valparna skriker oavbrutet!!??

Sv: valparna skriker oavbrutet!!??

har följt ditt råd nu med att hålla henne kvar, det verkade som om hon slappnade av till slut. Men man vågar ju inte vända henne ryggen... som de är just nu så låter ja valparna dia hos henne varannan timma sedan tar ja bort dom och låter dom sova i en låda så dmo ligger lite huller om buller just för att dom skall känna trygghet. Vad tror du om det?

Låter inte så tokigt, men glöm inte att hon måste tvätta dom så de bajsar. Annars får du hjälpa till med det.

Hej Gana!
Tror att vi inte hjälper henne med att börja disk. avlivning av valpar, stor risk att tråden bara kommer att handla om detta..
Bättre att starta en ny tråd om detta ämne, som säkert folk har mycket åsikter om!

Jag lär väl få påhopp för min åsikt , men jag hade avlivat 4-5 valpar. Att hitta bra hem i december månad för 13 rottweilerblandingar låter inte som den bästa starten i livet för dessa små.

Äntligen någon som tänker på tiken, och inte ser dollartecken...eller...:bow::bow::bow:

Så att föda upp valpar är dollartecken?
Jag har då aldrig gått plus.

Jag begriper faktiskt inte att varför ska man föda upp valpar om man ska avliva dom. Har inte de också rätt att få en framtid, bara för de blev många i kullen?

Knapplån

Är det inte bättre att isf försöka hitta en fostermor till några av valparna?

Skall jag köpa en valp så vill jag inte ha en från en kull som varit för stor för att tiken skall kunna ta hand om kullen!
PL

Ja, det spelar roll. Rottweilerkorsningar attraherar långt ifrån lämpliga köpare och det speciellt framåt jul. Det är därför man ska avhålla sig från att korsa vissa raser överhuvudtaget utöver det faktum att Rottweiler inte är speciellt kompatibel med någon annan ras.

Fast om du tänker behålla en valp kan du lika gärna behålla alla för det lär vara lika krångligt att hitta bra köpare i vilket fall.

Så att föda upp valpar är dollartecken?

Blandraskull:

Kostnad/valp: ca 1500;- /valp = 19.500:-
Kostnad annonsering, övrigt max 2000:-
Förtjänst: ca 4.500:-/valp = 58.500:-

ren vinst Ca 37 000:-

Inga krav på återtag, inga SKK regler osv.
Varför tror du att Sverige översvämmas av blandraser?:angel::(

Jag begriper faktiskt inte att varför ska man föda upp valpar om man ska avliva dom. Har inte de också rätt att få en framtid, bara för de blev många i kullen?

Det gäller inte enbart valparna, man har en TIK att tänka på oxå!
och valparna får oftast inte optimal uppfödning vid för stora kullar, om inte ägaren är skicklig och åtgärdar sakerna i tidigt stadium!

Till TS: GLÖM INTE EXTRA KALK TILL TIKEN!!!!

*knapplån* Varför ska alltid alla trådar spåra ur här jämt för. Tråden handlade enbart om hur hon skulle kunna hjälpa sin tik och valparna. Tycker inte att massa folk över en internet sida ska sitta och rekommendera avlivning, utan ist rekommendera henne att ringa vet isf.

Och att dra in vad det är för ras/blandras var också fullkomligt onödigt. vem har sagt att hon inte vill behålla alla 13 valpar själv, lr redan har köpare till dom?

Till sommarvind.
Som sagt tiken kan ha svårt att ta på sej mammarollen oh känna sej stressad och förvirrad. Hjälp henne med det du kan utan att ta över mammarollen, men visa henne hur hon ska göra. Om dte inte blir bättre ring å rådfråga en veterinär. Lycka till!

Gilan, less på gnälligt folk

Att rekomendera att avliva en del valpar i en kull som är för stor för att tiken skall klara av den är aldrig fel. Alternativen är också OK men kan vara lätt att misslyckas med om man inte har både kunskap, tid o engagemang.
PL

Skall jag köpa en valp så vill jag inte ha en från en kull som varit för stor för att tiken skall kunna ta hand om kullen!
PL

Men det vet vi inte än. Kanske tiken bara behöver ett par dagar på sig för komma in i rollen som mamma.

Det gäller inte enbart valparna, man har en TIK att tänka på oxå!
och valparna får oftast inte optimal uppfödning vid för stora kullar, om inte ägaren är skicklig och åtgärdar sakerna i tidigt stadium!

Till TS: GLÖM INTE EXTRA KALK TILL TIKEN!!!!

Ja jag vet man har en tik att tänka på, du behöver inte skrika. Jag har hundar själv så helt bakom flötet är jag inte.
Men när jag tar valpar på mina hundar, så har jag också tagit ett ansvar. Och det ansvaret är inte att ta bort valpar, utan att hjälpa tiken att föda upp dom. Sen har jag flera hundar här, som gärna hjälper till med fostran av valparna.

Antar att det bla var riktat åt mig.
man är väl inte gnällig för att man vill tikens bästa? Det kallar jag att vara djurvän!
TS ger inte uttryck av att vara en van uppfödare eftersom hon ställde den frågan hon gjorde...

Antar att det bla var riktat åt mig.
man är väl inte gnällig för att man vill tikens bästa? Det kallar jag att vara djurvän!
TS ger inte uttryck av att vara en van uppfödare eftersom hon ställde den frågan hon gjorde...

Och hur blir man en van uppfödare? Inte är det genom att inte ta valpar. Även en van uppfödare har också varit nybörjare.

Jag förstår inte att det ska vara sån tabu i hundvärlden att vara förstagångsuppfödare, då är man genast en dålig uppfödare.

Nu försvarar jag inte TS kull, för jag avlar inte på blandras. Men det blir alltid så här...

Lite roligt är det ju att du först också gav råd till TS. Sen nämnde någon avlivning och då ändrar du dig och säger man ska tänka på tiken mm.
Kom du inte på det själv?

Ja jag vet man har en tik att tänka på, du behöver inte skrika. Jag har hundar själv så helt bakom flötet är jag inte.
Men när jag tar valpar på mina hundar, så har jag också tagit ett ansvar. Och det ansvaret är inte att ta bort valpar, utan att hjälpa tiken att föda upp dom. Sen har jag flera hundar här, som gärna hjälper till med fostran av valparna.

Jag har aldrig påstått att du är "bakom flötet":smirk:

Det ansvaret kan visst vara att ta bort vissa valpar i vissa lägen!
Det är tiken som måste få gå i första hand OM det behövs, det antar jag att du håller med om?
Allt för många tänker "räddas till varje pris" - vilket jag, och många med mig inte håller med om till 100%...OM det sker på bekostnad av tikens hälsa, för lite näring(=svaga valpar) så är det inte räddas som alltid är det rätta alternativet.

Hellre 8 friska,långlivade ,glada och mätta valpar, och en frisk tik, än 13 dåligt uppfödda hundar, som kanske måste avlivas unga pga dåliga uppväxtförhållanden den första tiden.

Det är det som kallas BRA djurvård, att alltid tänka en gång extra, och ta sitt ansvar.

Givetvis är det aldrig ett enkelt beslut - men ibland är inte livet enkelt...

Jag vill att alla ska ta sitt fulla ansvar när det gäller djurvård...

DÄRMED INTE SAGT ATT TS ÄR EN DÅLIG HUNDMÄNNSIKA-DET HAR JAG INGEN ANING OM FAKTISKT.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 352
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈