Sv: valparna skriker oavbrutet!!??
jag har vart hos veterinären idag och tagit blodprov på min tik. Allt såg bra ut har heller inte längre någon kalkbrist. Men han tycker jag skall fortsätta att stödmata dom i mellanåt. Jag tycker du verkar duktig och klok, därför tänkte jag att rådfråga dig om hur ofta du tycker att jag skall stödmata? Jag har royal canins mjölkersättnig och valparna är idag sju dygn gamla. Dom får givetvis även äta på tiken. Det är heller inte alla valpar som "tar" nappflaskan utan dom envisas med att bara vara hos tiken. Hur hade du gjort? hur ofta skall ja ge dom mjölkersättning? Skall ju endast ha det som ett kompliment då dom även diar hos mamman. Jag har inte låtit mamman ha alla valpar själv än utan några stycken åt gången. Tycker du ja skall låta alla valpar dvs hela gängen få lov att vara hos henne hela tiden dvs 24 om dygnet?
Oj, jag duktig och klok!!!
Vem kan motstå sånt? Inte jag i vartfall…
Jag tycker så här, låt hela kullen vara hos mamman!
Dela inte på dom, det skapar bara stress hos tiken och är helt onödigt dessutom.
Finns en gammal fördom om att valparna måste ha ”egen” spene på samma sätt som griskultingar, men valpar har inte det.
De kravlar runt över och under varandra och hugger tag i den som råkar vara ledig, eller för allt i världen kör bort ett svagare syskon.
Däremot eftersom kullen är så stor, kan stöd matningen vara bra!
Ge dom 3-4 gånger/dag allihop alltså.
Då spar du tiken och slipper ge dom på natten.
Lägg till valparna direkt när det fått stödmaten, då är de mäta och suger inte ut tiken så mycket.
Håll koll på om någon av valpisarna halkar efter, ge den då lite mer eller hjälp den vid spenen, kolla så inte den blir för mycket bortknuffad