Alltså, detta är jätteintressant.
En sak som jag funderar på är om blandrasaveln har liknande stamträd.
Om jag exempelvis skulle para min pudel med en labrador skulle de två inte ha några gemensamma gener. Men längre bak?
Säg om min pudels morfarsfar och farfarsfar var samma hane, liksom labradorens morfarsfar och farfarsfar var samma hane, hade inaveln inte blivit lika hög som om båda föräldrarna var pudlar?
(Nu är detta inte på något sätt aktuellt, min tik är kastrerad, men jag försöker förstå hur en blandras med två inavlade föräldrar kan vara mindre inavlade än en renrasig hund med inavel 6 generationer bakåt.)
Din pudels morfarsfar och farfarsfar kommer inte vara samma hund.
Min uppfödare har gjort testparning med en av sina labbehanar med en flatcoated pga diskussioner inom flatklubben om utavel. De korsades friskt i början av 1900-talet, och registrerades sedan i respektive ras efter fenotyp (utseende). Problemet för flattarna var att det långhåriga anlaget sällan kom i generation ett utan först i generation två, och därför registrerades de flesta valparna som labradorer. Det är en av anledningarna till att labbarna har en bredare avelsbas än flatcoaten.
Trots att detta är typ 100 år sedan, fick den testparningen en COI på 5%.
Så om din pudel skulle paras med en labrador, där öppna stamböcker sinsemellan inte förkommit i alls samma utsträckning som flat/labbe, så skulle COI förmodligen vara mycket låg om ens något.
gCOI mäter andelen gener som är likadana på mammans och pappans sida. Alltså spelar det ingen roll om de i sin tur har en hög inavelsgrad - deras gener är inte samma.
Senast ändrad: