Väluppfostrad

Sv: Väluppfostrad

Jag trodde anledningen till att man inte skulle ha en ensam häst var att man som människa inte kan vara där lika mycket som en hästkompis. Det är inte så man sover i stallet direkt?

Nej, anledningen är att de inte betraktar dig som en flockmedlem, utan kräver social samvaro med andra hästar (i de allra flesta fall).

Vissa hästar trivs av att vara ensamma (även om jag är emot ensamma hästar i stall) så känner jag några som nästintill avskyr att vara i andra hästars sällskap.

Ja, det förkommer. Men nästan alla hästar uppskattar att åtminstone se en annan häst.

Det beror på- har du sett henne hantera hästen? Det vore naivt att tro att hästen absolut måste göra det. Bara för att man tävlar på hög nivå på en häst betyder det att hästen litar på dig fullt ut. Den kanske bara är van med oljud etc och finner sig i det men när det väll kommer något läbbig så är ryttaren inte tillräckligt pålitlig för hästen?

Fast ska jag vara ärlig vet jag inte vem hon är så jag tänker inte diskutera hennes ridning eller nåt, menar bara att bara för att man vinner klasser och "ser bra ut" behöver hästen inte lita på en. No hard feelings eh? ;)

No hard feelings, men jag tror helt enkelt att du har en mycket lugnare häst. Hon hade inte varit där hon är om inte hade haft en fantastisk hand med hästar. Det gällar alla i eliten, inte minst Isabelle Werth, som också har haft en del "spooky" hästar.

Hon hade inte varit där hon är om inte hade haft en fantastisk hand med hästar.

Utrustning och pengar också. Vissa hästar ser säkert jättesnälla och rara ut när man spänner på dem remmar. Sen finns det också ypperligt bra ryttare som klarar av hästarna också- men själv tycker jag det är få :P

No hard feelings, men jag tror helt enkelt att du har en mycket lugnare häst. Hon hade inte varit där hon är om inte hade haft en fantastisk hand med hästar. Det gällar alla i eliten, inte minst Isabelle Werth, som också har haft en del "spooky" hästar.
Håller fullständigt med i dina två tidigare inlägg, men här är jag tveksam.

Nej, men så stort inflytande har sällan en människa. Hästar ser oss inte som hästar. Oklart hur de ser på oss, men vi är ingen "flock" på det sätt som hundar umgås med människor. Det är därför man inte bör ha en ensam häst.

Nej, det är jag fullt medveten om att dom inte gör. Men det bör ändå finnas ett förtroende, om det ska fungera att ha en häst i grunden. Skenar en häst, då skenar de andra också. Den häst som först får panik stannar inte kvar hos de andra, utan dom springer efter. Det hade alltså inte spelat någon roll om det rörde sig om häst eller människa, undantaget att människan inte kutar efter, utan borde försöka hålla sig lugn. Har hästen ett sådant förtroende att den stannar istället för att springa, då är dert bara att gratulera istället för att klanka ner ;)

Håller fullständigt med i dina två tidigare inlägg, men här är jag tveksam.

Det jag har sett av henne är mycket positivt i a f. Jag har sett två clinics och hon har min fulla respekt. Och Isabelle Werth är förmodligen dressyrvärldens största psykolog. Hennes hästar hade förmodligen orsakat kaos med en annan ryttare. Den ena har varit synskadad och rädd för allt (nu är ena ögat bortopererat), den andre är 180 hög och gick tidigare inte fram där det fanns en enda pinal som såg konstig ut, typ en blomma. Det är den räddaste häst som finns. Och båda går grand prix med förtroende på fulla arenor! :bow: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det är jag fullt medveten om att dom inte gör. Men det bör ändå finnas ett förtroende, om det ska fungera att ha en häst i grunden. Skenar en häst, då skenar de andra också. Den häst som först får panik stannar inte kvar hos de andra, utan dom springer efter. Det hade alltså inte spelat någon roll om det rörde sig om häst eller människa, undantaget att människan inte kutar efter, utan borde försöka hålla sig lugn. Har hästen ett sådant förtroende att den stannar istället för att springa, då är dert bara att gratulera istället för att klanka ner ;)

Det håller jag helt med om! :bow: :bow:

Utrustning och pengar också. Vissa hästar ser säkert jättesnälla och rara ut när man spänner på dem remmar. Sen finns det också ypperligt bra ryttare som klarar av hästarna också- men själv tycker jag det är få :P

Hon spänner inte in dem med remmar... Hon rider bra och hon älskar sina hästar! ;)

En väluppfostrad häst för mig, är en häst som vet vad som är "rätt och fel" (förstå mig rätt), är lyhörd och ser mig (människan) som ledare.
För få en väluppfostrad häst måste man för det första behandla den som en häst, för det andra bestämma sig vilka gränser det är man vill sätta för den. Sen är det "bara" att vara konsekvent, markera för hästen när den gör fel och visa hur man vill ha det istället. Inga konstigheter...
De här små grundläggande punkterna skapar en harmonisk och lycklig häst!

...som har förtroende för människan, skulle jag ju också skriva! :crazy:

För mig är det en häst som vill t. ex. jätte gärna galoppera iväg men lyssnar hellre på matte/husse och låter bli. En häst som finner sig i att ridas av alla oavsett nivå. Eller en som kan stå lös ute på stallplan/ i stallet själv och inte gå iväg. En som är hanterbar i alla lägen och som inte knuffas/bits/sparkas och allt annat som är obehagligt som hästar gör på en.

Jag håller med om detta, tycker inte alls att det är för mycket begärt.

Jag skulle vilja lägga till att jag "kräver" att mina hästar ska stå stilla vid uppsittning och vid all hantering. De ska respektera att så länge jag/någon håller i grimskaftet så är det den som bestämmer. Accepterar inte heller att de drar iväg eller försöker knuffa sig förbi en för att de vill fram.
Vid utsläpp i hagen ska de stå stilla tills grimskaftet är avhakat, jag kan tolerera att de trampar runt lite på stället, men bara så länge de inte drar i grimskaftet.

Mmm... är det fler än jag som tycker det finns fler än önskvärt med hästar som bara springer över människor?

nej, det är alldeles för många hästar som inte fått lära sig respekt, att bli ledd i grimma och grimskaft (det är ju det mest basic som finns, i princip :crazy: ) samt att flytta sig undan människor som markerar sitt område...

bara att ta en kik i närmsta inackorderingsstall (i princip) så hittar man fler än vad jag tycker det borde finnas totalt...

nej, det är alldeles för många hästar som inte fått lära sig respekt, att bli ledd i grimma och grimskaft (det är ju det mest basic som finns, i princip :crazy: ) samt att flytta sig undan människor som markerar sitt område...

Det tycker jag är riktigt konstigt däremot- att många inte kan lära sina hästar rätt från marken! Jag kan förstå i ridning då det kräver mycket mer träning och kunnande och kanske blir lite läbbigt om t.ex. travaren Majja ställer sig på bakbenen och vägrar. Men aldrig att jag haft något som helst problem med att hantera en häst från marken (eller ridning för den delen ;) ). Fast det kanske är det hela- folk är så himla pigga på att endast rida och vilja att det ska se bra ut att de inte tar sig tid att träna på de små (viktigare, enligt mig) sakerna.

troligtvis är det väl något sånt tyvärr...

när jag skaffade häst, ett stort halvblodssto som varit ridskolehäst, var hon helt omöjlig att ta in från hagen... (hon hade alltid sprungit in tillsammans med övriga pållar)

stallägaren sa till mig att lära min häst att bli ledd så jag ägnade en gång i veckan åt att ledträna i ridhuset istället för att rida, plus att varje gång jag gick till och från hagen övade jag gå, halt, backa...

det tog lite tid men tillslut gick hon lös eller på hängande grimskaft. stannade när jag stannade, backade etc etc... att kunna leda och hantera sin häst från backen är a och o och det är bara sorgligt att så många struntar i den biten.

För mig är en väluppfostrad häst en häst som lyssnar på mig och inte
bara "möljer på". T.ex. när det är dags för utsläpp/insläpp, så vill jag
att hästen har koll på var jag är inte bara trampar på för att komma
in/ut så fort som möjligt. Jag vill också att hästen ska stå stilla på
gången, inte kasta sig över maten medan jag fortfarande håller i hinken
och helt enkelt bara acceptera i största allmänhet att det är mina
regler som gäller när vi umgås. Sen tycker jag att allt sånt som att
stå och klia huvudet mot en människa, nafsa i jackan osv. är ganska
uppenbart att det är dålig uppfostran.

Ang. andras hästar så håller jag med om det som någon annan (kommer
inte ihåg vem) redan skrivit. Man gör det som krävs för ens egen säkerhet,
men den stora biten att uppfostra ordentligt, är upp till ägaren.

Jag undrar, som en spin off på tabu-tråden, vad är en väluppfostrad häst för dig? Och hur hanterar du hästar som av någon anledning inte är det? Nu tänker jag kanske mest på när vi kommer i kontakt med andras hästar tex. i våra stall, hästar som puttar, flyttar med bogen, inte hörsammar en anvisning att flytta på sig.

Kort sagt, dina erfarenheter!

Den ska ha respekt för människan i alla situationer undantaget när de kan få panik av något.

För att ta konkreta saker tycker jag att en häst bör kunna ledas i grimma+skaft utan att tränga eller rusa, stå still när man knäpper grimman, låta sig fångas i hagen, kunna stå uppbunden, kunna täckas utan problem, inte kasta sig över en när man kommer med mat, stå still medan man spolar ben och dylikt, kunna sadlas och tränsas utan problem. Bita/hota/sparkas/tränga är väl självklart att hästen inte ska göra.

Dessa är ingen lyx eller bonus (vilket en del hästägare tycks tro :crazy: ), utan minimikrav - åtminstone i vårt stall. Ja, sadlingen är ju var och ens ensak, men i vårt kollektivstall förutsätter vi allt det övriga. Ingen av oss vill hålla på med ouppfostrade hästar när det finns trevliga individer som vill hyra plats... Alla dessa krav alltså i normalfall, visst kan en häst bli orolig eller rädd, men det är sånt man ändå får räkna med.

Ja, det finns alltför många.

Sedan är det svårt det där också, jag väljer oftast att göra så lite jag bara kan i korrigeringsväg med andras hästar. Har sällan problem med de saker jag måste göra (leda in och ut till/från hagen och fodra), är liksom ingen idé att konstra med andras hästar, blir bara arbete i onödan och alla väljer ju att lägga sin hästhantering på en nivå som passar dem.

Jag prioriterar vissa saker och skiter i andra - som säkert några människor tycker är vansinnigt eftersom det är för strikt åt ena hållet - och andra vansinnigt eftersom det är för slapphänt - går aldrig att göra andra nöjda.

Är en häst direkt farlig genom sitt agerande (om den exempelvis springer rakt på mig vid grindhålet, slår efter hästen jag leder förbi i hagen osv) begär jag dock att ägaren gör vad h*n kan för att lösa problemet, annars vägrar jag utsätta mig för den hästen. Min gräns går vid risk för skada på mig eller min häst helt enkelt.

Har själv en häst som kan bete sig som en apa med vissa människor. Han är en riktig satunge om han får möjlighet och det är jag medveten om - men har väldigt svårt att skola bort. Har haft ordentliga problem med honom som ung och fått lägga Massor av tid (och pengar :crazy: ) på att hitta ett sätt att lösa uppkomna situationer och numer är han en fröjd. För mig. Och för dem som likt mig hanterar honom med rätt tydlig auktoritet och som sätter ganska snäva ramar.
Tyvärr är han en målsökande robot för sköra/rädda människor som han lätt spelar Allan med, och det är ju omöjligt för mig att fostra bort.

Med mig vet han vad han får lov att göra och vad han absolut inte får göra, men jag har fått släppa på en hel del saker som många säkert skulle irritera sig på. Skulle exempelvis aldrig kunna stå i Eleas stall då han är ett monster när det gäller mat. Numer jagar han inte upp folk i ett hörn och hotar om han inte får mat direkt, men så fodrar vi utifrån också. :angel:

Vad gäller hästar som trängs och försöker dra iväg brukar det ofta räcka med att för mig som lång och bredaxlad helt enkelt stampa til med foten och backa dem bakom mig ett par ggr, sedan ledsnar de.
Är de genuint rädda hjälper ju ingenting jag kan göra som hanterar dem någon gång/vecka - då gäller det bara att bogsera in dem så fort som möjligt och göra allt i sin makt för att undvika olyckor.

Jag stör mig nog mer på "lobotomerade" hästar än lite spralliga, livliga diton. Avskyr att behöva släpa hästar efter mig, jag går i mitt tempo om hästen sedan travar eller galopperar bredvid struntar jag i så länge de håller sig vid mig och inte försöker pipa iväg. Om de däremot halkar efter varje steg jag tar och jag får draaaa dem med mig kräks jag helst. Oftast är det dessa hästar som anses vara så "snälla" och "väluppfostrade" dessutom. Urk säger bara. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 697
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross