Väluppfostrad

Sv: Väluppfostrad

Glömde säga att min häst står alldeles stilla i stallgången när jag pysslar och när jag ska sitta upp är han likadan. När vi ridit klart och man behöver mocka ridbanan är han stilla tills jag är klar. SÅNT gillar jag jättemycket! Vilken fin häst jag har va ;-) ?

Jag kan ju säga att om du ska få luft och svikt i din häst så kan du inte rida den utan något alls, .

Varför? Fråga min häst:smirk:
Hon har blivit riden på träns sen hon blev inriden i 4 år då. dagen jag satte på kandaret gillade hon det skarpt redan från början, varför skulle hon göra dte om det nu var skarpare? Om du rider en utbildad häst som är färdig för kandar så märker du skillnad på hästen, du kan använda ännu fler singnaler då där finns miljontals singnaler som används när man kommer upp i klasserna.
samma svar till dig nedan.

Svar:
En häst som bär sig åt som folk och följer dom regler man satt. Som en väluppfostrad unge, alltså. ;)

Andras hästar, som du beskriver dom, styr jag med kroppsspråk och inställning. Farligt ouppfostrade struntar jag i.

LIA

... men han har varit med så pass länge att han kan ett och annat.

Har svårt att tro att det bara beror på att han varit med så länge, min
två-åring gör samma saker som du beskriver nu. Blir hon rädd så hoppar
hon på stället och gömmer sig bakom mig. Det har nog snarare med
uppfostran och framförallt förtroende att göra och inte att han är "gammal
och klok".

gAmmal tråd, men jag kan säga att efter en clinic med en hästpsykolog är "ledarfokuset" utan förankring i verkligheten. I NH-världen handlar allt för mycket om att en individ är dominant, och en annan är underlägsen. Och så vill man att människan tar ledarens plats. I hästens värld kan rollerna skifta beroende på hur motiverade de olika individerna är i olika situationer. En häst som alltid äter höet före de andra är mer hungrig, men kan stå åt sidan vid ett annat tillfälle. Så jag tycker att den här ledardiskussionen blir alldeles för kategorisk. Hon ser sannolikt inte dig som ledaren i alla lägen.
Du drar nog fel slutsatser av den där clinicen. Uttryck som ledare, flockledare, dominans, hierarki, rang osv används och blandas ofta till en osaklig pyttipanna.
Ingen häst står ensam och äter för att den är mer hungrig, utan för att den "ranghögre" struntar i maten just då. Skillnad.

Ledare är vi om hästen låter oss vara det, om vi gör oss förtjänta av det.
Dominanta kan vi vara på olika sätt, t ex mentalt eller via hot osv.

Ingen seriös i NH-kretsar påstår sig vara flockledare. För hur skulle man kunna vara det? Däremot kan man vara ledare för vart och ett av djuren i en flock. Eller dominant över.

I en hönsflock finns vanligen en strikt rangordning, hackordning. Där är A över alla, B över alla utom A, C över alla utom A och B osv. Hos hästar är rangordningen inte lika uttalad.

LIA

förfinade hjälper kan väll göras på tränsbett- om det finns människor som rider hästar barbacka utan träns och kan utföra rörelser fint varför ska man som en dressyr ryttare vara sämre? Hellre skulle jag ge poäng till en människa som kan sitta helt still och men minsta vikthjälpen flytta hästen än att sitta med ett kandar och sporrar. Har inget emot om folk vill använda dem och kan göra det rätt men jag anser hellre att värdesätta människor som kräver mindre skarpare medel till att rida hästen- hur kan det vara åt andra hållet? Men det är bara min uppfattning..

:bow: :bow: Precis!

Jag undrar, som en spin off på tabu-tråden, vad är en väluppfostrad häst för dig? Och hur hanterar du hästar som av någon anledning inte är det? Nu tänker jag kanske mest på när vi kommer i kontakt med andras hästar tex. i våra stall, hästar som puttar, flyttar med bogen, inte hörsammar en anvisning att flytta på sig.

Kort sagt, dina erfarenheter!

Lätt svarat..:D
Led/Transporterings/Uppbindningsbar

Övriga får lära sig detta.

AM

Jag kan ju säga att om du ska få luft och svikt i din häst så kan du inte rida den utan något alls, .

Hon har blivit riden på träns sen hon blev inriden i 4 år då. dagen jag satte på kandaret gillade hon det skarpt redan från början, varför skulle hon göra dte om det nu var skarpare? Om du rider en utbildad häst som är färdig för kandar så märker du skillnad på hästen, du kan använda ännu fler singnaler då där finns miljontals singnaler som används när man kommer upp i klasserna.

Visst, jag skulle ju inte tävla Grand prix med side pul. haha.
Men vadå, menar du att kandar är lika milt som ett tränsbett? Visst, det beror ju på ryttarens händer, men varför skulle det inte gå att utföra samma saker med ett tränsbett? Vad är det som gör att det KRÄVS ett kandar ?

Men vadå, menar du att kandar är lika milt som ett tränsbett? Visst, det beror ju på ryttarens händer, men varför skulle det inte gå att utföra samma saker med ett tränsbett? Vad är det som gör att det KRÄVS ett kandar ?

Av samma skäl som man rider på stång i västern! Det blir mindre hjälper, men inte nödvändigtvis skarpare, hästen har ju mer bett i munnen.

För mej är en välopfostrad häst en häst som i ridning är pigg och frammåt men ej het. När man leder i grimma och grimmskaft går hästen brevid och stannar när man ber den om det. Inget krongel in och ut fårn hage stall eller liknande.

Ja det är det när ryttarens hand är mjuk! Det går visst att utföra samam saker på tränsbett, de flesta rider sina hästar hemm epå tränsbett fast att de är grand prix hästar.. Att förfina hjälperna, om du behöver krama för att ta en halvhalt på ett tränsbett så behöver du bara nudda handen på ett kandar för att hästen ska fårstå att dte är något på gång. När ett kandar används rätt så är det inget fel i att använda det, för man kan förfina hjälperna på det väldigt mycket, och om hästen trivs på det då förstår jag inte problemet? Det som ger kandaret dåligt ansikte är att det är så många ryttare som missbrukar det, tyvärr..

Se slutet på denna video, början är vidrig, men i slutet blir man helt stum.. http://www.youtube.com/watch?v=IXR_SW_soII&mode=related&search=

Vad har detta med saken att göra?

Bara för att man rider på bett så är man djurplågare eller?*suck* Det finns nötskal överallt, och om man letar riktigt noga så lovar jag att du hittar de människorna som slår hästarna för att få den att utföra de sakerna som de gör i slutet på filmen, för det finns rötägg överallt.

En väluppfostrad häst får lov att ha sina 'rädda' dagar, men den måste respektera människans utrymme ! Dvs inte springa på osv.
Hästen ska inte bitas/nafsas utan anledning, vara allmänt lätt och trevlig att hantera!

Filmen ÄR vidrig i början, det behöver ju inte betyda att alla som rider med bett är djurplågare (de som gjorde filmen verkar visserligen tycka det, men personen som ville visa den behöver ju inte hålle med).
Den är helt underbar i slutet, det behöver heller inte betyda att alla som rider bettlöst är perfekta, fast jag tror ju att det är svårare att tvinga en häst att gå bra utan några hjälpmedel alls. Kanske inte helt omöjligt, men iaf ganska svårt.

Och den är värd och se, den kan ge en tankeställare till många ryttare om vad de egentligen gör, fotona i början är tyvärr ingen ovanlig syn. Även om det är sekundbilder borde de vara mycket ovanligare. Fast jag har börjat tröttna på den filmen nu.

EDIT: och jo... denna diskutionen har väl inget att göra just här kanske..

Håller också med om att filmen är vidrig helt klart! Håller med i dina andra åsikter med =)

Jag menar med filmen självklart inte att alla som rider med bett är djurplågare. *suck* Jag ville visa att DET GÅR att rida en häst utan alla dessa hjälpmedel. (som självklart inte har något med djurplågeri att göra) Men det är ju klart att man blir mer imponerad när någon kan få sin häst att gå så otroligt fint utan "hälpmedel".

Jag har fortfarande inte sett någon rida ett Gp program så, den dagen jag ser att de kan det, visst då är jag övertygad men inte innan dess..

Vet ju inte mycket om grand prix eller dressyr, men skulle inte bli förvånad om de i filmen skulle klara det om de försökte. Man kan ju inte gärna tävla så, finns väl regler om att hästen ska vara tränsad? :P

Kul att höra att du håller med i förra inlägget :P

Jag tycker du ställer orimliga krav, det är för många "ska". Hästar är hästar, de är flyktdjur och man kan inte lita på dem i alla situationer. De reagerar efter sina instinkter. Alla hästar är heller inte alls särskilt förtjusta i att lyda, speciellt dominanta ston kan vara svåra. Kolla på Matiné, tex! En av världens "lydigaste" hästar, men inte är hon enligt husse särskilt lycklig över att behöva bli bestämd över.
Bra sagt. En häst kan anses "ouppfostrad" pga att den som hanterar hästen inte har ledarskap och kan kommunicera med den men samma häst kan vara helt annorlunda i händerna på en person som kan sin sak. Hästar har en otrolig förmåga att snabbt pejla in om en person är värd att visa respekt för den får man inte gratis, man måste förtjäna den och det kan även betyda att "läsa lagen" på det vis som situationen kräver.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 697
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar