Valpfråga

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Valpfråga

har varit inne på Cane Corso sidan och tittat på deras HD statistik. Nästan alla deras avelshundar har något att anmärka på HD ohhhhh så seriöst det är med renras. Schäferhundar har problem med eksem, collie har problem med ögonen och golvrädsla, Berner Sennen idag har tyvärr blivit folkskygga och har problem med armbågar och höfter. Listan kan göras lång vilka problem varje ras har. Är det seriöst att avla på hundraser (renrasiga) som man ofta får göra kejsarsnitt på? Raser som har päls i så djupa veck att det blir eksem där i? Raser som ahr så korta ben att de släpar magen i backen?
Tittar man på försäkringsbolagen hur de delar upp raserna i riskklasser så hamnar blandisarna i mitten. Det om något borde vara ett säkert tecken på att de inte är sjukare/mer skadade än renrasiga. De raser som har massa undantag i sin försäkring, de borde man kanske inte avla på mer.

min ras kostar 650 kr om året att "helförsäkra" i både liv o vet (7000) medans t ex boxern kostar över 3000 :eek:
undrar vad det beror på??? båda är ju renrasiga och uppfödda av SKK's godkända kennlar....

martha skrev:
min ras kostar 650 kr om året att "helförsäkra" i både liv o vet (7000) medans t ex boxern kostar över 3000 :eek:
undrar vad det beror på??? båda är ju renrasiga och uppfödda av SKK's godkända kennlar....

Ja du inte vet jag...Min kostar 2200:-/ år med liv och vet vård upp till 60 000:-

min kostar som sagt 650 kr/år för liv och vetvård också upp till 40 000....det beror kanske på att det sällan är några fel på just min ras...att det är mera "fel" på din ras...

Senast ändrad:

GaurdianAngel skrev:
Och hur tror Du att dessa "korsningar" skulle kunna bli friskare? Korsar Du en sjuk schäfer med en sjuk berner så får Du plötsligt en frisk blandis??

Var väl inte riktigt så jag tänkte. Det fattar jag väl att man inte kan korsa två sjuka och få en frisk, jag är inte helt dum! däremot så tänkte jag lite mer om jag skrivit om hästaveln... Varför korsade man in fullblod i connemara? Det är lite det jag är ute på. Varför kan man inte blanda olika hundraser för att få ut något bättre?

GaurdianAngel skrev:
Det låter inte som om så många tror det, men många rasklubbar/uppfödare kämpar faktiskt med att försöka rätta till alla fel. Ibland måste man minska kravet på färgen tex på en hund, för att få bukt med ett annat problem. När problemet är löst så kan man återuppta färgen.

Men det handlar om år av jobb. Inte en generation utan många många innan man får resultat.

Att blandraser anses friskare beror ju ofta på att de inte förs någon statistik över deras sjukdomar. De är långt ifrån alla som röntgar höfter, armbågar, knän, ögonlyser m.m m.m

Det förstår jag väl att uppfödarna är ute efter att få friska hundar, det är väl självklart! Men det finns ändå så otroligt mycket inom vissa raser som jag tror kommer stanna kvar. Schäfern tex. tycker jag bara verkar få mer och mer problem med sjukdomar.

martha skrev:
min kostar som sagt 650 kr/år för liv och vetvård också upp till 40 000....det beror kanske på att det sällan är några fel på just min ras...att det är mera "fel" på din ras...

Kunde ju väla själv vilket bolag jag ville ha och vilken försäkring jag ville ha men eftersom jag vill det allra bästa för min hund tar jag ju såklart den försäkring som det ingår mest i. Nåt som du kanske inte gjorde för din hund :devil:

Vad får dig att tro det?? bara för att jag har blandraser?? men denna hunden är en renras....blandisen är enbart vetvårdförsäkrad....
premierna beror på vad det är för raser man har, har man en ras som det ofta blir fel på eller har speciella defekter så höjs ju premien...ju friskare ras , ju billigare premie....och jag har en frisk ras :bow:

jag är övertygad om att jag har mina lika välförsäkrade som du har din.

Måste bara fråga.....så jag som tex. 'bara' har försäkring upp till 30000 om året är inte seriös, då jag inte har högre försäkringsbelopp?

martha skrev:
det ÄR så att blandraser generellt har mindre defekter och sjukdomar i första generatioen.......

Detta kallas heterosis (hybrid vigour) i den genetiska världen. Korsning av individer från två skilda linjer (raser i det här fallet) ger en avkomma som är bättre/friskare/större än föräldrarna.

Farinen: Jag har upplevt raka motsatsen till vad du erfarit.

A. Uppfödaren till min renrasiga hund var definitivt inte av det seriösa slaget. Hon ville bl a använda min hund i avel trots ärftlig defekt (kryptorkism). Hunden var mer eller mindre konstant sjuk de fyra första åren med öron- och halsproblem, tumörer av olika slag - vi hade klippkort på djursjukhuset... Hunden har också ett väldigt speciellt temperament, väldigt känslig men nära till aggression, en inte helt lyckad kombination.

B. Ägaren till föräldrarna till min blandrashund (alltså "uppfödaren") var raka motsatsen till SKK-avlaren ovan. Trots över tio valpar i kullen var hon noggrann med att kolla upp oss valpköpare. Vi fick info, instruktioner och foder med till valpen. "Uppfödaren" ringde ofta för att kolla så allt gick bra och vi hade valpträffar för att träffa syskonen.
Blandrashunden har aldrig varit sjuk i sitt hittills sjuåriga liv, är alltid glad och positiv och är uthållig som få.

Med din logik skulle jag nu hävda att 1) Alla till SKK anslutna rasuppfödare är oseriösa och vill enbart tjäna pengar även om det innebär att man avlar på individer med kända defekter som nedärvs till avkomman. 2) Alla renrasiga hundar lider av sjukdomar. 3) Alla blandrasuppfödare bryr sig om sina hundar och valpköpare. 4) Alla blandrashundar är kärnfriska och har gott temperament.

Låter det troligt? Har jag ett statistiskt hållbart underlag att luta mig mot? NEJ! Just därför låter jag bli att generalisera och dra alla över en kam. Det finns oseriösa hunduppfödare och hundägare (!) i alla läger och det är dem jag tycker vi ska kämpa för att få bort, alldeles oavsett om det gäller isbjörns-retriever (vill inte kalla dem "golden" längre), pitbullterrier, cockerpoo eller border collie/schäfer/rottweiler/dobermann-korsning.

Ni är ju verkligen sååå dumma! Snacka om att missförstå inlägget om försäkringen. Jag trodde bara att Martha skrev ett vanligt inlägg om vad hon betalar för sin och då berättade jag vad jag betalade för min..sen skrev hon ett otrevligt inlägg och då skrev jag tillbaka.

Itchie skrev:
Detta kallas heterosis (hybrid vigour) i den genetiska världen. Korsning av individer från två skilda linjer (raser i det här fallet) ger en avkomma som är bättre/friskare/större än föräldrarna.

Farinen: Jag har upplevt raka motsatsen till vad du erfarit.

A. Uppfödaren till min renrasiga hund var definitivt inte av det seriösa slaget. Hon ville bl a använda min hund i avel trots ärftlig defekt (kryptorkism). Hunden var mer eller mindre konstant sjuk de fyra första åren med öron- och halsproblem, tumörer av olika slag - vi hade klippkort på djursjukhuset... Hunden har också ett väldigt speciellt temperament, väldigt känslig men nära till aggression, en inte helt lyckad kombination.

B. Ägaren till föräldrarna till min blandrashund (alltså "uppfödaren") var raka motsatsen till SKK-avlaren ovan. Trots över tio valpar i kullen var hon noggrann med att kolla upp oss valpköpare. Vi fick info, instruktioner och foder med till valpen. "Uppfödaren" ringde ofta för att kolla så allt gick bra och vi hade valpträffar för att träffa syskonen.
Blandrashunden har aldrig varit sjuk i sitt hittills sjuåriga liv, är alltid glad och positiv och är uthållig som få.

Med din logik skulle jag nu hävda att 1) Alla till SKK anslutna rasuppfödare är oseriösa och vill enbart tjäna pengar även om det innebär att man avlar på individer med kända defekter som nedärvs till avkomman. 2) Alla renrasiga hundar lider av sjukdomar. 3) Alla blandrasuppfödare bryr sig om sina hundar och valpköpare. 4) Alla blandrashundar är kärnfriska och har gott temperament.

Låter det troligt? Har jag ett statistiskt hållbart underlag att luta mig mot? NEJ! Just därför låter jag bli att generalisera och dra alla över en kam. Det finns oseriösa hunduppfödare och hundägare (!) i alla läger och det är dem jag tycker vi ska kämpa för att få bort, alldeles oavsett om det gäller isbjörns-retriever (vill inte kalla dem "golden" längre), pitbullterrier, cockerpoo eller border collie/schäfer/rottweiler/dobermann-korsning.

Du är ju lika korkad som all de andra! Jag drar inte alla över en kam..Jag säger bara min åsikt och vad jag har upplevt..Är ni helt befriade från att kunna läsa??? Trött man blir

Min (i)Blandras:
Min Hön-ford-frog-siamese-drown-coat-fly-crested-fjun-dog är en mycket intressant ras.

Den "sågs" för första gången i ett dike någonstans mellan Skogaholm och Gästrikland någon gång på 1500-talet (alltså för ca 100 år sedan).
Den har fått sina äckligt utstående ögon från kon, som man korsade grundrasen/raserna med, och gav min hund alldeles för små ögonhålor för sina grymt feta ögon.
Pälsen, eller ja päls förresten, FJÄLLEN som min hund har på kroppen (mellan nacke och gälarna) är beige-guld-orange med inslag av pärlemo.
Sade jag förresten att den är helt utan mun och tänder eftersom det foder de blivit närda på (sten) malde bort de tänder som den hade för en si sådär fem-sex år sedan (alltså någon gång 1704).
Min liknelse till dagssländan är endast den att det är det ENDA djur som lever längre än min hund gör.. eller oj.. gjorde... :eek:

*Springer och hämtar en soppkvast och mopp*

Bara min åsikt (?)

Senast ändrad av en moderator:

Nej :cry:

sitter nu i "förhandlingar" om en "ny" hund med samma uppfödare, men det e svårt med aveln när det är så förbaskat många djur inblandade!

*håller tummarna*

Senast ändrad av en moderator:

Farinen skrev:
Du är ju lika korkad som all de andra! Jag drar inte alla över en kam..Jag säger bara min åsikt och vad jag har upplevt..Är ni helt befriade från att kunna läsa??? Trött man blir

Nu kan inte jag vara tyst längre... var det inte du som tidigare skrev att du minsann inte var otrevlig mot andra mm.... vad är det här då??? :confused: :mad: Först är hon "lika korkad som alla andra", sedan anklagar du oss andra för att inte vara läskunniga :crazy:

Det måste vara skönt att vara så perfekt och felfri som du är.... :crazy: :devil:

hmmm, och jag undrar ju såklart vart mitt otrevliga inlägg ang försäkringar är...att premier är olika för olika raser är väl ingen nyhet...däremot så tycker jag att vederbörande hade ett ganska så otrevligt inlägg mot mig....

Så tråkigt att du måste ta till så otrevliga ordalag. :crazy:

Blandrasdiskussioner upprör alltid, och folk kommer alltid att vara oense i frågan.

Själv är jag absolut emot slit-och-släng-avel där det produceras valpar som annonseras ut på blocket och hamnar hos oseriösa människor. Särskilt hemskt tycker jag det är när det blandas jakt-vall och brukshundar, som i de flesta fall kräver ett aktivt liv. Dömt att misslyckas från första början. Eller som min hund, blandning mellan Grand danois + pointer (och något mer?) - hur lyckat är det? Även om min hund blev jättetrevlig och fin vet jag att det är pga mig, som lärt mig aktivera honom på rätt sätt. Drönigt familjeliv är ingenting för dessa hundar, de kräver aktiviteter för att må bra!
Sedan finns det ju tusen saker till som gör blandrasaveln oseriös... men det är så uttjatat. *suck*

Det jag vill komma till är att du uttrycker dig lite klumpigt och fördomsfullt. Du trampar på många ömma tår allteftersom du kritiseras i den här diskussionen. Tänk på att alla blandrasägare inte är idioter och okunniga. Här på forumet och ute IRL finns det flera seriösa, duktiga blandrasägare som precis som du köper dyrt foder och sköter om sin hund på bästa sätt.
Man kan anta att fler oseriösa hundägare finns bland blandraserna, men det är bara ett antagande - tänk på det.
Och det du tycker är seriöst kanske någon annan förkastar helt. Tex någon nämnde din egen ras, Golden, och problemen som finns där - då fäktar du omkring dig hejvilt. Folk upplever det som lite känsligt helt enkelt.

Ah! Överenskomet! Hundägaren själv anmälde sitt inträsse att avla fram en "ny" ras som INGEN annan har :D
Sa jag att uppfödaren var Dansk, vilket nästan är et djur...?
Eller var det ett sto?
Äsch, nu löser sig allt för lilla mig iaf! Försäkringar ska vi tala tyst om.. det finns inga försäkringar.. jag har aldrig sagt något..inte någon annan heller! Överens?

Jag menar, imorse hade jag ett husdjur, nu ligger den och flyter i vasken...
INGA försäkringar kan säga vad morgondagen bär i sitt sköte!

Nåväl, nu måste jag ha propplösare till vasken och en cigg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
956
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka