Valpfråga

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Valpfråga

martha skrev:
men nyss sa du ju att den var fleeeera hundra år gammal rasen....den är ju inte ens 100 år ju....vill inte uppfödarna till renrashundar tjäna pengar?? eller föder dom upp gratis? klart man vill ha betalt för telningarna, det kostar ju trots allt lite att föda upp hundar.

ja men uppfödarna har ju ett syfte med att föda upp rasen! Att avla på denna vackra ras så att den får fortsätta i hundvärlden! Den är ju 100 år...eftersom den avlades fram i slutet av 1800-talet serru!

Men då är det ju bara att gratulera!! Ta inte åt dig personligt, jag har själv labbe så jag vet att problemen inom raserna är stora.

Det här börjar urarta, men det är bara att inse att vi blir inte av med blandraserna förrän fok börjar läsa på och det gäller alla. Dessutom är frågan om vi vill blir av med blandraserna, själv ser jag väldigt många tillföra saker som renraserna tyvärr inte klarar av.

Själv har jag både och, men min blandis är inte av varianten som säljs på blocket, utan medvetet framavlad med ett syfte.

Och med skuld menar jag att du själv äger en hundras som är modifierad och inte längre den hund den avlades fram till att vara.

//E

Farinen skrev:
ja men uppfödarna har ju ett syfte med att föda upp rasen! Att avla på denna vackra ras så att den får fortsätta i hundvärlden! Den är ju 100 år...eftersom den avlades fram i slutet av 1800-talet serru!

Ahaaa...så min ras då...som blev erkänd 2003 men har funnits iallafall sen sekelskiftet..är den också hundra år gammal då???

lady_vip skrev:
Men då är det ju bara att gratulera!! Ta inte åt dig personligt, jag har själv labbe så jag vet att problemen inom raserna är stora.

Det här börjar urarta, men det är bara att inse att vi blir inte av med blandraserna förrän fok börjar läsa på och det gäller alla. Dessutom är frågan om vi vill blir av med blandraserna, själv ser jag väldigt många tillföra saker som renraserna tyvärr inte klarar av.

Själv har jag både och, men min blandis är inte av varianten som säljs på blocket, utan medvetet framavlad med ett syfte.

Och med skuld menar jag att du själv äger en hundras som är modifierad och inte längre den hund den avlades fram till att vara.

//E

jag har ingen skuld..kanske finns de som har det men inte jag! Är jättestolt över min vackra bäbis

martha skrev:
du låter verkligen som en mycket seriös hundägare :angel:

Ja det är jag! Väldigt seriös annars hade jag inte skaffat en renras :p då hade jag skaffat en blandis

men om man har båda delar...är man halvseriös då?? eller seriös på morron men inte på kvällen.....jag tycker såna som du är otroligt dryga personer och du ska nog vara glad att du inte går på "min" brukshundsklubb...för då hade vi haft dikessläping med dig...för så gör vi med snobbar där :devil:

martha skrev:
men om man har båda delar...är man halvseriös då?? eller seriös på morron men inte på kvällen.....jag tycker såna som du är otroligt dryga personer och du ska nog vara glad att du inte går på "min" brukshundsklubb...för då hade vi haft dikessläping med dig...för så gör vi med snobbar där :devil:

Ja exakt...då är du halvseriös!! :p
Ja jag är glad för att jag inte är med där!!

Ge dig snart...du har ju verkligen snurrat in dig i dina egna förklaringar nu :crazy: :smirk:

En sak vill jag bara försöka lära dig innan jag avslutar den här sandlådedebatten...

Om man ger sig in i en diskution så har människor olika åsikter. Det är en rättighet vi har i sverige att få säga sin åsikt!!! Men vi måste också lära oss när det är dax att backa, när man inte har någon uppbackning från andra,så får man lägga ner diskutionen för den gången, för att sedan kanske ta upp den vid ett annat tillfälle/och /eller när man har ett ännu bättre argument!!!

DET, min vän är vanligt enkelt bonnförnuft!!!

Får jag också vara med i pajkastningen av snobbiga renrasägare :devil: Jag är en OSERIÖS blandras ägare :D Har faktiskt haft 3 generationer hemma. Varje generation trevligare än den tidigare :devil: Inga fel på höfter eller armbågar eller psyket. D vi är oseriösa så valde vi att röntga våran tik och hane samt deras valp som brorsan behöll. Hanhunden som vi använde till brorsans tik var också röntgad (hu han var en rasren historia :crazy: ) Har nu valp kvar från deras kull som också är röngad ua. vet ni vad! Vi har gett dem svenskt bra foder och har inga problem med allergier eller pälsar. Vi nekade faktiskt nåra att köpa våra valpar då vi inte ansåg att de skulle ha hund (usch så elakt av oss)
Idag har vi köpt en RENRASIG hund som är reggad som blandras :D vet ni varför? Jo för hon har för mkt vita tecken och för lång svans enligt rasstandarden, vi tackade och bockade, försäkringspremien sjönk drastiskt för vår del hehe. Rasen, Entlebucher Sennen.........

Är hellre oseriös ägare till en hög med trevliga friska på alla sätt, blandraser en har en enda sjuk rasren hund och är seriös!
Glömde jag något???? Jo vår första generation är nu 14 år och still going strong, collie -samojed och min paj består av citron fyllning :d

Senast ändrad:

Farinen skrev:
Ja det är jag! Väldigt seriös annars hade jag inte skaffat en renras :p då hade jag skaffat en blandis

Summan av kardemumman trots dina hundra bortförklaringar är att vi talar olika språk här.
Du har många åsikter, det har "vi" med. Jag förstår att du tycker mycket om din hund, både med och utan defekter, fel/rätt färg, vikt eller f-n om den har kjol eller klänning på sig. Men sånt kan man säga på Gnägg exemplevis. Där ska ju allt "ovidkommande" präntas ner. Men att börja med att förstöra en tråd för en annan hör liksom inte riktigt hemma här.
Om du skriker Äpple och vi inte hör/bryr oss, hjälper det inte att skrika ÄPPLE en gång till.
Fatta vinken helt enkelt. Men nej, nej. Höj rösten, gapa ÄPPLE tills du har lyckats få varenda läsande bulefalis emot dig av ren irritation.....4 sidor senare är vi snart uppe i en förbannad fruktcoctail här :eek:

Hundar är hundar, oavsett ras eller hur många raser den nu har i sig. Vissa är friska och andra är sjuka. Men att skriva att någon itne kan åka på semester för att de har lyckats skaffa sig en blandras är bara dömt att misslyckas....Och är det bara spännande läsning du vill ha, så finns det en sökfunktion där du kan leta fram en massa gamla trådar om ljuvliga blandisar :idea:

(Martha: :rofl: Ta´t lugnt nu! Jag förstår att du anammar iden med att tala till ett barn på barns vis så att det förstår....Men detta verkar inte fungera....har du någon ört vi kan pröva som är dämpande tro? ;) )

hilsen HB - som försvarar sin älskade blandis med näbbar och klor...Och har kullar i garderoben.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka