valparna skriker oavbrutet!!??

Sv: valparna skriker oavbrutet!!??

ja det är fortfarande ett bekymmer, att hon morrar åt sina valpar, det gör hon fortfarande:crazy: valparna får därför aldrig vara ensamma med mamman utan jag låter dom få dia var tredje timma då får ja sitta med tiken. Hon slappnar av när valparna diar och somnar nästan men jag våhar absolut inte låta dom dia utan att ja sitter med, det vore ju fruktansvärt om det hände att hon bet ihjäl fler valpar. Däremot så har vi börjat låta henne tvätta dom under min uppsikt och det går bra men de är inte så man vågar lämna dom ensamma. Men det som är positivt är ju att alla valparna är starka och ja slipper nu hålla på med nappflaska.

glömde svara på din fråga ang om folk skall komma och titta på valparna. Nej med tanke på deras immunförsvar så är ingen annan än familjen som får kika på dom. Skulle ja ha någon här på besök så kan dom ev få kika in genom dörrspringan men inget annat.

Ja det oroar mig också men framstegen blir ju allt fler och fler och de får man ju se som positivt.

Förutom vatten är välling di framkallande (och allmänt nyttigt)

Välling är bra att ge, brukar vara smakligt samtidigt som det är nyttigt och innerhåller vätska. Men tiken måste så fort som möjligt få i sig ett bra foder.

ja det är fortfarande ett bekymmer, att hon morrar åt sina valpar, det gör hon fortfarande:crazy: valparna får därför aldrig vara ensamma med mamman utan jag låter dom få dia var tredje timma då får ja sitta med tiken. Hon slappnar av när valparna diar och somnar nästan men jag våhar absolut inte låta dom dia utan att ja sitter med, det vore ju fruktansvärt om det hände att hon bet ihjäl fler valpar. Däremot så har vi börjat låta henne tvätta dom under min uppsikt och det går bra men de är inte så man vågar lämna dom ensamma. Men det som är positivt är ju att alla valparna är starka och ja slipper nu hålla på med nappflaska.

Hoppas hon lugnar sig när hon haft dem ett tag. Tikar som får många valpar kan bli lite stressade för de vill så mkt och direkt en valp piper så är de där och slickar. Detta stör då resten av kullen och då börar de pipa sen är tiken uppe ivarv. Har själv vart ute för detta, men den tiken lät vi bara vara och, hon klarade av valparna jättebra. Många gånger är man där och lägger sig i för mkt och då blir det fel. Man vill så väl.

Jag kan ha missat det i någon av dina trådar, men har hon bitit ihjäl någon valp? :confused:

ja det hade nog vart en bra ide om ja inte hade kännt så många veterinärer:) Men anledningen till att jag ville höra mig för här beror på att uppfödare etc ofta har mer praktisk kunskap om just sådant här med valpar och di osv.

Är det verkligen du som har ansvaret för hunden och valparna? Isåfall tycker jag att du ska sluta lägga ner tid på buke, ta ut en veterinär, kosta vad det kosta vill och få ett ordentligt råd. Jösses, man har väl inte ett sjukt djur hemma och ber om råd på buke samtidigt som att dagarna går ????

nu har du nu missuppfattat det hela, min tik valpade i förrgår hon har inte riktigt vart sig själv efter men har hela tiden gjort små framsteg, det har ännu inte funnits någon anledning att ta henne till en veterinär. Det är alltså inte så att min tik är svårt sjuk, hade hon vart det så hade hon inte vart hemma.

det var så här : Hon tvättade valparna och en av dom kröp i iväg från henne under tiden som hon tvättade honom vilket gjorde henne rasande:crazy:

hon har blivit betydligt lugnare:) tanken var att vi skulle till veterinären idag för att dom skulle titta över henne pga hennes skakningar osv men dom har ju upphört jag skall istället ta mig till apoteket och köpa några tabletter som heler calc sandoz som tydligen skall vara bra.

En undran bara, varför ger du tiken mjölk? Eller missuppfattade jag det?

*KL*

Ingen annan än jag som tycker att detta verkar vara en ytterst olämplig tik att avla på? Blandras eller renras - en tik som biter ihjäl sina valpar är inte en tik som jag tycker är bra i huvudet :crazy:

Ledsen om jag trampar någon på tårna men jag skulle aldrig kunna ha det på mitt samvete att jag säljer valpar efter en ostabil tik...

Jag håller med om att du borde ta bort typ halva kullen. Inte enbart för tikens skull utan även för valparnas skull.
OK, du hittade bra hem till 5 valpar sist men 13, det är ganska stor skillnad det...

Ta inte illa upp, det är bara min åsikt.

Frågar igen, kan vi inte ta detta i en egen tråd?
Hurvida man ska avliva valpar eller ej

Varför inte?
Mjölk är det väl inte fel att ge???

Vad är fördelen? Man rekommenderar ju inte mjölk åt katter, igelkottar och dyl, så varför till tikar? De är hundar, och inte kalvar. Det är inte bara vi människor som kan ha problem med mjölksockret, utan givetvis även hundar. Varför ge något som troligtvis leder till ont i magen för mamma hund när hon redan har det jobbigt. Dessutom får valparna i sig det som mamma hund äter, och de är inte heller små kalvar.
Skulle valpar må bra på komjölk skulle man inte behöva köpa mjölkersättning.

*KL*

Ingen annan än jag som tycker att detta verkar vara en ytterst olämplig tik att avla på? Blandras eller renras - en tik som biter ihjäl sina valpar är inte en tik som jag tycker är bra i huvudet :crazy:

Ledsen om jag trampar någon på tårna men jag skulle aldrig kunna ha det på mitt samvete att jag säljer valpar efter en ostabil tik...

Valparna finns ju redan, så det man kan göra är ju att tipsa om hur hon ska göra för att det ska bli så bra som möjligt.

*KL*

Jag håller med om att du borde ta bort typ halva kullen. Inte enbart för tikens skull utan även för valparnas skull.
OK, du hittade bra hem till 5 valpar sist men 13, det är ganska stor skillnad det...

Ta inte illa upp, det är bara min åsikt.

jag håller helt med dig:bow:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 611
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 848
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 352
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Svamp?
  • Oseriös avel 2023