valparna skriker oavbrutet!!??

Sv: valparna skriker oavbrutet!!??

Nej, som jags krivit så hon gör rätt (stödmatar), men hon gör det av andra anledningar än minska eklampsirisken. Det spelar ingen roll alls för tiken, men det skulle vara bättre om hon kunde vara medveten om eklampsirisken. Och inte som nu helt avfärda den. ÄVEN om det inte påverkar ett smack i vad hon gör just NU, så om det finns en medvetenhet/erkännande om eklampsirisk, så kan det påverka SEN. T ex att inte sätta ut stödmatningen 2 veckor efter valpning etc.

Hon gör inget fel rent 'tekniskt' nu, men jag skulle önska att det fanns ett medvetande om eklampsirisken istället för att kategoriskt avfärda den. För har man lyckats kämpa sig igenom de första dygnen som TS gjorde, så skulle det vara så himla tråkigt om det några veckor senare gick åt skogen ändå. Och om man då som djurägare är medveten om risken, så märker man förhoppningsvis tecknen lite tidigare.

Men jag har alltså inget att invända mot vad som rent praktiskt görs just nu.

Du är nöjd med vad hon gör, men hon gör det av fel anledningar..
Ja, vad ska man säga...
.

KL

Men stäng tråden!!!!

Jävla häxjakt här inne.

Sommarvind, vill du ha den stängd, så Pm:a Gunnar, om nu inte Jadzia stänger den.

Ja, vad ska man säga...
.

Så kan man tolka det om man har lust. Och om man vill bråka. Annars kan man tolka det som att jag vill försöka få TS att inte avfärda risken för eklampsi, utan fortsätta som hon gör, men fortsätta med det tills faran är helt över. För att hon ska få största möjliga chans att få ha tiken och sina valpar kvar och friska och glada.

Jag unnar liksom INGEN att kämpa som attans, för att sen när man andas ut, inse att 'det kunde bli värre'.

Alla har vi varit okunniga/oerfarna, alla är det i början. Och vissa av oss har haft tur och det gått bra ändå, andra har fått betala dyrt för oerfarenheten/okunnigheten. Och kan man då förhindra att någon annan får betala samma höga pris så då gör man det.

I mitt fall handlade det inte om hundvalpar, men det handlade om ett djur, och att jag oerfaret trodde faran var över, eftersom jag - blint - litade på den veterinär som sagt det. Omgivningen försökte faktiskt få mig att tycka att 'uteslut inte diagnos X'. Jag tyckte 'det är INTE det'. Det var det.. Jag fick betala priset. Men högsta priset fick djuret betala..

Nä, jag vill inte bråka. Men nu har du skrivit samma sak i hur många inlägg som helst. Jag tror TS vet vad du menar nu.

Jag ser tyvärr bara att TS tycker 'min veterinär har sagt att det inte är eklampsi, det var bara en förlossningspyskos', därför jag 'tjatat'. Jag har dock inte mycket mer att tillägga nu, vill inte TS så vill h*n inte helt enkelt.

men du verkar ha svårt att förstå att jag känner dessa veterinärer. Det handlar inte om "min veterinär" . Jag har aldrig sagt att min tik aldrig kan få eklampsi. Däremot har ja sagt att det är inget som jag behöver grunna på i dagsläget. Dvs inte ta ut något i förskott.

Ja, vad ska man säga...
.

Ska man skratta eller gråta??

Efter allt skrivandet är nog Solvind väldigt medveten om risken, som för övrigt kan hända vilken valptik som helst.
Det är en hemsk sjukdom som går väldigt, väldigt snabbt.
Den drabbar framförallt småvuxna raser, vilket naturligtvis inte innebär att en stor ras inte kan få det.
Det har inget med att göra hur mycket kalk tiken fått innan valpning utan beror på att valparna suger ut tiken på kalk.
Störst risk alltså 2-4 veckan när valparna suger som alra mest.

Men! Solvinf gör ju nu allt det man kan göra för att minska risken + att hon har kontakt med vet.
Så har du inget mer tips att ge så är det kanske dags att sluta ältra nu?

Senast ändrad:

Nu är det ju du som ältar...
Och trådar kan inte stängas bara för att någon i tråden vill det.

Min bedömning är inte samma som din. Inte en enda synpunkt har inkommit på tråden. Om sådana inkommer får jag ta en stängning eller radering under övervägande. Du är välkommen att skicka synpunkter på inlägg du finner särskilt otrevliga så ska jag försöka se så objektivt på dem som möjligt. Det gäller även mina egna inlägg.

Mvh moderator Jadzia

Det där är fullständigt onödigt. Man behöver inte stoppa in en pinne i myrstacken och röra om. Jag kommer inte tolerera fortsatt tjafs här heller utan hålla en mycket strikt linje.

mvh moderator Jadzia

Nej, diskussionerna kring sommarvind och hennes tik ska hållas här, men mig veterligen har jag inte hänvisat retsamma kommentarer hit.

Mvh moderator Jadzia

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 352
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka