Danmark óch Norge ställer sig upp för Schäferns framtid

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur många Schäferägare vet att deras hundar är resultat av syskonparning rent genetiskt?
Hur många får veta vad de väljer när avelsdata medvetet förvränger begreppet så de som haft hund i 40 år tror att SKK skriver ut sannoingen under "inavelsgrad2 på avelsdata.
Jag tror inte EN SEKUND på att du inte SER att de medveten för oss bakom ljuset.

Definitionen av ras i ordboken är
"En grupp individer med liknande egenskaper, där människan sätter kriterierna/skapar en standard och stambokför djuren"
Varken mer eller mindre!
Vilken dobbisuppfödare måste redovisa greyhound i sina hundar och hur mycket?

Nä, det handlar inte om renrasighet ens för SKK. Den ridån har fallit för länge sedan.

Goddag yxskaft.

Du skriver fortfarande inlägg som inte är relevanta för mig och mina åsikter. Det är väldigt oartigt när du skriver svar som verkar vara riktade till en person som tycker helt andra saker än vad jag gör.

Du driver med mig hoppas jag.
Flertalet raser innehåller bara syskon genetiskt sett.

Det är lurendrejerier.
Du läser upp massa mantran, men det är ju en omöjlig uppgift att selektera om det bara finns genetiska syskon att välja på.
Det går inte. Det finns inget sådant utrymme.

Nästan på alla mobiler och telefoner finns väl en kalkylator.
Det går inte matematiskt att tömma raserna för att bygga upp dem.
De är borta, stora delar av dem är redan utrotade fast inifrån.
Det går inte att göra mer ingrepp.
Det går inte att tro att bara för de skriver att de rekommenderar max 6.25 så befinner sig de flesta raser under 6.25.
Det är inte så.
Det är ingen åsikt, det är fakta.
Nej, jag driver inte med dig.
Jag menar att du har fel.
Syskon paras inte och det finns regler kring inaveln.
Sen finns det tyvärr uppfödare som tänjer på inavelsprocenten. Dessa är inge seriösa uppfödare och borde inte få hålla på med avel.
De flesta följer de lagar och regler som finns.

Goddag yxskaft.

Du skriver fortfarande inlägg som inte är relevanta för mig och mina åsikter. Det är väldigt oartigt när du skriver svar som verkar vara riktade till en person som tycker helt andra saker än vad jag gör.

Det är relevant för hur du prioriterar och att du på allvar verkar tycka att SKK förvaltar våra raser på ett tryggt sätt.
Du måste ju se vad det är som händer.
Raserna blir inte bättre utan attde blir sämre på annat sätt.
SKK tillåter detta trots diskussioner i 30 år och vem som helst kan ta fram kalkylatorn och se att linjär inkorsning som gynnar en enda ras kommer inte hjälpa! Det kommer skapa så många blandiskullar att det inte finns någon ras kvar!

SKK har mycket högre uppdrag än att förvalta våra raser.

Du har iof rätt till viss del. Jag skriver mer för att andra ska läsa.
Du vet ju redan.

Madam är en hund som jag äger och avser använda i avel.
Men bara ett år nu och i min nuvarande avatar några dagar gammal.

Dystopin är ju redan här. Ras-raset har redan börjat för länge sedan.

Det är relevant för hur du prioriterar och att du på allvar verkar tycka att SKK förvaltar våra raser på ett tryggt sätt.
Du måste ju se vad det är som händer.
Raserna blir inte bättre utan attde blir sämre på annat sätt.
SKK tillåter detta trots diskussioner i 30 år och vem som helst kan ta fram kalkylatorn och se att linjär inkorsning som gynnar en enda ras kommer inte hjälpa! Det kommer skapa så många blandiskullar att det inte finns någon ras kvar!

Var har jag gett uttryck för detta? Var "verkar" jag tro något? Är det när jag tycker att uppfödare ska vara öppna och ärliga mot varandra och berätta sådant som kanske inte står i stamtavlan?

Och varför vill du inte fortsätta diskussionen om hur man här faktiskt korsar in malle i schäfer samtidigt som avkomman blir reggad i FCI och därför även SKK, DKK(trots protester) och NKK. Jag tycker att det är positivt och förstår inte riktigt varför du plötsligt vill diskutera något annat. För du inser väl att den avel du hyllat i tråden sker just inom respektive kennelklubb? Det handlar om uppfödare som inte vill avla utanför DKK/NKK. Du kanske ska anklaga dem innan du anklagar mig

Madam är en hund som jag äger och avser använda i avel. Men bara ett år nu och i min nuvarande avatar några dagar gammal.

Och du tror att jag skulle ha några problem med att du använde en colliehane till henne? Återigen misstar du dig. Så länge både din tik och hanen är utvärderade avseende hälsa och mentalitet med bra resultat(hos hanen finns ju index för mentalitet och även HD om det är ett långhår) så har jag inga problem alls.

Om du riktar dig till andra än mig, skriv då inte detta som svar till mig. Dels är det extremt oartigt, dels gör det att de du vill ska läsa kanske missar det du skriver.

Var har jag gett uttryck för detta? Var "verkar" jag tro något? Är det när jag tycker att uppfödare ska vara öppna och ärliga mot varandra och berätta sådant som kanske inte står i stamtavlan?

Du framstår ju som att du tror att SKK har intention och erfarenhet och praktisk kunskap om hur man förutsäger ett kullmedelvärde på hundar med större diversitet/mångfald.
Svenska akademins ordbok definierar ras (inom husdjursavel på följande sätt):
En grupp individer med liknande egenskaper där människan sätter avelskriterierna/ standarden och där djuren stambokförs".
Ingen behöver redovisa vilka andra raser hunden är släkt med, hur mycket osv.
Det är dock helt rimligt att man har rätt individer i stamtavlan, som du är inne på.

Men SKKs system där de medveten gör det svårt och trögt att ge uppfödarna möjlighet att korsa in, tystnadskulturen samt systematisk, ren och MYCKET GROV vilseledning beträffande inavelsgraden är på så galna nivåer att ett och annat "halvblod" försvinner som en droppe i ett hav i jämförelse.
Det går, i dagsläget, inte att ge majoriteten av raserna en chans utan att behöva välja till vem man ska vara lojal.
Raserna kan inte fortsätta rasa så här utan att det kommer bli frågan om väldigt många blandraskullar och att man förlorar typ och det som är de enskilda rasernas själ.
De flesta valpköpare vill ha friska hundar.
Jag kan stå för att mina hundar innehåller mycket mångfald, men det är ju det man får hos mig.
SKK-uppfödare som ser behovet kan inte göra det.
Men jag har aldrig smygparat in i en SKK-population...men nu för tiden beror det mest på att jag vill ta så få kullar som möjligt som domineras av en ras.
Kan dock inte säga att jag skulle tycka det är i närheten av att vara så oetiskt som att dölja att valpköparna köper hundar som är grovt inavlade.
Och i vilket fall så kommer hundarna först, i annat fall skulle jag ej klara av att föda upp hundar!
Så jag är inte helt stängd för sådant.
Min melodi är dock mer XX/preX, ta fram hundar som är potentiella föräldrar till hundar som kan tänkas mönstras in.
Men jag ser det som helt nödvändigt att de som smugglar in gener gör det så länge det är så svårt som det är, så länge folk lever på mantran, sålänge jag ser att folk som haft en ras i 40 år tror att inavelsgraden som anges på SKK avelsdata har något med verkligheten att göra och att det är skitsvårt för en organisation som delar ut miljoner i arvoden till vissa personer, inte har råd att byta ut ordet till "inavelsökning" (även om de är pressade till det nu då de ska göra ny databas) eller att uppdatera uppfödare och valpköpare på genomsnittsCOI för de olika raserna.
De är så långt ifrån, så efter och det är så uppenbart att de inte har för avsikt att sluta holka ur raserna.

Det går för sakta och det räcker ej med malle till schäfrarna, det räcker inte med linjär inkorsning, det måste till rotationer i och mellan populationer.
Om man nu vill att det ska hålla i längden.

Jag håller inte med om dina beskrivningar av min personlighet och att jag riktar mig mot andra betyder inte att jag också riktar mig mot dig.
Om du har en collie, gör något ifall du ser hur akut det är.
Om det finns ett bra MH så är jag intresserad.
Annars finns ju projekt utomlands som du kan vända dig till och ladda ner hunden i ett tryggare koncept än i en annan collie eftersom rasen är så grovt inavlad.

Men Madame är lovande för detta och även för annat., möjligen två andra så det finns backup om man skulle behöva justera små nyanser som knappast är synligt på standardiserade testmetoder för mentalitet.
Så klart ska jag ladda ner en riktigt bra Collie i min genbank och förstår att den knappast skulle komma från Dig..,,,men om du är ärlig med att en hund från mig vore rätt sålänge hon kan uppvisa vad som behövs av en sådan hund så beror det ju mest på att du och jag inte tål varandra speciellt länge.
Du upplever mig som oartig och jag upplever dig som någon som tycker att Collien tål att vänta in SKK vilket jag ser som väldigt vårdslöst mot individer och mot populationen.

Om du hittar något att ladda ner ditt i och jag hittar något så kanske några av dessa avkommor ägs av två personer som förstår varandra bättre.
Och när de möts...ja då finns en kull hundar där man lär hitta individer som är värda att ansökas om att få mönstras in.
Och iom att dessa blir högdiversiva i sig själv (till skillnad från om man väljer en bra Terv, BC eller annat att mönstra in så kommer den andra rasens karaktäristiska drag inte ta så mycket plats i Collien.
Och då behöver man inte vänta 2-3 generationer till förrän man får hela kullar som faktiskt bär Colliens själ.
Men du ser ju att inte en enda korsningskull görs i Sverige på Collie idag fast det är så akut.

VARFÖR LÅTA SKK FÖRVALTA EN SÅ FIN, IKONISKT och UNIK RAS??
Du hoppar hela tiden över det faktumet att de inte ens påbörjat införseln av mångfald eller att det, med grunden i ren matematik, delvis är för sent.
Är de SKKregistrerade hundarna försöksdjur?
Hur som helst är det uppenbart att SKK inte väljer de långsiktliga lösningarna utan väldigt mycket jobb för nästan ingenting och absolut inte att man är i närheten av att det ska påverka större delar av populationen nämnvärt.
Systemfel ja, men det räcker knappast. Det finns ett behov av att koncentrera sjukdomarna så här så länge som möjligt, annars hade man ju inte verkat för det.

Jag som har en hund av en ras som kör öppen stambok och där man även använt inkorsning i en närbesläktad ras, så håller jag med att det katastrofalt att tro att korsa in vilket som helst ger automatiskt friska hundar. I lapsk vallhund så testar man alla inmönstringar nogrannt, här är det alltså inte att bara avla och ta in hundar hur som helst. HD och klåda t.ex vet vi har en ärftlig faktor.

Vet du vilken gCOI din ras har i snitt?

Du får ett gCOI, det jämför du med vad som kommit fram för din ras.
Jag måste dra eftersom de blockar mig här så snart jag blir för öppen om saker.
Men du kommer få bra hjälp i fb-gruppen: "https://www.facebook.com/groups/221130406747936"

Jag har ett gCOI och ser vart min hund ligger på staplarna i sin ras, men det är ju bara en graf över hur många procent av hundarna i rasen som har vilken gCOI, inte hur släktskapet i rasen ser ut?
gCOI beskriver ju bara hur många procent DNA som är samma för min hund, på moderns och faderns sida?
Är redan med i gruppen, men hittar inget om detta där.

Från Embark:
Our genetic COI measures the proportion of your dog’s genome (his genes) where the genes on the mother’s side are identical by descent to those on the father’s side. The higher your dog’s coefficient of inbreeding (the percentage), the more inbred your dog is.

Senast ändrad:
Vad är grejen?

Detta har tydligen redan gjorts för flera år sen i Sverige.

För övrigt så är de flesta raser inte i nåt utdöende just idag, det finns raser med snäv avelsbas och vissa av dem har redan gjort utkorsningsprojekt (lundehund och clumber) för flera år sen. Nu pågår utkorsning i cavalier.

Skk har dessutom öppnat dörren för utkorningsprojekt i flera raser. De har infört x-register för planerade inkorningskullarr för att man ska kunna följa hälsotester, mentalbeskrivningar och meriter hos dessa hundar. Efter tre generationer kan man regga avkommorna som ursprungsrasen. Tack vare x registret kommer man kunna följa hälsostatus och utvärdera resultatet av aveln.

Hade jag inte varit så insnöad på arbetande hundar och vallhundsegenskaper hade jag absolut kunnat tänka mig en sån valp. Troligen kommer det öppnas upp mer utkorsnings projekt och intresse för utkorsningsprojekt när man kan följa resultat som lyckats. Det skrivs en hel del om dessa och det blir förhoppningsvis väldigt bra reklam när utfallet går att se.

Bara för att man inte öppnar dörrarna på vid gavel och blandar hundar härs om tvärs betyder det inte att saker inte händer. Som alltid måste man också kunna följa, testa och utvärdera projekt. Ju fler lyckade utfall desto fler kommer bli öppna för nytt sätt i sitt avelstänk. Det är inte enormt länge sen man körde hårt på linjeavel och det var fullt rimligt att para syskon eller mamma med avkommor och till och med uppmuntrades. Tack och lov blir vi ju allt mer upplysta och får bättre och bättre vetenskapligt underlag istället för att gå efter hur man gjort förr.

Vad är grejen?

Detta har tydligen redan gjorts för flera år sen i Sverige.

För övrigt så är de flesta raser inte i nåt utdöende just idag, det finns raser med snäv avelsbas och vissa av dem har redan gjort utkorsningsprojekt (lundehund och clumber) för flera år sen. Nu pågår utkorsning i cavalier.

Skk har dessutom öppnat dörren för utkorningsprojekt i flera raser. De har infört x-register för planerade inkorningskullarr för att man ska kunna följa hälsotester, mentalbeskrivningar och meriter hos dessa hundar. Efter tre generationer kan man regga avkommorna som ursprungsrasen. Tack vare x registret kommer man kunna följa hälsostatus och utvärdera resultatet av aveln.

Hade jag inte varit så insnöad på arbetande hundar och vallhundsegenskaper hade jag absolut kunnat tänka mig en sån valp. Troligen kommer det öppnas upp mer utkorsnings projekt och intresse för utkorsningsprojekt när man kan följa resultat som lyckats. Det skrivs en hel del om dessa och det blir förhoppningsvis väldigt bra reklam när utfallet går att se.

Bara för att man inte öppnar dörrarna på vid gavel och blandar hundar härs om tvärs betyder det inte att saker inte händer. Som alltid måste man också kunna följa, testa och utvärdera projekt. Ju fler lyckade utfall desto fler kommer bli öppna för nytt sätt i sitt avelstänk. Det är inte enormt länge sen man körde hårt på linjeavel och det var fullt rimligt att para syskon eller mamma med avkommor och till och med uppmuntrades. Tack och lov blir vi ju allt mer upplysta och får bättre och bättre vetenskapligt underlag istället för att gå efter hur man gjort förr.
Jag håller fullständigt med.
Har själv en Dvärgpudel och oroar mig noll och ingenting för vare sig inavel eller minskad genbank.

Eftersom jag själv inte är intresserad av att avla själv skulle jag gärna köpa en valp från seriös utkorsning.

Nu är detta inte aktuellt vad gäller Pudel, men om jag någon gång köper exempelvis en Cavalier hade jag gärna köpt en utkorsningsvalp.

Att runt 26-27% inavelsgrad är mer än SKKs rekommenderade max 6.25%
Det är varken en källa eller ett svar på frågan.
Det jag frågade efter var om du har en källa på att det knappt går att hitta en schäferkull de senste tre åren där ingen av hanarna är krypt.
Att risken för fertilitetsproblem ökar med stark inavel är jag medveten om men jag vill gärna ha en RELEVANT källa (alltså inte ditt eget tycke eller gissningar) på att det ser ut så just på schäfer.

Jag vet det. Jag har haft
Men ofta när jag skriver ett slarvfel som ett X på fel hund (MH ist för MT) så har det gått en viss tid där jag ej kan ändra.
Det är syns att det är så på detta forum, men förstår att det fyller någon funktion att så snabbt låsa inlägg.

Jens och Aina är helt olika personer från olika länder.
Jens har jag pratat med första gången idag och har aldrig trott, hört talas om eller skrivit att Ainas hundar är efter Junker.
Vet inte alls hur du drar den kopplingen.
Jag säger att Danmark och Norge har rest sig upp i frågan.

Det de har gemensamt är att de är Nordiska uppfödare som ställer sig upp för att Schäfrar ska finnas i framtiden/efter lågkonjukturen.
Dvs de är uppfödare som på ett eller annat sätt tragit till sig vetenskapen och förstår och handlar efter att det inte är hållbart att avla inom sluten population.
Men hur tänkte du nu? Du börjar att skriva om Aina (som jag för övrigt mycket väl vet vem det är) och att hennes avkommor efter Junker gjort så fantastiska resultat. Sen på frågan om vilka dessa fantastiska resultat är så kommer du upp med en hund som inte alls är relevant för frågan, dvs är helt utan inblandnig av vare sig Junker eller någon annan ras än schäfer.

Det är varken en källa eller ett svar på frågan.
Det jag frågade efter var om du har en källa på att det knappt går att hitta en schäferkull de senste tre åren där ingen av hanarna är krypt.
Att risken för fertilitetsproblem ökar med stark inavel är jag medveten om men jag vill gärna ha en RELEVANT källa (alltså inte ditt eget tycke eller gissningar) på att det ser ut så just på schäfer.
Även jag skulle vilja ha en källa för detta påstående.

Åtminstone inom Pudel är inaveln inte ens i närheten så hög. Likadant är det hos många andra raser.

Sen finns det tyvärr några raser med högre inavel och sjukdomar. Men, dra inte alla raser över en kam.

Relevanta källor och fakta, tack!

Men hur tänkte du nu? Du börjar att skriva om Aina (som jag för övrigt mycket väl vet vem det är) och att hennes avkommor efter Junker gjort så fantastiska resultat. Sen på frågan om vilka dessa fantastiska resultat är så kommer du upp med en hund som inte alls är relevant för frågan, dvs är helt utan inblandnig av vare sig Junker eller någon annan ras än schäfer.

Ja, jag undrar också, finns det fantastiska resultat eller inte? Varför påstår man att det finns fantastiska resultat utan att hänvisa till dessa?

Om jag hade lagt fram en uppsats med TS argument hade jag fått underkänt rakt igenom.

Jag har läst vidare om TS så kallade avel och är långt ifrån imponerad.

Jag hittar inga stamtavlor, inga röntgenresultat, inga hälsotester osv.

Argumentet vad som är en ras svajar rejält. Ju mer jag läser, desto mer övertygad blir jag om att allt bara är hittepå.

Om inavel hade varit det enda problemet, varför finns det så mycket skit hos blandraser?

Alltså att inaveln i våra renrasiga hundar är hög, är ju inte konstigt. Det är ju så de har blivit raser. Jag tycker absolut att man ska ta gCOI i beaktning när man gör kombinationer, och jag tror att det är något som gemene uppfödare kommer lägga mer vikt vid med tiden. Med det inte sagt att man måste utavla, men jag tror att det kommer behövas i vissa raser.

Har som sagt testat min egen hane, och han har en låg inavelsgrad räknat på de sex generationer man kan se på avelsdata, 0,8% typ. Hans stamtavla där är inte helt fullständig, men jag har fyllt i det som saknas själv och han har inte en särskilt färglagd tavla. Han är klassiskt linjeavlad på två hanar som finns bakom så gott som alla jaktlabradorer. Ljusgrön och gul i stamtavlan - de har drygt 3000 valpar vardera och har lämnat otroligt stora avtryck i jaktlabradoraveln. Massor med bra saker och egenskaper, men tyvärr också PRA och SD2. Min hane har i princip inga gemensamma nämnare i stamtavlan från generation 5 och framåt. Trots det har han en genetisk COI på 21%.

IMG_5916.webp

Man ser vilka jag lagt till själv, och även att jag kluddat lite med färgerna. Där det ligger ljusblått i generation 6 på farmorsfarsfarfarfars sida (rad 1-2 uppifrån räknat) är för att markera att de rutorna skulle varit färgade om man visat fler generationer och den gula fyrkanten som ligger löst i generation 6 på rad 6-7 ovanifrån räknat ska ligga bakom den gulfärgade hanen på nivån under. Av samma anledning som den blå rutan.

Alltså att inaveln i våra renrasiga hundar är hög, är ju inte konstigt. Det är ju så de har blivit raser. Jag tycker absolut att man ska ta gCOI i beaktning när man gör kombinationer, och jag tror att det är något som gemene uppfödare kommer lägga mer vikt vid med tiden. Med det inte sagt att man måste utavla, men jag tror att det kommer behövas i vissa raser.

Har som sagt testat min egen hane, och han har en låg inavelsgrad räknat på de sex generationer man kan se på avelsdata, 0,8% typ. Hans stamtavla där är inte helt fullständig, men jag har fyllt i det som saknas själv och han har inte en särskilt färglagd tavla. Han är klassiskt linjeavlad på två hanar som finns bakom så gott som alla jaktlabradorer. Ljusgrön och gul i stamtavlan - de har drygt 3000 valpar vardera och har lämnat otroligt stora avtryck i jaktlabradoraveln. Massor med bra saker och egenskaper, men tyvärr också PRA och SD2. Min hane har i princip inga gemensamma nämnare i stamtavlan från generation 5 och framåt. Trots det har han en genetisk COI på 21%.

Visa bifogad fil 157354

Man ser vilka jag lagt till själv, och även att jag kluddat lite med färgerna. Där det ligger ljusblått i generation 6 på farmorsfarsfarfarfars sida (rad 1-2 uppifrån räknat) är för att markera att de rutorna skulle varit färgade om man visat fler generationer och den gula fyrkanten som ligger löst i generation 6 på rad 6-7 ovanifrån räknat ska ligga bakom den gulfärgade hanen på nivån under. Av samma anledning som den blå rutan.

Jämfört med t ex den här hanen, som snart har 200 valpar i Sverige och fortfarande annonseras som far till kommande kullar…
Jag har inte kollat bakåt på de hundar som har ”ingen uppgift” men vågar svära på att stamtavlan varit ännu mer färgad om den varit komplett.
Och han har enligt avelsdata 2,3% inavelsgrad. Vore intressant att se gCOI på honom.

IMG_5917.webp

Visa bifogad fil 157354

Alltså, detta är jätteintressant.

En sak som jag funderar på är om blandrasaveln har liknande stamträd.

Om jag exempelvis skulle para min pudel med en labrador skulle de två inte ha några gemensamma gener. Men längre bak?

Säg om min pudels morfarsfar och farfarsfar var samma hane, liksom labradorens morfarsfar och farfarsfar var samma hane, hade inaveln inte blivit lika hög som om båda föräldrarna var pudlar?

(Nu är detta inte på något sätt aktuellt, min tik är kastrerad, men jag försöker förstå hur en blandras med två inavlade föräldrar kan vara mindre inavlade än en renrasig hund med inavel 6 generationer bakåt.)

Jämfört med t ex den här hanen, som snart har 200 valpar i Sverige och fortfarande annonseras som far till kommande kullar…
Jag har inte kollat bakåt på de hundar som har ”ingen uppgift” men vågar svära på att stamtavlan varit ännu mer färgad om den varit komplett.
Och han har enligt avelsdata 2,3% inavelsgrad. Vore intressant att se gCOI på honom.

Visa bifogad fil 157355
Detta ser ju betydligt sämre ut.
Men, jag hävdar att även en blandras hade kunnat ha ett liknande släktträd.

Sen anser jag att över 200 valpar är för mycket. Det måste till en begränsning hur många kullar en hane får vara pappa till.

Detta ser ju betydligt sämre ut.
Men, jag hävdar att även en blandras hade kunnat ha ett liknande släktträd.

Sen anser jag att över 200 valpar är för mycket. Det måste till en begränsning hur många kullar en hane får vara pappa till.

Så är det, det blir ju svårt att säkerställa att det 0% inavel i blandraser utan att ha en omfattande databas över hundarna såvida man inte korsar ut hela tidan men till slut tar ju även raserna ut och vissa korsningar kan ju vara rent av olämpliga utifrån egenskaper.

Har själv köpt blandras när jag var ung som var både krypt och hade bettfel och i efterhand så finns fick jag misstankkar om att "uppfödaren" nog parade sina hundar lite hursomhelst och att det nog kunde vara nära besläktade hela bunten. Vi blev helt klart helt grundlurade i det köpet, vi fick se ett vet intyg där allt var ua men när jag sen efter en tid upptäckte bettfelet och saknad testikel och vek upp pappret vi fick med oss så ja, det fanns redovisat men det var inte det pappret vi fick se när vi var på plats.
Tanten måste på nåt sätt ha bytt ut pappret hon visade oss mot hundens rätta veterinärintyg, det var ju inte så att vi hade ögon för så mycket annat än valpen. Absolut sämsta hundköpet och dyraste läxan när man som ung köper en av sina första egna hundar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka