valparna skriker oavbrutet!!??

Sv: valparna skriker oavbrutet!!??

nu är de ju så här att tiken var klar med valpningen så sent som i går morse.... jag är inte ute efter att rädda någon till varje pris ... men alla valparna är friska och levnadsglada dom har börjat att dia tiken mkt bra och deras sug reflexer blir bättre och bättre.... hade de vart en valp som va så gott som halvdöd och slapp så hade ja ju inte direkt gjort mun mot mun metoden som du verkar tro:smirk:

tror du det? Jo ja kan ju ringa joruen om de skulle vara så men tiken är verkligen lugn så fort valparna fått dia, ingen häjssning överhuvudtaget längre:) men kan dom få detta även efter förlossningen alltså?

nja livmodersinflamation de är det inte , det vet ja :) men ja skall ta reda på de där med eklampsi.. :crazy:

Nu tycker jag alltså att du ringer vet!
Hadde känns mycket lugnare.
Om du inte har någon jour vet där du bor så ring:
0900-1005161
kostar 25:-/samtal
det är till Agrias vet. men alla kan ringa, alltså ovasett om man har sin hund försäkrad i agria eller ej.
Skriv gärna ner dina frågor först på ett papper innan du ringer.
Och glöm inte att berätta här förstås...

ursäkta? Vad grundar du det på att ja inte skulle tänka på min tik? Vad får dig att tro att ja skulle va ute efter dollartecken? De va de fräckaste ja hört:eek:

Var någonstans har jag skrivit det? Att inte DU tänker på din tik???

bara för att ja inte råkar vara en uppfödare så betydet ju inte det att ja är oseriös och inte vill min tiks bästa för de vill jag i ALLA lägen.

Var har jag skrivit det? Det jag tyckte var att inte verkade särskilt van/kunnig som uppfödare eftersom du ställde frågan från början...Jag har inte nämt att du inte skulle tänka på din tik, då hade du väl aldrig frågat här inne alls om det vore så,eller?
Ett enkelt samtal till en veterinär hade kanske visat att du tänker på din tik "alltid" och i första hand...

nu är de ju så här att tiken var klar med valpningen så sent som i går morse.... jag är inte ute efter att rädda någon till varje pris ... men alla valparna är friska och levnadsglada dom har börjat att dia tiken mkt bra och deras sug reflexer blir bättre och bättre.... hade de vart en valp som va så gott som halvdöd och slapp så hade ja ju inte direkt gjort mun mot mun metoden som du verkar tro:smirk:

Men tiken ska orka flera veckor, och klara sig "helskinnad" igenom.
Valparna ska få bra näringsrik föda från dag ett till de levereras.
Tiken ska orka med sina valpar, orka uppfostra dom hela tiden. osv...

Jag pratar alltså inte bara om nutid,utan försöker tänka i långt perspektiv.

Jag är ledsen att du inte gillar mina "sanningar".:smirk:

Jag tror ingenting om dig och din sk avel...går bara efter vad du skrev i ditt första inlägg...

jo har ringt en god vän till mig som är veterinär men han han tror mer på kalkbrist isåfall. Så vi skall se om vi kan få lite extratillskott:)
hon har börjat och äta lite nu och mår bättre men är fortfarande helt slut vilket e förståeligt :)

jag är en väldigt kunskapstörstig person därav ställer ja dom frågor jag vill utan att bli riskerad att klassas som okunnig. Jag vet att du inte skrivit det men dom pikar du lagt ut tyder på det. Jag är väl införstådd med att tiken skall orka , men jag tar inte ut något i förskott hon har ju nyligen valpat och kämpar fibrilt för att återhämta sig

Vad jag kan förstå så ger du henne torfoder?
Personligen är jag ingen torfoder fantast (utfrodrar själv med färskfodret Bravo)
Men det är säkert OK, trots allt så klarar sig ju många valp tikar på torfoder.
Men du kan kanske ge henne lite kött också åtminstonde ett mål?
Hom ska ju ha minst 4 mål nu.

Lever (om hon tål det) är väldigt di framkallande, börja med väldigt, väldigt lite och se hur magen blir, funkar det inte tja då slutar du med lever.
Annat bra kött är så klart oxfärs.
Blodkorv kan också vara en idè.
Nu menar jag alltså inte att du ska byta det fodret du har och som jag antar att hon mår bra på.
Utan att du ger henne ett kött mål också, för att få bra di, hon har ju 14 munar att mätta...

Är alltid bra att konsultera fler än en veterinär, beroende på vart du bor och om det finns jourhavande klinik i närheten så tycker jag du åtminstone tar Zqathans tips/råd och kollar med agriavet!

ja det stämmer, ja ger henne specific valpfoder, men hon får även annan mat , såsom blodpudding och filmjölk och en hel del matrester
:) Hon har precis fått tillbaks sin aptit vilket hon fick nu på kvällen så några fyra mål har de dock ej lyckats bli detta dygnet, men de blir förhoppningsvis bättre.

ja det hade nog vart en bra ide om ja inte hade kännt så många veterinärer:) Men anledningen till att jag ville höra mig för här beror på att uppfödare etc ofta har mer praktisk kunskap om just sådant här med valpar och di osv.

Vad bra att hon har fått tillbaks sin aptit.:banana:
Inget ovanligt att en tik inte äter första dygnet och faktum är att de i regel inte har så stort behov av mat då heller.
Dygn 3 då brukar aptit komma i gång riktigt och då bör man också börja öka utfodringen.
Tum regel är: 50% mer mat första veckan,
100% (dubbelt mot vad hon normalt får alltså ) vecka två.
3-4 gånger normal port. vecka 3. (den vecka då hon ger mest di)
Håll koll på hennes hull, hon ska inte gå ner mycket i vikt.
Tycker det är hemskt att se tikar som ser ut som "vandrande skelett" när de har valpar, vilket tyvärr inte är helt ovanligt....

Vätska är självklart jätteviktigt, men det vet du nog redan, sätt vattenskålen bredvid valplådan, så hon bekvämt kan nå den, ibland måste man till och med servera i lådan.
Förutom vatten är välling di framkallande (och allmänt nyttigt)

Det stora bekymret är varför hon inte tar hand om sina valpar...
Det är deft. inte normalt att tiken morrar efter sina valpisar.
Av 9 fall av 10 när sånt händer är det något som är på tok med tiken, det var därför jag ville att du skulle ringa vet.
Hoppas att allt lugnar ner sig och du och tik får er välförtjänta vila.

Kom förresten att tänka på, du har väl inte en massa folk som ska "titta" på valpar?
Finns inget som stressar en tik så mycket.
Portförbjud allt och alla de första veckorna, det ska bara vara du och tiken INGEN annan. (vet. undantag förstås vid behov)

jag är en väldigt kunskapstörstig person därav ställer ja dom frågor jag vill utan att bli riskerad att klassas som okunnig. Jag vet att du inte skrivit det men dom pikar du lagt ut tyder på det. Jag är väl införstådd med att tiken skall orka , men jag tar inte ut något i förskott hon har ju nyligen valpat och kämpar fibrilt för att återhämta sig

Det är du som valt att tolka det så - och det är synd.
ALL KUNSKAP ÄR BRA KUNSKAP brukar man säga, och det absolut den som kanske ofta är obehaglig och inte så enkel...

Jag hoppas det löser sig för din tik, men det oroar mig det du skriver om.

Det stora bekymret är varför hon inte tar hand om sina valpar...
Det är deft. inte normalt att tiken morrar efter sina valpisar.
Av 9 fall av 10 när sånt händer är det något som är på tok med tiken, det var därför jag ville att du skulle ringa vet.

Kom förresten att tänka på, du har väl inte en massa folk som ska "titta" på valpar?
Finns inget som stressar en tik så mycket.
Portförbjud allt och alla de första veckorna, det ska bara vara du och tiken INGEN annan. (vet. undantag förstås vid behov)

SÅ kloka ord:bow::bow::bow:

mistänker du eklampsi, så håll koll på tiken. Det kan gå jättefort.
Har själv haft en tik som fick eklampsi, hon var jättepigg skötte sina valpar bra sen helt plötsligt började hon hässja och gå ostadigt. Ringde direkt veterinär, de sa åt mig att komma omedelbart. Har vanligtvis 45 min dit men körde på en halvtimme. Tiken låg i bilen och blev sämre. Väl inne höll hon på att dö på bordet, hon skakde och febern blev skyhög, tillslut fick de söva henne för att kunna rädda hennes liv. Fruktansvärt att stå och se på. Hade vi inte åkt in så hade hon dött 1.5 - 2 timmar efter första symtom. Efter detta fick hon inte dia valparna mer, de var då 4 veckor gamla.
Detta kan hända vilken tik som helst, men har de många valpar så ökar risken. Min tik fick bra mat, med bra kalknivå men ändå hände detta.

ja de va en lättnad får ja säga:) utfodrar just nu med hennes valpfoder blandat med filmjölk samt vatten och mjölk att dricka. Jag få än så länge mata henne med sked då går de bättre för henne att äta. Hon är mycket piggare idag:) hennes temp är densamma som igår kväll 39,4 men hon är som sagt mkt piggare idag så vi avvaktar lite men ja skall och köpa kalcium tabl idag får se hur det artar síg. Skakningarna är borta och hon är mkt lugnare. Skall testa de där med levern , jag har gett henne ungnötslever förut vill minnas att de nte va sådär jätte poppis men skadar ju inte att testa igen

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 611
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 848
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 352
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31