Sv: Valpar

Till trådskaparen: Läs detta igen....

Gnist skrev:
Inte alla A-höftade Ögonlysta Ua.hundar är lämpliga att gå i avel heller...

Det svåra med att vara hunduppfödare är att kunna se med mkt kritiska ögon på sina hundar och att verkligen kunna SE om hunden har det lilla extra, som gör det värt att avla på den. Man måste hela tiden fråga sig själv: Har denna/dessa hundar verkligen det som krävs för att TILLFÖRA rasen något, som för rasen är värdefullt att behålla och utveckla.?

Måste fråga en sak till..

OM det skulle gå helt åt skogen och tiken dör under/efter valpning, har du tid och råd att vara hemma 24 timmar/dygn med nyfödda valpar, som måste matas varannan, var tredje timme i flera veckor?

Min hunds mamma dog i magomvridning när valparna var 2 veckor gamla och det är ett himla jobb + dyrt att föda upp en kull valpar med flaskmatning. Nu hade jag väl tur som "bara" fick 5 valpar, varav 4 överlevde, men jag kan säga att det var tillräckligt påfrestande.

Mulles_matte skrev:

OM det skulle gå helt åt skogen och tiken dör under/efter valpning, har du tid och råd att vara hemma 24 timmar/dygn med nyfödda valpar, som måste matas varannan, var tredje timme i flera veckor?

Min hunds mamma dog i magomvridning när valparna var 2 veckor gamla och det är ett himla jobb + dyrt att föda upp en kull valpar med flaskmatning. Nu hade jag väl tur som "bara" fick 5 valpar, varav 4 överlevde, men jag kan säga att det var tillräckligt påfrestande.
ja just för tillfället e ja arbetslös o planerar att skaffa ett jobb som innebär att ja har tid med det sen.. men nu rör det sig om tidgast om 2 år framåt.. ok...

Mulles_matte skrev:

då skulle jag plocka bort alla valpar också för de ska bli forstrade av en tik senare i livet om amn då inte hittar en bra surrogat mamma då givetvis som kan ta hand om dom.

Stollan skrev:
Har du råd att lägga ut en 10000 på kejsarsnitt om en valp fastnar och det är en söndag kväll?
Var skall du ha valparna?
redan sagt och jag tycker det är onödigt att upprepa detta.

10.000? :crazy:

När min tik snittades för tre år sedan (vardagkväll och inte akut utan vi hade bokat tid tidigare på dagen) så kostade det 17.500 :eek:
Jag tror nog att det blivit något dyrare nu.... :crazy:

****det e ju den vanligaste *sorten* på markanden idag så snälla sluta...****

Och även den vanligaste "sorten" av omplaceringshundar.

Zinita skrev:
vi ska röntga henne o kolal så att hone frisk o allt det man bör göra innan man tar valpar.. o e det åt fel så blir det inget.. o hanen med som vi hittar o valparna med..
Ja vår hund e helt fri från fel. än så länge vad vi vet.,. o henne sföräldrar med...

HD/AD är ärfligt, även om din tik kanske har friska leder hade kanske inte morfar det?? Det slår oftast igenom i 2:a ledet.
Har du full koll på HD/AD status på 4-5 led bakåt?
Om inte, vill du sätta valpar till världen som ev. kan få dessa besvär? Vill du ta risken att utsätta både hundar och ägare för detta lidande??

Visst kan det vara en otroligt härlig upplevelse att ha en kull, men man får ju även ta ansvar för vad man gör. Jag skulle aldrig kunna leva med att ha satt hundar till världen som får lida pga. själviskhet.

Se inte detta som ett påhopp, utan jag försöker få dig en tankeställare. Grov HD/AD är mycket smärtfull..

Det är precis lika illa att ta valpar efter en tik för att den är söt och snäll som att ta föl efter sitt (oftast) varmblodssto helst betäckt med grannens tinker för den har så mycket hovskägg...:devil:

Undrar fortfarande vad din hund ska tillföra?!
Snäll? Alla hundar som inte har grava fel som tex agression, rädslor är väl snälla? Så det håller inte. Det finns inte behov av en hund vars spetskompetens är "snäll"

Det är ingen jakthund du har (ok det var lite golden i men trol ej jaktgolden) så blandrasen kan inte ha ett syfte där. (som tex gråhund/vorste innan man fick upp ögonen för kopolov) Utan det är en hund med mycket bruks i. Varför avla fram en brukshund som inte får tävla bruks?

En till tanke...
Det som gör din hund så bra är troligen bruks och jaktegenskaper. Förigheten, lättlärdheten, löslydnaden, föremålsintresse, träningsviljan... det får man gratis på en schäfer, men med det kan komma tillsamman med skärpa och överaktivitet (överaktivt för en sällis!) vem ska du då sälja valpar till?? Valpar som kräver någon som har tid, intresse och kunskap att träna. Varför skulle dom köpa valpar som aldrig får tävla?!

Är det verkligen ok att producera sällskapshundar som innehåller så mycket av en arbetande ras?!
Tänk såhär; Du skulle säkert ha ett bra liv utan din roligate hobby men ett förbaskat mycket bättre liv om du fick hålla på med den!! (förstår du hur jag tänker?)

Jag håller nog med alla föregående talare. Tycker du har fått väldigt bra och nyttig fakta som verkligen kan vara värt att överlägga innan du tar valpar på din tik.
Jag har själv en bekant som har en rottis, mkt trevlig och stabil hund, som hon funderade att ta valpar på. Anledningen till att hon ville ha valpar var att 5st hon kände gärna ville ha valpar efter hennes hund och hon ville själv ha en valp. Vi pratade mycket om det och hon läste och forkade och tillslut insåg hon att det dels var Massor av jobb och att hon inte hade till räckligt med kunskap för att ge skig in i avelns komplicerade värld...

Hmm, är inte med.
Rekomenderar du trådskaparen att göra en korsning eller inte?

Eftersom jag varken känner trådskaparen eller hunden så kan jag inte rekomendera att just denna hund ska bli mamma men jag är INTE emot blandrasvalpar.

En tanke bara.
Många har skrivit o frågat om tiken är frisk.
Om man ska göra en jämförelse i hästvärlden.... hur många kollar upp sitt sto innan den betäcks?
En häst är ändå en större varelse än en hund och kostar oftast betydligt mer.

Vimsan skrev:
Eftersom jag varken känner trådskaparen eller hunden så kan jag inte rekomendera att just denna hund ska bli mamma men jag är INTE emot blandrasvalpar.

En tanke bara.
Många har skrivit o frågat om tiken är frisk.
Om man ska göra en jämförelse i hästvärlden.... hur många kollar upp sitt sto innan den betäcks?
En häst är ändå en större varelse än en hund och kostar oftast betydligt mer.

Ett sto får ett föl per år och alla hästar används på ett eller annat sätt under sin livstid. Det gör att sjukdomar inte sprids så lavinartat som hos hund där tiken kan få ända upp emot 20 valpar/år i värsta fall, och där man kanske bara använder tiken som avelsdjur/sällskap hela livet och inte har en aning om vad den håller för. Valparna är dessutom könsmogna efter ett år i genomsnitt och kan producera egen avkomma.

Det har sagts förut, och jag säger det igen - det går inte att jämställa avel på hästar och hundar. En oseriös avel i stor skala på häst slutar i ekonomisk ruin för uppfödaren, medan det på hund går utmärkt att sko sig på djurens och valpköpares bekostnad.

savage skrev:
Det är precis lika illa att ta valpar efter en tik för att den är söt och snäll som att ta föl efter sitt (oftast) varmblodssto helst betäckt med grannens tinker för den har så mycket hovskägg...:devil:
:bow: :bow: :bow:

Som sagt... det var bara en tanke.

Tror visserligen inte att trådskaparen tänkte livnära sig på avel.

Vimsan skrev:
Tror visserligen inte att trådskaparen tänkte livnära sig på avel.

Det tror inte jag heller, men de fel som man gör som uppfödare av hundar drabbar rätt många även om man bara tar en kull. Fick tiken bara en valp som ägaren till tiken själv behöll skulle man bara kunna skaka på huvet och sedan inte bry sig mer. Det är min reaktion på "bakom knuten avel" med hästar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 789
Senast: Mabuse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 116
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 512
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30