Valpen som inte vill bli rumsren

Lycanthrope

Trådstartare
Våran 16 veckors valp "vill inte" bli rumsren..
Vi bor i lägenhet bredvid skogen, vi är alltid i vardagsrummet(tv,dator,säng), äter osv, är alltid där. Efter vi promenerat går han in i köket och skiter! Istället för att göra det ute.. :mad:
Det är ju antagligen vårat fel att det blivit såhär, men han är ute regelbundet, blir dock väldigt lätt störd. Så om han ska sätta sig och skita och någon går förbi glömmer han bort det och börjar leka istället.. :angel:

Vi har nu stängt till hallen/köket, så han alltid är i vardagsrummet, så går vi ut med honom hela tiden i princip, men han gnäller hela tiden! Har vart ute 5-6 gånger nu och han kissade första gången och inget mer. Och så fort han kommer in börjar han yla och gny..

Är detta rätt metod? Finns det något annat sätt?
 
Sv: Valpen som inte vill bli rumsren

jag gick ut efter maten, efter lek, efter sömn och någon gång däremellan. eftersom maten alltid gavs på fasta tider blev det ganska mycket rutin, att vid det och det klockslaget gick vi ut. vi hade vårt speciella kisställe (pappas trädgård ;)), skulle vi leka och upptäcka världen gick vi ut på framsidan istället.

jag hade "tur" som fick min valp tidigt på sommaren, kan tänka mig att det är lite svårare när det börjar bli kallare.

sedan är det bara att hålla ut. det dröjer ett tag till innan han är fysiskt kapabel att hålla sig, och kanske ännu längre innan han verkligen förstår. men lycka till!
 
Sv: Valpen som inte vill bli rumsren

Om du vet att unden är påväg att skita..så är det väl bara att vara beredd efter maten och lyfta ut hunden så han skiter ute, när han gör det ska du såklart berömma (men det vet du säkert)
 
Sv: Valpen som inte vill bli rumsren

Våran 16 veckors valp "vill inte" bli rumsren..
Vi bor i lägenhet bredvid skogen, vi är alltid i vardagsrummet(tv,dator,säng), äter osv, är alltid där. Efter vi promenerat går han in i köket och skiter! Istället för att göra det ute.. :mad:

Han är ju rumsren - fast inte riktigt som ni tänkt det.

Han har förstått att i vardagsrummet bajsar man inte, och talar med hög röst om att han är nödig och vill komma till sin toa - köket. För er gäller det att se till att han ett tag framöver lyckas bajsa ute och får beröm för det. Lättare sagt än gjort med vissa valpar, men små knep finns det.

Gå till samma ställe hela tiden, helst med så lite yttre stimuli som möjligt. Funkar inte det, så gå med honom. Promenader brukar få fart på tarmarna. Personligen skulle jag gå en kort, tråkig sträcka fram och tillbaka tills han satte sig. Dels minskar man på sinnesstimulin, dels går man inte valpen trött för att sedan ha lika lång väg hem som man då måste bära valpen.
 
Sv: Valpen som inte vill bli rumsren

Jag har en valp som gör likadant men hon är bara 12 veckor så det känns inte så akut att bli orolig. Men det är klart frustrerande när man varit ute och de går in och skiter
 
Sv: Valpen som inte vill bli rumsren

Jag har en valp som gör likadant men hon är bara 12 veckor så det känns inte så akut att bli orolig. Men det är klart frustrerande när man varit ute och de går in och skiter

Det är samma sak för dig - skapa en trygg, tråkig plats så att ni får in en rutin. Promenera fram och tillbaka så tarmarna kommer igång om det tar tid.
 
Sv: Valpen som inte vill bli rumsren

Våran var lite likadan i början.
Man kunde varit ute "då man ska", dvs efter mat etc...
Men likförbaskat så gjorde han inne när man väl kom in igen.
O det oavsett om man gått en liten promenad. han var helt enkelt för uppstissad o ville inte slösa tid på att göra ngt när han väl var ute.

Men det hela vände när han bara skitit ute ngn enstaka gång.
När han väl fattade det så har "olyckorna" drastiskt reducerats.

Han är nu 5månader, o på ca 2månader har han pissat eller skitit inne max 2-3ggr under den tiden.
Natten är en annan sak, men där är han torr iaf 6av 7 nätter.
Så det går nog bra ska du se =)

/Tobbe
 
Sv: Valpen som inte vill bli rumsren

Min valp var inte rumsren när jag tog henne (14 v)
men nu är hon nästintill det (17 v). Har hänt 3 "olyckor"
sen jag tog henne...
I början hivade jag ut henne stup i kvarten - sa "gå och
kissa" och berömde massor när det hände nåt.
Hon blev också lätt störd så vi gick alltid till baksidan
av huset där det är lugnt.
I bland kissvägrade hon av rent "tjureri" då jag såg att
hon var nödig men bara fjantade runt mig istället, då
gällde det att vara mest tjurig och som längst stod vi
på baksidan 1½ timme sent på kvällen innan det tillslut
hände nåt - massor med beröm och sen gå in.
Nu har jag lärt mig hennes "rutiner" (när hon vill bajsa osv.)
så nu går vi ut efter lek, sömn och ett tag efter att hon
ätit. Numera klarar hon av att göra sina behov även på
framsidan av huset där det är mycket liv och rörelse,
behöver oftast bara sätta ner henne och säga "gå och
kissa" så börjar hon skruva på sig och sätter sig.
Ibland kan det hända att hon tappar koncentrationen och
"fryser fast" och tittar på nåt men då behöver jag bara
säga uppmuntrande "gå och kissa" så kommer hon på att
"javisstja, det var det jag skulle göra ;) ".
Berömmer fortfarande överdrivet mycket med "Braaaaaaa!
Duuuuuuktiiiiig tjej!" när hon gör sina behov och sen blir
det en "belöning" i sig att få gå in i värmen igen.
Bajsa går lika bra att göra ute men oftast måste vi då gå
en liten bit men hon sätter sig utan problem.
Nätterna håller hon sig utan problem.

Så mitt tips: Var konsekvent och ge dig aldrig! Ser du att han
är bajsnödig så gå inte in förrän han bajsat, fjantar han och
busar runt dig så var väldigt passiv (=tråkig). Förr eller senare
gör han sina behov.
Påbörjar du dock ett sådant "utväntningspass" så avbryt det
inte även om klockan tickar på för då kommer han lära sig att
förr eller senare går matte in och då kan jag bajsa inne istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Valpen som inte vill bli rumsren

16 veckor är väl inget att börja klaga vid.. kan ta runt 6-7 månader för en hund att bli rumsren.

När jag haft valp har jag gått ut med den typ en gång i kvarten. Nej de va lite att överdriva men så fort den ätit/lekt/sovit så har jag gått ut och även där emellan. Bättre att gå ut så ofta man själv kan.
Beröm massor när den gör utomhus och gör den innomhus så har jag typ "nej nej nej" men inte låtit jättearg och så har jag lyft upp hunden och sprungit ut med den.


En tik vi fick en gång var då 4 månader och inte rumsren. Men det gick fort att få henne att förstå att det är ute man kissar! =)
 
Sv: Valpen som inte vill bli rumsren

Visst ska man ut med valpen rel. ofta som efter mat, sömn och en stunds aktivitet, med ut menar man då inte promenader!, promenader behöver hunden först när den kommer i unghundstadiet (ej heller då spec. långa) för att bl.a få ut uppdämd energi, få uppleva "världen" ännu lite mer och dessutom så blir de här rundorna ett gyllene tillfälle för ägaren att uppmuntra hunden när den tar spontan kontakt med oss, likväl när den uppför sig på det vis som vi önskar. Det är bättre att låta dessa promenader ta lite tid så att hunden hinner "uppleva" och utforska än att man börjar dra iväg på längre sträckor (ca. över 2 km) i tron på att hunden behöver det för att bli nöjd och trött, (man skulle väll aldrig komma på tanken att motionera ett litet barn!). Jag upplever att många hundägare har en tendens att bli lite "väl duktiga" på att springa ut och in med valpen och unghunden, det man gör då är att stressa hunden, hunden får alltmer svårare att koppla av och att verkligen sova längre stunder i djup sömn och självklart så leder detta även till att tiden det tar att göra hunden rumsren dras ut på tiden då hunden blir alltmer uppspelt och överdriven utomhus, känslan av att vara nödig kommer först över den när den kommer in igen då alla aktiviteter och intryck är borta. Så ta det lilla lugna, var sak måste få ta sin tid i takt med individens mognad, valpar och unghundar har ett mkt större behov utav sömn än vuxna, utsätter vi den unga med för mkt stimuli så skapar vi obalans i hunden sömnrytm som den så väl behöver för att kunna smälta alla nya och främmande intryck som den får i vakentillståndet. Precis som vi när vi fått för lite sömn så reagerar hunden med att bli disharmonisk och stressad dessutom så får man det svårare med inlärningen (tex rumsrenheten) då stress alltid försämrar inlärningsförmågan. Dock så bör man miljöträna valpen i tid då den befinner sig i den så viktiga soc.processen, det är ägarens ansvar att "transportera" den lilla till olika miljöer så att den vänjer sig vid vår "konstiga" värld och känner sig trygg med dig i den.Åldersmässigt så bör valpen ha fått uppleva lite ut av varje innan 16 veckor, gärna i lugn och ro då den verkligen kan studera omvärlden från en trygg plats, varför inte mattes knä på en parkbänk. Så avslutningsvis ta det lungt med den lilla och skynda långsamt, det blir liksom bäst resultat då . . .
 
Sv: Valpen som inte vill bli rumsren

Ta en tidning och lägg hans skit på.
Lägg den ute. På ett ställe som ni alltid rastar honom på. Lägg den på marken och rafsa över lite jord. Låt hans skit ligga på jorden och tidningen. Gå dit med honom . Då känner han sin lukt och kan bajsa där.
De visade dom på pogrammet hund koll
Det kanske fungerar.

Min valp blev rummsren jätte fort. Bajs inne första natten bara.
Men hon fick urinvägsinfektion började kissa inne.
Blev frisk och torr igen. 3månade då var hon torr
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 194
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 611
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 777
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp