Valpfråga

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Valpfråga

:rofl:

Åh my... Jag kan inget annat än skratta..

Golden R finns idag i två olika former...

1) Den golden som är avlad för de yttre skönheten skull, den är snygg i ringen men har förlorat mycket av vad en Golden egentligen skall vara .

2) Den ursprungliga jaktgolden som har följsamhet, will to please och apportering långt ut i klon, nu är det bara att hoppas att det finns några seriösa uppfödare av rasen kvar som värnar om en frisk ras framför skönhet

Tja.. när jag och dåvarande pojkvän köpte blandis så var dom noga med vart valparna skulle hamna.. Dom frågade vad vi gjorde på dagarna och om vi skulle gå kurser eller något.
Uppfödarna hörde av sig senast för en vecka sedan och ville anordna "valpträff" - alla syskonen (11 st) skulle träffas.

Nu har då pojkvännen (exet) den hunden så dom fick ringa till honom.

Jag har en ny hund, en renras SKK med allt vad som hör därtill. Det var MYCKET noga med vart han skulle hamna också. MEN när jag kollade på en annan valp i samma veva då som också var SKK uppfödare av renrasiga.
Där var det "först till kvarn" på valpen och uppfödaren sa rent ut till mig "jag ställer INGA krav på köparen, först till kvarn!"
Hon begärde 13.000 för den valpen jag kollade på. Men jag som köare blev lite misstänksam när uppfödaren inte ställer några krav på mig som köpare.

Räknas jag som seriös då som ratar en sån "seriös" uppfödare?! :confused: :cool:

:smirk:

Ännu en tråd som spårat ut

ancan skrev:
Ge dig snart...du har ju verkligen snurrat in dig i dina egna förklaringar nu :crazy: :smirk:

En sak vill jag bara försöka lära dig innan jag avslutar den här sandlådedebatten...

Om man ger sig in i en diskution så har människor olika åsikter. Det är en rättighet vi har i sverige att få säga sin åsikt!!! Men vi måste också lära oss när det är dax att backa, när man inte har någon uppbackning från andra,så får man lägga ner diskutionen för den gången, för att sedan kanske ta upp den vid ett annat tillfälle/och /eller när man har ett ännu bättre argument!!!

DET, min vän är vanligt enkelt bonnförnuft!!!

Tragiskt att man inte får ha sin egen åsikt här..men det är väl typiskt..... Folk kan inte alltid tycka som ni små typer. Bara för att man inte tycker som er är man inte dum i huvudet.

Calazirya skrev:
:rofl:

Åh my... Jag kan inget annat än skratta..

Golden R finns idag i två olika former...

1) Den golden som är avlad för de yttre skönheten skull, den är snygg i ringen men har förlorat mycket av vad en Golden egentligen skall vara .

2) Den ursprungliga jaktgolden som har följsamhet, will to please och apportering långt ut i klon, nu är det bara att hoppas att det finns några seriösa uppfödare av rasen kvar som värnar om en frisk ras framför skönhet

Varför klankar du ner på just min ras. Nu pratar vi om blandisar och renraser över huvud taget. Ska jag börja klanka ner på din ras kanske?

HalyBailey skrev:
Börjar argumenten ta slut?
(Mitt sista inlägg i denna sandlådetråd...)

Nej mina argument tar aldrig slut..varför skulle det göra det.

Farinen skrev:
Tragiskt att man inte får ha sin egen åsikt här..men det är väl typiskt..... Folk kan inte alltid tycka som ni små typer. Bara för att man inte tycker som er är man inte dum i huvudet.

det är väl inte det som är frågan egentligen, utan dina argument...blandrasfolk är oseriösa, ger inte hundarna bra mat,vaccinerar inte, tar hutlöst betalt endast för att tjäna massa pengar, har inte råd med renrashund osv osv.......

Seabaz skrev:
Tja.. när jag och dåvarande pojkvän köpte blandis så var dom noga med vart valparna skulle hamna.. Dom frågade vad vi gjorde på dagarna och om vi skulle gå kurser eller något.
Uppfödarna hörde av sig senast för en vecka sedan och ville anordna "valpträff" - alla syskonen (11 st) skulle träffas.

Nu har då pojkvännen (exet) den hunden så dom fick ringa till honom.

Jag har en ny hund, en renras SKK med allt vad som hör därtill. Det var MYCKET noga med vart han skulle hamna också. MEN när jag kollade på en annan valp i samma veva då som också var SKK uppfödare av renrasiga.
Där var det "först till kvarn" på valpen och uppfödaren sa rent ut till mig "jag ställer INGA krav på köparen, först till kvarn!"
Hon begärde 13.000 för den valpen jag kollade på. Men jag som köare blev lite misstänksam när uppfödaren inte ställer några krav på mig som köpare.

Räknas jag som seriös då som ratar en sån "seriös" uppfödare?! :confused: :cool:

:smirk:

Ännu en tråd som spårat ut

Var det en "kamphund eller liknande" eftersom hon ville bli av med valparna..Jag har inte sagt att alla som avlar renras är seriösa..och hon var tydligen inte det!

martha skrev:
det är väl inte det som är frågan egentligen, utan dina argument...blandrasfolk är oseriösa, ger inte hundarna bra mat,vaccinerar inte, tar hutlöst betalt endast för att tjäna massa pengar, har inte råd med renrashund osv osv.......

HAHAH nej så har jag inte sagt..Visa mig vart det står att jag skrivit att blandrasfolk är oseriösa???

Farinen skrev:
Ja det är ju sant....I många fall är det ju så..talar bara av vad jag har hört från folk som har blandraser

HAHA, du är för rolig du... bestäm dig nångång... är blandrasuppfödare mer oseriösa eller inte? Du velar så mycket att man vet inte riktigt vad man skall tro...

Jag tycker hund aveln borde vara lite mer som hästaveln. Att man kan korsa olika raser lite mer... tycker att många hundraser är för sönder avlade :crazy: se tex. på schäfer, bernesennen, golden etc. de har en rad problem om man jämför med blandrashundar. Ofta väldigt trevliga hundar men får många gånger kortare liv pga av alla dessa sjukdomar.

...för mig är det individen som räknas inte hur dyr hunden var att köpa eller att det är en "inne" ras osv...

/Emelie- som har världelns goaste blandis som fått mycket beröm för en väldigt trevlig, snäll, lugn och lydig hund. Och ja han är chipmärk, vaccinerad, avmaskad, reg. i SSK och försäkrad! samt tränas i lydnad för tävling!

Senast ändrad:

Jag tycker hund aveln borde vara lite mer som hästaveln. Att man kan korsa olika raser lite mer... tycker att många hundraser är för sönder avlade se tex. på schäfer, bernesennen, golden etc. de har en rad problem om man jämför med blandrashundar.

Och hur tror Du att dessa "korsningar" skulle kunna bli friskare? Korsar Du en sjuk schäfer med en sjuk berner så får Du plötsligt en frisk blandis??

Nä, det fungerar inte så. Självklart ska vi bevara och jobba för att raserna ska bibehållas och att hela tiden kämpa för att de ska bli friskare.

Det låter inte som om så många tror det, men många rasklubbar/uppfödare kämpar faktiskt med att försöka rätta till alla fel. Ibland måste man minska kravet på färgen tex på en hund, för att få bukt med ett annat problem. När problemet är löst så kan man återuppta färgen.

Men det handlar om år av jobb. Inte en generation utan många många innan man får resultat.

Att blandraser anses friskare beror ju ofta på att de inte förs någon statistik över deras sjukdomar. De är långt ifrån alla som röntgar höfter, armbågar, knän, ögonlyser m.m m.m

Ämelie skrev:
HAHA, du är för rolig du... bestäm dig nångång... är blandrasuppfödare mer oseriösa eller inte? Du velar så mycket att man vet inte riktigt vad man skall tro...

Jag tycker hund aveln borde vara lite mer som hästaveln. Att man kan korsa olika raser lite mer... tycker att många hundraser är för sönder avlade :crazy: se tex. på schäfer, bernesennen, golden etc. de har en rad problem om man jämför med blandrashundar. Ofta väldigt trevliga hundar men får många gånger kortare liv pga av alla dessa sjukdomar.

...för mig är det individen som räknas inte hur dyr hunden var att köpa eller att det är en "inne" ras osv...

/Emelie- som har världelns goaste blandis som fått mycket beröm för en väldigt trevlig, snäll, lugn och lydig hund. Och ja han är chipmärk, vaccinerad, avmaskad, reg. i SSK och försäkrad! samt tränas i lydnad för tävling!

Jag sa så men jag sa aldrig att de är oseriösa!

GaurdianAngel skrev:
Och hur tror Du att dessa "korsningar" skulle kunna bli friskare? Korsar Du en sjuk schäfer med en sjuk berner så får Du plötsligt en frisk blandis??

Nä, det fungerar inte så. Självklart ska vi bevara och jobba för att raserna ska bibehållas och att hela tiden kämpa för att de ska bli friskare.

Det låter inte som om så många tror det, men många rasklubbar/uppfödare kämpar faktiskt med att försöka rätta till alla fel. Ibland måste man minska kravet på färgen tex på en hund, för att få bukt med ett annat problem. När problemet är löst så kan man återuppta färgen.

Men det handlar om år av jobb. Inte en generation utan många många innan man får resultat.

Att blandraser anses friskare beror ju ofta på att de inte förs någon statistik över deras sjukdomar. De är långt ifrån alla som röntgar höfter, armbågar, knän, ögonlyser m.m m.m

Precis...jag håller med dig!

**Att blandraser anses friskare beror ju ofta på att de inte förs någon statistik över deras sjukdomar. De är långt ifrån alla som röntgar höfter, armbågar, knän, ögonlyser m.m m.m **

fast det där är inte riktigt sant heller.....för RASrelaterade defekter försvinner generellt i första generationen på blandrasen.... även om man inte röntgar, lyser dessa hundar så lär man ju ändå göra det om hunden blir halt eller sjuk....det får man väl ändå tro om falk FAST dom är blandrasägare :ange:

martha skrev:
**Att blandraser anses friskare beror ju ofta på att de inte förs någon statistik över deras sjukdomar. De är långt ifrån alla som röntgar höfter, armbågar, knän, ögonlyser m.m m.m **

fast det där är inte riktigt sant heller.....för RASrelaterade defekter försvinner generellt i första generationen på blandrasen.... även om man inte röntgar, lyser dessa hundar så lär man ju ändå göra det om hunden blir halt eller sjuk....det får man väl ändå tro om falk FAST dom är blandrasägare :ange:

Det kan vara småfel som hunden kanske lider av men som ägaren aldrig märker...

martha skrev:
vad får dig att tro att inte jag skulle märka det då??

Men herregud..Jag menar generellt sätt. Sluta ta åt dig så himla mycket. Det är kanske inte alla som märker att det är fel på sin blandis och eftersom det inte först statistik på blandisar så som det gör på renraser så finns det inget bevis för att blandisar skulle vara friskare! På renraser försöker iaf uppfödarna avla bort felen och kollar statistik på sina valpar osv. I blandrasvärlden fortsätter de bara att avla utan att veta om något är fel (om inte fel upptäcks)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 607
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka