Valpplaner. Val av hane..?

Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Mina rottisar skulle inte vilja bo ute. Under vintern har dom inte tillräcklibt med underhull för att helt och hållet bo ute och under sommaren blir det för varmt.

Om du skall avla blandraser så ta en ras som står så nära din som möjligt.Är hunden till största delen Husky så avla med en husky.
Såvitt jag vet är de hundar som klarar av att bo ute på heltid slädhundar och liknande.
Det finns vissa raser som är framavlade för att bo ute med djurflockar för att vakta dem. De har ofta mkt vakt i sig och är riktiga gårdshundar som stannar på gården.

Mitt förslag är såklart att du skaffar en hund iställer för att avla fram tio om det nu är en hund du vill ha.
Varför inte en POLSKI OWCZAREK PODHALANSKI (sök på rasen på skk)
eller en : KUVASZ.

Båda raser som såvitt jag vet passar bra som gårdshundar. Kanske kan Sankt bernhard (stavning) kanske vara något...att köpa inte blanda med.

Rekommenderar INTE att blanda med rottis.
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Gården (läs jag, min familj och släkt) har, utom ett par undantag, endast haft blandraser där schäfer/rottweiler toppar listan.

Men där har du en tvåvägskorsning av två raser med liknande användningsområde. Huskeyn är en joker i sammanhanget.

De flesta av er tycker att det är för riskabelt, eller ngt, att avla på blandras för att man inte vet vilka egenskaper som kommer fram.
Även om jag haft en renrasig hund så kan det ju komma fram egenskaper som inte "min" hund yttrat.
Man måste väll trots allt se till individen också?
Jag tycker att det verkar som att det läggs stor fokus bara på raserna... :confused:


Visst ska man se till individen, men man ska inte glömma arvet.
Om man vill se till individen, köper man en valp. Då kan man ju välja en valp med de egenskaper man önskar, och troligen blir det bra.

Varför avla fram kanske 7 valpar, när du vill ha en?

Surfa runt lite på olika hemsidor, och prata med olika uppfödare om vad du är ute efter. Det kanske är så att den perfekta rasen finns där, du har bara inte hittat den?

Exakt vad är det du vill få fram? Vilka egenskaper kan din hund bidra med? Vilka är hennes sämsta sidor?
Vad kan en rottis tillföra förutom massa?
Vad vill du få fram, och hur lättsålda tror du blandrasvalpar med syftet att vakta är?

Glöm inte att det finns massor av rottisar med massa, men en hares hjärta;) Visst finns det fina exemplar, men fegisarna och skrajsnörena är inte få de heller.
Och en vaktig hund med rädslor är inte helt kul att hantera.
 
Sv: Valpplaner. Val av hane..?

Sen finns det ju en aspekt till. Oavsett om man föder upp renrasiga hundar eller blandraser, så har man numera ett ansvar som uppfödare som sträcker sig tre år framåt i tiden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 331
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej! Jag är nu under corona-tider strandad hos min mamma på landet med hennes 2 hundar :) (kunde ha varit värre!) Vi har dock ett...
Svar
6
· Visningar
5 462
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 285
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp