Danmark óch Norge ställer sig upp för Schäferns framtid

Den där statistiken säger rätt lite om vad Junker nedärver. L-kullen är visserligen barnbarn till honom, men det är skralt med utvärderingen. Utöver det enda röntgenresultat som finns inlagt är en till hund i kullen röntgad med C-höfter, fri på armbågar + ocd.
Eftersom Schäfer är så närbesläktad med Malle så känns det väldigt korkat.att använda malle till att dryga ut genbanken.
Vad jag har förstått är de inte så närbesläktade som man skulle kunna tro om man går efter utseende.

De är inte så närbesläktade att det inte ger förbättring, men de vet mycket väl att det behös mer än så.
Men som sagt, både rasklubbarna och SKK är för långsamma...eftersom SKK knappast har intentionen att ta ansvar över detta.
Det är spel för gallerierna. Kanske att NKK är bättre och absolut finland...så det kommer sådant samarbete så småningom tror jag.

MT, skrev fel.

Se X-Focus
Och allt annat på hemsidan eller mer uppdateringar på hennes Fb-sida
Hon (Aina) har vad som krävs!
Mycket spännande.

Tack för att du tog upp detta,.
Fast där är ju 300 fortfarande bara godkänt och hälften av maxpoäng, ingenting spektakulärt. :) Många hundar blir KORADe varje år.

När jag klev in i rasen för 8 år sen pratades det en del om detta. Exakt när detta gjordes vet jag dessvärre inte eller vem/vilka som låg bakom.

Det blev lite komiskt ur den synvikeln att folket som var team bruksschäfer har alltid hävdat att deras typ var den mest ursprungliga, men så visade det sig att den var uppblandad ;)
Fast det ursprungliga är ju att avla så. Det är också det mest vedertagna i världen när det kommer till hundar som används på riktigt. Det finns en anledning till att de flesta inte vill gentesta sina.

När jag klev in i rasen för 8 år sen pratades det en del om detta. Exakt när detta gjordes vet jag dessvärre inte eller vem/vilka som låg bakom.

Det blev lite komiskt ur den synvikeln att folket som var team bruksschäfer har alltid hävdat att deras typ var den mest ursprungliga, men så visade det sig att den var uppblandad ;)

I så fall handlar det ju definitivt om inkorsning och dessutom en som skett relativt nyligen alternativt systematiskt för de bruksschäfrar som testades. Det tar inte många generationer innan man inte längre kan urskilja en annan ras i ett dna-prov.

Det enda jag känner till är en studie som visar att exteriör- och brukslinjer är olika subpopulationer i rasen schäfer(studien utfördes på finska hundar). De skiljer sig alltså tydligt genetiskt vid en jämförelse, vilket är väldigt intressant. Men det togs inte upp något om likhet med eller inkorsning av annan ras.

Ok, inte konstigt att jag inte hittade någon kull - X-Emil är en import.

300 på MT har inget med Junker att göra, det fick en uppfödning från en tidigare kull. En sån där inavlad schäfer.

Ja, Circus också.
Hon vet vad hon gör denna uppfödare
De var i Sverige i somras.

Nej,nej....Danska killen Hens är en helt annan uppfödare.

Nu pratade vi om Ania i Norge.

Trådrubriken och mitt huvudinlägg handlade om både den kullen i Norge och den i Danmark.
Den Danska har Junker.

Ja, Circus också.

Ja, jag vet att de två är olika uppfödare, men du pratade om en norsk kull. Anias hundar, från samma förening som Junker, är importerade från Tyskland. Alltså finns ingen norsk kull av detta slag, åtminstone inte hos henne(än).

I så fall handlar det ju definitivt om inkorsning och dessutom en som skett relativt nyligen alternativt systematiskt för de bruksschäfrar som testades. Det tar inte många generationer innan man inte längre kan urskilja en annan ras i ett dna-prov.
Absolut så.
Det sker ibland. Annars skulle det ej fungera med tjänstehundar. Schäfern är alldeles för hårt inavlad.
De flesta gentestas ju inte.

Och det är naturligtvis inte bara malle.

Ja, Circus också.

Trådrubriken och mitt huvudinlägg handlade om både den kullen i Norge och den i Danmark.
Den Danska har Junker.
Nej, den som gjorde 300 på MT från Anja är INTE efter Junker. Den heter inte heller X- Fokus utan Kennelnamn Focus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • 07:or del 23
  • Föl 2023

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka