Blev lite förvånad över att det helt saknades information på engelska/andra språk i vallokalen, en i mitt sällskap pratar inte svenska och det är ett ganska internationellt område generellt. Det gick bra ändå men kan tänka mig att det kan vara lite förvirrande. I informationen på röstkortet står det visserligen en hänvisning till val.se och "Allt du behöver veta för att rösta" och att det finns information på "flera andra språk", men det är enbart på svenska det står så där på röstkortet.
Det var också en kommentar om valet generellt, att det har varit lite krångligt att ta reda på vad man ska rösta på när man inte vet var man ska hitta information om vad olika partier står för, vad de har gjort och vad de vill göra, samt hur man rent konkret röstar där på valdagen, när man inte kan svenska. I hemlandet sker numera röstningen digitalt på skärmar i vallokalen, här går man runt på olika "stationer" med papper och kuvert och måste känna till sådant som att man inte ska vika valsedeln osv. Fick också kommentaren att om vi inte gått tillsammans hade hen nog inte gått och röstat, då det kändes för krångligt. Det är något jag ska ta med mig till nästa val, att fråga fler människor om de vill gå tillsammans till vallokalen och rösta.