valparna skriker oavbrutet!!??

Sv: valparna skriker oavbrutet!!??

Jag tror inte ngn vet ifrågasätter sambandet mellan hög mjölkproduktion o eklampsi, det är därför som många råder till att helt ta bort kullen från en tik som fått ett riktigt eklampsianfall. Att din tik redan visat tecken på kalkbrist är ditt påstående inte mitt, om det är fel så OK, annars har du en tik som verkligen är i riskzonen när mjölkproduktionen kommer igång på allvar.
PL

ja hon tar hand om dom själv, men dom är såpass många så alla kan inte äta samtidigt.

Som sagts tidigare, det hjälper inte tiken nämnvärt att du låter valparna dia i omgångar - hon måste fortfarande producera mjölk till 13 valpar. Varför försöker du inte hitta en amma som kan ta hand om några av valparna eller kanske halva kullen? Här kan du få hjälp:
http://www.shf-se.com/default.asp?id=5&mnu=5

Det är ju inte direkt som att nacka en höna.

Alltså, är inte det lite oshysst? :smirk:
Det går fint att nacka en höna, samtidigt som det är helt bedrövligt att avliva en valp?
Vart går gränsen, och vem drar den?
Varför skulle en hund vara "mer värd" än en höna i det sammanhanget?

Off topik, jag vet.
Och nej, jag har inga hönor. ;)

ja hon tar hand om dom själv, men dom är såpass många så alla kan inte äta samtidigt.

Det spelar ingen roll.
Vet jättekullar där det funkar alldelse utmärkt, så av den orsaken behöver du inte dela på kullen
Däremot bör de ju få tillägg om inte tikens mjölk räcker.

Jätteskönt att det verkar gå bättre nu. Men var uppmärksam på tiken, det går väldigt fort om/när dom blir ansatta av kalkbrist.

Zqathan:

Alla tikar är individer, och det är otroligt olika hur dom klarar av det där med för många valpar.
Att det fungerat bra för några, betyder absolut inte att det automatiskt fungerar för alla...

Bättre att föregå än att föregås- eller hur.

Självklart är de indevider!
Men inte behöver man dela kullen för det.
Tvärtom det stressar ofta tiken i onödan.
Däremot om inte mjölken räcker så måste man stödmata valparna.
Och då hade jag gett alla utan undantag inte typ hälften.
Ett par mål/dag eller så många som behövs.

jag har vart hos veterinären idag och tagit blodprov på min tik. Allt såg bra ut har heller inte längre någon kalkbrist. Men han tycker jag skall fortsätta att stödmata dom i mellanåt. Jag tycker du verkar duktig och klok, därför tänkte jag att rådfråga dig om hur ofta du tycker att jag skall stödmata? Jag har royal canins mjölkersättnig och valparna är idag sju dygn gamla. Dom får givetvis även äta på tiken. Det är heller inte alla valpar som "tar" nappflaskan utan dom envisas med att bara vara hos tiken. Hur hade du gjort? hur ofta skall ja ge dom mjölkersättning? Skall ju endast ha det som ett kompliment då dom även diar hos mamman. Jag har inte låtit mamman ha alla valpar själv än utan några stycken åt gången. Tycker du ja skall låta alla valpar dvs hela gängen få lov att vara hos henne hela tiden dvs 24 om dygnet?

Hur beter sig tiken mot valparna nu, är hon fortfarande aggresiv mot dem eller har modersinstinkterna vaknat? Vad ansåg veterinären om tikens beteende mot valparna?

tikens agressiva beteende upphörde strax efter förlossningen. Veterinären ansåg att de va normalt.

Normalt att hon biter ihjäl valp..eh..okej..

Men om hon nu inte är aggresiv mot dem längre, varför får de inte vara hos henne dygnet runt då? :confused:

ja det kan tydligen ske sådana psykoser även bland djur. Anledningen till att ja inte haft de så beror på att ja har velat ha koll på vilka som ätit och inte. Men ja hoppas nu på att någon kunnig skall kunna svara på frågan om hur ja skall gå vidare med det hela.

Varför inte skaffa sig kunskap innan man startar upp en uppfödning? Hur ska du kunna bistå dina valpköpare med råd och hjälp vid problem och dyl. utan kunskap själv?
Folk förväntar sig att sin uppfödare ska vara kunnig....

suck....

:confused: nu begriper ja ingenting. Alla har vi väll frågor? Jag har inte vart med om att behöva stödmata valpar innan så ursäkta att jag frågar:eek: översittare:smirk:

jag har vart hos veterinären idag och tagit blodprov på min tik. Allt såg bra ut har heller inte längre någon kalkbrist. Men han tycker jag skall fortsätta att stödmata dom i mellanåt. Jag tycker du verkar duktig och klok, därför tänkte jag att rådfråga dig om hur ofta du tycker att jag skall stödmata? Jag har royal canins mjölkersättnig och valparna är idag sju dygn gamla. Dom får givetvis även äta på tiken. Det är heller inte alla valpar som "tar" nappflaskan utan dom envisas med att bara vara hos tiken. Hur hade du gjort? hur ofta skall ja ge dom mjölkersättning? Skall ju endast ha det som ett kompliment då dom även diar hos mamman. Jag har inte låtit mamman ha alla valpar själv än utan några stycken åt gången. Tycker du ja skall låta alla valpar dvs hela gängen få lov att vara hos henne hela tiden dvs 24 om dygnet?

:oOj, jag duktig och klok!!!
Vem kan motstå sånt? Inte jag i vartfall…:angel:

Jag tycker så här, låt hela kullen vara hos mamman!
Dela inte på dom, det skapar bara stress hos tiken och är helt onödigt dessutom.
Finns en gammal fördom om att valparna måste ha ”egen” spene på samma sätt som griskultingar, men valpar har inte det.
De kravlar runt över och under varandra och hugger tag i den som råkar vara ledig, eller för allt i världen kör bort ett svagare syskon.

Däremot eftersom kullen är så stor, kan stöd matningen vara bra!
Ge dom 3-4 gånger/dag allihop alltså.
Då spar du tiken och slipper ge dom på natten.
Lägg till valparna direkt när det fått stödmaten, då är de mäta och suger inte ut tiken så mycket.
Håll koll på om någon av valpisarna halkar efter, ge den då lite mer eller hjälp den vid spenen, kolla så inte den blir för mycket bortknuffad

okej ja men de låter vettigt. Så du menar alltså att jag inte behöver gå upp varannan timma dygnet runt och ge dom? Det är nämligen så jag har gjort så de känns som om jag inte sovit på hundra år:D Tyvärr så är de inte alla som gillar nappflaskan , dom bara spottar ut den:crazy: då har ja lagt dom hos tiken istället och försökt med ersättning till dom som "tar" Flaskan

Om tiken nu acceptera sina valpar så finns det faktiskt ingen anledning att inte hon får ha hela kullen hos sig dygnet runt.
Däremot måste du så klart hålla koll på att alla valpar ”hänger med” att ingen tacklar av.

Det är här stödmatningen kommer in.
Hur ofta du behöver ge dom stödmat, det beror så klart på hur mycket mjölk din tik har.
Men ett 3-4 gånger/dag kan nog vara lagom och så får ni alla sova om nätterna.
Även tik och valpar behöver lugn och ro på nätterna.
Sov gott!!

Jag måste förresten säga att jag är full av beundran över att du har klarat av detta.
Valpisarna är nu en vecka gamla och värsta krisen är över.
Vist det kan hända mycket än, men man brukar säga att de tre första dygnen är krisdygnen och de är ju nu över.
All lycka nu och fortsätt att skriva här, det har ju blivit en riktigt spännande kull detta!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 848
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 352
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka