Danmark óch Norge ställer sig upp för Schäferns framtid

Junker är pappa till 4 svenska kullar. Hittills har 19 svenska barnbarn till honom fötts i Sverige(några i år). Allt reggat som schäfer i SKK.

Alltså är det lite märkligt att hylla danska uppfödare som om det vore unikt att ta en kull efter honom när svenska och finska uppfödare var flera år före.

Visa bifogad fil 157331
Hans Danska kullar är rejält svajiga.
Så vitt jag vet så har det blivit avelsspärr på kullarna där och valpköpare ska få lämna tillbaka/få kompensation för att de har blivit lurade.

Jobbar tyvärr nu så jag har inte tid att ge nån djupare info i diskussionen

Det här är något heeeelt annat än att blunda för lite problem. Detta är en uppfödare som avlar på riktigt sjuka linjer.

Det här är avel när det är som allra sämst.
Och hantering av hundarna är skamligt.
Som att sälja en valp med brutet ben utan att en märka det och smuggla in för unga valpar till Sverige och Norge utsn fullgod vaccination.

Sånna personer ska inte stödjas oavsett vad det påstår sig ha för tjusiga idéer.
Punkt!

Om du smutskastar enskilda personer öppet på ett forum så kan det vara bra att berätta vad det är som är sjukare med de linjer han avlat på än andra.
Han ahr säkert haft en ide om hur han prioriterar.
Och nu har han alltså gjort det som kommer att krävas oavsett vilken "schäferlinje" man använder.
Dessutom spelar inte vilken linje någon större roll längre eftersom inaavelsgraden är på syskonnivå i rasen.
Snart kommer vi inte se några skillnader mellan linjerna förutom i stamtavlan.
De är syskon, Feraost! SYSKON....
Betydelsen av att prata om olika linjer håller på att försvinna.

Det är bara att ta fram kalkylatorn. De är SYSKON ,
Och då behöver man välja en annan ras.
Att man gjort något fel i det förgångna är ju inte samma sak som att man inte är bra på någonting alls eller kan göra saker i rätt riktning just nu.
Eller hur?

Vart kommer Junker ifrån? Är han född i Danmark?
Kan du hänvisa till statistik efter honom istället för att bara använda ord som "skit" och göra rena personangrepp?

Jisses.

Det blir ju ganska ofta skithundar när man inavlar. Och det finns inte väldigt många hundar att välja på allvarligt talat.

Om man är progressiv nog att korsa in tycker jag att man om något kan ställa extra höga krav på att det används bra hundar. Ledfel försvinner ju t ex inte per automatik med lägre COI.
Annars är risken stor att folk tittar på inkorsningar där hälsan inte blivit bra och bestämmer sig för att inkorsning inte har några positiva effekter. Då är det inte bara det enskilda projektet som inte fått bra resultat, man har tagit ett steg tillbaka vad gäller att påverka attityden i stort.

Tack @Fetaost , du skrev allt det där som jag hade velat skriva. Allt med "affären" kring Junker var så sjukt oseriöst och märkligt och har inte gjort något som helst gott för schäferaveln. Och som du skriver, både uppfödaren och organisationen lämnar mycket övrigt att önska.

Men varför skulle han välja en hane som han själv inte har en tanke med?

Det är ju inte bra om han lämnat nämnvärd frekvens av fel.
Men varken bättre eller sämre än att inavla.

Att avla med stor diversitet gör ju inte att det inte finns hundar som bör tas ur avel, det är inte så jag menar.
Men jag är glad att någon vågar göra det och tror att människor har utvecklingspotential.

För vi bara kan inte avla Schäfer med schäfer igen. Det tar stopp där nu, finns ju knappt en kull där alla hanarna har båda kulorna på plats bland de som är födda senaste 3 åren.

Om man är progressiv nog att korsa in tycker jag att man om något kan ställa extra höga krav på att det används bra hundar. Ledfel försvinner ju t ex inte per automatik med lägre COI.
Annars är risken stor att folk tittar på inkorsningar där hälsan inte blivit bra och bestämmer sig för att inkorsning inte har några positiva effekter. Då är det inte bara det enskilda projektet som inte fått bra resultat, man har tagit ett steg tillbaka vad gäller att påverka attityden i stort.

Ja, så tänker jag med!

Men han tror nog att han inte har så mycket att välja på och har nog en anledning att tänka som han tänker.
Ska kontakta honom nu och fråga.
Intressant! För han borde ju tänka tvärtom när han väl gör detta.
Konstigt att lägga så mycket energi på det om han inte hade en tanke med det, menar jag.
Men folk är olika.

Exempelvis jag som kör ännu mer offroad måste ju vara supernoga hela tiden eftersom folk dömer mig så hårt.
Så ni har ju 2uppfostrat mig" på så vis.
Nu har verkligen hjälpt mig att bli motiverad att bli mer noga än vad man annars är...och det har betalat sig väldigt bra.
Tack!!
Det har blivit en helt fantastisk genbank jag sitter på bland annat tck vare era hårda domar.

Och det är jag ju glad för nu när det är lågkonjunktur och allt, plus att jag och andra lever med mina hundar.

<3

Om du smutskastar enskilda personer öppet på ett forum så kan det vara bra att berätta vad det är som är sjukare med de linjer han avlat på än andra.
Han ahr säkert haft en ide om hur han prioriterar.
Och nu har han alltså gjort det som kommer att krävas oavsett vilken "schäferlinje" man använder.
Dessutom spelar inte vilken linje någon större roll längre eftersom inaavelsgraden är på syskonnivå i rasen.
Snart kommer vi inte se några skillnader mellan linjerna förutom i stamtavlan.
De är syskon, Feraost! SYSKON....
Betydelsen av att prata om olika linjer håller på att försvinna.

Det är bara att ta fram kalkylatorn. De är SYSKON ,
Och då behöver man välja en annan ras.
Att man gjort något fel i det förgångna är ju inte samma sak som att man inte är bra på någonting alls eller kan göra saker i rätt riktning just nu.
Eller hur?

Vart kommer Junker ifrån? Är han född i Danmark?
Kan du hänvisa till statistik efter honom istället för att bara använda ord som "skit" och göra rena personangrepp?

Jisses.
varken Junker eller uppfödaren är Svensk och inget av det jag skriver har inte redan skrivts spaltmeter om. Detta har ju varit på tapeten i åratal och även varit rättsliga processer om både i Tyskland och Danmark.

Nu är jag inte insatt i schäfervärlden, men i belgarvärlden. Så en stilla undring blir från mig, varför är inkorsning av malle (som har problem med inavel och sjukdomar, såsom hela belgarkollektivet som är ytterligare "en" ras på fallrepet) då bra för schäferaveln som numerärt sett borde vara hav att ösa ur gällande friska hundar? 🤔

Vad är det som gör att ni inte pratar om den Norska korsningskullen?
Det har ju gått sjukt bra för den och Aina har jag följt länge.

Varför pratar ni bara om det som är dåligt.

Sånt gör ju att man lite undrat...so, ni kanske förstår!

Känner ni inte till den Norska kullen?

Nu är jag inte insatt i schäfervärlden, men i belgarvärlden. Så en stilla undring blir från mig, varför är inkorsning av malle (som har problem med inavel och sjukdomar, såsom hela belgarkollektivet som är ytterligare "en" ras på fallrepet) då bra för schäferaveln som numerärt sett borde vara hav att ösa ur gällande friska hundar? 🤔

Det är ju väldigt få raser som INTE har problem med inavel.
Känner du till att man bryter inaveln när man korsar två olika raseer, om än att man såklart kan skapa ännu bättre läge med iaf 3 raser?

Inavel är ETT problem i hundaveln. Ett av många.

Lösningen på alla problem är INTE bara att arbeta för att minska inaveln.

Det är betydligt viktigare att avla på bra mentalitet, bra leder och bra hälsa.

Jag köper hellre en sund hund från sunda linjer med viss inavel, än jag köper en hund där föräldrar är okända och utan hälsostatus.

Självklart finns det rashundar som inte är sunda. Självklart finns det uppfödare som avlar på djur som det inte borde avlas på.

Jag är 100% för inkorsning av andra raser. Men, det ska vara efter röntgade och hälsotestade föräldradjur. BPH anser jag alla hundar i avel ska göra, liksom röntgen.

Vi ska avla på friska djur, det är det viktigaste. Därefter kommer att minska inaveln.

Ja, så tänker jag med!

Men han tror nog att han inte har så mycket att välja på och har nog en anledning att tänka som han tänker.
Ska kontakta honom nu och fråga.
Intressant! För han borde ju tänka tvärtom när han väl gör detta.
Konstigt att lägga så mycket energi på det om han inte hade en tanke med det, menar jag.
Men folk är olika.

Exempelvis jag som kör ännu mer offroad måste ju vara supernoga hela tiden eftersom folk dömer mig så hårt.
Så ni har ju 2uppfostrat mig" på så vis.
Nu har verkligen hjälpt mig att bli motiverad att bli mer noga än vad man annars är...och det har betalat sig väldigt bra.
Tack!!
Det har blivit en helt fantastisk genbank jag sitter på bland annat tck vare era hårda domar.

Och det är jag ju glad för nu när det är lågkonjunktur och allt, plus att jag och andra lever med mina hundar.

<3

Varför skulle han inte ha mycket att välja på? Förbundet i Tyskland har mönstrat in fler hundar än Junker(men jag har ingen koll på hur deras avelsresultat är). Om man inte har annat att välja på än att avla på en hund med dåligt resultat avseende plågsamma tillstånd som klåda(jag vet inget om Junker, så det får bli ett exempel) så tycker jag att man ska avstå från att avla helt. Lex Trubbnos...

Känner du till att man bryter inaveln när man korsar två olika raseer, om än att man såklart kan skapa ännu bättre läge med iaf 3 raser?
Detta stämmer faktiskt inte.

Säg att fadern har 10% inavel.
Parar du med en tik av annan ras som också har 10% inavel, så får valparna inte 0% inavel.

Lösningen är inte att para olika raser. Lösningen är att avla på enbart friska och hälsotestade hundar OCH att använda sig av inplanerade korsningar när så behövs.

Exempel på hundar som behöver utkorsning är exempelvis Mops och Fransk Bulldog.

All utkorsning ska ske under noggrann uppsikt.

Matadoravel ska undvikas.
Det borde finnas betydligt striktare regler på hur många kullar en hane får vara fader till.

Ditt inlägg svarar inte på min fråga.

Dessutom behöver du inte vara spydig. Jag "känner till" en hel del.

Varför skulle han inte ha mycket att välja på? Förbundet i Tyskland har mönstrat in fler hundar än Junker(men jag har ingen koll på hur deras avelsresultat är). Om man inte har annat att välja på än att avla på en hund med dåligt resultat avseende plågsamma tillstånd som klåda(jag vet inget om Junker, så det får bli ett exempel) så tycker jag att man ska avstå från att avla helt. Lex Trubbnos...

Det vet jag inte, jag har precis frågat honom i fb-grupp.
Jag försöker förstå logiken.
Jag vet ju vilket motstånd man får när man avlar icke-normativt och då fattar jag liksom inte grejen att också välja en hane som bara nedärver massa problem såsom det låter på er!

Som du säkert vet så är klåda bland schäfrar inte tillskrivet vissa linjer.
Vilken hane som inte gått i avel några gånger där har inte lämnat valpar med klåda.

Fattar fortfarande inte om han är född Schäfer eller Belgare, för låter som han först var TransSchäfer och sen Transbelgare. fattar ej.
Är hans föräldrar Schäfrar eller Belgare?
Elle rär det redan så att han själv har föräldrar från var ras kanske?
oh...herre gud.
I mina ögon ser han ju ut som Schäfer....men hmmm.... kanske inte exteriölrschäfer, men finns ju definitivt schäfrar som ser ut så och har aldrig sett belgare som har sådant huvud, huden runt huvudet mm.

Det komiska är att Junker har säkert ett tjugotal kullsr totalt i diverse länder och han har en son som nyttjats flitigt i några svenska kennlar.

Det går tvärt emot deras ädla syfte om inavel.
Håller helt och hållet med.
En orsak till inaveln är att populära hanhundar används alldeles för mycket.
Tikar är begränsade hur många kullar de får ha.

För att minska inaveln måste man även begränsa hur många kullar en hane får vara fader till.

Det komiska är att Junker har säkert ett tjugotal kullsr totalt i diverse länder och han har en son som nyttjats flitigt i några svenska kennlar.

Det går tvärt emot deras ädla syfte om inavel.
Det är exakt detta jag alltid undrar över när det pratas om den där Junker som något totalt fantastiskt. Det blir ju precis tvärt emot när han sedan används som en matador? Fattar inte.

Det vet jag inte, jag har precis frågat honom i fb-grupp.
Jag försöker förstå logiken.
Jag vet ju vilket motstånd man får när man avlar icke-normativt och då fattar jag liksom inte grejen att också välja en hane som bara nedärver massa problem såsom det låter på er!

Som du säkert vet så är klåda bland schäfrar inte tillskrivet vissa linjer.
Vilken hane som inte gått i avel några gånger där har inte lämnat valpar med klåda.

Fattar fortfarande inte om han är född Schäfer eller Belgare, för låter som han först var TransSchäfer och sen Transbelgare. fattar ej.
Är hans föräldrar Schäfrar eller Belgare?
Elle rär det redan så att han själv har föräldrar från var ras kanske?
oh...herre gud.
I mina ögon ser han ju ut som Schäfer....men hmmm.... kanske inte exteriölrschäfer, men finns ju definitivt schäfrar som ser ut så och har aldrig sett belgare som har sådant huvud, huden runt huvudet mm.

Klåda är helt klart vanligare i vissa linjer! Att få det att låta som om det är en naturlag att en avelsschäfer alltid får några avkommor med klåda är att bortförklara avel på djur som lämnar sjukdom. Jag blir förvånad att se det i ett inlägg från dig.
Jag vet som sagt inte i vilken utsträckning han lämnat klåda. Armbågsfel verkar i varje fall dyka upp efter honom.

Som jag skrev i ett av mina första inlägg så är jag inte säker på vilken ras han är, men DNA-testet som gjorts tyder väl på att han är korsning malle/schäfer. Det tycker jag är rimligt med tanke på hans utseende.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Föl 2023
  • 07:or del 23

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka