valparna skriker oavbrutet!!??

Sv: valparna skriker oavbrutet!!??

Frågar igen, kan vi inte ta detta i en egen tråd?
Hurvida man ska avliva valpar eller ej
Diskussionen är helt relevant här eftersom det är ett helt accepterat sätt att hantera en kull som är för stor för att tiken skall klara av den.
Till TS har valparna lugnat ner sig eller skiker de fortvarande hela tiden?
PL

nu har du nu missuppfattat det hela, min tik valpade i förrgår hon har inte riktigt vart sig själv efter men har hela tiden gjort små framsteg, det har ännu inte funnits någon anledning att ta henne till en veterinär. Det är alltså inte så att min tik är svårt sjuk, hade hon vart det så hade hon inte vart hemma.
Jag kanske har uppfattat fel, men tyckte mig läsa om feber, darrningar, bitit ihjäl valp osv. Med en så stor kull kanske man ska TA UT veterinär i ett tidigt skede, eftersom hon inte är i all fall helt bra. Sedan kan man ju undra hur gammal tiken är, hur länge sedan hon fick förra kullen och om hon hunnit hämta sig från det.

nu har jag vart på apoteket och frågat efter calc zandos brustablett.
det fanns inte på något av mina apotek men dom gav mig ett alternativ i tablettform som var likvärdigt. Kalcipos 500 mg Är de någon som vet om detta går lika bra? Dom fråga först vilken styrka ja skulle ha på brustabletten om de nu va så att den fanns (vilket den inte gjorde) Ja va inte säker men ja sa 1 g kan de va rimligt? Det betyder att ja får ge två tabletter för att få samma styrka.

Jag tycker att du ska ringa och rådfråga en veterinär istället för att fråga om folks åsikter på ett forum.

valparna är mkt lugnare nu då vi låter dom få dia hos mamman ungefär var tredje timme sen tas valparna bort från tiken då ja är orolig att hon skall ha ihjäl dom. Meningen är att så fort tiken mår bättre att valparna skall få va hos mamman dynget runt givetvis

nej du har inte läst fel, jag har pratat med veterinär ang detta och vi skall se hur de artar sig efter vila och kalk tiken fyller fem i nov och fick sin första kull strax innan hon skulle fylla tre. Så hon var väl utvilad.

Du kan inte fortfarande inte vill ta del av min kunskap/erfarenhet, men jag gör ett nytt försök...:smirk:

Det som är oroande nu verkar ju vara att tiken fortfarande inte "tar till sig" valparna.(Oron för att hon ska bita ihjäl ngn mer).

Jag får genast funderingar över hur hon var vid sin förra valpning.
Var hon en bra mamma då?
Orkade hon uppfostra dom i 8 veckor?
Hur länge var hon hos valparna vid den kullen?
Hade hon några aggresiva tendenser alls då?

tiken har gjort många framsteg hon har fått tillbaks aptiten och hon har faktiskt börjat att sakna valparna efter en stund dom vart borta. Hon slappnar av väldigt när dom diar henne men jag vill inte lämna dom ensamma då ja inte vill riskera att nåt händer. Lämnar man henne så hör man då och då att hon blir förbannad på dom. Men det går bättre och bättre. Hennes förra kull va bara på fem valpar och ja hon va en bra mamma då.

Låter väldigt underligt tycker jag. Hoppas det är en tillfällighet bara, för min erfarenhet är att en "bra mammatik" alltid är en bra mamma OM inte ngt är fel med tiken, eller ev med ngn av valparna...

Hoppas förbättringen fortgår.

Intresserad av vad din veterinär tycker om hennes beteende?

vad är de som du tycker är märkligt? Felet med tiken är att hon har kalkbrist vilket tydligen är väldigt vanligt i sådana här sammanhang. Valparna har ja ännu inte upptäckt några som hellst fel på.

ingen som tetsat att ge tiken kalcipos? Skall tydligen vara likvärdigt med kalk sandos

Kalken är bara delvis i samma form, jag tror inte man skall räkna med samma upptag vid akuta tillstånd.
PL

Ett litet tips: Ring din veterinär och fråga, det tar fem minuter -betydligt snabbare än att invänta svar här :)

Och lycka till med tiken och alla valparna!

det har ja gett henne under valpningen och de gör ja fortfarande just för kalkens skull hom gillar mjölk

ja kunde väll inte förutspå att hon skulle få en förlossnings pyskos? Det kan ju hända vem som hellst. Det är inget fel på hennes huvud. Undrar om du hade resonerat likadant om det var du själv som fick en förlossnings psykos?

jo det har ja gjort , men är inte detta ett forum där man kan ta del av andras erfarenheter?

Kalk ger man tills tiken svarar dvs visar tecken på illamående. Hos vet ges det intravenöst någon milliliter i taget (5-10 min emellan)till en hund i din hunds storlek (kan inte styrkan). Hemma ger jag en tablett upplöst i ett halvt glas vatten med 20-30 min intervall. Man kan alltså inte säga att en tik ska ha si eller så många gram utan man ger tills behovet är uppfyllt. När tiken är lugn men visar tecken på salivering/illamående slutar man.

Kliar mig i huvet om nu vet. ansåg att det var kalkbrist, varför gav han inte en kalk spruta då?
Går ju ut direkt i blodet, sedan måste man självklart ge kalktableterr också...
Alla som jag har hört haft kalkbrist efter förlosning (inget ovanligt alls vid en sådan stor kull) har fått en spruta.
Måste också säga att kalkbrist i samband med en stor kull, har väldigt lite med hur mycket kalk man har gett innan, det är ansträngningen vid valpningen som gör detta och som sagt inte direkt ovanligt.

Tillståndet är dock rätt alvarligt och i värsta fall kan det leda till eklampsi:eek:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 611
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 848
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 352
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka