Danmark óch Norge ställer sig upp för Schäferns framtid

Det är just eftersom hundarna kommer först som jag anser att det aldrig är acceptabelt att avla på en hund som visat sig ha förhöjd risk att lämna avkommor med t ex klåda.

Att man ska vara ärlig mot valpköpare och personer som vill avla har också med hundarnas bästa att göra. En valpköpare måste kunna göra ett insatt val för att chansen ska vara så stor som möjligt att valpen kommer till ett lämpligt hem. Och hur ska man kunna bedriva seriös avel om man inte känner till vilka styrkor och svagheter linjerna har, utan tror att man avlar på något helt annat?

Det handlar inte om renrasighet utan om att man inte får gömma saker som kan vara viktiga att veta.

Hur många Schäferägare vet att deras hundar är resultat av syskonparning rent genetiskt?
Hur många får veta vad de väljer när avelsdata medvetet förvränger begreppet så de som haft hund i 40 år tror att SKK skriver ut sannoingen under "inavelsgrad2 på avelsdata.
Jag tror inte EN SEKUND på att du inte SER att de medveten för oss bakom ljuset.

Definitionen av ras i ordboken är
"En grupp individer med liknande egenskaper, där människan sätter kriterierna/skapar en standard och stambokför djuren"
Varken mer eller mindre!
Vilken dobbisuppfödare måste redovisa greyhound i sina hundar och hur mycket?

Nä, det handlar inte om renrasighet ens för SKK. Den ridån har fallit för länge sedan.

Det är förbjudet att para syskon inom renrasavel.

Du driver med mig hoppas jag.
Flertalet raser innehåller bara syskon genetiskt sett.

Det är lurendrejerier.
Du läser upp massa mantran, men det är ju en omöjlig uppgift att selektera om det bara finns genetiska syskon att välja på.
Det går inte att förstöra snabbare än man bygger och förvänta sig ett bra resultat.

Nästan på alla mobiler och telefoner finns väl en kalkylator.
Det går inte matematiskt att tömma raserna för att bygga upp dem.
De är borta, stora delar av dem är redan utrotade fast inifrån.
Det går inte att göra mer ingrepp.
Det går inte att tro att bara för de skriver att de rekommenderar max 6.25 så befinner sig de flesta raser under 6.25.
Det är inte så.
Det är ingen åsikt, det är fakta.

Hur många Schäferägare vet att deras hundar är resultat av syskonparning rent genetiskt?
Hur många får veta vad de väljer när avelsdata medvetet förvränger begreppet så de som haft hund i 40 år tror att SKK skriver ut sannoingen under "inavelsgrad2 på avelsdata.
Jag tror inte EN SEKUND på att du inte SER att de medveten för oss bakom ljuset.

Definitionen av ras i ordboken är
"En grupp individer med liknande egenskaper, där människan sätter kriterierna/skapar en standard och stambokför djuren"
Varken mer eller mindre!
Vilken dobbisuppfödare måste redovisa greyhound i sina hundar och hur mycket?

Nä, det handlar inte om renrasighet ens för SKK. Den ridån har fallit för länge sedan.

Goddag yxskaft.

Du skriver fortfarande inlägg som inte är relevanta för mig och mina åsikter. Det är väldigt oartigt när du skriver svar som verkar vara riktade till en person som tycker helt andra saker än vad jag gör.

Du driver med mig hoppas jag.
Flertalet raser innehåller bara syskon genetiskt sett.

Det är lurendrejerier.
Du läser upp massa mantran, men det är ju en omöjlig uppgift att selektera om det bara finns genetiska syskon att välja på.
Det går inte. Det finns inget sådant utrymme.

Nästan på alla mobiler och telefoner finns väl en kalkylator.
Det går inte matematiskt att tömma raserna för att bygga upp dem.
De är borta, stora delar av dem är redan utrotade fast inifrån.
Det går inte att göra mer ingrepp.
Det går inte att tro att bara för de skriver att de rekommenderar max 6.25 så befinner sig de flesta raser under 6.25.
Det är inte så.
Det är ingen åsikt, det är fakta.
Nej, jag driver inte med dig.
Jag menar att du har fel.
Syskon paras inte och det finns regler kring inaveln.
Sen finns det tyvärr uppfödare som tänjer på inavelsprocenten. Dessa är inge seriösa uppfödare och borde inte få hålla på med avel.
De flesta följer de lagar och regler som finns.

Goddag yxskaft.

Du skriver fortfarande inlägg som inte är relevanta för mig och mina åsikter. Det är väldigt oartigt när du skriver svar som verkar vara riktade till en person som tycker helt andra saker än vad jag gör.

Det är relevant för hur du prioriterar och att du på allvar verkar tycka att SKK förvaltar våra raser på ett tryggt sätt.
Du måste ju se vad det är som händer.
Raserna blir inte bättre utan attde blir sämre på annat sätt.
SKK tillåter detta trots diskussioner i 30 år och vem som helst kan ta fram kalkylatorn och se att linjär inkorsning som gynnar en enda ras kommer inte hjälpa! Det kommer skapa så många blandiskullar att det inte finns någon ras kvar!

SKK har mycket högre uppdrag än att förvalta våra raser.

Du har iof rätt till viss del. Jag skriver mer för att andra ska läsa.
Du vet ju redan.

Madam är en hund som jag äger och avser använda i avel.
Men bara ett år nu och i min nuvarande avatar några dagar gammal.

Dystopin är ju redan här. Ras-raset har redan börjat för länge sedan.

Det är relevant för hur du prioriterar och att du på allvar verkar tycka att SKK förvaltar våra raser på ett tryggt sätt.
Du måste ju se vad det är som händer.
Raserna blir inte bättre utan attde blir sämre på annat sätt.
SKK tillåter detta trots diskussioner i 30 år och vem som helst kan ta fram kalkylatorn och se att linjär inkorsning som gynnar en enda ras kommer inte hjälpa! Det kommer skapa så många blandiskullar att det inte finns någon ras kvar!

Var har jag gett uttryck för detta? Var "verkar" jag tro något? Är det när jag tycker att uppfödare ska vara öppna och ärliga mot varandra och berätta sådant som kanske inte står i stamtavlan?

Och varför vill du inte fortsätta diskussionen om hur man här faktiskt korsar in malle i schäfer samtidigt som avkomman blir reggad i FCI och därför även SKK, DKK(trots protester) och NKK. Jag tycker att det är positivt och förstår inte riktigt varför du plötsligt vill diskutera något annat. För du inser väl att den avel du hyllat i tråden sker just inom respektive kennelklubb? Det handlar om uppfödare som inte vill avla utanför DKK/NKK. Du kanske ska anklaga dem innan du anklagar mig

Madam är en hund som jag äger och avser använda i avel. Men bara ett år nu och i min nuvarande avatar några dagar gammal.

Och du tror att jag skulle ha några problem med att du använde en colliehane till henne? Återigen misstar du dig. Så länge både din tik och hanen är utvärderade avseende hälsa och mentalitet med bra resultat(hos hanen finns ju index för mentalitet och även HD om det är ett långhår) så har jag inga problem alls.

Om du riktar dig till andra än mig, skriv då inte detta som svar till mig. Dels är det extremt oartigt, dels gör det att de du vill ska läsa kanske missar det du skriver.

Var har jag gett uttryck för detta? Var "verkar" jag tro något? Är det när jag tycker att uppfödare ska vara öppna och ärliga mot varandra och berätta sådant som kanske inte står i stamtavlan?

Du framstår ju som att du tror att SKK har intention och erfarenhet och praktisk kunskap om hur man förutsäger ett kullmedelvärde på hundar med större diversitet/mångfald.
Svenska akademins ordbok definierar ras (inom husdjursavel på följande sätt):
En grupp individer med liknande egenskaper där människan sätter avelskriterierna/ standarden och där djuren stambokförs".
Ingen behöver redovisa vilka andra raser hunden är släkt med, hur mycket osv.
Det är dock helt rimligt att man har rätt individer i stamtavlan, som du är inne på.

Men SKKs system där de medveten gör det svårt och trögt att ge uppfödarna möjlighet att korsa in, tystnadskulturen samt systematisk, ren och MYCKET GROV vilseledning beträffande inavelsgraden är på så galna nivåer att ett och annat "halvblod" försvinner som en droppe i ett hav i jämförelse.
Det går, i dagsläget, inte att ge majoriteten av raserna en chans utan att behöva välja till vem man ska vara lojal.
Raserna kan inte fortsätta rasa så här utan att det kommer bli frågan om väldigt många blandraskullar och att man förlorar typ och det som är de enskilda rasernas själ.
De flesta valpköpare vill ha friska hundar.
Jag kan stå för att mina hundar innehåller mycket mångfald, men det är ju det man får hos mig.
SKK-uppfödare som ser behovet kan inte göra det.
Men jag har aldrig smygparat in i en SKK-population...men nu för tiden beror det mest på att jag vill ta så få kullar som möjligt som domineras av en ras.
Kan dock inte säga att jag skulle tycka det är i närheten av att vara så oetiskt som att dölja att valpköparna köper hundar som är grovt inavlade.
Och i vilket fall så kommer hundarna först, i annat fall skulle jag ej klara av att föda upp hundar!
Så jag är inte helt stängd för sådant.
Min melodi är dock mer XX/preX, ta fram hundar som är potentiella föräldrar till hundar som kan tänkas mönstras in.
Men jag ser det som helt nödvändigt att de som smugglar in gener gör det så länge det är så svårt som det är, så länge folk lever på mantran, sålänge jag ser att folk som haft en ras i 40 år tror att inavelsgraden som anges på SKK avelsdata har något med verkligheten att göra och att det är skitsvårt för en organisation som delar ut miljoner i arvoden till vissa personer, inte har råd att byta ut ordet till "inavelsökning" (även om de är pressade till det nu då de ska göra ny databas) eller att uppdatera uppfödare och valpköpare på genomsnittsCOI för de olika raserna.
De är så långt ifrån, så efter och det är så uppenbart att de inte har för avsikt att sluta holka ur raserna.

Det går för sakta och det räcker ej med malle till schäfrarna, det räcker inte med linjär inkorsning, det måste till rotationer i och mellan populationer.
Om man nu vill att det ska hålla i längden.

Jag håller inte med om dina beskrivningar av min personlighet och att jag riktar mig mot andra betyder inte att jag också riktar mig mot dig.
Om du har en collie, gör något ifall du ser hur akut det är.
Om det finns ett bra MH så är jag intresserad.
Annars finns ju projekt utomlands som du kan vända dig till och ladda ner hunden i ett tryggare koncept än i en annan collie eftersom rasen är så grovt inavlad.

Men Madame är lovande för detta och även för annat., möjligen två andra så det finns backup om man skulle behöva justera små nyanser som knappast är synligt på standardiserade testmetoder för mentalitet.
Så klart ska jag ladda ner en riktigt bra Collie i min genbank och förstår att den knappast skulle komma från Dig..,,,men om du är ärlig med att en hund från mig vore rätt sålänge hon kan uppvisa vad som behövs av en sådan hund så beror det ju mest på att du och jag inte tål varandra speciellt länge.
Du upplever mig som oartig och jag upplever dig som någon som tycker att Collien tål att vänta in SKK vilket jag ser som väldigt vårdslöst mot individer och mot populationen.

Om du hittar något att ladda ner ditt i och jag hittar något så kanske några av dessa avkommor ägs av två personer som förstår varandra bättre.
Och när de möts...ja då finns en kull hundar där man lär hitta individer som är värda att ansökas om att få mönstras in.
Och iom att dessa blir högdiversiva i sig själv (till skillnad från om man väljer en bra Terv, BC eller annat att mönstra in så kommer den andra rasens karaktäristiska drag inte ta så mycket plats i Collien.
Och då behöver man inte vänta 2-3 generationer till förrän man får hela kullar som faktiskt bär Colliens själ.
Men du ser ju att inte en enda korsningskull görs i Sverige på Collie idag fast det är så akut.

VARFÖR LÅTA SKK FÖRVALTA EN SÅ FIN, IKONISKT och UNIK RAS??
Du hoppar hela tiden över det faktumet att de inte ens påbörjat införseln av mångfald eller att det, med grunden i ren matematik, delvis är för sent.
Är de SKKregistrerade hundarna försöksdjur?
Hur som helst är det uppenbart att SKK inte väljer de långsiktliga lösningarna utan väldigt mycket jobb för nästan ingenting och absolut inte att man är i närheten av att det ska påverka större delar av populationen nämnvärt.
Systemfel ja, men det räcker knappast. Det finns ett behov av att koncentrera sjukdomarna så här så länge som möjligt, annars hade man ju inte verkat för det.

Jag som har en hund av en ras som kör öppen stambok och där man även använt inkorsning i en närbesläktad ras, så håller jag med att det katastrofalt att tro att korsa in vilket som helst ger automatiskt friska hundar. I lapsk vallhund så testar man alla inmönstringar nogrannt, här är det alltså inte att bara avla och ta in hundar hur som helst. HD och klåda t.ex vet vi har en ärftlig faktor.

Vet du vilken gCOI din ras har i snitt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • 07:or del 23
  • Föl 2023

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka