valparna skriker oavbrutet!!??

Sv: valparna skriker oavbrutet!!??

har du inte bättre saker för dig än att sitta och lusläsa denna tråd? Jag är minst sagt trött på dig . :eek:

Det var skönt att höra - jag tror att det var den fråga som oroat andra i tråden också.

Du vet - dom flesta här älskar djur och om du läser här så ser du att det ofta dyker upp frågor från personer som verkar veta väldigt lite om djuren dom köpt - och då får man lite panik när de inte lyssnar på råd från erfarna vetrinärer och uppfödare.
I början på tråden så gav du intryck att vara en av dom - kanske pga att du var trött och stressad.

Men du verkar ha koll - lycka till m valpar och tik.

O resten av tiden har du ägnat att visa din okundskap.
Kunniga människor tar råd, okunniga vänder ryggen till.
Det har diskuterats böcker här, kunde vara roligt att höra hur du förberett dig.
PL

Vilken tråkig stämning det är här på "Hund" där jag är inne för första gången:eek:

Eftersom jag varit på Buke i alla år vet jag att du är veterinär, men varför denna låga toleranströskel?

TS har tydligen varit uppe dygnet runt för att rädda sina valpar och nu lyckats. Det spelar väl ingen roll hur många föl/kalvar/valpar etc. man fött upp så hamnar man förr eller senare i en situation som man aldrig varit med om förr?

Det farliga ligger ju inte i att fråga om råd utan om man börjar tro sej själv fullärd?

Förstår inte riktigt den aggressiva tonen om det nu inte är något personligt.

Mvh
QP

Det är något fel på henne. En vettig tik får inte "psykos" och biter ihjäl valpar. Den där tiken ska inte ha fler kullar.

Nej det är inget fel på henne. Psykoser kan leda till sådana beteende. Undrar om du själv hade resonerat likadant om det hade gällt dig själv att du råka ut för en förlossniingspsykos, hade du resonerat likadant då?

tvivlar på att du har så mycket kunskap som du utger dig för att ha. Hade det vart nåt fel på min hund hade mina veterinärer sagt det. Jag känner dom även privat så jag har svårt att att dom inte skulle våga säga som det är. Enligt dom är det sådant som kan inträffa. Har även nu i efterhand fått reda på flera riktiga uppfödare som råkat ut för samma sak. Min tik är en underbar mamma när hon mår bra vilket hon gör nu.

Jag är människa, inte hund. Du är ute på djupt vatten om du jämför en knasig tik med mänskliga förlossningspsykoser.

Ingen normal tik får fnatt och biter ihjäl en frisk valp. Jag säger inte att beteendet i sig är det som gör att jag klassar henne som felaktig utan det är att hon en fick en "psykos" som gör henne direkt olämplig för fortsatt avel. Normala tikar får inte psykoser.

Seriösa uppfödare plockar en sådan tik ur avel på en gång. Jag undrar vad det är för konstiga veterinärer du har att göra med egentligen.

den jämförelsen var mer menat som ironi:smirk: Nej hade hon vart i ett normalt tillstånd så hade de ju givetvis inte vart normalt. Men en psykos är ju inget som klassas som ett normalt tillstånd vilker resulterar i konstiga handlingar. Jag vill inte kalla det att jag sysslar med avel. Detta är min andra kull och tänkte det skulle räcka nu på denna tik. Av den enkla förklaringen att hon blir fem detta året och då tycker jag att det räcker. Konstiga veterinärer? Är du veterinär kanske? Då borde du inte uttala dig om hurvida en veterinär är konstig eller ej. Och Vad jag vet så är du inte särskilt gammal, då är de ju ganska skrattretande vad som får dig att tro att du vet och kan precis allt om alla användare och deras hundar på detta forum.
Du har säkert bra sidor också men dom har du aldrig visat för mig.:smirk:

Det är något fel på henne. En vettig tik får inte "psykos" och biter ihjäl valpar. Den där tiken ska inte ha fler kullar.

Men nu finns det redan valpar och då är det ingen idé att älta det.

Du som är moderator borde låsa den här tråden nu, för både du och andra börjar bli otrevliga.
Jag förstår inte att hon ska behöva svara på samma frågor om och om igen.

Sommarvind: hade jag varit du hade jag totalt struntat i att svara mer i den här tråden. Nu har de hittat en att hacka på, så de lär inte sluta.
Och jag är helt säker på att det beror på att du har blandras.

nej , kan hålla med dig om att det inte var någon särskilt trevlig ton. Men nog får vara nog. Jag är medveten om att man inte alltid kan få medhållanden om man ställer en fråga. Men det du inte verkar har förstått är att det finns ingen fråga längre. Det spelar ingen roll om så de va einstein som läst min tråd här, det är helt ointressant då jag redan har kunniga veterinärer omkring mig. Jag behöver just nu inga goda råd ang min hunds hälsa då den som ja sagt tidigare är uppklarad. Behöver jag fråga nåt ang hälsan så tänker ja gå efter va dom som jag litar på säger. Varför fortsätter du att disikera en fråga som inte längre är aktuell?

För att jag anser att den ÄR aktuell. Eftersom jag INTE vill att du efter att ha kämpat dig igenom den här tiden ska drabbas av att tiken får eklampsi, och du står där med en stor kull som du ska försöka nappa upp.

Och du hara vfärdat eklampsirisken, och det bekymrar mig. För DIN skull.

För helt ärligt, JAG berörs inte ett dugg om dina valpar blir moderslösa och du förlorar din tik som jag antar du älskar högt. Men DU skulle det, och därför vill jag försöka få dig att inte helt vifta bort att tiken fortfarande löper högre risk för eklampsi än en tik som inte haft en 'kalkbristkänning' eller vad man ska kalla det.

Bra skrivit!
Jag förundrar mig också över att sommarvind orkar hålla på med dessa som ältrar och ältrar:eek:
Jag hadde också slutat att svara. (och helst att vi övriga också slutar att svara =uppmuntra dom)

Fast lite synd om tråden låses åtminstonde jag vill gärna veta hur det går, dessa små valpar börjar ligga mig varmt om hjärtat fast jag aldrig har sett dom.

Alexandra!
Hon ger tiken kalk och hon stödmatar valparna.
Vad mer tycker u hon ska göra?
Tror som du att faran inte är "över"
Störst risk för eklampsi är mellan 2-4 veckor efter valning.
Men som sagt vad mer anser du att hon ska göra?
Hade varit intressant att veta för jag tex vet inget mer man kan göra för att förebygga än det hon redan gör.

vad får dig att tro att jag viftar bort min tik? Jag har precis lika mycket uppsyn över henne nu som jag alltid har haft dvs ganska mkt.

vad får dig att tro att jag viftar bort min tik? Jag har precis lika mycket uppsyn över henne nu som jag alltid har haft dvs ganska mkt.

Inte uppsynsmässigt, där tvivlar jag inte en sekund. Utan mentalt, att du flera ggr i tråden skrivit att den inte haft kalkbrist, och att det inte är någon risk för eklampsi, punkt slut. Och som jag sagt innan, du ska inte måla fan på väggen, men jag skulle önska att du kan se att du har en ökad risk för eklampsi i din tiks fall. Det är allt. I övrigt tvivlar jag inte på att du tar hand om både henne och hennes valpar efter bästa förmåga.

jag skall göra ett ärligt försök , men jag har så nedrans svårt att låta bli:o Jo Jag har insett det nu.. har man en blandras så är man inte vatten värd:D

Alexandra!
Hon ger tiken kalk och hon stödmatar valparna.
Vad mer tycker u hon ska göra?
Tror som du att faran inte är "över"
Störst risk för eklampsi är mellan 2-4 veckor efter valning.
Men som sagt vad mer anser du att hon ska göra?
Hade varit intressant att veta för jag tex vet inget mer man kan göra för att förebygga än det hon redan gör.

Nej, som jags krivit så hon gör rätt (stödmatar), men hon gör det av andra anledningar än minska eklampsirisken. Det spelar ingen roll alls för tiken, men det skulle vara bättre om hon kunde vara medveten om eklampsirisken. Och inte som nu helt avfärda den. ÄVEN om det inte påverkar ett smack i vad hon gör just NU, så om det finns en medvetenhet/erkännande om eklampsirisk, så kan det påverka SEN. T ex att inte sätta ut stödmatningen 2 veckor efter valpning etc.

Hon gör inget fel rent 'tekniskt' nu, men jag skulle önska att det fanns ett medvetande om eklampsirisken istället för att kategoriskt avfärda den. För har man lyckats kämpa sig igenom de första dygnen som TS gjorde, så skulle det vara så himla tråkigt om det några veckor senare gick åt skogen ändå. Och om man då som djurägare är medveten om risken, så märker man förhoppningsvis tecknen lite tidigare.

Men jag har alltså inget att invända mot vad som rent praktiskt görs just nu.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 352
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka