Problemet här är väl inte minst att situationen är akut pga barnen. En omplacering måste hittas rätt omgående. Jag hade forskat och letat både länge och väl för att hitta ett lämpligt nytt hem åt hunden, och det är inte det lättaste med en problemhund. Den kunde mycket väl gå ner i stress hos ett riktigt lugnt hem hos en kunnig person, men hur hittar man det hemmet? Snabbt? En jättejobbig situation för alla. Jag vet inte.
Fast valpen är bara 5 månader. Kan man verkligen prata om problemhund när den fortfarande är så ung? När de är så unga kan det väl vända väldigt snabbt om den hamnar i rätt hem? Om den nu är fysiskt frisk, vilket känns osäkert tycker jag.
Jag har en vän som skaffade en omplaceringshund. Den omplacerades när den var mellan 6 mån och ett år för att familjen som ägde den sa att den inte alls funkade med deras barn, den var stressad och nervös. Det funkade inte alls. Min kompis som bor ensam och har haft hund i familjen under uppväxten men som inte är sån som tränar och tävlar nåt har inte haft nåt bekymmer alls med hunden! Jag som är uppvuxen med hundar (inkl. förälder som tränat och tävlat bruks) har träffat hunden flera gånger (både ute på promenad och i hemmet) och den är mycket trevlig, lugn och stabil. Jag får inte alls intrycket av att det skulle vara en nervös eller stressad hund. Tvärtom så verkar den lugn och stabil i psyket. Något min vän också bekräftar. Hon förstår inte alls hur förra ägaren kunde uppfatta hunden på det sättet.