valparna skriker oavbrutet!!??

Sv: valparna skriker oavbrutet!!??

Som jag skrev ovan så har man inte visat att höga ca-givor innan valpningen är skadligt även om detta är teoretiskt möjligt. Dock är det onödigt.
PL

Vet inte hur gamla dina böcker är - men kan det vara så att de handlar om när man gör egen hundmat? Gör man egen mat brukar man ju behöva "fylla på" med diverse. Har kanske dagens färdigköpta hundmat förändrats så att de täcker mineralbehovet? (Så sas det på uppfödarkursen och jag tror att det står så i utfodringsboken).

Så det som står överallt om att calcium-supplement t.om. kan ha en negativ effekt bygger alltså enbart på teoretiska fakta?

Det kan ju vara så att det finns ngn undersökning som visat det men jag känner inte till ngn sådan, nu har det ju inte ngn större praktisk betydelse eftersom det änå inte finns ngn anledning att ge extra kalk före valpningen.
Forskningen på hund i det här sammanhanget är bara en bråkdel av den på ko.
PL

tiken har ätit ett bra foder både innan och äter samma foder nu, så jag anser inte att hon fick kalkbrist pga att ja skulle ha någon okunskap. De säger ju sig själv att 13 valpar suger ur henne de mesta.

hur länge hade din tik övertemp efter valpningen

Det var natten till lördag valparna kom. Hon har fortfarande övertemp, veterinären säger att dom kan ha de ett tag efter. Jag minns att hon även hade de efter sin förra kull. Men minns inte hur längde de höll i sig. Hon pendlar mellan 38,8 och 39,2 är givetvis trött och slö efter sina valpar, hon äter och dricker normalt. Jag undrar hur lång tid det tog för era tikar innan dom hamna på normal tempratur igen?

tiken har ätit ett bra foder både innan och äter samma foder nu, så jag anser inte att hon fick kalkbrist pga att ja skulle ha någon okunskap. De säger ju sig själv att 13 valpar suger ur henne de mesta.
Ja det är därför man inte rekomenderar att tikar med tecken på eklampsi skall ha kvar stora kullar. Men vad jag förstått anser du att hon klarar att föda hela kullen själv!
Tempen är inget att bekymra sig om.
PL

okej, så du menar att risken är stor att hon kan få eklampsi? Jag blir så förvirrad:( Väldigt olika bud. Den veterinären ja prata med nämde inget alls om just eklampsi. Jag skulle aldrig låta henne ta hand om hela kullen själv då hon inte har juver så de räcker för det. Jag hjälper henne att se till så att alla får äta i olika omgångar. Okej men de va skönt att höra att de inte va någon fara med hennes temp.

Om det som du skriver verkligen stämmer att din tiks problem beror på kalkbrist så måste man betrakta det som tecken på eklampsi.
Ger du tillskott mellan omgångarna?
PL

Jag blir helt upprörd över att folk uppmanar TS att avliva några av valparna.
Hur katten väljer man vilka man ska avliva..
Hur är de med oss människor (som ett tex) dom som får 6-4-3-2 barn på en gång ska vi avliva någon av dem med??
Ah nä de kan vi ju inte göra öfr vi är människor hundar är bara djur ahh...
Behåll era åsiker för er själva och låt henne njuta av sina valpar.

i början så gav ja dom mjölkersättning det va då i början när tiken inte ville ha dom. Nu ger ja inget tillskott, Jag har gjort så att ett gäng äter i ett par timmar medans dom andra ligger och sover sen så var tredje timma byter ja gäng. Så det liksom cirkulerar.

ja har ställt mig samma fråga som dig.... hur kan man ens tänka tanken att avliva en frisk liten kulting som verkligen visar sin livsglädje? HUR väljer man? Näää fyy :eek: Mådde riktigt illa när ja fick uppmaningen att avliva några. Det är ju inte direkt som att nacka en höna. Så tack för att du är så positiv:bow:

Det innebär att du inte avlastar mjölkproduktionen utan att hon fortvarande måste producera mjölk till 13 valpar!
PL

Läs alla mina inlägg först innan du börjar gnälla. Om tiken inte klarar alla valparna(vilket är mkt tveksamt om man utgår från TS beskrivningar), så måste man se till att tiken mår bra o då är avlivning ett av flera alternativ.
PL

Ofta när det är många barn uppmanas föräldrarna att ta bort nått/några så att dom andra kan utvecklas bra. Det är i och för sig i ett tidigt stadium....... men visst sker det inom människovärlden också!!!

ja det stämmer, vad vill du säga med det? Menar du att det är skadligt för tiken att producera mkt mjölk?

Om din tik verkligen har visat tecken på kalkbrist så är hon garanterat i riskzonen för ett riktigt eklampsianfall o risken blir större ju mer mjölk hon producerar.
PL

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 848
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 352
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka