Väluppfostrad

Sv: Väluppfostrad

Jag stör mig nog mer på "lobotomerade" hästar än lite spralliga, livliga diton. Avskyr att behöva släpa hästar efter mig, jag går i mitt tempo om hästen sedan travar eller galopperar bredvid struntar jag i så länge de håller sig vid mig och inte försöker pipa iväg. Om de däremot halkar efter varje steg jag tar och jag får draaaa dem med mig kräks jag helst. Oftast är det dessa hästar som anses vara så "snälla" och "väluppfostrade" dessutom. Urk säger bara. :crazy:

Haha, jag kan inte annat än att hålla med om det.

Jag tycker du visar på det som verkar vara genomgående, att du tillåter vissa saker som andra inte har några problem med och det kanske är det som gör att det inte alltid är konfliktfritt i våra stall.

Fast är inte en häst som du får dra efter dig lika självsvåldig som en som springer före?

Intressant i alla fall att fundera över vad man själv tycker är okej och inte. Själv skulle jag bli vansinnig om min häst inte uppförde sig vid fodring, å andra sidan accepterar jag att min häst går iväg när jag suttit upp. Jag har helt enkelt inte prioriterat det. Något som många skakar på huvudet åt.

de är riktigt jobbiga- fjordingar har en tendens att vara sådana när man rider/leder (generellt sätt- finns alltid underbara undantag :) ). Förresten är många sega hästar faktiskt inte uppfostrade särskilt- dem ser bara ingen lust i att göra något dumt eftersom det tar mycket mer ork (kan ju hända att dem inte får någon bra mängd med mat just för att de inte ska dumma sig. Som en tränare sa "minska på maten hjälper inte då det inte är meningen att man ska kunna hantera sin häst endast för att den är orkelös. En bra ryttare skall kunna hantera hästen oavsett mängd mat den får", sen kan det diksuteras eftersom många har nog lite svårt med en avställd häst som går på 2 l havre :D )

Har bara EN seg häst som jag tycker om- men han är mest "filosofisk" av sig och har lite motor om han vill. Han är underbaaar!! :love:

Är mer impad av Bent Branderup, hans Hugin är ju blind på båda ögonen, och han utför ju rörelser ur högre skolan :smirk:

Med risk att bli påhoppad måste jag säga att jag inte är speciellt imponerad av de sk. "elitryttarnas" hästhantering...

Är mer impad av Bent Branderup, hans Hugin är ju blind på båda ögonen, och han utför ju rörelser ur högre skolan :smirk:

Med risk att bli påhoppad måste jag säga att jag inte är speciellt imponerad av de sk. "elitryttarnas" hästhantering...

Hugin är en bra snygg häst :D

Tja själv är jag lite emot skarpa bett, sporrar, spå etc "en bra ryttare skall kunna rida alla hästar utan vare sig spö sporrar eller andra hjälpmedel". Men konstigt nog finns det regler i dressyr som säger att efter en viss svårighetsgrad måste man rida på kandar, sporrar osv. Vilket jag tycker är dåligt.. måste väll finnas dem som klarar sig utan eller är det bara jag som hoppas för mycket?

Det betyder ju knappast att något är bättre eller sämre. Jag tycker att den diskussionen, vilken ridning man ägnar sig åt, är helt meningslös och vanligtvis full med fördomar från människor som har noll koll. Jag känner inte till Bent, men han kan säkert vara ett föredöme. Min poäng är att hästar är förblir hästar, oavsett vem som handskas med dem.

Hugin är en bra snygg häst :D

Tja själv är jag lite emot skarpa bett, sporrar, spå etc "en bra ryttare skall kunna rida alla hästar utan vare sig spö sporrar eller andra hjälpmedel". Men konstigt nog finns det regler i dressyr som säger att efter en viss svårighetsgrad måste man rida på kandar, sporrar osv. Vilket jag tycker är dåligt.. måste väll finnas dem som klarar sig utan eller är det bara jag som hoppas för mycket?

Återigen, jag vet inte varför du diskuterar detta, när du uppenbarligen inte vet särskilt mycket om tävlingsdressyr. De flesta ryttare rider på vanligt tränsbett i vanliga fall och disciplinen går ut på att använda så små hjälper som möjligt. På tävling måste man dock följa reglementet, men det kan mycket väl ändras i framtiden. Diskussionen har varit uppe flera gånger. Dock blir bettet aldrig skapare än ryttarens hand.

Ja, att det är konflikter tror jag inte är så konstigt med tanke på att det nog finns lika många filosofier som hästägare. Eller iaf nästan. :crazy:

För att inte elda upp mig i onödan - det tjänar ju sällan något till - försöker jag hitta en godtagbar lägsta nivå. Sålänge den fungerar struntar jag i resten - det är ju inte mitt bekymmer och det som kan göra mig skogstokig med min egen häst vad gäller knuffande med bogen, ouppmärksamhet och fånerier behöver jag liksom inte bry mig om med andras, går ju att bogsera in dem ändå oftast. :D

Men visst är det så - iaf i mina ögon - att en häst som släpar benen efter sig är minst lika "olydig" som en som försöker pinna iväg istället - men sällan är det så i folks ögon. En pigg och yster häst som är lite sprättig och skvättig anses oftast vara ett problem, medan de där man får släpa med sig anses vara så "lätta" och "snälla". Jag som är rastlös får dock magkatarr på kuppen och tycker det är extremt nonchalant av hästen att gå och såsa och har hellre en taktande häst bredvid mig sålänge den vet att hålla sig bakom och inte hoppar på mig om den skvätter.

Vad gäller fodringen har jag gett upp den biten efter en del övervägande. Är så sällan jag fodrar själv att det inte är lönt att lägga energi på den biten och det skall inte störa någon heller om han står och grinar illa i boxen eftersom ingen behöver gå in ändå. Och om det stör någon är det deras problem. ;) Är ju ingen som riskerar att bli skadad så det bryr jag mig inte om.

Min har varit så gräsligt odräglig som ung att jag lagt energin på de bitar som är viktiga för mig för att få vardagliga ting att fungera - och låter honom hållas med en hel del saker säkerligen som andra inte skulle släppa med sina. Tror alla gör sådana avvägningar mer eller mindre medvetet, och sålänge hästen inte är farlig för andra bryr jag mig inte. Eller försöker iaf att låta bli. ;) :angel:

De flesta ryttare rider på vanligt tränsbett i vanliga fall och disciplinen går ut på att använda så små hjälper som möjligt. På tävling måste man dock följa reglementet, men det kan mycket väl ändras i framtiden. Diskussionen har varit uppe flera gånger. Dock blir bettet aldrig skapare än ryttarens hand.

Tyckte jag såg Brink rida Briar på kandar under träning också?

Sen då är det väll fullkomligt onödigt att sticka in ett ännu skarpare bett i hästens mun under tävling om den funkar lika bra utan? Tycker det inte är en bedrift att rida med kandar då hästen blir ännu lättare att rida- bedriften är att kunna med ett vanligt tränsbett (eller kanske utan något? :D) kunna rida hästen lika bra. Men tja hur tänker ridsporten?

Tyckte jag såg Brink rida Briar på kandar under träning också?

Sen då är det väll fullkomligt onödigt att sticka in ett ännu skarpare bett i hästens mun under tävling om den funkar lika bra utan? Tycker det inte är en bedrift att rida med kandar då hästen blir ännu lättare att rida- bedriften är att kunna med ett vanligt tränsbett (eller kanske utan något? :D) kunna rida hästen lika bra. Men tja hur tänker ridsporten?

Jag tycker det blir fel att dra in en diskussion om kandar och sporrar i en tråd som handlar om hästuppfostran. Jag tävlar medelsvår med min häst och följaktligen går han med både sporrar och kandar på tävling, ibland även på träning. Men han funkar precis lika bra utan! Går även finfint att rida i grimma och grimskaft... En häst som är lydig och välriden går bra oavsett betsling, och alla som har provat lösa problem genom att stoppa in ett kandar i munnen vet att det löser inget och att man får tillbaka det dubbelt upp längre fram! :crazy: En häst med kandar är inte alls lättare att rida som du tyckst tro, snarare tvärt om då hjälperna måste förfinas.

Ja, men det där tror jag är att överskatta din roll. Hästen ser inte människan som en annan häst. Tillit är givetvis grunden i hanteringen, men om den flyr eller inte beror helt på situation och individ. Vissa är inte lika flyktbenägna än andra, de bara inte är konstruerade så. Anky van Grunsven fick sig dock en resa i fullkomlig panik under VM. Det vore naivt att tro att hennes häst inte litar på henne.

Det som är rimliga krav på din häst, är orimliga krav på en annan häst. Det är, som sagt var, för många "ska". Man måste anpassa sig efter vilken individ det är.

Jag skrev aldrig att hon såg mig som en annan häst, hon ser mig som ledaren och inget annat, att jag sedan råkar vara människa är i detta fallet irrelevant.
Ankys upplevelse har ingen annan förklaring än att hon satt på en häst, helt enkelt. Jag skrev tydligt i mitt förra inlägg att, visst, min häst blir rädd för saker (för att hon är ett flyktdjur), det tillåts hon att bli. Hon ändrar däremot inte riktning eller rusar i ren panik när något oväntat sker. Hon stannar och "kollar upp" faran.

Hon har fått panik en gång med mig i sadeln och hon tänkte rusa iväg, då höll jag in henne och det hela resulterade i passage.

Jag vet även att alla individer är olika och beroende på gener reagerar de olika i olika situationer.

Tilläggas bör att ingen häst jag ägt har sprungit över en människa eller liknande.

Jo en var lite dum när jag fick henne, men hon blev bättre med tiden.

Jag skrev aldrig att hon såg mig som en annan häst, hon ser mig som ledaren och inget annat, att jag sedan råkar vara människa är i detta fallet irrelevant.

gAmmal tråd, men jag kan säga att efter en clinic med en hästpsykolog är "ledarfokuset" utan förankring i verkligheten. I NH-världen handlar allt för mycket om att en individ är dominant, och en annan är underlägsen. Och så vill man att människan tar ledarens plats. I hästens värld kan rollerna skifta beroende på hur motiverade de olika individerna är i olika situationer. En häst som alltid äter höet före de andra är mer hungrig, men kan stå åt sidan vid ett annat tillfälle. Så jag tycker att den här ledardiskussionen blir alldeles för kategorisk. Hon ser sannolikt inte dig som ledaren i alla lägen.

En väluppfostrad häst för mig kan fyra saker saker:

Den kan stå uppbunden utan problem.
Den springer inte över mig.
Den stannar när jag ber om det.
Den går framåt när jag ber om det.

Så hanterar jag min unghäst. Det känns väldigt enkelt egentligen.

Jag håller helt och hållet med featherCloud mfl. om att hästar liksom för sin flockledare också ska respektera den människans utrymme som hanterar den, precis som vi människor också respekterar hästarnas eget utrymme. Om vi t.ex går fram till en häst och klappar den på halsen är vi inne på hästens utrymme. Om hästen accepterar det eller inte. d.v.s om vi t.ex. skulle vara okänd för hästen kanske den ryggar tillbaka ett steg och vill "hälsa" lite mer först innan vi släpps in på dess utrymme. Detta är naturligtvis något som varierar väldigt mycket från häst till häst. En del accepterar människan på en gång, medan andra behöver mer tid.

Jag har under ca 25 år av att umgås med hästar utvecklat en vana (eller ovana snarare) att helt enkelt hålla mig på min kant och försöka att undgå eventuella skador när hästar jag t.ex. lett till och från hagen emellanåt har gått på bakbenen. Men på senare tid har jag lärt mig att det istället är bättre att ta kommandot från början och att man då använder det språk som alla hästar förstår, deras eget. Ett exempel är att när flockledaren tycker att någon annan häst går för nära eller håller på att gå förbi, svänger den med svansen och den andra hästen hajar då till och vet att hålla sin plats. I det här läget är människan hästens flockledare och kan t.ex. gå före hästen och svänga lite med grimskaftet (som om det vore en annan hästs svans) när hästen är på väg att springa på eller förbi.

Genom sitt eget kroppsspråk kan man också visa när man vill att hästen ska stanna eller gå vidare. Jag tror också på att man alltid ska behålla sitt lugn, även om hästen i fråga t.ex. stressar upp sig samt att alltid berömma när hästen gör som man vill.

En väluppfostrad häst för mig är en häst som lyssnar till sin ledares (i det här fallet människans) signaler.

Senast ändrad av en moderator:

En väluppfostrad häst för mig är en häst som lyssnar till sin ledares (i det här fallet människans) signaler.

Enligt nya forskarrön har inte hästen någon klar ledare, så en dominant häst kan vara underlägsen i ett annat sammanhang. Se mitt inlägg ovan.

Enligt nya forskarrön har inte hästen någon klar ledare, så en dominant häst kan vara underlägsen i ett annat sammanhang. Se mitt inlägg ovan.

Vad jag menar är att min uppfattning om en väluppfostrad häst är att den lyssnar på mina signaler. När jag hanterar hästen är det jag som är ledaren. Därmed inte sagt att inte jag kan bjuda in hästen (eller låta mig själv bjudas in av hästen) att bara kela och gosa. Säger bara att det är min uppfattning att en häst som är lyhörd för den som ska hantera den är en häst som är väluppfostrad.

Senast ändrad av en moderator:

En väluppfostrad häst är för mig en häst som jag lätt och ledigt kan umgås med och som jag kan "prata" med i normal samtalston när jag ber den om något. Exempelvis går den inte ut ur boxen utan att ha blivit tillsagd, den är behaglig att leda. Något som ger mig utslag är hästar som trycker med bogen när man leder dem.

En häst som har en positiv dialog med människan helt enkelt.

Mmm... är det fler än jag som tycker det finns fler än önskvärt med hästar som bara springer över människor?

mm det håller jag med om. Tycker det oftast är ganska omständigt att hantera andras hästar för alltid är det nåt. Känns så skönt att komma hem till sina egna som man vet var man har och som inte springer över en.
Jobba på ett hopptävlingsstall innan med massa olika inackorderingshästar dvs olika ägare på dem:crazy: och många av dem var riktigt jobbiga. Slet sig när man skulle släppa ut, lyssnar inte när man leder så man får försöka hålla dem så gott det går. sådär höll det på. Man blir riktigt trött på det. En häst ska kunna gå normalt när man leder den åtminstone, det är en annan sak om den blir rädd, det kan dem ju alltid bli, men just den där hetsen alltså.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 697
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross