Valpfråga

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Valpfråga

därför skrev jag "vit"...på bilden är din hund "vit" och inte guldfärgad....

Om en renrasuppfödare inte "tjänar" nåt på en valp som dom tar 8 000 för, hur skall man då tjäna nåt på en blandis som man tar 2500-3000 för?? kostnaderna är väl desamma när valpen kommit ut ( förutom de raser man måste snitta för att dom inte klarar att föda själva)

Jag tog din ras som ett exempel då det låg nära till hands...jag har mycket åsikter om många rasrea hundar...

*martha med 2 blandraser och en renras*

martha skrev:
därför skrev jag "vit"...på bilden är din hund "vit" och inte guldfärgad....

Om en renrasuppfödare inte "tjänar" nåt på en valp som dom tar 8 000 för, hur skall man då tjäna nåt på en blandis som man tar 2500-3000 för?? kostnaderna är väl desamma när valpen kommit ut ( förutom de raser man måste snitta för att dom inte klarar att föda själva)

Jag tog din ras som ett exempel då det låg nära till hands...jag har mycket åsikter om många rasrea hundar...

*martha med 2 blandraser och en renras*

Men han är creme/guldfärgad! :D De som föder upp renraser har mer kostnader för valparna än de som säljer blandraser! Fodret är oftast mycket högklassigt! Uppfödaren tränar med hunden och gör den van att t ex vara uppställd och ägnar tid åt varje valp. Bryr sig mer om vart valpen hamnar och har inte samma behov att "bli av" med valpen om de inte hittar rätt person. Många uppfödare ger även ut ett gratis medlemsskap i den speciella rasklubben första året. Hur många blandras uppfödare gör så????? För den delen så ligger summan för en blandis runt 5000:- i många fall och vissa t om 7000:- som jag sett och det är ju så otroligt löjligt. Så mycket pengar för en hund man inte ens vet hur den är i psyke eller kropp när man blandat olika raser! Köper du en renras vet man oftast vad man får!

Vem oseriös köpare betalar 5000- 7000 för en blandras då? Förut så var det tjafs för att blandraserna var så billiga så "vemsomhelst" kunde köpa dom...Nu är dom för dyra för att man bara ska tjäna pengar på dom :crazy:

Vi blandisägare.....menar du att vi inget gör med våra hundar?? att dom inte får nog bra mat?? att dom inte blr maskade o vaccade?? Åååååh, bli medlem i rasklubben :D ....det var verkligen en gåva :bow:

Man kan nog veta vad man får om man köper blandras också....om man har hum om de raser som är inblandade...dessutom är det bevisat ett första generationen blandras blir friskare än renrasen generellt..höftledsfel, ögonfel, eksem, armbågsfel, hjärtfel, lynnesfel kan man få på en renras för 9 000 också......

martha skrev:
kostnaderna är väl desamma när valpen kommit ut ( förutom de raser man måste snitta för att dom inte klarar att föda själva)

Mja, om en valp säljs enligt SKKs regler så innebär det att den är id-märkt, vaccinerad, vet.besiktigad, reggad osv osv. En kennel som inte reggar sina hundar kan ju välja att strunta i det, och sälja valparna ändå. Och därmed tjäna betydligt mer på det hela...

KAN ja...jag har faktiskt fött upp en blandraskull....en tjuvbetäckning....mina valpar var både besiktigade, tatuerade, vaccinerade och reggade på JSV...avmaskade och uppfödda efter konstens alla regler....jag tog 3000 för dom....

martha skrev:
Vem oseriös köpare betalar 5000- 7000 för en blandras då? Förut så var det tjafs för att blandraserna var så billiga så "vemsomhelst" kunde köpa dom...Nu är dom för dyra för att man bara ska tjäna pengar på dom :crazy:

Vilken oseriös människa köper en blandras då..Köp en renrasig istället!

Vi blandisägare.....menar du att vi inget gör med våra hundar?? att dom inte får nog bra mat?? att dom inte blr maskade o vaccade?? Åååååh, bli medlem i rasklubben :D ....det var verkligen en gåva :bow:

Ni gör säker saker med era hundar men det är ju inte överallt de är accepterade heller..Inga utställningar..lydnadsprov mm.

Man kan nog veta vad man får om man köper blandras också....om man har hum om de raser som är inblandade...dessutom är det bevisat ett första generationen blandras blir friskare än renrasen generellt..höftledsfel, ögonfel, eksem, armbågsfel, hjärtfel, lynnesfel kan man få på en renras för 9 000 också......

Det där tror jag nog att du har fel i! Vissa kanske inte har fysiska problem men ack så psykiska konstigheter. Betalar hellre 9000:- för en hund som jag vet vad jag får och som inte är fysiskt och psykiskt ostabil som risken är när man köper blandras!

martha skrev:
KAN ja...jag har faktiskt fött upp en blandraskull....en tjuvbetäckning....mina valpar var både besiktigade, tatuerade, vaccinerade och reggade på JSV...avmaskade och uppfödda efter konstens alla regler....jag tog 3000 för dom....

Varför tjuvbetäcka?? Var din renras inte i rasstandard nog för att få gå i avel eller fortsatte du att att avla på de redan korsade raserna? Bara undrar alltså

En tjuvbetäckning brukar vara en sådan som sker ute i buskarna utan att någon vet om det........

Javisst, men möjligheten finns ju, och alltför många utnyttjar tyvärr den. Sen finns det ju usla uppfödare som säljer katastrofvalpar, trots att de är reggade i SKK.

Mynta2 skrev:
Spelar du dum eller vadå ? :confused: :angel:

Man kallar äver blandraser för tjuvbetäckningar!! Kritisera inte min intelligens!! Barnsligt. Spelar du dum? Motfråga

Farinen skrev:
Det där tror jag nog att du har fel i! Vissa kanske inte har fysiska problem men ack så psykiska konstigheter. Betalar hellre 9000:- för en hund som jag vet vad jag får och som inte är fysiskt och psykiskt ostabil som risken är när man köper blandras!

Du vet aldrig vad du får, oavsett hur mycket du än betalar. Däremot kan man bättra på oddsen....

Och kolla i ett lexikon vad ordet "tjuvbetäckning" betyder...

Kan berätta för dig att golden ska INTE se ut som din hund gör... De ska vara små, hanarna får högst väga 28 kilo, nästan bruna, vara lätta i typen och ha gott om will-to-please och vara lätta att jobba med och ha en naturlig fallenhet för apportering.

Så ska vi då disskutera avel så ser vi ju bara där en ras där det har gått snett, när man har börjat avla bort ursprunget. Det är ingen kritik mot dig, men vi har gått miste om en bra jakthund för att månag goldenägare är oansvariga och inte ser till att beaka dess ursprungliga beteende. Fallet är likadant inom många andra hundraser. Det är lika oansvarigt...

Sen att avla på kreti och pleti och korsa hit och dit är en annan sak, men bara för att man har papper från SKK så gör det inte det hela mer seriöst.

Inom jakten har de varit tvungna att börja korsa raser och ta in nya raser eftersom jakthundsraserna har blibit förstörda av oansvariga ägare som köper söta hundar att gå i skogen med och sedan avlar vidare utan att veta om hunden duger nåt till...

Visst kan vi kritisera blandraser och jag håller med dig på många punkter, men man ska inte generalisera allt, för det finns seriöst framavlade blandraser som fyller ett gott syfte och det finns också många renraser som är åt hel**te fel ute...

//E

nej men om du läst mitt senaste inlägg så hade du läst att det hade minst gått iaf 1 månad efter att han kom innan de skulle bort en vecka och då skulle han inte lämnas bort utan vi skulle komma dit. sorry men fick liksom en syn om att ni tyckte vi avr helt oansvaliga och skulle inte få titta på djur ens om vi gjkorde så, men nu visade det sig att vi inte ska passa dem försen 8/8 och det är ju lång tid tills dess. :o sorry inte menat att brusa upp men vill inte framstå som en helt ovettig djurägare/hanterare

jopp de brukar ta med den vuxna hunden men de ska upp till skara sommarland och det är ju inte så skoj för en hund att sitta i en varm husvagn/förtält i 2-3 timmar då är det ju bättre han är hemma i sin trygga miljö med folk han känner och leker osv. :D tycker jag iaf, och det var så vi kom överrens om hur vi skulle göra.

lady_vip skrev:
Kan berätta för dig att golden ska INTE se ut som din hund gör... De ska vara små, hanarna får högst väga 28 kilo, nästan bruna, vara lätta i typen och ha gott om will-to-please och vara lätta att jobba med och ha en naturlig fallenhet för apportering.

Så ska vi då disskutera avel så ser vi ju bara där en ras där det har gått snett, när man har börjat avla bort ursprunget. Det är ingen kritik mot dig, men vi har gått miste om en bra jakthund för att månag goldenägare är oansvariga och inte ser till att beaka dess ursprungliga beteende. Fallet är likadant inom många andra hundraser. Det är lika oansvarigt...

Sen att avla på kreti och pleti och korsa hit och dit är en annan sak, men bara för att man har papper från SKK så gör det inte det hela mer seriöst.

Inom jakten har de varit tvungna att börja korsa raser och ta in nya raser eftersom jakthundsraserna har blibit förstörda av oansvariga ägare som köper söta hundar att gå i skogen med och sedan avlar vidare utan att veta om hunden duger nåt till...

Visst kan vi kritisera blandraser och jag håller med dig på många punkter, men man ska inte generalisera allt, för det finns seriöst framavlade blandraser som fyller ett gott syfte och det finns också många renraser som är åt hel**te fel ute...

//E

Ursäkta!!! Vart har du läst det nånstans! Ska jag ta fram rasstandarden åt dig eller? Hur kan du veta hur min hund är och vad han gillar??

Golden retriever kommer från gränstrakterna mellan

England och Skottland och dess ursprung kan dateras
till senare delen av 1800-talet. Rasen har tillkommit
genom linjeavel på gula retriever och Tweed water
spaniel. Aveln har syftat till att skapa en ras med
utpräglad apporterings- och arbetslust, lyhördhet och
intelligens samt följsamhet och vänlighet. Dessa
egenskaper har säkert bidragit till att rasen rönt en
sådanstor popularitet som familjehund.

HELHETSINTRYCK:

Golden retriever skall vara symmetriskt byggd,
välbalanserad, kraftfull och aktiv med flytande rörelser.
Den skall utstråla sundhet och ha ett vänligt uttryck.

UPPFÖRANDE/KARAKTÄR:

Golden retriever är följsam och intelligent med en
medfödd arbetsförmåga. Rasen ska vara vänlig,
tillitsfull och ha självförtroende.

HUVUD:

Huvudet skall vara proportionerligt, välmejslat och
välansatt i halsen.

Skallparti:

Skallen skall vara bred men inte grov.

Stop:

Stopet skall vara väl markerat.

Nostryffel:

Nostryffeln skall helst vara svart.

Nosparti:

Nospartiet skall vara kraftfullt, brett och djupt.
Avståndet mellan nosspetsen och stopet skall vara
ungefär detsamma som mellan stopet och nackknölen.

Käkar/tänder:

Käkarna skall vara starka med ett perfekt, regelbundet
och komplett saxbett.

Ögon:

Ögonen skall vara mörkt bruna och sitta väl isär.
Ögonkanterna skall vara mörka.

Öron:

Öronen skall vara medelstora och ansatta ungefär i
jämnhöjd med ögonen.

HALS:

Halsen skall vara torr, muskulös och av god längd.

KROPP:

Kroppen skall vara välbalanserad.

Rygglinje:

Rygglinjen skall vara plan.

Ländparti:

Ländpartiet skall vara kort, starkt och muskulöst.

Bröstkorg:

Bröstkorgen skall vara djup med långa och väl välvda revben.

Svans:

Svansen skall vara ansatt och buren i jämnhöjd med rygglinjen.
Den skall nå till hasen och får inte vara böjd vid spetsen.

EXTREMITETER:

FRAMSTÄLL:

Frambenen skall vara raka med god benstomme.

Skulderblad:

Skulderbladen skall vara långa och väl tillbakalagda.

Överarm:

Överarmarna skall vara lika långa som skulderbladen och vinklade
så att frambenen är väl underställda kroppen.

Armbåge:

Armbågarna skall ligga tätt intill bröstkorgen.

Framtassar:

Framtassarna skall vara runda och kattlika.

BAKSTÄLL:

Bakbenen skall vara starka och muskulösa.

Knäled:

Knälederna skall vara väl vinklade.

Underben:

Underbenen skall vara kraftiga.

Has:

Hasorna skall vara lågt ansatta.
De skall vara rakt ställda sedda bakifrån,
varken inåt- eller utåtvridna.
Kohasighet är absolut inte önskvärt.

Baktassar:

Baktassar, se framtassar.

RÖRELSER:

Rörelserna skall vara kraftfulla med bra påskjut.
De skall vara regelbundna och parallella fram
och bak. Steget skall vara långt och fritt utan
antydan till höga frambensrörelser.

PÄLS:

Pälsstruktur:

Pälsen skall vara slät eller vågig med rikligt behäng
och med tät, vattenavvisande underull.

Färg:

Alla nyanser av guld- och gräddfärg, dock inte röd
eller mahognyfärgad. Endast på bröstet är några få
vita hårstrån tillåtna.

STORLEK/VIKT:

Mankhöjd:

Hanhund: 56 - 61 cm. Tik: 51 – 56 cm

FEL:

Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas
i förhållande till graden av avvikelse.

NOTA BENE:

Hund får ej prisbelönas om den är aggressiv eller har
anatomiska defekter som menligt kan påverka dess
hälsa och sundhet.

TESTIKLAR:

Hos hanhundar måste båda testiklarna vara fullt
utvecklade och normalt belägna i pungen.

Senast ändrad av en moderator:

blandras skaffade de för att de tyckte att tiken(mamman) hade fint psyke, det var trevliga bönder som hade fött upp valpen inga *som vill tjäna pengar*tycker själv att blandraser är underbara fast jag är uppväxt med collier i stor skala ;)

Farinen skrev:
Varför tjuvbetäcka?? Var din renras inte i rasstandard nog för att få gå i avel eller fortsatte du att att avla på de redan korsade raserna? Bara undrar alltså

Hmmmm....vet du vad tjuvbetäckning betyder?? Det betyder att 2 t ex hundar parar sig utan att man vet om det.....eller tror du att det finns seriösa tjuvbetäckare ?? :rofl: I mitt fall konstaterade vi 9 dagar innan valpning att tiken var dräktig...TROTS det så blev dom besiktigade, vaccinerade, tatuerade och så fick dom mat också :eek:

och jag hade ingen renras då....så det var två blandraser som parade sig :eek: :eek:

Det är bara att läsa gamla böcker... Golden är en jakthund, så illa är det.. Apporterande fågelhund, vilket inte så många duger till. De är alldels för stora och för tunga för att orka med en dag i skogen och slits alldeles för lätt.

Tyvärr så är det ren fakta. Samma problem inom labradoren...

//E

lady_vip skrev:
Det är bara att läsa gamla böcker... Golden är en jakthund, så illa är det.. Apporterande fågelhund, vilket inte så många duger till. De är alldels för stora och för tunga för att orka med en dag i skogen och slits alldeles för lätt.

Tyvärr så är det ren fakta. Samma problem inom labradoren...

//E

Varsågod!! LÄS FAKTA innan du säger nåt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka