Valpfråga

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Valpfråga

beda skrev:
Så tråkigt att du måste ta till så otrevliga ordalag. :crazy:

Blandrasdiskussioner upprör alltid, och folk kommer alltid att vara oense i frågan.

Själv är jag absolut emot slit-och-släng-avel där det produceras valpar som annonseras ut på blocket och hamnar hos oseriösa människor. Särskilt hemskt tycker jag det är när det blandas jakt-vall och brukshundar, som i de flesta fall kräver ett aktivt liv. Dömt att misslyckas från första början. Eller som min hund, blandning mellan Grand danois + pointer (och något mer?) - hur lyckat är det? Även om min hund blev jättetrevlig och fin vet jag att det är pga mig, som lärt mig aktivera honom på rätt sätt. Drönigt familjeliv är ingenting för dessa hundar, de kräver aktiviteter för att må bra!
Sedan finns det ju tusen saker till som gör blandrasaveln oseriös... men det är så uttjatat. *suck*

Det jag vill komma till är att du uttrycker dig lite klumpigt och fördomsfullt. Du trampar på många ömma tår allteftersom du kritiseras i den här diskussionen. Tänk på att alla blandrasägare inte är idioter och okunniga. Här på forumet och ute IRL finns det flera seriösa, duktiga blandrasägare som precis som du köper dyrt foder och sköter om sin hund på bästa sätt.
Man kan anta att fler oseriösa hundägare finns bland blandraserna, men det är bara ett antagande - tänk på det.
Och det du tycker är seriöst kanske någon annan förkastar helt. Tex någon nämnde din egen ras, Golden, och problemen som finns där - då fäktar du omkring dig hejvilt. Folk upplever det som lite känsligt helt enkelt.

jag sa inte att de är okunniga eller idioter,,,det var du som sa det

Jag vill bara göra dig införstådd med vad du skrivit till folk här inne gällande olika personer och blandraser..

Jag tycker att blandisar är rätt onödiga!

Du är ju lika korkad som all de andra

Är ni helt befriade från att kunna läsa

Folk kan inte alltid tycka som ni små typer.

Ja det är jag! Väldigt seriös annars hade jag inte skaffat en renrasdå hade jag skaffat en blandis

Det är ju en blandras och då är oftast "uppfödaren" inte lika noga om vart valpen hamnar eller hur man jobbar och hur mycket tid man har osv.

Du får ha dina åsikter, men du framför dina argument på ett barnsligt sätt och därför spårar tråden ur tillslut..

Har följt den här debatten lite halvhjärtat men är det inte dags att lägga ner nu!? :smirk: Det känns som att det spårade ur för flera sidor sen...

Ni har helt missat poängen med den här tråden. Men jag vill påpeka att jag är en seriös uppfödare, av renrasiga hundar, som skulle kunna offra alla mina RENRASIGA för att få tillbaka den riesen-schäfer/labbe korsningen jag hade för några år sen. Vad gör det mig till då.......Oseriös, eller???

moe skrev:
Har följt den här debatten lite halvhjärtat men är det inte dags att lägga ner nu!? :smirk: Det känns som att det spårade ur för flera sidor sen...

Asch då...du har visst följt den helhjärtat ...försök inte :rofl: :rofl:

Calazirya skrev:
Jag vill bara göra dig införstådd med vad du skrivit till folk här inne gällande olika personer och blandraser..

Du får ha dina åsikter, men du framför dina argument på ett barnsligt sätt och därför spårar tråden ur tillslut..

Har du hört talas om ironi kommentarer ;)

Sjävklart har jag hört talas om ironi :smirk:

Men jag har också lärt när det passar och inte.. Men nu har väl diskussionen nått sitt slut.

Iallafall för mig

Calazirya skrev:
Sjävklart har jag hört talas om ironi :smirk:

Men jag har också lärt när det passar och inte.. Men nu har väl diskussionen nått sitt slut.

Iallafall för mig

Ja det har den gjort för mig med för ett tag sen men när folk fortsätter ettra så måste jag ju förklara!

Farinen skrev:
FÖRSTÖR INTE VÅRAN SÅ REDAN VACKRA RENRASIGA HUNDAR!! Läs vad jag skriver!

Som Martha skrev: Hur ska man kunna förstöra en ras genom att korsa med den rasen? Avkomman får ju ändå inte reggas som renrasig?? Du borde nog läsa vad du själv skriver..

AraSlei skrev:
men man avlar ju inte på en hund man vet inte ger bra avkommor.. :smirk:

Tror inte du förstår att vi lagt ner diskutionen...du är lite sen!

Farinen skrev:
Många blandraser avlas det på med mening också.

Och bara för att förtydliga det så har JAG en blandras med betydligt finare föräldrar och merieter än din renras, så du kan lägga ner detta nu...

Det finns seriösa blandraser och det finns seriösa renraser, det finns oseriösa blandraser och det finns oseriösa renraser. Jag åkte 80 mil för att få vad jag tyckte va en seriös renras, så inte fasiken kryllar det av dem.

Och du har trasslat in dig ordentligt nu, så lägg ner...

//E

lady_vip skrev:
Och bara för att förtydliga det så har JAG en blandras med betydligt finare föräldrar och merieter än din renras, så du kan lägga ner detta nu...

Det finns seriösa blandraser och det finns seriösa renraser, det finns oseriösa blandraser och det finns oseriösa renraser. Jag åkte 80 mil för att få vad jag tyckte va en seriös renras, så inte fasiken kryllar det av dem.

Och du har trasslat in dig ordentligt nu, så lägg ner...

//E

kan inte annat än att skratta åt dig...Ursäkta men hahaha! Tror inte att din Blandis är speciellt snyggare än min Golden iaf...tillåt mig asgarva!! Stackars är ju blandras! Jag har inte trasslat in mig i nåt..snarare är det väl du stackars lilla flicka som trasslat in dig i nåt du inte kan komma ur! Nu får du lägga ner...sussa sött för nu är det kanske läggdags för dig! Klockan är ju snart åtta

Varför är hennes blandis inte snyggare än din golden? Det är väl upp till var och en att tycka som de vill... :mad: ..

Jag har läst varenda del utav tråden, och Farinen, det är bara du som käftar och är otrevlig. Så snälla, buke blir trist när det blir så mkt bråk. :crazy: Har man inget vettigt att skriva kan man väl strunta i det. För allas trevnad?! Nu tänker inte jag skriva min åsikt om renras kontra blandras för att det är totalt onödigt.

/Ferrari
( Som för övrigt är mycket seriös eftersom jag har en renrasig hund reggad i SKK.. *ironi* :angel: )

Senast ändrad:

Men lägg ner nu! :mad: Vad i lady_vips inlägg var skrivet så att du måste svara barnsligt, nedlåtande och ironiskt?

Med finare tror jag knappast att hon menar snyggare, utan finare meriter, stam etc.

Din s.k. diskussionsteknik är helt förkastlig - varför inte bara strunta i att svara på folks inlägg om du ändå inte har några BRA svar att ge?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
956
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka