valparna skriker oavbrutet!!??

Sv: valparna skriker oavbrutet!!??

Varför inte skaffa sig kunskap innan man startar upp en uppfödning? Hur ska du kunna bistå dina valpköpare med råd och hjälp vid problem och dyl. utan kunskap själv?
Folk förväntar sig att sin uppfödare ska vara kunnig....

suck....

Det behöver man inte när man föder upp blandrashundar.

Men även om du födder upp renrasiga valpar så har du ju din första kull någongång eller?
Alt står inte heller i böcker, ingen valpning är den andra lik.

Hoppas allt ordnar sej för dej o din jättekull valpar.
Tycker det var strongt gjort att be om råd o att stanna kvar trots alla onödiga påhopp.

Hoppas allt ordnar sej för dej o din jättekull valpar.
Tycker det var strongt gjort att be om råd o att stanna kvar trots alla onödiga påhopp.

kan bara hålla med.:bow:
Hon har gjort ett fantastikt jobb.
Sedan är en del kommentarer otroligt "sandlåde mässiga" vilket får mig att undra över varför en del skriver som de gör...

Men även om du födder upp renrasiga valpar så har du ju din första kull någongång eller?
Alt står inte heller i böcker, ingen valpning är den andra lik.

Helt klart och inte det jag hade i tankarna. Fast nu är det ju inte TS första kull det här, såvitt jag har förstått det rätt?

Men det brukar faktiskt inte ställas samma krav på blandrasproducenter vg uppföljning, stöd etc till valpköparna.

Det beror väl på uppfödaren?
Jag vet blandis uppfödare som fixar valpträffar och ställer upp
liksom jag vet uppfödare av renrasiga valpar som i stort sätt skiter i valpköparna.
Så det tycker jag inte man kan säga rakt av, utan det beror på uppfödaren som person.

Jo, det har du såklart rätt i. Fast jag har själv aldrig hört talas om någon blandis"uppfödare" som varit speciellt intresserad efteråt.

Jo, det har du såklart rätt i. Fast jag har själv aldrig hört talas om någon blandis"uppfödare" som varit speciellt intresserad efteråt.

Det är ju så att köpa renrasig hund är så mycket mer än ”bara” en stamtavla…
Det är en hel värld som öppnar sig!
Man kan gå med i rasklubben, delta på mängder av aktiviter allt efter tycke och intresse.
Ställa ut, tävla bruks/lydnad/jakt osv fullt ut inkl kämpa för att få ett championat.
Man kan sitta timmar vis på SKK` s hund data och läsa om släkten.
I de flesta raser finns det ras böcker att läsa.

Har man sedan valt uppfödare med omsorg så har man någon som man får hur mycket hjälp/råd av som helst, kanske fixar syskon träffar med mera.
En kunnig och intresserad uppfödare är värd sin vikt i guld.

Dessutom har man ett bättre ”skydd” vid ev. fel på hunden, oavsett om uppfödaren har dolda fel försäkring eller ej (de flesta har i dag) Så är uppfödaren skyldig enligt konsument lagen att ersätta ett dolt fel.
Och så har man möjlighet att gå via SKK vid tvist.

Blandras uppfödare har inte samma krav, inga hälso program som ska föjas eller mental tester om det är bruks ras.
” Bara tuta och köra” typ.
Men vist finns det seriösa blandras uppfödare också som gör hälso tester på sina avelsdjur och har bra kontakt med valpköparna, man kan inte bara utgå ifrån att eftersom man föder upp blandras = inget intresse för valp köparna.

Nu har jag gjort som du sagt ja lät hela kullen vara hos mamman i natt. Men dom har på något vis blivit vana med att man kommer in på natten och ger dom nappflaskan.. de märkte ja för dom började skrika otåligt mitt i natten så ja får väll försöka trappa ner på matandet på natten succesivt hela tiden. Så att de inte blir en jätte omställning mena ja:crazy: Men på något vis så tycker ja att valparna blir mättare forrtare nu.. Det krävs inte så mkt innan som skall bli mätta och nöjda.. sen att få va hos mamman måste ju va guld värt för dom små liven:love: Det känns skönt att höra lite positiv kritik , det är man inte bortskämd med på detta forum:cool:
känns som en väldig lättnad att den värsta krisen är över:) Men visst allt kan ju hända , men valparna e ju starka och har fått ett väldigt temprament börjat och morra om dom inte kommer fram till tutten tillräckligt fort :D

:) ja de är tufft i bland, men det finns även gott folk på denna sidan också även om dom är få räknade:D

jag har bara fått en kull innan och den bestod av FEM valpar. Tiken klarade vårdnaden själv och jag behövde inte oroa mig över något alls. Jag fick väldigt ont i magen när ja insåg att den sista valpen som kom ut var nr 13:crazy: Sen att hon inte ville veta av valparna i början gjorde att deras liv helt plötsligt låg i mina händer då tiken inte var att räkna med vilket ledde till att ja fick en enorm prestationsångest om hur ja överhuvudtaget skulle klara av detta. Men det är ju tur att det finns kunnigt folk på denna sidan som inte behöver spela på sin kunskap vilket många här inne gör, dom försätter sig själva i någon form av chefsposition och lite besserwisserstuk. Man blir ganska trött när man uppgivet ber om hjälp, och av vissa får kalla handen och en massa spydiga pikar.

men har nu upptäckt att det finns kunniga människor här som faktiskt redan är medveten om sin kunskap som är villiga att hjälpa istället för att hävda sig.

NU var inte detta riktat direkt till dig men det är i största allmänhet som ja skriver detta.

Jag antar att jag hör till dem du klagar på.
Jag har bara försökt få dig att inse hur viktigt det är att tiken inte skall behöva stå för hela näringstillförseln själv , vilket du från början inte riktigt verkade förstå utan istället beskyllde du mig mer el mindre för att vara okunnig.
Nu anser tydligen din vet samma sak o då är väl allt frid o fröjd.
Sen måste alla som ber om råd på ett sånt här forum inse att man inte bara får de råd eller kommentarer man själv gillar.
PL

Jag har fött upp 11 kullar och då även en stor kull på 14 valpar. Jag delade kullen i två lag. Halva kullen hos mamma och halva kullen i en kartong utanför lådan. Var tredje timme bytte jag lag men innan så fick de som hade legat i kartongen varsin dos mjölkersättning. De överlevde allihopa och blev fina vuxna hundar, en av de sista togs bort i somras då 13½ år gammal.

Dock tog det väldigt lång tid att hitta bra hem till allihopa och den sista var 1 år när han blev såld.

Tikmamman fick två kullar till efter den här. I andra kullen föddes 8 valpar. Perfekt antal! I den tredje och sista fick hon 13 valpar. De var alla stora och tjocka men efter två dygn beslutade jag ändå att ta bort några. Dels för att skona tiken och dels för att det är svårt att få sålt så många valpar till tillräckligt bra hem.

Det är sådär att ha tre-fyra stycken 5 månaders valpar kvar. De kräver jättemycket när det gäller fostran, rumsrenhet etc. Man har ju ett ansvar att fostra de kvarvarande valparna så att de lätt ska kunna anpassa sig i ett normalt hem den dagen de väl blir sålda. Är de inte rumsrena eller inte har fått lära sig gå i koppel, inkallning, sitt , ligg etc vid den åldern är det ganska gräsliga och ingen vill ha dem.

Jag vet att små valpar är bedårande och man älskar dem i princip direkt men man måste även tänka framåt. Man vill ju att valparna också ska ha det bra när de blir vuxna och ha ett tryggt hem. Det är en väldigt svår uppgift och det kan vara nog så svårt att placera en kull på 7-8 valpar.

Sen har jag inte så jättemycket till övers för blandrasavel. Kan inte se något syfte med det förutom att någon kanske vill göra sig en hacka.

Visserligen tycker jag inte att det är fel att man vill tjäna pengar så länge det inte är på någon annans bekostnad.

nej jag har aldrig sagt att du är okunnig. Jag har ingen aning om vem du är. Min veterinär säger att någon eklamspi är de då rakt inte.

Var det inte din vet som påstod att tikens problem berodde på kalkbrist?
Eklampsi=kalkbrist men det är väldigt olika hur lågt kalkvärde en tik kan ha innan det yttrar sig som eklampsi. Konstigt beteende pga kalkbrist är förstadium till eklamsi el lätt eklampsi.
PL

Senast ändrad:

nej det var de inte, men att det inte skadadade att tillföra om de nu vore så. Men eftersom hennes symtom avtog relativt snabbt så uteslöts det sedan. När vi tog blodproven så fick jag svart på vitt att någon kalkbrist va de ingen fråga om. Det var en uppfödare som störtsäker på att det var kalkbrist de rörde sig om men tydligen så var de inte så. Det som va var den här förlossningspsykosen.

Blodproven säger ingeting om kalkvärdena ett par dygn tidigare. Eftersom blodets innehåll av kalk är väldigt lågt varierar det väldigt snabbt efter åtgång o tillförsel.
PL

Hur man löser problemet med en för stor kull är upp till var o en o jag lägger inga moraliska synpunkter i frågan så länge man inte låter det gå ut över tiken.
Rent personligt skulle jag dock vara väldigt tveksam till att köpa en delvis handuppfödd valp om jag inte hundraprocentigt litade på uppfödarens kompetens, risken att få en valp med dålig start är för stor.
PL

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 352
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023