valpkull i Norge?

kladdkaka

Trådstartare
Jag har fått förfrågan från en uppfödare i Norge som vill använda min hane i avel. Han har haft en kull här i Sverige redan och jag vet hur det fungerar här men är det samma regler i Norge? I och med att han är utställd här i Sverige så behövde han inget testikelintyg men gäller det i Norge också? Och hur blir det med registreringen av valparna? Går det till på samma sätt som här?

Ska ringa min uppfödare imorgon och till SKK, men jag tänkte om det är någon här som har koll på läget:)

Sv: valpkull i Norge?

Eftersom du har hanen behöver du eg inte göra något alls annat än skriva på avtalet och reg pappren, fungerar på precis samma sätt som här.
Beroende på vad det är för ras kan du behöva skicka med kopia på ev hälsotester som tikägaren skickar in till NKK.

Tackar:)

Vet du hur man brukar göra med betalningen? När han fick valparna här så fick jag dem när jag skrev på reg pappret men den här uppfödaren hävdade att i hon brukar betala när valparna är sålda. Jag tycker det känns konstigt att skriva papper utan att få betalt. Det är ju inte mitt fel om dom inte blir sålda, men jag vill inte vara vrång heller...

Det är upp till dig att avgöra. Men jag skulle vilja ha betalt innan jag skriver på registreringen.
Jag har parat med en hane i Norge och vi gjorde som här med att hanhundsägaren skrev på reg.pappret när jag betalat.

Tackar:)

Vet du hur man brukar göra med betalningen? När han fick valparna här så fick jag dem när jag skrev på reg pappret men den här uppfödaren hävdade att i hon brukar betala när valparna är sålda. Jag tycker det känns konstigt att skriva papper utan att få betalt. Det är ju inte mitt fel om dom inte blir sålda, men jag vill inte vara vrång heller...

Skriv inte på reg anmälan innan du fått pengarna... risken är stor att denna blåser sig totalt. Vill uppfödaren låna din hane är de även du som bestämmer inte tikägaren.

Inom mina raser är det språngavgift plus levande valp-avgift. Levande valp-avgiften ska vara betald när valparna är 4 eller 5 veckor gamla. Där skiljer sig raserna åt på en vecka.

Och vi brukar ha 7 veckor som sista betalning. Nu blir det ju ofta innan eftersom man vill sätta in valparna på Köpa Hund.

Nu avlar ju inte jag hund utan katt.
Men borde väl vara samma principer?
Hanhunds(katt)ägaren ska ha fått alla sina pengar då reg. beviset skrivs på?
Den underskriften är ju egentligen enda garantin att få sina pengar för utan den så är valparna(kattungarna) inte "värda" någonting.

Skriv inte på reg anmälan innan du fått pengarna... risken är stor att denna blåser sig totalt. Vill uppfödaren låna din hane är de även du som bestämmer inte tikägaren.
Håller med! Känner en som var godtrogen och skrev på papprena med löfte om att hon skulle få pengarna när valparna var sålda, hon har fortfarande inte sett röken av några pengar och valparna har varit sålda ett tag nu.... Kanske ska tillägga också att det var en s.k. vän till henne till på köpet.

Lite kl

Tack för era svar. Jag har pratat med uppfödaren nu och vi har kommit överens om att hon jag skriver på så fort hon betalat. Inga sura miner så det var nog bara ett försök från hennes sida .

Jag är fortfarande ny inom det här med avel och pengar hit och dit och det känns lite konstigt. Och för mig är det mycket pengar det handlar om. Det gäller nog att stå på sig och inte lite på någon, tyvärr... Men men.. Nu är vi överens och hoppas på valpisar:love:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Danmark har ställt sig upp för att föda upp Schäfrar som kommer hålla genom lågkonjukturen! Avel över rasgränser för att en Schäfer som...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 652
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
314
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 113
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 218
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka