F
Farinen
Sv: Valpfråga
jag sa inte att de är okunniga eller idioter,,,det var du som sa det
beda skrev:Så tråkigt att du måste ta till så otrevliga ordalag.
Blandrasdiskussioner upprör alltid, och folk kommer alltid att vara oense i frågan.
Själv är jag absolut emot slit-och-släng-avel där det produceras valpar som annonseras ut på blocket och hamnar hos oseriösa människor. Särskilt hemskt tycker jag det är när det blandas jakt-vall och brukshundar, som i de flesta fall kräver ett aktivt liv. Dömt att misslyckas från första början. Eller som min hund, blandning mellan Grand danois + pointer (och något mer?) - hur lyckat är det? Även om min hund blev jättetrevlig och fin vet jag att det är pga mig, som lärt mig aktivera honom på rätt sätt. Drönigt familjeliv är ingenting för dessa hundar, de kräver aktiviteter för att må bra!
Sedan finns det ju tusen saker till som gör blandrasaveln oseriös... men det är så uttjatat. *suck*
Det jag vill komma till är att du uttrycker dig lite klumpigt och fördomsfullt. Du trampar på många ömma tår allteftersom du kritiseras i den här diskussionen. Tänk på att alla blandrasägare inte är idioter och okunniga. Här på forumet och ute IRL finns det flera seriösa, duktiga blandrasägare som precis som du köper dyrt foder och sköter om sin hund på bästa sätt.
Man kan anta att fler oseriösa hundägare finns bland blandraserna, men det är bara ett antagande - tänk på det.
Och det du tycker är seriöst kanske någon annan förkastar helt. Tex någon nämnde din egen ras, Golden, och problemen som finns där - då fäktar du omkring dig hejvilt. Folk upplever det som lite känsligt helt enkelt.
jag sa inte att de är okunniga eller idioter,,,det var du som sa det