valparna skriker oavbrutet!!??

Sv: valparna skriker oavbrutet!!??

I en sån här situation måste man besluta sig vilket man skall göra INNAN hela kullen gått ner sig, sen tycker jag att det är upp till var o en att välja metod men väljer man stödutfodring skall det göras proffsigt o helhjärtat.
PL

När mintik fick sin första kull fick hon någon form av psykos. Inte vanligt har jag fattat men så var det. Ville inte dia dom utan snarare bita ihjäl dom. Trött och uppgiven som jag var blev jag arg och sa till henne och höll ner henne så de kunde dia. Hon va jättespänd så jag satt och strök henne. Jag "bodde" vid hennes sida en till två dygn tills det släppte. Kunde inte ens gå på toa då hade hon bitit ihjäl dom. Sen släppte allt och hon tog till sig dom helt perfekt. Hoppas de ska gå bra för dig oxå.

Lite roligt är det ju att du först också gav råd till TS. Sen nämnde någon avlivning och då ändrar du dig och säger man ska tänka på tiken mm.
Kom du inte på det själv?

Det kan man ju tolka som man vill... jag valde i första hand att ge råd, vilket jag anser att man bör göra i första hand.

MEN avlivning kan absolut vara ett annat alternativ OM inte annat fungerar- givetvis är det inte det första alternativet man tar!

Nu är det faktiskt du som idiotförklarar andra...

Jag ber dig så hemskt mkt om ursäkt att jag inte skrev ALLT jag tänkte/tycker i mitt första inlägg tidigt i morse... Ska aldrig upprepas mer...

Förstår att jag trampat dig på tårna. det var verkligen inte min mening, trodde det här handlade om hundar, och var ett diskussionsforum...

Var har det skrivits att att valpar ska räddas till varje pris?
Jag hjälper tiken i första hand, märker jag att det inte fungerar får jag ta en funderare. Kanske hitta en amma. Eller låta några av valparna gå på tillskott och nån av mina andra hundar får bli en mamma (gör de gärna)

Du verkar gå händelserna i förväg. Än och då har inte TS skrivit att hennes valpar går på tiken bekostnad. Lugna ner er lite och se hur det utvecklar sig, innan ni vet hur det går.

Och som sagt, vett och ettikett på nätet är att man inte skriker. Det går så bra att läsa små bokstäver.

Och hur blir man en van uppfödare? Inte är det genom att inte ta valpar. Även en van uppfödare har också varit nybörjare...

Hur blir man då en van uppfödare?
Genom att läsa böcker och inte ta valpar ...eller:angel:;)

:rofl:

Varför skulle du trampat mig på tårna, har aldrig behövt avlivat en valp pga för stor kull. Jag säger som du, det är ett diskussionsforum och jag diskuterar.

I en sån här situation måste man besluta sig vilket man skall göra INNAN hela kullen gått ner sig, sen tycker jag att det är upp till var o en att välja metod men väljer man stödutfodring skall det göras proffsigt o helhjärtat.
PL

Absolut!..........

Var har det skrivits att att valpar ska räddas till varje pris?
Jag hjälper tiken i första hand, märker jag att det inte fungerar får jag ta en funderare. Kanske hitta en amma. Eller låta några av valparna gå på tillskott och nån av mina andra hundar får bli en mamma (gör de gärna)

Du verkar gå händelserna i förväg. Än och då har inte TS skrivit att hennes valpar går på tiken bekostnad. Lugna ner er lite och se hur det utvecklar sig, innan ni vet hur det går.

Jag har inte gett TS rådet att avliva några valpar, jag har diskuterat det som alternativ!!!
Ganska stor skillnad ...eller?

ja precis, att låta henne tvätta dom vågar ja inte än så länge för de är då hon blir förbannad på dom:crazy: utan ja tar en fuktig handduk. Jo något som ja lagt märke till är att ja tycker hon ser något stelare ut när hon skall resa sig... och när man kommer med valparna till henn då de är matdax så ser man hur hon skakar, men så fort dom fått suga lite så slappnar hon av helt och hållet:confused: har tagit tempen på henne är ju medveten om att de kan ligga något högt efter en förlossning men hon brukar i vanliga fall ha ca 38.3. Nu har hon 39,4 :confused: Jag ger henne mkt filmjölk just för att få upp kalcium halten. Skall prata med veterinären i morgon och fråga om en kalciumspruta

Suck...
Vad var det jag sa, så fort ni börjar disk avlivning så spårade tråden ut helt...
Kan ni verkligen inte ta det i en egen tråd!
Hett ämne med många åsikter.
Men inte i dena tråd tycker jag.
Här har vi en stackars tik ägare som är jätte orolig för sina valpar
Och jag anser att vi ska försöka hjälpa henne inte föra en stor disk hurvida man kan eller inte kan sälja Rottis blaningar, avlivning av friska valpar resp hur mycket pengar man kännar på blandras valpar, ta det i en egen tråd snälla.

ursäkta? Vad grundar du det på att ja inte skulle tänka på min tik? Vad får dig att tro att ja skulle va ute efter dollartecken? De va de fräckaste ja hört:eek:

hoppsan.. här har man förutfattade meningar...:eek: Vill upplysa dig om att ja är fruktansvärt noga vart mina valpar hamnar skulle aldrig falla mig in att sälja till någon som ja inte tycktes kändes bra! Hon har fått fem valpar innan och vi har mkt god kontakt med dessa köpare och tro de eller ej men jag har haft en väldigt tur men ja tror även att mkt kan ligga i att ja va så väldigt noga med vilka köpare som jag valde ute samt att vi följt upp dom ordentligt. Så nej du.. det där är inga snorungar som håller i dom hundarna inte! Alla valparna har fått aktiva och kärleksfulla hem. Jag skulle aldrig ens tänka tanken att sälja en valp som julklapp bara för att de råkar va december:mad:

ja precis, att låta henne tvätta dom vågar ja inte än så länge för de är då hon blir förbannad på dom:crazy: utan ja tar en fuktig handduk. Jo något som ja lagt märke till är att ja tycker hon ser något stelare ut när hon skall resa sig... och när man kommer med valparna till henn då de är matdax så ser man hur hon skakar, men så fort dom fått suga lite så slappnar hon av helt och hållet:confused: har tagit tempen på henne är ju medveten om att de kan ligga något högt efter en förlossning men hon brukar i vanliga fall ha ca 38.3. Nu har hon 39,4 :confused: Jag ger henne mkt filmjölk just för att få upp kalcium halten. Skall prata med veterinären i morgon och fråga om en kalciumspruta

Min spontana tanke när jag läser detta är
Eklampsi:eek:
Kop från valpnings boken:
De första tecken på E. är ofta vaga.
Uppträdande liknar det man ser före valpning, tiken är rastlös, nervös. hässjar och gnäller.
Tillståndet kan övergå i påtagliga muskel rykningar samt kramper.

Tycker du ska ringa vet!
Vet att det är söndag kväll, men ring någon jour vet eller Agrias (kostar 25:- för ett samtal)
Ofta har tiken hög feber och snabb andning/puls

ja det är så tröttsamt att bli idiotförklarad för att man råkar ha en blandras:crazy:

jag är väldigt tacksam för ditt stöd:) Jag hoppas innerligt att detta är nåt övergående!

bara för att ja inte råkar vara en uppfödare så betydet ju inte det att ja är oseriös och inte vill min tiks bästa för de vill jag i ALLA lägen.

Förutom Eklampsi så kan hon ha fått livmoders infl.
Akut liv moders infla kan uppstå efter en svår förlosning och hon fick ju 13 st!!
Tecken på akut liv moders infl är:
rikliga flytningar (svårt att se eftersom det alltid är flyttningar och blod efter en valpning)
allmänhetstillståndet är påverkat och tiken får hög feber och tappar matlusten
Hon kan sluta sköta sina valpar blir orolig och gnällig.

ja kan bara prata för mig själv: Stort vansinne att avliva friska valpar som har hela livet framför sig. Behöver väll inte ta ut något i förskott kanske? Jag är medveten om att det är en stor kull hon fått men aldrig att ja skulle ta bort en frisk valp bara för att dom är många, då gör jag hellre mitt bästa för att hjälpa tiken så gott jag kan efter andras råd med liknande erfarenheter

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 352
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31