valparna skriker oavbrutet!!??

Sv: valparna skriker oavbrutet!!??

det var ju ganska snabbt övergående hennes beteende så dom ansåg väll kanske att det inte behövdes så länge hon blev bättre och bättre. Nu kan man ju inte märka va de alls förutom att hon e lite grinig

jo det har ja gjort , men är inte detta ett forum där man kan ta del av andras erfarenheter?

Ojoj här hade vi taggarna utåt! Det var inget illa menat! Varför tror du jag använde denna--> :) ?

Klart att man ska ta del av andras erfarenheter, men eftersom att du uppenbarligen inte fått något svar på frågan under hela eftermiddagen/kvällen och det ändå tycks vara rätt bråttom så var det bara ett tips att det går betydligt snabbare att ringa ett samtal...

absolut inga taggar utåt:) Det är inget som är bråttom tiken mår bättre och bättre.

Det är väl inte riktigt samma sak att äta cig fimpar och mjölk ändå?
Mjölk produkter: mjölk, fil, vällig, yogert, ost med mera är inte skadligt tvärtom finns mycket näring i det!
Många hundägare kan intyga att detta är bra, specielt i samband med di givning (di framkallande)

sedan är et en annan sak att alla hundar inte tål mjölk.
Men alla tål inte lever heller eller ja fyll på själv.
Samma sak med oss alla tål inte alla födeämnen, men det betyder ju inte att det skulle vara fel för dom som tål det eller hur?

vad är de som du tycker är märkligt? Felet med tiken är att hon har kalkbrist vilket tydligen är väldigt vanligt i sådana här sammanhang. Valparna har ja ännu inte upptäckt några som hellst fel på.

Men om det är konstaterat att hon har kalkbrist - varför ger inte din veterinär henne det direkt via spruta.
I akuta skeden ger det så mkt mera effekt.
De kalktabletter man köper på apoteket är väl mera till för att ge hela dräktigheten + digivningsperioden.

Det är inte VÄLDIGT vanligt om man har kunskap och är påläst, då vet man ju att man alltid ska bygga upp en kalkdipå för sina dräktiga tikar:angel:

OM det är kalkbrist tiken har så märks ju inte det på valparna i dagsläget. Däremot kan det ju visa sig (på stora raser) i vuxen ålder om den som valp fått för lite kalk i sig.

Det är inte VÄLDIGT vanligt om man har kunskap och är påläst, då vet man ju att man alltid ska bygga upp en kalkdipå för sina dräktiga tikar:angel:

Eller snarare: Är man påläst så vet man att man inte ska ge extra kalk till en dräktig tik ;). Ett högt kalcium-intag gör att kroppen inte mobiliserar det från reservoarerna lika bra.

Eller snarare: Är man påläst så vet man att man inte ska ge extra kalk till en dräktig tik ;). Ett högt kalcium-intag gör att kroppen inte mobiliserar det från reservoarerna lika bra.

helt rätt, men när de har fått kalkbrist efter valpnig då måste man ta hand om det omedelbartbums innan det blir ett riktigt proplem...

Självklart! Men jag ville bara förtydliga att man inte ska ge extra kalk i förebyggande syfte under dräktigheten. Jag vet inte om det var det Ancan menade i sitt inlägg, men det var så jag tolkade det.

Jag vet att man åtminstone hos vissa djurslag sett att en extremt kalkfattig kost innan förlossningen ökar kalkmobiliseringen från skelettet. Däremot har jag aldrig sett att kalktillskott skulle minska mobiliseringen.
Men har tiken en sund benstome går det inte att bygga upp några extra depåer inför förlossningen.
PL

Vi har fått lära oss att ett foder med hög kalcium-koncentration minskar absorptionen från tarmen och benresorptionen iom att mängden PTH minskar, på samma sätt som låg kalcium-nivå stimulerar PTH och därmed ökar absorption och resorption. Det är dock när det gäller mjölkkor, så det är möjligt att det inte är samma mekanism hos hund. Men eftersom jag hört att dräktiga tikar inte ska ges extra kalk så antog jag att det har samma bakgrund som hos kor.

ja vet inte om du riktigt fattat vad ja skrivit? Tiken bättrar sig dvs ingen allvarlig kalkbrist vi har förmodligen bättrat på den halten med såsom fil,mjölk och ett bra foder som hon nu äter. Så varför skulle valparna få kalkbrist? Det verkar som om du inte nöjer dig med vad ja skriver.

Tidigare trodde man att man kunde minska frekvensen av kalvningsförlaming på kor genom att ge sintidsmineral med låg halt av ca. Teorin stämmer fortvarande men i praktiken kommer man inte tillräckligt lågt på ett normalt foder.
Vad gäller att ge dräktiga tikar extra kalk så är det onödigt men jag tror inte man visat att det är negativt.
PL

Jag har slagit i mina (iofs äldre böcker) och där står det att kalk ska tillföras under senare tiden av dräktigheten, dock aldrig överdoseras.

De kalktabletter som talats om i texten skrivs ut av veterinärer för att ges under denna period, samt under digivningen.

Jag var tvungen att ringa upp djursjukhuset för att höra om jag haft så totalt fel, och dom svarade att OM en tik haft kalkbrist tidigare så bör man med foder och kalktabletter bygga upp tiken inför kommande valpning.

Jag frågade oxå efter forskning om det, men det fick jag inget bra svar på.

Kanske jag sitter inne med gammal kunskap?
I sådana fall är jag tacksam om ngn vill länka till nyare forskningsrön angående foder till dräktig/digivande tik.
Ber givetvis om ursäkt om jag felaktigt skrivit ngt!:crazy:

Förra året valpade min gamla fodertik, som haft väldigt svår kalkbrist tidigare, och var hur fin som helst, inga problem alls under hela digivningsperioden.
Det var svar nog för mig att vi lyckats med att få i henne tillräckligt nmed kalk iallafall!

Problemet är att det finns ingenstans tiken kan lagra extra kalk.
Om inte skelettet är urkalkat går det inte att trycka i mer där o kalkmängden i blodet motsvarar en minimal mängd mjölk.
Kalken måste tas upp från skelettet eller tarmen i samma takt som den går åt.
I vissa fall, spec. på små tikar med stora kullar kan detta i praktiken bli omöjligt.
PL

Senast ändrad:

Jag har läst mig till detta nu på morgonen.
I vårt fall handlade det verkligen om en liten tik... och vad var det som gav sådan effekt på hennes "ork" och hälsa denna gången ?

Jag trodde i min enfald på mina veterinärer, och även på det som stog på rören med kalktabletterna...

Och eftersom jag verkligen vet din kunskap, så undrar jag nu om jag blivit helt lurad då?:o:eek:
Trots det som står på paketen, trots det svar jag fått då, och i morse, av veterinärer?

Tron kan ju försätta berg...eller?

"kan det vara så jävligt"...:angel::)

hon har blivit betydligt lugnare:) tanken var att vi skulle till veterinären idag för att dom skulle titta över henne pga hennes skakningar osv men dom har ju upphört jag skall istället ta mig till apoteket och köpa några tabletter som heler calc sandoz som tydligen skall vara bra.

Samma tabletter de rekomenderar efter ett eklampsi anfall, funkade jättebra för våran tik.

Om tiken haft eklampsi förut så rekommenderar de att man ger kalk i förebyggande.det är inga stora doser det gäller , men vet man med att en liten tik får många valpar så ges det. Detta ges från ca halva dräktigheten tills efter valparna är avvanda.
Veterinären jag hade kontakt med sa att vilken tik som helst kunde få eklampsi och man kunde inte förutse om detta är något tiken kommer få vid nästa kull, men man kunde hjälpa tiken lite på traven. man hon sa också att kalk är inget man skulle ge i för stora mängder utan bara som lite support. Det funkade ju jättebra på våran Dana, så bevisligen hade denna veterinär rätt. (en mkt duktig veterinär på ett djursjukhus)

Nu har jag googlat lite ;) Här är ett axplock, sök efter "eclampsia+bitch" så får du rätt många träffar i ämnet.

Although calcium supplementation is not recommended during pregnancy because, ironically, it may increase susceptibility to eclampsia, many nutritionists still recommend dietary calcium supplementation during lactation. To prevent eclampsia, a veterinarian might recommend oral calcium supplementation for the bitch immediately after whelping and continuing throughout lactation.

Hela artikeln: http://www.akc.org/breeders/resp_breeding/Articles/careandfeeding3.cfm

Prevention:

1. High quality meat-based quality food but don't over supplement with all sorts of calcium, vitamins or meat products.

2. If you think you must add some sort of supplement use only small amounts of a balanced source of calcium, phosphorus, and Vitamin D to the bitch's diet beginning about mid-term. Milk makes a good "supplement" as long as the lactose does not create loose stool. DO NOT add calcium alone!! It MUST be used with phosphorus and Vitamin D. Remember that optimum ratio of calcium to phosphorus of 1.2 to 1.

3. Sometimes cortisone is very helpful in preventing Canine Eclampsia - ask your veterinarian about having some on hand prior to the next whelping.

4. Supplement the puppies' intake with a milk replacer as soon as possible to decrease the milk demands on the bitch.

5. Wean the pups as soon as possible.

Från: http://www.thepetcenter.com/gen/ec.html

The addition of calcium supplements or diets
excessively high in calcium may exert a negative
biofeedback on the secretion of hormones by the
parathyroid glands that control calcium metabolism. This
effect can cause a decrease in both the body’s capabilities
to mobilize calcium stores from bone and its ability to
increase calcium absorption in the intestine. When
calcium is suddenly needed for lactation, the body’s
regulatory mechanisms are unable to adapt quickly enough
to the sudden calcium loss. Since calcium is diverted to
milk production, the bitch’s blood calcium levels decrease.
Although a direct link between high dietary calcium and
resultant eclampsia has not been made in the bitch, it
seems prudent to avoid calcium supplements in pregnant
bitches.

Från denna artikel: http://www.iams.com/es_US/data_root... Bitch.pdf;jsessionid=4HWBSGILVJ1Q3QFIAJ1YYCQ

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 611
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 848
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 352
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka