Och som jag skrev i ett av mina första inlägg har jag inga problem med det så länge man är öppen med det - mot valpköpare och personer som vill avla vidare.
Håller inte med...längre.
Hundarna kommer först faktiskt.
Men den dagen uppfödare är öppna med att det är GROVT inavlade Schäfrar som säljs , så kan man höja kriterierna ytterligare.
Men vissa saker behöver staten hålla hemligt för att vi för huvud taget ska ha hundar som fungerar även om Sensitive-fodret inte kommer in i landet.
Iaf när Ryssarnas hundar kan springa och simma i minusgrader med havrefryn, ruttna morötter och bark i magen.
Då kan inte våra Svenska hamna på dropp eller få stressmage.
Och de har vi inte uppfödarna att skylla,
Det har vi kennelklubbarna att skylla på,.
För vad är logiken i att SKK säger "vi kan inte längre godtaga att hemlandet ska godkänna inkorsning eftersom nationella Djurskyddslagar gäller, när de samtidigt vägrar ta ledarskap i frågan och lämnar över det på rasklubbar.
Så länge inte en bråkdel av valpköparna förstår hur grovt inavlade hundar de köper och sektmentaliteten, härskarteknikerna osv styr så ska man inte behöva berätta hur mycket greyhound det är i en Dobbis, hur mycket Setter det är i en Flat eller hur mycket malle osv det är i bruksschäfern, hur mycke Lakke i Picarden eller hur mycket XX-hundar av blandat slag som finns där.
Djuren, de som inte kan föra sin talan här, kommer först.
Det är inte ok att de ska behöva lida i onödigt stor omfattning bara för att folk har fel intentioner eller är så gravt förda bakom ljuset.
SKK hade löst detta för länge sedan om hälsa och funktion varit prio här.
Vad gör vi om/när Eyssarna stänger ner internet?
Det är då vi behöver rapporthundar osv.
Att stamtavlan kommer från en viss förening har väldigt många, och framförallt de som sitter på de viktigaste hundarna, förstått nu.
Vi kan inte ha Schäfrar med blödarsjuka, Flattar som helt plötsligt får hela magen full av Cancer osv. Ingen 100% korrekt SKK-stamtavla hjälper oss då.
Många av de bästa hundarna inom brukshundsraserna har redan evakuerats.
Det är 100% nödvändigt, det kommer nog även du förstå inom kort.
Behöver du mer än att 20000 Nordkoreanska soldater anslöt till Putin häromdagen eller att Trump sagt sig fica detta på 24 timmar. Lägg till Kina och Mellanöstern.
Jag tror vi slipper markstrider och kanske "bara" får 12 år av lågkonjuktur.
Men redan på den tiden jag utbildade mig så hade vi ju besök i snitt en gång i veckan. Inte minst skyddsobjekten.
Hur ska vi gå in på avelsdata om/när internet försvinner`?
När 20-40% av svenskarna sitter med abstinensbesvär för att de inte kan få sin psykofarmaka, sin kaffe och sin cigarett? Våra hjärnor är mer anpassade efter algoritmer än vi tror.
Vilken väg detta än tar så kan vi inte ha hundar som förblöder om de skär sig på en tass eller omedelbart behöver dränering och antibiotika då.
De kan inte h ett så dåligt MHC som nu. Inte för sin skulle och inte får vår.
Linjära inkorsningar där endast EN ras gynnas ….det är inte I NÄRHETEN av att kunna rädda en någon population alls.
Och vad har kennelklubbarna för erfarenhet av att deala med bred genetisk variation? Ingen!
SKK grundades inte av hundentusiaster/kynologer...det grundades av adelsmän och jägare.
Och här vi, till största delen kvinnor, som underkastar oss deras tänk, väntar på att få DERAS godkännande.
Vi glömmer bort att det lika mycket måste vara VI som godkänner DEM.
Och inte en människa här inne kan, med handen på hjärtat, känna oss trygga med hur de förvaltat våra raser hittills.
Det är under all kritik verkligen. Extrem vårdslöshet!
Med linjära inkorsningssystem som nu så kommer vi , förutom att COI snabbt försämras för varje generation inom den egna rasen dessutom behöva välja bort för stor del hundar som blir bärare av andra rasers svagheter. För koncentrationen blir för hög för att ha möjlighet att parera på annat sätt.
Det snabbaste sättet är att först ge en ”injektion” från multi-kulti hund och sedan kontrollera en rotation genom 2 andra FCI-populationer för att bättrer se vad man har att jobba med. Sen multi-kulti igen och att ”spraya ut” detta på andra individer inom den egna populationen.
Det är effektivt, det är möjligt att göra och ändå förutsäga resultatet och framförallt är det hållbart.
Skulle vi börja idag är det dock tveksamt om det skulle hinna rädda de flesta raser.
Men vi måste ju ge dem en chans för sjutton.
Vi är många som bygger genbanker, du ska vbara veta vad man kan gömma i skäggiga hundar också.
Kommer du till en dag då du har en tillräckligt bra hund att ladda ner för framtiden är du välkommen att höra av dig så kanske vi hittar en bra matchning!
Vi är några som har byggt genbanker under lång tid och vi vet hur man gör.
Vill du vänta på att raserna renoveras av SKK efter lågkonjukturen, att de då plötsligt vaknat till, så får du göra det.
Men du liksom många andra kommer då få sörja era hundar på en helt annan nivå än förr.
Jag har utvärderat hundar av sååå många raser under så lång tid nu.
Det som skett, alltså förändringarna är fruktansvärda. Ex det kan vara svårt att hitta en kull där alla hanar har kulorna i pungen.
Det gäller för många raser för att vi ska vänta på SKK och SKK har inte en bra intention och prioriterar fruktansvärt dåligt,.
Med önskan om en god natts sömn till en fin Måndag!
Madame är färdig om knappt 2 år. Se till att hitta en bra Colliehane. Om han är randig, rutig, korthårig eller långhårig spelar ingen roll.
Förstår att det tar i, men hittar du annan väg så är jag bara glad.