Väluppfostrad

Sv: Väluppfostrad

Utrustning och pengar också. Vissa hästar ser säkert jättesnälla och rara ut när man spänner på dem remmar. Sen finns det också ypperligt bra ryttare som klarar av hästarna också- men själv tycker jag det är få :P
Man kan inte rida svår dressyr på en häst som är spänd och orolig, åtminstone inte med något lysande resultat.

Jag tycker det blir fel att dra in en diskussion om kandar och sporrar i en tråd som handlar om hästuppfostran. Jag tävlar medelsvår med min häst och följaktligen går han med både sporrar och kandar på tävling, ibland även på träning. Men han funkar precis lika bra utan! Går även finfint att rida i grimma och grimskaft... En häst som är lydig och välriden går bra oavsett betsling, och alla som har provat lösa problem genom att stoppa in ett kandar i munnen vet att det löser inget och att man får tillbaka det dubbelt upp längre fram! :crazy: En häst med kandar är inte alls lättare att rida som du tyckst tro, snarare tvärt om då hjälperna måste förfinas.
Exakt! Har man så lite uppfattning om ridning att man sätter ett kandar på hästen som en problemlösning så ska man antagligen inte ens ge sig på att rida med det, det kommer att straffa sig! En UPPFOSTRAD häst är inte alltid det samma som en UTBILDAD häst och en utbildad häst kan bli hur "dålig" som helst hos en klåpare medan en med låg utbildning kan visa oanade talanger hos en ryttare med kunskap i ämnet. Hästarna är hästar om de bara tillåts vara det och det är inte upp till dem att få kommunikationen att fungera mellan ryttare och häst utan det är vårt ansvar. Det gäller även för hanteringen.

Tycker våra hästar är väluppfostrade.
Dem är snälla att hantera, lugna och leda.
Går inte på eller över en, sparkar inte, bits inte.
Tigger (oftast) inte. Lyssnar när man ber dem om något

Jag menar med filmen självklart inte att alla som rider med bett är djurplågare. *suck* Jag ville visa att DET GÅR att rida en häst utan alla dessa hjälpmedel. (som självklart inte har något med djurplågeri att göra) Men det är ju klart att man blir mer imponerad när någon kan få sin häst att gå så otroligt fint utan "hälpmedel".
Det är helt klart härligt att se när häst och människa har sådan kontakt. Men man ska också komma ihåg att det är inte bettet som skadar hästen utan den som håller i tyglarna!:smirk:

Det är helt klart härligt att se när häst och människa har sådan kontakt. Men man ska också komma ihåg att det är inte bettet som skadar hästen utan den som håller i tyglarna!:smirk:

Ja, självklart! Jag menar bara att det är så fantastiskt att vissa kan rida sina hästar utan hjälpmeden, medan andra kämpar för att luýckas få sina hästar att gå på samma sätt, fast med inspänningar, kandar, m.m

Ja, självklart! Jag menar bara att det är så fantastiskt att vissa kan rida sina hästar utan hjälpmeden, medan andra kämpar för att luýckas få sina hästar att gå på samma sätt, fast med inspänningar, kandar, m.m
Visst är det så. Utrustningen är inte allt, det krävs mycket mer än så för att lyckas oavsett vilken sorts ridning man ägnar sig åt.

Bra sagt. En häst kan anses "ouppfostrad" pga att den som hanterar hästen inte har ledarskap och kan kommunicera med den men samma häst kan vara helt annorlunda i händerna på en person som kan sin sak. Hästar har en otrolig förmåga att snabbt pejla in om en person är värd att visa respekt för den får man inte gratis, man måste förtjäna den och det kan även betyda att "läsa lagen" på det vis som situationen kräver.

Det Sara-Ida påstod var att hästar inte gillar att lyda. Ändå så gör de ju det- kommer det en människa som de anser har riktiga ledar egenskaper så följer hästarna den personen utan att tveka! Det är ju vad NH människor förmedlar- du kan alltså kräva av din häst det andra ranghöga hästar kräver- lydnad. Jag litar på min häst i ALLA situationer eftersom hennes flockbeteende tillåter mig att göra det. En häst springer aldrig ifrån sin ledare när de blir rädda: om ledaren anser att det är ingen fara så galopperar den andra hästen tre meter fram, vänder sig om och märker att ledaren inte bryr sig om faran och lugnar ned sig. När man inte litar på sin häst känner den det och får en tendens att vara hoppigare och mer nervös. Även om jag är beredd på att hon kan faktiskt hoppa till så litar jag till 100% att hon inte skenar iväg med mig- hon har aldrig gjort det alla åren jag känt henne. Hon har inte en sådan personlighet. Hon litar på att när jag påstår att något inte är farligt är det inte det. Därför kan hon springa runt bland brummande traktorer, byggnadsarbetare och galna hundar med mig på ryggen. För mig att be om att hästen skall lyda mig helt (dock inte över dess egna förmåga) tycker jag inte är orimligt- så funkar deras beteenden. Visst kommer det regniga dagar då vi båda har PMS men sådant får man ju ha lite överseende med :D

Det Sara-Ida påstod var att hästar inte gillar att lyda. Ändå så gör de ju det- kommer det en människa som de anser har riktiga ledar egenskaper så följer hästarna den personen utan att tveka!

Det är inte riktigt sant. Och hästar är inte särskilt förtjusta i att lyda varandra heller alla gånger - mitt sto brukar fösa omkring min valack och det gör han synnerligen ovilligt och efter mycket tjat och tänder från hennes sida - det handlar mer om motivationen hos individen. En ledare i hagen kan vara underdånig i ett annat sammanhang, och det gäller naturligtvis människor också. Fantastiska ledaregenskaper hos människor tror jag inte på alls. Det handlar absolut om utbildning, hästen vet vad som krävs av den genom konsekvent behandling, får beröm när den gör rätt och har motivationen att göra rätt. Jag tror det behövs en avmystifiering av detta "ledar-tjat".

Det är inte riktigt sant. Och hästar är inte särskilt förtjusta i att lyda varandra heller alla gånger - mitt sto brukar fösa omkring min valack och det gör han synnerligen ovilligt och efter mycket tjat och tänder från hennes sida - det handlar mer om motivationen hos individen. En ledare i hagen kan vara underdånig i ett annat sammanhang, och det gäller naturligtvis människor också. Fantastiska ledaregenskaper hos människor tror jag inte på alls. Det handlar absolut om utbildning, hästen vet vad som krävs av den genom konsekvent behandling, får beröm när den gör rätt och har motivationen att göra rätt. Jag tror det behövs en avmystifiering av detta "ledar-tjat".

"Hästen är ett flockdjur. Som en följd av miljoner års påverkan på de genetiska anlagen kan den endast skilja på stark eller svag- att dominera eller domineras. Något mellanting existerar inte."
- K.F. Hempfling

Ditt sto är då inte en bra ledare- endast högre i rang. Om han är motvillig till att lyssna så är hon säkert inte särskilt mycket högre än han egentligen. Hästar kräver någon som säger åt dem "så här ska det gå till" bestämt. Hästar har mentaliteten av barn- de lever i nuet och vill att någon ska vänligt säga hur de ska bära sig åt för livet blir så mycket lättare då. Även om de önskar personlig frihet, att någon respekterar deras "space" som bra ledare gör!

Människor funkar också så att de vill ha någon som leder dem. Är man en bestämd och lugn individ som folk kan lita på låter de sig ledas. Finns i barnuppfostran, på jobbet, i politiken etc. Så fel är det nog inte. Läs lite böcker om etologi och behaviourism så märker du att så är det.

Människor funkar också så att de vill ha någon som leder dem. Är man en bestämd och lugn individ som folk kan lita på låter de sig ledas. Finns i barnuppfostran, på jobbet, i politiken etc. Så fel är det nog inte. Läs lite böcker om etologi och behaviourism så märker du att så är det.

Vetenskapen går framåt. Allt som står i gamla böcker behöver inte vara sant, och jag har träffat just hästpsykologer som har hävdat att man i senare studier vederlagt mycket av det som står i dessa gamla skrifter. Det här är ett ämne där det är svårt att fastslå saker empiriskt. Alla människor vill absolut inte ha någon ledare. Känner inte du några sådana personer? Som absolut inte vill inordna sig i fastställda normer, organisationer, bli bossade eller bossa andra? Som hellre väljer att sitta hemma och skriva böcker eller måla tavlor?

Vetenskapen går framåt. Allt som står i gamla böcker behöver inte vara sant, och jag har träffat just hästpsykologer som har hävdat att man i senare studier vederlagt mycket av det som står i dessa gamla skrifter. Det här är ett ämne där det är svårt att fastslå saker empiriskt. Alla människor vill absolut inte ha någon ledare. Känner inte du några sådana personer? Som absolut inte vill inordna sig i fastställda normer, organisationer, bli bossade eller bossa andra? Som hellre väljer att sitta hemma och skriva böcker eller måla tavlor?

Mina erfarenheter är att de som inte vill domineras redan DOMINERAR. Kommer det däremot en starkare individ med mer makt så infinner sig de oftast i att bli dominerade. Ett exempel är väldigt dominanta individer som har en väldigt dominant chef- de finner sig i att chefen bestämmer för att han har en högre maktposition.
Att sitta hemma och måla och skriva böcker kan vara ett annat sätt att dominera, är man författare så påverkar man mycket av människors sätt att se och uppfatta saker och samma sak som konstnär av någon form. Eller så har man sitt hushåll där man är "herre" och dominerar över det.

Och jag kollar inte endast utefter "gamla" böcker utan mina egna erfarenheter. Hittar en individ en som den känner att den kan lita på kommer den att följa den personen genom eld och vatten. Det kan vara förhållande till föräldrar, make/hustru, syskon osv. Viktigast är att man känner att den personen skulle du kunna lita på intill döden.

Och jag kollar inte endast utefter "gamla" böcker utan mina egna erfarenheter. Hittar en individ en som den känner att den kan lita på kommer den att följa den personen genom eld och vatten. Det kan vara förhållande till föräldrar, make/hustru, syskon osv. Viktigast är att man känner att den personen skulle du kunna lita på intill döden.

Du utgår ifrån en oerhört svart-vit uppfattning om hur individer fungerar. Dominera eller domineras, inget annat alterantiv existerar. Det är en oerhört förenklad omvärldsbeskrivning. Finns det en enda person du skulle lita blint på i alla - ALLA - situationer? Som du går igenom eld och vatten för? Vem är det i så fall?

Du utgår ifrån en oerhört svart-vit uppfattning om hur individer fungerar. Dominera eller domineras, inget annat alterantiv existerar. Det är en oerhört förenklad omvärldsbeskrivning. Finns det en enda person du skulle lita blint på i alla - ALLA - situationer? Som du går igenom eld och vatten för? Vem är det i så fall?

Min mamma! :)

Vidhåller att utbildning och "uppfostran" är två helt olika saker. Vad har en ryttare för glädje av en häst som klarar de högre klasserna om det saknas tillräcklig pondus för att få hästen att utföra begärt arbete, det kanske inte alltid räcker med att vara en duktig dressyrryttare (har sett ryttare som imponerar med sin ridning inom ridhusets fyra väggar men när de kommer ut i naturen och hästen helt plötsligt tänder till så spricker illusionen). Konsekvens, beröm och motivation är självklara ingredienser i utbildningen av hästen men kvaliteten på hela hanteringen blir helt avgörande av vilket förhållande häst och människa har till varandra och om saker och ting ska fungera som ryttaren vill i ALLA sammanhang oavsett situation. Och jag kan inte se något som helst mystiskt med ledarskap, tvärtom det är det enklaste tänkbara resonemanget och så som hela djurvärlden fungerar. Ska vi människor passa in i den världen så får vi nog spela på samma villkor, det är lämpligare än att begära att hästarna ska ändra sina instinkter.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker främst att det blir en fara för de som är runt omkring, både hästar och människor. Jag har sagt upp hyresgäster i stallet p g a ohanterliga/ouppfostrade hästar där ägaren antingen inte lagt ner tillräckligt md tid för att göra något åt saken eller inte haft kunskapen till det.

Jag har haft såpass många olika hästar och unghästar att jag vet ungefär hur jag vill ha det. Det ska funka att ta på grimma, hämta i hagen utan att de sparkar och bär sig åt, kunna ledas och fungera i flocken. Det sistnämnda beror ju inte alltid på ägaren förstås men det kan ibland bero på dålig uppfostran eller otydlighet från ägaren.

Det är oerhört känsligt att ta upp det här med ägaren och väldigt lätt att såra någons känslor.

Så sant, alla vill inte ha en ledare men om du har en häst som inte vill det och du inte tänker visa att du är högst så kommer du inte att kunna göra mer med den hästen än den vill just för stunden, vilket antagligen kommer att begränsa din ridning och kontakten med hästen för vartefter den får ta över mer och mer så kommer den ta för sig mer och mer tills det är helt på hästens villkor. I "naturen" måste man kunna hävda sig om man inte vill bli hunsad och förvisad längst ner på skalan. Och visst allt som står i gamla böcker behöver inte vara sant precis som inte alla hästpsykologer måste ha rätt!:smirk:

Så om läkaren säger att du har cancer och mamma säger nej, då lyssnar du på henne? ;)

hah hah .. Det där är en väldigt kass jämförelse.

Jag tror på min mor och att hon är förnuftig. Ingen förnuftig människa säger att en rödbeta är en tomat utan bevis.

Och visst allt som står i gamla böcker behöver inte vara sant precis som inte alla hästpsykologer måste ha rätt!:smirk:

Det jag talar om är att även hästar är komplexa, varierar i temperamentet och har olika stark motivation. Precis som Belethien sannolikt litar mer på läkaren än sin mor i en sjukdomssituation, litar hästen mer på andra (hästar eller människor) än sin matte i vissa situationer. En del har problem att få hästen i trailern, även om hästen i andra lägen är lydig och fungerar bra. Det beror, tror jag, på att hästen undan för undan lär sig när den kan lita på sin ägare. En ny situation uppstår, hästen vill inte gå fram, matte/husse lyckas kanske tillslut övertala hästen, den får beröm, förstärkning och vet att "okej, det gick bra, h*n verkar kunna sin sak". Det är alltså ren inlärning, försök och misstag. Gör människan här ett fel och hästen gör illa sig förlorar den förtroendet och går inte in i trailern igen, även om den litar på sin ryttare i exempelvis hoppning.

Senast ändrad av en moderator:

hah hah .. Det där är en väldigt kass jämförelse.

Jag tror på min mor och att hon är förnuftig. Ingen förnuftig människa säger att en rödbeta är en tomat utan bevis.

Nej, det är inte alls någon kass jämförelse. Det är du som är fast i ditt svart-vita tänk! ;)

Hästar har - till exempel - sinnen som inte människor har. En häst kan känna lukten av träskmark långt håll. Jag har flera gånger kommit i konflikt med min häst när hon har sagt att här kan vi inte gå, och jag säger att det kan vi visst, hästen sjunker ner i lera och vi tvingas vända. Hästen gjorde rätt i att inte lita på mig i den situationen. Men hos veterinären är hon superlydig och skulle göra vadhelst jag ber henne om. Hon vet av erfarenhet att där är jag en god ledare och väl värd att lyssna till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 697
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar