Valpfråga

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Valpfråga

det finns faktiskt statistik på att blandraser generellt är friskare, i första generationen, jag tar inte åt mig personligen, men du vill dra alla blandrasägare över en o samma kam, så då bör ju även jag ingå i den gruppen....
i renrasvärlden finns också djur som blir sjuka o halta...trots bra uppfödning, och dessa fel uppmärksammas heller inte förrän det är så dags....

Jag gillar bara inte din attityd och dina dryga argument.

martha skrev:
**Att blandraser anses friskare beror ju ofta på att de inte förs någon statistik över deras sjukdomar. De är långt ifrån alla som röntgar höfter, armbågar, knän, ögonlyser m.m m.m **

fast det där är inte riktigt sant heller.....för RASrelaterade defekter försvinner generellt i första generationen på blandrasen.... även om man inte röntgar, lyser dessa hundar så lär man ju ändå göra det om hunden blir halt eller sjuk....det får man väl ändå tro om falk FAST dom är blandrasägare :ange:

Jo, men med tanke på hur många renraser som enligt röntgen har höftproblem, men som går hela livet med detta utan att visa minsta symptom har ju redan fått "stämpeln" att den har HD-fel. En blandis anses frisk tills hältan kommer och ägaren röntgar.

Om renraserna skulle röntgas, ögonlysas endast när fel misstänks så skulle det vara många många fler "friska" hundar.

martha skrev:
det finns faktiskt statistik på att blandraser generellt är friskare, i första generationen, jag tar inte åt mig personligen, men du vill dra alla blandrasägare över en o samma kam, så då bör ju även jag ingå i den gruppen....
i renrasvärlden finns också djur som blir sjuka o halta...trots bra uppfödning, och dessa fel uppmärksammas heller inte förrän det är så dags....

Jag gillar bara inte din attityd och dina dryga argument.

Det tror jag inte ett dugg på! Hur kan det finnas statistik när det finns massor med fler renrasiga som röntgas än blandraser???
Jag gillar inte dina argument eller attityd heller! Men jag tar inte åt mig så som du gör!

GaurdianAngel skrev:
Jo, men med tanke på hur många renraser som enligt röntgen har höftproblem, men som går hela livet med detta utan att visa minsta symptom har ju redan fått "stämpeln" att den har HD-fel. En blandis anses frisk tills hältan kommer och ägaren röntgar.

Om renraserna skulle röntgas, ögonlysas endast när fel misstänks så skulle det vara många många fler "friska" hundar.

Äntligen någon som förstår hur jag menar!

skillnaden är ju att jag HAR argument.....din ahåller ju inte..för det är ju bara vad du hört eller tycker....

Kan du gärna göra eftersom jag vet vad jag talar om då jag själv har en "utställnings" golden..

Förövrigt klankar jag inte ner på din ras, jag skriver fakta .. Jag skrattade heller inte åt din ras utan åt dina argument och vad du skriver

martha skrev:
skillnaden är ju att jag HAR argument.....din ahåller ju inte..för det är ju bara vad du hört eller tycker....

Det har du väl inte...vilka argument..talar också av egna erfarenheter..har varit oklok tidigare och haft blandras och jag säger ALDRIG mer! Vilket misstag

Senast ändrad av en moderator:

Calazirya skrev:
Kan du gärna göra eftersom jag vet vad jag talar om då jag själv har en "utställnings" golden..

Förövrigt klankar jag inte ner på din ras, jag skriver fakta .. Jag skrattade heller inte åt din ras utan åt dina argument och vad du skriver

Jaså du är en sån du....ja det förklarar en hel del

du ser ju bara ner på folk som inte har råd att köpa renras...råd att ge dom din ypperliga mat, du ser ner på folk för att dom tar betalt för sina blandisar, du ser ner på dom för att dom är oseriösa och kan inte se om deras hundar är sjuka....du höjer renrasaveln till skyarna( vilket INTE är ok) och din egen förträfflighet som renrasägare...för du förstår så mycket mer än blandrasägare som inte bryr sig om sina hundar....

jag skall leta reda på på forsningresultatet av blandras vs renras....ge mig bara lite tid....det ÄR så att blandraser generellt har mindre defekter och sjukdomar i första generatioen.......

martha skrev:
du ser ju bara ner på folk som inte har råd att köpa renras...råd att ge dom din ypperliga mat, du ser ner på folk för att dom tar betalt för sina blandisar, du ser ner på dom för att dom är oseriösa och kan inte se om deras hundar är sjuka....du höjer renrasaveln till skyarna( vilket INTE är ok) och din egen förträfflighet som renrasägare...för du förstår så mycket mer än blandrasägare som inte bryr sig om sina hundar....

jag skall leta reda på på forsningresultatet av blandras vs renras....ge mig bara lite tid....det ÄR så att blandraser generellt har mindre defekter och sjukdomar i första generatioen.......

Ser inte ner på folk!!

martha skrev:
det kanske var DU som var misstaget för den hunden?? :devil:

Nej det var det verkligen inte...Han hade HD grad 3 och fick avlivas...sen fortsätter denna korkade uppfödare att avla på samma hundar..hur j..vla dum får man vara. Därför har jag inget till övers för blandraser! Jag har minsann argument så det räcker. Drar inte alla över en kam men jag tycker att blandisar är rätt onödiga! :devil: :devil: :cool:

du kaske inte gav hunden det den behövde som valp?? du kanske frestade på lederna för mycket som valp?? det finns även renrasiga hundar som får avlivas tidigt pga HD...har du tänkt på det?

Visst ser du ner på folk som inte har renras...du uttrycker dig ju iallafall så, som att vi inte har "råd" att köpa en så fiiin renras som du har :crazy:

martha skrev:
du kaske inte gav hunden det den behövde som valp?? du kanske frestade på lederna för mycket som valp?? det finns även renrasiga hundar som får avlivas tidigt pga HD...har du tänkt på det?

Visst ser du ner på folk som inte har renras...du uttrycker dig ju iallafall så, som att vi inte har "råd" att köpa en så fiiin renras som du har :crazy:

Nej jag gjorde allt rätt,,tog det lugnt med promenader...fick bra mat osv! Så du tycker att det var rätt att uppfödaren fortsatte avla...bra hundsyn du har då haha! Snart börjar jag se ner på iaf en hundägare som har blandras om du tycker det är rätt att avla på hundar som har HD i generna!! Smart mycket smart!!!

men du har ganska svårt att se en helhet va??
Att uppfödaren fortsätter att avla tycker inte jag är ok...men att alla skulle vara såna som du säger är inte heller ok....DIN hund kan ju ha förändringar.....även om det är en renras...och om den har det, hur många kullar har den uppfödaren hunnit med sen dess på den tiken eller hanen??

se gärna ner på mig som hundägare....om det gör dig lycklig...so why not...

Nej nu lämnar jag denna otroligt urspårader tråd där folk INTE får ha sina åsikter utan bara blick nerrackade av folk som tycker annorlunda! Jag är stolt över min Golden Hane och skulle aldrig byta honom för nåt! Kommer aldrig mer köpa en blandis pga av mina otroligt dåliga erfarenheter av dem. Jag älskade min blandrashund Gizmo men vet nu att jag är klok som inte skaffade en till blandis utan skaffade mig en renrasig hund som jag alltid velat ha.
Här är bilder på min blandis och min nuvarande kärlek.
http://photobucket.com/albums/y183/plutten/th_DSC00003.jpg
http://photobucket.com/albums/y183/plutten/th_Farinisen.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y183/plutten/farin.jpg

Såklart du får ha egna åsikter, men i denna tråd har DU klankat ned något otroligt på ägare till blandraser..

Du vet, man ska inte kasta sten i glas hus!

Jag tvekar inte en sekund på att din Golden är hur underbar som helst, jag älskar mina hundar över allt annat jag med..

Men i denna tråd är det du som spårat ur, men diskussionen kanske har nått sin ände här.

Calazirya skrev:
Såklart du får ha egna åsikter, men i denna tråd har DU klankat ned något otroligt på ägare till blandraser..

Du vet, man ska inte kasta sten i glas hus!

Jag tvekar inte en sekund på att din Golden är hur underbar som helst, jag älskar mina hundar över allt annat jag med..

Men i denna tråd är det du som spårat ur, men diskussionen kanske har nått sin ände här.

Jag har inte alls klankat ner...bara sagt min åsikt om just böandrasen. Har absolut inte klankat ner på ägarna till hundarna! Tråkigt att du känner så men det har jag inte. Har bara skrivit utifrån egna erfarenheter om blandraser. Så det vara bara det jag skulle säga!

om du kallar chinese crested dog hairless för kamphund så kanske det var en sån :rofl:
Nej det var en tikvalp med synliga defekter faktiskt

blandisen vi köpte var en 75% schäfer 25% collie, betalade 3500kr för den.

Hunden jag har nu fick jag för 6000kr
felregistrerad + att han var ett återbud (dom som köpt honom skulle skiljas) så han var lite äldre när jag fick honom. 14v istället för 8 veckor, därav "prutat" 2000kr

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka