Väluppfostrad

Sv: Väluppfostrad

en häst som är snäll att ta i hagen, och i boxen står ordnetligt på gången är snäll att hantera och hoppa upp på. Det är för mig en väluppfostrad häst, och nej mina hästar är inte alltid väluppfostrade men de får ha starka personligheter och egenheter. För de är faktiskt de som gör de till vad de är.

Men när de verkligen händer något så vänder de sig alltid om och tittar på mig för att få trygghet, och är jag lugn lugnar de sig också snabbt..

Tyckte jag såg Brink rida Briar på kandar under träning också?

Sen då är det väll fullkomligt onödigt att sticka in ett ännu skarpare bett i hästens mun under tävling om den funkar lika bra utan? Tycker det inte är en bedrift att rida med kandar då hästen blir ännu lättare att rida- bedriften är att kunna med ett vanligt tränsbett (eller kanske utan något? :D) kunna rida hästen lika bra. Men tja hur tänker ridsporten?

amen suck. har du någon gång ridit på kandar? Det är till för att förfina hjälper.. eller det har du missat? Eller du kanske inte förstår det? Klart att man kan rida samma rörelser på ett tränsbett men det blir finare på ett kandar om ryttaren kan hantera det. Samma sak med sporrar, är inet till för att sporra hästen utan för att man inet ska behöva vrida om benet för att röra hästen..

Man kan ju rida med sporrar och spö, men man behöver ju inte använda dem....

En väluppfostrad häst för mig är en häst som inte kräver någon extra anstränging för att få att göra de saker jag vill. Till och från hagen på löst grimskaft, inget betande, naturligtvis aldrig bita eller sparka, stå snällt och stilla i gången, helst lös.
Helt enkelt en häst som gör vardagen lätt att tillbringa med den!
Dom andra hästarna i mitt stall (bara stallägarens utom min) är väluppfostrade. När jag jobbar har jag ofta hand om bortskämda tävlingshingstar, där brukar jag visa rejält att jag bestämmer så fort den antyder något, sen brukar det aldrig vara några problem. Har aldrig nån häst som springer över mig, anfaller eller biter.
Har väldigt svårt att förstå mig på folk som inte uppfostrar sina hästar till sånt här basalt, livet blir så mycket lättare och trevligare.

Hrmpsf..Väluppfostrade?!?!?!?! Hetja har gjort sig hemmastad, välhanterad är knappast ordet som beskriver henne..:devil:
Ouppfostrat kräk är snarare ordet :devil:

Minimikrav:

• Går att leda utan att jag blir översprungen
  • Skall kunna fullvisiteras, tex kolla ben, lyfta hovar
  • Lättskodd (förutsatt att den inte har någon skada som gör att den har svårt för situationen)
  • Hotar inte
  • Skall kunna stå still när man ber om det

På pluslistan:

• Lättlastad
  • Kan stå still lös
  • Duschtam
  • Respekterar min säkerhetszon även i situationer med flykt inblandad

Finns säkert mer som jag inte kommer på just nu, men jag håller med om att det finns alldeles för många hästar som inte uppfyller det som jag har som minimikrav. När det gäller andras hästar så ignorerar jag i allmänhet det oönskade beteendet så länge min säkerhet inte hotas; då korrigerar jag med den metod som krävs.

Minimikrav:

Finns säkert mer som jag inte kommer på just nu, men jag håller med om att det finns alldeles för många hästar som inte uppfyller det som jag har som minimikrav.

Jag håller med om dina punkter och tycker dessutom att alla hästar ska vara tränade i visning vid hand. Stopp och gå ska sitta perfekt och de ska gå lydigt vid bogen, utan att släpa benen eller springa före. Funkar det har man också igen mycket i ridningen! :)

Jag kräver också stillastående vid uppsittning (sitter upp m. pall) och att man ska kunna beröra hästarna överallt, utan att de reagerar negativt.

Senast ändrad av en moderator:

Kan delge en intressant aspekt, som jag tror nämnts i förbigående tidigare i tråden. Jag har fött upp en häst själv och jobbat mycket med hantering från början, just för att han skulle uppfylla alla mina minimkrav och pluslistan, samt en hel del till. Vi kom så långt att han var som en gud att hantera - för mig.

Jag stod i kollektivstall och så började folk hinta till mig att jag skulle uppfostra honom bättre, men det kunde jag ju inte eftersom han aldrig skulle drömma om att ens kolla lite åt fel håll (nej, han var inte hunsad) när jag var med. Till slut fick jag samla dem i stallet som hade problem med honom och visa hur jag gjorde för att få honom att gå fint bredvid vid utsläpp och insläpp osv. Tycker ni det var att lägga ansvaret för hans uppfostran på andra?

Jag har fött upp en häst själv och jobbat mycket med hantering från början, just för att han skulle uppfylla alla mina minimkrav och pluslistan, samt en hel del till. Vi kom så långt att han var som en gud att hantera - för mig.

Varför funkade det inte för andra att hantera honom? Så mycket annorlunda signaler kunde det väl inte vara fråga om?

Varför funkade det inte för andra att hantera honom? Så mycket annorlunda signaler kunde det väl inte vara fråga om?

Han testar alla, är stenhård i psyket och väldigt intelligent. Om man inte gör klart för honom med sitt kroppsspråk (i början krävdes också andra hästsignaler som jag kopierade från hans mamma) från början att man inte tolererar något trams så tar han sin chans. Han är inte farlig och gör inget "elakt", men han kan tex vägra få grimman på sig, rycka i grimskaftet, slänga vansinnigt med huvudet, vara svårstyrd, gå för nära med sin bog osv.

Han testar alla, är stenhård i psyket och väldigt intelligent.

Aha. Ja, det är ju också en komplikation med begreppet väluppfostrad. De beter sig olika med olika människor, de små rackarna. Eller ännu nedrigare, de har noll respekt för dig och blir som lamm när din tränare tar tyglarna...

Eller ännu nedrigare, de har noll respekt för dig och blir som lamm när din tränare tar tyglarna...

Hehe, det har man sett några gånger. "Min" (han är såld numera) häst har fostrat mig rätt bra, jag är tuff som sten med honom och samtidigt har vi så himla kul och mysigt. Han är jättesvår att jobba med, just för att han är så intelligent, men ack så mycket man har tillbaka när man väl får honom med sig.

Han är jättesvår att jobba med, just för att han är så intelligent, men ack så mycket man har tillbaka när man väl får honom med sig.

Hade mitt sto varit mycket smartare än hon är undrar jag om någon hade klarat av henne... :(
Problemet med intelligenta hästar är ju att de väldigt snabbt snappar upp sådant man inte vill lära dem också. Man uppfostrar dem hela tiden, även när man inte tänker på det, och minsta lilla avvikelse från den stenhårda konsevensen innebär att "aha, jag kunde inte göra SI, men jag kan göra SÅ" och så har man en ny olat att ta itu med. :D

amen suck. har du någon gång ridit på kandar? Det är till för att förfina hjälper.. eller det har du missat? Eller du kanske inte förstår det? Klart att man kan rida samma rörelser på ett tränsbett men det blir finare på ett kandar om ryttaren kan hantera det. Samma sak med sporrar, är inet till för att sporra hästen utan för att man inet ska behöva vrida om benet för att röra hästen..

Varför ska det krävas ett kandar för att få hästen att lyssna på fina hjälper ?
Efter att jag hade loslongerat igår, red jag min foderhäst i rundpaddocken utan träns, han lyssnade perfekt, halter från trav, öppna, sluta, m.m med bara vikt hjälper. Varför skulle hästen gå finare på ett kandar? Självklart om det är inriden på det (:eek: ) men annars ska de ju vara så känsliga att de lyssnar lika bra på tränsbett, eller varför inte side pul? Ok, det kanske inte passar att komma med side pul på en dressyrtävling, men varför inte ge högre poäng till de som utför samma moment, med mildare bett ?? Det visar ju på en bättre kontakt med hästen,och om jag inte har helt fel är det det derssyr går ut på ?

förfinade hjälper kan väll göras på tränsbett- om det finns människor som rider hästar barbacka utan träns och kan utföra rörelser fint varför ska man som en dressyr ryttare vara sämre? Hellre skulle jag ge poäng till en människa som kan sitta helt still och men minsta vikthjälpen flytta hästen än att sitta med ett kandar och sporrar. Har inget emot om folk vill använda dem och kan göra det rätt men jag anser hellre att värdesätta människor som kräver mindre skarpare medel till att rida hästen- hur kan det vara åt andra hållet? Men det är bara min uppfattning..

Jag undrar, som en spin off på tabu-tråden, vad är en väluppfostrad häst för dig? Och hur hanterar du hästar som av någon anledning inte är det? Nu tänker jag kanske mest på när vi kommer i kontakt med andras hästar tex. i våra stall, hästar som puttar, flyttar med bogen, inte hörsammar en anvisning att flytta på sig.

Kort sagt, dina erfarenheter!

Ofta kan det vara olika på väluppfostrad vid ridning som snarare blir "lydig" och väluppfostrad på marken vid hantering. Hästar som är lydiga vid ridning är inte nödvändigtvis väluppfostrade och tvärtom, beroende på hur konsekventa vi människor är.

En väluppfostrad häst på marken ska ha lärt sig att man inte kliver över/puttar/kliar/sparkar/biter på människor.
Den ska gå att leda utan att den drar i grimskaftet och den ska följa den som leder, OM den vill äta gräs ska den fortsätta om man själv fortsätter gå och grimskaftet tar slut.
Den ska helst kunna stå stilla när man ber den, framförallt ska den stå stilla vid hantering. Stå stilla när man sitter upp.

Det här är det viktigaste enligt mig, har säkert missat något.

Mina pållar ska lyssna på mig. Jag lär dem redan från när de är små vilka regler som gäller hos mig från marken och den dagliga hanteringen. Sedan även vilka regler som gäller vid ridning.
Självklart får de busa till det om de känner att de sprätter till i benen, en pigg och framför allt glad/lycklig häst är A och O, och de kan de i bland visa genom att göra lite bus.
Men det är en stro skillnad på att de gör det som bus eller när de sätter sig på tvären och tror att de kan stödda sig mot mig, då sätts de på plats. Men efter som de lär sig det redan som unga så får jag inte de problemen när de blir lite äldre.

Hur andra fostrar sina hästar lägger jag mig inte i, det är deras ensak.

Varför ska man då rida med dom? ;)

Jag menade att man inte behöver använda dem bara för att använda fast man har dem på sig. Men om du behöver, så finns de ju där. De är ju inte till för att slå och skava med, utan för att förtydliga hjälperna..

Jag ser inte de "orimliga" kraven Belethien ställer. Jag håller nämligen med. Min häst är sådan, men hon är fortfarande häst, så hon blir rädd för saker (hon får det eftersom hon är en häst, hon flyr däremot inte direkt utan kollar först vad hotet är, detta för att hon litar på sin ledare = mig). Hon ska alltid lyda flockledaren (dvs människor) och aldrig någonsin klia sig eller dylikt mot en människa (dvs behandla en som om man vore ett träd).

Detta lyder hon bra och vi har nått dit med enkla metoder som att korrigera när hon gör fel och säga NEJ, bara vanligt sunt förnuft och inget våld...

Nu rids hon 6 dagar i veckan och har en balanserad foderstat och är dessutom 18 år, så hon har både varit med ett tag och bra förutsättningar för att bete sig korrekt.

Det finns fler hästar som är sådana. Min är likadan. Fast jag kan inte ta åt mig mycket av den äran (haha) för jag har liksom bara haft honom i 5 månader. Han 16 år och oerhört väluppfostrad UTAN att vara en maskin. Vi pratar arab här så någon maskin är han definitivt inte men han har varit med så pass länge att han kan ett och annat. Lugn och harmonisk, stannar när jag stannar, backar bara jag sätter upp min hand på ett visst sätt, stannar strax innan boxen när jag ska leda in honom fast maten väntar, han vet att jag ska ta av grimman först osv osv. Händer det något läskigt däremot så hoppar han till men jag har svårt att tro att han skulle springa på mig - visst man kan aldrig veta till 100% men jag är väldigt säker på att han ALDRIG med vilja skulle göra mig illa.
Jag, som inte har växt upp med hästar och hållt på med hästar i typ 100 år har jättesvårt för de hästar i stallet som inte är "väluppfostrade", som typ springer på en när man leder in från hagen mm. Det är jobbigt. Men jag skyller inte på någon eller har några åsikter om någon annans sätt att vara med sina hästar - det är helt upp till var och en. Bara man inte missköter dem förstås.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 697
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp