Valpfråga

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Valpfråga

slinker in här lite om fodret, min mamma köper riktigt högklassigt foder pga att hennes tik har problem med pälsen(svart hund) och det kostar en halv förmögenhet. Så att det bara är rasägare som ahr det det är rena skitsnacket...

bazzochic skrev:
slinker in här lite om fodret, min mamma köper riktigt högklassigt foder pga att hennes tik har problem med pälsen(svart hund) och det kostar en halv förmögenhet. Så att det bara är rasägare som ahr det det är rena skitsnacket...

Det sa jag inte heller! Jag sa att de flesta blandras uppfödare inte har lika dyrt foder till valparna!

"Aveln har syftat till att skapa en ras med
utpräglad apporterings- och arbetslust, lyhördhet och
intelligens samt följsamhet och vänlighet."

Exakt... När det gäller allt det andra, från färg osv så är det ändrat rätt många gånger, har för mig att de ska ändra den så snart som nästa år igen.

Har en nära vän som har en jaktgolden som hon fann efter att ha sökt med ljus och lykta. Denna hunden är en av de bästa jakthundar jag har träffat, tävlar lydnadsklass III och har diverse cert, men hon kan inte ställas ut pga att enligt de nya rasstandarderna så är hon för liten och för mörk. Men kollar du i gamla böcker så ser hon ut precis som ursprungsgolden gjorde.

Du ska inte ta åt dig, din hund är jättefin, jag bara säger att de har mixtrat mycket inom din ras också.

//E

Senast ändrad:

lady_vip skrev:
"Aveln har syftat till att skapa en ras med
utpräglad apporterings- och arbetslust, lyhördhet och
intelligens samt följsamhet och vänlighet."

Exakt... När det gäller allt det andra, från färg osv så är det ändrat rätt många gånger, har för mig att de ska ändra den så snart som nästa år igen.

Har en nära vän som har en jaktgolden som hon fann efter att ha sökt med ljus och lykta. Denna hunden är en av de bästa jakthundar jag har träffat, tävlar lydnadsklass III och har diverse cert, men hon kan inte ställas ut pga att enligt de nya rasstandarderna så är hon för liten och för mörk. Men kollar du i gamla böcker så ser hon ut precis som urspringsgolden gjorde.

Du ska inte ta åt dig, din hund är jättefin, jag bara säger att de har mixtrat mycket inom din ras också.

//E

Rasstandarden ändra hela tiden..så är det i många raser! Jag tar inte åt mig jag ville bara visa att saker och ting förändras eftersom du sa att min hund inte är enligt rasstandard.

bazzochic skrev:

Min gamla blandrastik äter ett foder som kostar 520 kr för 15 kg.....

Mig veterligen efter läst dina kritiska inlägg som du slängt ut dig till höger och vänster..så självfallet anser jag att jag kan kritisera din intiligens med råge. När man som du inte har ett uns med verkligheten att göra så kan man ju börja undra hur det står till...

De är redan förstörda :smirk:
inte alla men en del är ju....
om jag inte har helt fel för mig så för några år sedan var det riktigt stora problem med schäfer avlen att den var sönderavlad och att mång avkommor hade höftfel osv. men jag kan ha fel

Senast ändrad av en moderator:

Lady_A skrev:
Sen så är det väl inte så farligt, men det är ju helt klart en sak man reagerar över.
Att ngn vill åka från sin valp en hel vecka! (själv vill man ju knappt åka ifrån sin vuxna hund en vecka, och då händer det ju ändå mycket mindre på en vecka i en vuxen "färdig" hunds liv!)
Oj, vad olika man kan tänka! :) Jag hade en veckas semester från min valp, och det var helt underbart! Jag är ingen bra "småbarnsförälder" så jag behövde verkligen komma bort en vecka och vila upp mig och tänka på annat. För vovvens del så bryr han sig ju inte om han är hos mig, min mamma eller min pappa, han känner oss bra allihopa och är en trygg kille. Jag kommer förhoppningsvis åka på hundfri semester fler gånger. Jag har ju mer innehåll i mitt liv och fler intressen jag ägnar mig åt än bara min hund.

Farinen skrev:
vilken hund kan inte andas eller gå?? Jag säger bara vad jag tycker..sen vad du tycker ja det är ju din sak. jag tycker det är fel att ta fram blandraser när vi har så många olika vackra renraser redan ju

Jo tack vi har alla förstått att du säger vad du tycker... :crazy: men om man nu har en avvikande åsikt i en fråga, så får man också tåla att andra människor har andra åsikter...utan att bli sur och ilsk ;) :devil:

Om det nu är så fel att ha blandraser...varför skaffade dina föräldrar en sådan då???

Och du...det finns många renrasiga hundar som också måste avlivas mycket unga pga höftleder mm....

fast det är ju inom rasaveln raserna "förstörs" ...En blandras kan väl för bövelen inte förstöra en t ex goldens rasstandard???

Mynta2 skrev:
Mig veterligen efter läst dina kritiska inlägg som du slängt ut dig till höger och vänster..så självfallet anser jag att jag kan kritisera din intiligens med råge. När man som du inte har ett uns med verkligheten att göra så kan man ju börja undra hur det står till...

Ursäkta!! Och är du expert på ämnet då? Talar bara av egen erfarenhet!

ancan skrev:
Jo tack vi har alla förstått att du säger vad du tycker... :crazy: men om man nu har en avvikande åsikt i en fråga, så får man också tåla att andra människor har andra åsikter...utan att bli sur och ilsk ;) :devil:

Om det nu är så fel att ha blandraser...varför skaffade dina föräldrar en sådan då???

Och du...det finns många renrasiga hundar som också måste avlivas mycket unga pga höftleder mm....

VA Mina föräldrar har ingen hund haha! Vad har du fått det ifrån om jag får fråga? Kan du inte läsa eller? Jag är inte sur...är glad att jag har en renras iaf! Men det är ju inte alla som har råd med renraser heller så...Säger bara min åsikt

Senast ändrad av en moderator:

Mynta2 skrev:

håller fullständigt med... :bow: :bow: :bow:

martha skrev:
fast det är ju inom rasaveln raserna "förstörs" ...En blandras kan väl för bövelen inte förstöra en t ex goldens rasstandard???

Nej har jag sagt det?

Nääää :D Jag har inte råd med renras......jag brukar betäcka stona med hingstar som kostar mellan 50 000- 100 000 i lev fölavgift bara :rofl:

Du gör bort dig mer o mer ...tycker lite synd om dig faktiskt....om du nu är så emot blandisar, varför inte komma med BRA argument???

Farinen skrev:
Ja ni är så söta så och så himla duktiga! :D

Det handlar inte om att vara söt och duktig!!! :mad: Det handlar om att ha vanligt folkvett och veta hur man beter sig, bland folk eller i en diskution.... :devil:
:eek: vilket det inte verkar som en del har en aning om hur man gör...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka