Valpfråga

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Valpfråga

martha skrev:
Nääää :D Jag har inte råd med renras......jag brukar betäcka stona med hingstar som kostar mellan 50 000- 100 000 i lev fölavgift bara :rofl:

Du gör bort dig mer o mer ...tycker lite synd om dig faktiskt....om du nu är så emot blandisar, varför inte komma med BRA argument???

Jag skrev bara så förstår du
jag har redan kommit med bra argument! FÖRSTÖR INTE VÅRAN SÅ REDAN VACKRA RENRASIGA HUNDAR!! Läs vad jag skriver! Jag har rätt till en egen åsikt eller hur precis som ni andra :D

ancan skrev:
Det handlar inte om att vara söt och duktig!!! :mad: Det handlar om att ha vanligt folkvett och veta hur man beter sig, bland folk eller i en diskution.... :devil:
:eek: vilket det inte verkar som en del har en aning om hur man gör...

nej inte du heller uppenbarligen! Jag skrev min åsikt oim blandraser och sen hoppade folk på mig. Inte för att jag bryr mig men iaf!

martha skrev:
Ja, det har du...

hur skulle dina redan vackra raser kunna bli förstörda av blandraserna??

hade inte nån knäppgök örjat blanda raser så hade inte blandraserna funnits och renraserna varit korsade. Du vet vad jag menar ..spela inte dum! Och nej jag har inte sagt det ordagrant!

Du verkar lite fin i kanten enligt mig...*JAG ÄR MKT BÄTTRE ÄN ALLA BLANDRASÄGARE FÖR ATT JAG HAR EN RENRAS OCH HAR RÅD MED DET, VILKET BLANDRASÄGARNA INTE HAR HAHA* men det är ju min åsikt

hade inte nån knäppgök börjat blanda raserna hade du aldrig övht haft en golden retriever.......

bazzochic skrev:
Du verkar lite fin i kanten enligt mig...*JAG ÄR MKT BÄTTRE ÄN ALLA BLANDRASÄGARE FÖR ATT JAG HAR EN RENRAS OCH HAR RÅD MED DET, VILKET BLANDRASÄGARNA INTE HAR HAHA* men det är ju min åsikt

Nej så har jag absolut inte uttryckt mig och om du tror det så kanske du ska börja lära dig läsa!

martha skrev:
hade inte nån knäppgök börjat blanda raserna hade du aldrig övht haft en golden retriever.......

Det är en renras sen fleeeera hundratals år tillbaka förstår du!! ;)

Jasså....detta är från din egen "ras sida"

Golden retriever kommer från gränstrakterna mellan

England och Skottland och dess ursprung kan dateras
till senare delen av 1800-talet. Rasen har tillkommit
genom linjeavel på gula retriever och Tweed water
spaniel. Aveln har syftat till att skapa en ras med
utpräglad apporterings- och arbetslust, lyhördhet och
intelligens samt följsamhet och vänlighet. Dessa
egenskaper har säkert bidragit till att rasen rönt en
sådanstor popularitet som familjehund.

Jag har lika stor rätt att yttra mig precis som ni har men jag märker att de flesta här verkar ha blandisar!!

martha skrev:
Jasså....detta är från din egen "ras sida"

Golden retriever kommer från gränstrakterna mellan

England och Skottland och dess ursprung kan dateras
till senare delen av 1800-talet. Rasen har tillkommit
genom linjeavel på gula retriever och Tweed water
spaniel. Aveln har syftat till att skapa en ras med
utpräglad apporterings- och arbetslust, lyhördhet och
intelligens samt följsamhet och vänlighet. Dessa
egenskaper har säkert bidragit till att rasen rönt en
sådanstor popularitet som familjehund.

Ja precis fleera hundra år sedan!! Innan det fanns massor med hundraser! Man hade ett syfte..Det har man inte i dagens blandisar! Förutom att tjäna pengar på det då

senare delen av 1800 talet...när blev det flera hundra år sen??? Har du inte gått i skolan heller?? eller var du sjuk på matten???

martha skrev:
senare delen av 1800 talet...när blev det flera hundra år sen??? Har du inte gått i skolan heller?? eller var du sjuk på matten???

Ja om du räknar så är det över 100 år sen som sagt! Gillade inte matte heller!

rasen erkändes 1913....jag tror jag vet mer ä vad du vet ...om din egen ras....ännu ett urklipp från en golden sida..

Golden Retriever härstammar förmodligen från samma familj som Labradoren och har avlats fram genom linjeavel mellan olika raser ( Yellow Flatcoated Retriever från Newfoundland till Tweed vattenspaniel och andra raser). Rasen stabiliserades i England under 1800-talet. Vissa tror att rasen skapades genom korsning mellan Blodhund och gula hundar från Kaukasiska bergen- rysk gul retriever- som användes i Skotland för apport av skadat vilt. Golden Retriever erkändes av kennelklubben 1913. I USA är golden Retriever mycket populär.

"Men jag gillar inte att man förstör våra redan vackra raser"

Du är själv skuld till det eftersom du har köpt en förstörd ras... Vi måste då korsa vissa raser eftersom de inte längre duger till vad de är framavlade till...

Som sagt, inget personligt, men man måste se lite längre ibland. Och visst är din hund enligt rasstandard, utseendemässigt, men kan han apportera ordenligt?

//E

martha skrev:
rasen erkändes 1913....jag tror jag vet mer ä vad du vet ...om din egen ras....ännu ett urklipp från en golden sida..

Golden Retriever härstammar förmodligen från samma familj som Labradoren och har avlats fram genom linjeavel mellan olika raser ( Yellow Flatcoated Retriever från Newfoundland till Tweed vattenspaniel och andra raser). Rasen stabiliserades i England under 1800-talet. Vissa tror att rasen skapades genom korsning mellan Blodhund och gula hundar från Kaukasiska bergen- rysk gul retriever- som användes i Skotland för apport av skadat vilt. Golden Retriever erkändes av kennelklubben 1913. I USA är golden Retriever mycket populär.

Jo jag vet! Men det var innan vi hade så ofantligt många renraser som vi har idag! Nu vill man bara tjäna pengar på blandisarna utan något som helst syfte!

lady_vip skrev:
"Men jag gillar inte att man förstör våra redan vackra raser"

Du är själv skuld till det eftersom du har köpt en förstörd ras... Vi måste då korsa vissa raser eftersom de inte längre duger till vad de är framavlade till...

Han duger till det han är avlad till att göra! Hur menar du att jag ska ha skuld?

Som sagt, inget personligt, men man måste se lite längre ibland. Och visst är din hund enligt rasstandard, utseendemässigt, men kan han apportera ordenligt?

Ja då det kan han

//E
:D :D :D

men nyss sa du ju att den var fleeeera hundra år gammal rasen....den är ju inte ens 100 år ju....vill inte uppfödarna till renrashundar tjäna pengar?? eller föder dom upp gratis? klart man vill ha betalt för telningarna, det kostar ju trots allt lite att föda upp hundar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka