Danmark óch Norge ställer sig upp för Schäferns framtid

Det är exakt detta jag alltid undrar över när det pratas om den där Junker som något totalt fantastiskt. Det blir ju precis tvärt emot när han sedan används som en matador? Fattar inte.

Ok. ni känner alla till honom.
Det finns många matadorer tyvärr, det är dumt.
Men inom vilken ras var han matador?

Ok så det finns alltså folk som anser att han är totalt fantastisk också.
fattar då varför det blir väldigt polariserat.
Men.....eh schäferavel som leder till att en nämnvärd del kliar sig....det är väl pretty normal att man antingen har det, hanar som får prostataproblem , tikar som får pyo tidigt osv osv.
Ska man avla på Schäfrar så ska det iaf inte vara med andra schäfrar eftersom inaveln är så grov.
Då kanske ni kan försöka hitta hundar som blivit farsa några gånger utan att det blivit kliproblem, magproblem, ledproblem osv? Och sen hitta individ ur annan ras och ta en kull .
För att avla på hundar som är motsvarande helstskon blir ju för oetiskt och håller ju redan på att krasha hela rasen.
Vi har inte möjlighet med sådant trams nu när världsläget är så dåligt utan måste ju fokusera på lösningarna!

Han säger att hunden inte är avelsspärrad nu, att det var något slags nmissförstånd.
Men sjukt svårt med Danskan alltså...hahah.

Så vi ska prata i telefon någon dag istället.

Klåda är helt klart vanligare i vissa linjer! Att få det att låta som om det är en naturlag att en avelsschäfer alltid får några avkommor med klåda är att bortförklara avel på djur som lämnar sjukdom. Jag blir förvånad att se det i ett inlägg från dig.
Jag vet som sagt inte i vilken utsträckning han lämnat klåda. Armbågsfel verkar i varje fall dyka upp efter honom.

Som jag skrev i ett av mina första inlägg så är jag inte säker på vilken ras han är, men DNA-testet som gjorts tyder väl på att han är korsning malle/schäfer. Det tycker jag är rimligt med tanke på hans utseende.

Vart har di statestik på andra matadorer. alltså beträffde klåda?

Hur vet jag att ni inte bara smutskastar honom eftersom ni väljer att bara prata om den som har 8 veckorsvalpar nu och intre har EN bra sak att säga om Junker? Men så mycket skit som möjligt.
Det är ju ologiskt för mig att ni endast hittar massa skitr på en hund som alltså har gått så mycket i avel,

Det är också konstigt att ni inte säger ETT ord om Ainas avel. X-Emil osv...deras fantastriska framgånger.
Känner du till de hundarna eller känner du bara till korsningskullar som du har dåliga saker att berätta om?

Det blir väldigt onyanserat och ologiskt.
Märker du det?
Hur många uppfödare har gjort det här "hemska" valet med Junker?
Menar du att ingen av dem också hade anledning att satsa på just honom?
För det kan ju knappast ha varit att de valde honom för utställningmeroter.....

Junker är godkänd för avel av FCI och kan användas i alla länder.
Om ni fördömer honom helt och hållet, fördömer ni då också FCI, tänker jag.

Junker är godkänd för avel av FCI och kan användas i alla länder.
Om ni fördömer honom helt och hållet, fördömer ni då också FCI, tänker jag.
Finns en massa hundar som avlas på inom fci som är skit enligt mig - men det är ju inte FCis (eller skks för den delen) fel. Minimi kraven är så låga i de flesta raser att man inte kan hindra avel på alla. Det är uppfödare och hanhundsägaren som borde ta ansvaret där.

Finns en massa hundar som avlas på inom fci som är skit enligt mig - men det är ju inte FCis (eller skks för den delen) fel. Minimi kraven är så låga i de flesta raser att man inte kan hindra avel på alla. Det är uppfödare och hanhundsägaren som borde ta ansvaret där.

Ja, det är klart eftersom man sysslar med svår inavel i de flesta fallen.
Men det är ju många som anser att de och deras kennelklubbar är det bästa alternativet att avla inom...så det är ju ändå den organisation man tror mest på....

Ja, det är klart eftersom man sysslar med svår inavel i de flesta fallen.
Men det är ju många som anser att de och deras kennelklubbar är det bästa alternativet att avla inom...så det är ju ändå den organisation man tror mest på....
Vad har inavel med det jag skrev att göra?

Ja, eftersom man fortfarande vill ha hundraserna kvar, inte bara en en massa blandraser, så är ju att avla inom organisationen det bästa alternativet. Att man är för inkorsning är ju inte en motsats till detta.

Vad har inavel med det jag skrev att göra?

Ja, eftersom man fortfarande vill ha hundraserna kvar, inte bara en en massa blandraser, så är ju att avla inom organisationen det bästa alternativet. Att man är för inkorsning är ju inte en motsats till detta.

Hur har inte FCI med inavel och slutna populationer att göra när det är deras metodik?

Raserna är inte beroende av FCI... inte alls.
Vilka raser har FCI skapat trodde du? Vem har sagt sådant till dig? Jag är ledsen, mwen de ljög.
FCI har ej skapat raser och de har inte erfarenhet av att avla med stor diversitet.[/QUOTE]

Vart har di statestik på andra matadorer. alltså beträffde klåda?

Hur vet jag att ni inte bara smutskastar honom eftersom ni väljer att bara prata om den som har 8 veckorsvalpar nu och intre har EN bra sak att säga om Junker? Men så mycket skit som möjligt.
Det är ju ologiskt för mig att ni endast hittar massa skitr på en hund som alltså har gått så mycket i avel,

Det är också konstigt att ni inte säger ETT ord om Ainas avel. X-Emil osv...deras fantastriska framgånger.
Känner du till de hundarna eller känner du bara till korsningskullar som du har dåliga saker att berätta om?

Det blir väldigt onyanserat och ologiskt.
Märker du det?
Hur många uppfödare har gjort det här "hemska" valet med Junker?
Menar du att ingen av dem också hade anledning att satsa på just honom?
För det kan ju knappast ha varit att de valde honom för utställningmeroter.....

Jag har - för tredje gången - inte någon koll på Junker. Någon statistik lär knappast finnas vare sig för honom eller andra avelsmatadorer.
Du får fråga någon som har koll på hans kullar, jag har det inte och vet inte varför du tror att jag har det. Jag kan bara gå efter vad andra berättar, både när det gäller skit och fantastiska framgångar(jag vet inte vem Aina är).

Det jag reagerade rejält på är att du verkar tycka att man kan ursäkta avel på en hund som lämnar sjukdom med att andra hundar i rasen också gör det. Det är för mig obegripligt, inte minst när du i samma andetag får det att låta som om klåda är lika vanligt hos schäfer oavsett linjer och hur man avlar.

Jag tycker inte att uppfödare som använt Junker gjort ett hemskt val. Tvärtom tycker jag att det är sunt med nytänkande i all avel. Däremot tycker jag att alla som avlar på en hund som lämnat större andel sjukdom och andra negativa egenskaper än genomsnittet gör ett hemskt val, oavsett om de avlar renras eller blandras.

Eftersom Schäfer är så närbesläktad med Malle så känns det väldigt korkat.att använda malle till att dryga ut genbanken.

Vet att det gjordes DNA-test för ca 10 år sen på de olika Schäfertyperna (bruks och exteriör) och att man då såg att brukslinjerna hade malle i sig.

Jaså? Det har jag aldrig hört, men det låter ju snarare som ett bevis på pågående inkorsning än att raserna skulle vara närbesläktade?

Jaså? Det har jag aldrig hört, men det låter ju snarare som ett bevis på pågående inkorsning än att raserna skulle vara närbesläktade?
När jag klev in i rasen för 8 år sen pratades det en del om detta. Exakt när detta gjordes vet jag dessvärre inte eller vem/vilka som låg bakom.

Det blev lite komiskt ur den synvikeln att folket som var team bruksschäfer har alltid hävdat att deras typ var den mest ursprungliga, men så visade det sig att den var uppblandad ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • 07:or del 23
  • Föl 2023

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka