönt eftersom det var första gången vi var ute och vandrade. Fin och varierande natur och många leder att välja mellan.

I sommar funderar vi på att testa Grövelsjön. :)

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar