Sv: Valpar

Zinita skrev:
Frågan te dig e ju då att varför parar man då egentligen en hund?

För att det är en hund som tillför aveln på nåt vis.

som förbättrar den på nåt vis, utan det så kan man lika gärna strunta i avla på den individen.

Det är skillnad på påhopp och på att få svar man inte gillar. Jag tycker du har fått sakliga svar. En tanke från min sida är om du har hem till alla valparna? Det är ju inte en superunik korsning på din tik och det kan bli 7-8 valpar, finns det avsättning för dem eller har du möjlighet att behålla dem?

Sol skrev:
Det är skillnad på påhopp och på att få svar man inte gillar. Jag tycker du har fått sakliga svar. En tanke från min sida är om du har hem till alla valparna? Det är ju inte en superunik korsning på din tik och det kan bli 7-8 valpar, finns det avsättning för dem eller har du möjlighet att behålla dem?
självklart har vi tänkt o kolal efter hem innan det bestäms. o våra hund e nu bara ett år.. så vi väntar ett bra tag te..

PIRU skrev:
För att det är en hund som tillför aveln på nåt vis.

som förbättrar den på nåt vis, utan det så kan man lika gärna strunta i avla på den individen.
va skulle den tillföra då?? fattar inte ditt svar:crazy:

Zinita skrev:
va skulle den tillföra då?? fattar inte ditt svar:crazy:

Ja den ska väl inte bara tillföra att den är trevlig eller hur?

Frisk o sund på alla vis i alla led

sen beror det ju på inriktningen på aveln.

som en skydds kennel o få fram valpar med dåligt med försvar o en massa osäkerhet o hundar me noll föremålsintresse sen att de är sjuka o.s.v. då har man ju misslyckas

men får man fram valpar med ett fint försvarspaket och valpar som är framåt o nyfikna och stort föremåls intresse, sunda o friska då har man lyckats.

nu givetvis enkelt förklarat.

Som hunduppfödare, så strävar man hela tiden efter "ett mycket gott avelsresultat". Dvs att avkomman ska bli minst lika bra och helst bättre än sina föräldrar. Detta gäller både mentalt, exteriört och ur hälsosynpunkt.

PIRU skrev:
Ja den ska väl inte bara tillföra att den är trevlig eller hur?

Frisk o sund på alla vis i alla led

sen beror det ju på inriktningen på aveln.

som en skydds kennel o få fram valpar med dåligt med försvar o en massa osäkerhet o hundar me noll föremålsintresse sen att de är sjuka o.s.v. då har man ju misslyckas

men får man fram valpar med ett fint försvarspaket och valpar som är framåt o nyfikna och stort föremåls intresse, sunda o friska då har man lyckats.

nu givetvis enkelt förklarat.

jepsp min e en mkt trevlig hund o ej sjuk ännu då vi först skall röntga henne o testa alla test man kan göra innan vi bestämmer helt 100 om det blir några valpar.. ok=) Tack:bump:

Gnist skrev:
Som hunduppfödare, så strävar man hela tiden efter "ett mycket gott avelsresultat". Dvs att avkomman ska bli minst lika bra och helst bättre än sina föräldrar. Detta gäller både mentalt, exteriört och ur hälsosynpunkt.
självklart så strävar ja efter detta med. jag tänker ju inte para henen om hon har problem med höfterna o så.. förstår du... så trög e ja inte.,

Zinita skrev:
jepsp min e en mkt trevlig hund o ej sjuk ännu då vi först skall röntga henne o testa alla test man kan göra innan vi bestämmer helt 100 om det blir några valpar.. ok=) Tack:bump:

Ja men trevlig o inte sjuk är ju inte nog goda själ o avla på henne hon ska ju tillföra nåt också precis som Gnist säger ,.

e ja trög eller jag förstår inte vad ni menar emd att tillföra? Vad tillför en renrasig hund. tillför la samma som en blandras... beror på hur många rasre man blandar den med o hur föräldrarna e.. eller? e ja helt borta

Inte alla A-höftade Ögonlysta Ua.hundar är lämpliga att gå i avel heller...

När jag parar mina jämthundar (som exempel), så kan jag i princip Garantera mina valpköpare att:

*de får en hund, som kan jaga, frmdl vid tidig ålder..
*de får en hund, med goda anlag för eftersök
*de får en hund, som är mentalt stabil
*de får en hund med enbart friröntgade och ögonlysta hundar i linjerna
*de får en lugn trygg och social hund
*de får en korrekt byggd hund, med rätt päls, färg och teckning
*de får en hund, som löper minimala risker att få HD-fel och Ögonfel
*de får en dygnet runt suport i hundens hela liv i mig som uppfödare.

Det svåra med att vara hunduppfödare är att kunna se med mkt kritiska ögon på sina hundar och att verkligen kunna SE om hunden har det lilla extra, som gör det värt att avla på den. Man måste hela tiden fråga sig själv: Har denna/dessa hundar verkligen det som krävs för att TILLFÖRA rasen något, som för rasen är värdefullt att behålla och utveckla.?

Zinita skrev:
e ja trög eller jag förstår inte vad ni menar emd att tillföra? Vad tillför en renrasig hund. tillför la samma som en blandras... beror på hur många rasre man blandar den med o hur föräldrarna e.. eller? e ja helt borta

Om du har en hane o tik som ska paras så vill du att valparna ska bli bättre än föräldrar djuren med den kobinationen tror du inte det så ska man låta bli.

PIRU skrev:
Om du har en hane o tik som ska paras så vill du att valparna ska bli bättre än föräldrar djuren med den kobinationen tror du inte det så ska man låta bli.

Och vill man att avkomman ska bli bättre än föräldrarna måste man ha ett tydligt avelsmål och vara väl medveten om föräldarnas styrkor och svagheter.

Det är lätt att säga att man bara vill ha söta och snälla valpar, det är betydligt svårare att sätta fingret på hur man ska gå till väga för att uppfylla målet. Vad är sött? Vad är "snällt"?

Sol skrev:
Och vill man att avkomman ska bli bättre än föräldrarna måste man ha ett tydligt avelsmål och vara väl medveten om föräldarnas styrkor och svagheter.

Det är lätt att säga att man bara vill ha söta och snälla valpar, det är betydligt svårare att sätta fingret på hur man ska gå till väga för att uppfylla målet. Vad är sött? Vad är "snällt"?

Ja visst är det svårt men har man noll koll kanske man ska låta bli än o dra upp en dålig kull till som inte behövs för det finns hur många kullar som helst i sverige redan.

självklart skall vi både hd röntga o allt det man skal göra på tiken innan det blir o på valparna med. vill inte ta valpar på henen för att hon e fin utan många andra orsaker med... o vi skall inte para henne med en ras te utan med en schfer då hon nästan e ehelt schäfer sj..

Då kommer nästa problem ( eftersom nu nu verkar ha bestämt Er för att para om tiken är friröntgad )

Om du som du säger har mest Schäfer i din hund ( hur du nu kunnat räkna ut det själv ) så vill du alltså tillföra Schäfern något, rätt?
Då gäller det att få fram en bra brukshund ( eftersom Schäfern är en brukshund) Har din hund ett BRA Schäferlynne exempelvis?

Sedan kommer nästa problem, hur skall du hitta en GODKÄND Schäfer hanne att para din tik med.. Jag tror att det blir svårt att finna hane som tollåts para sig med en blandrastik,tyvärr.

Och hur som helst så är rådet jag ger dig: att läsa på om arvsanlag och genetik, eftersom du verkar kunna väldigt lite om det..

/ M

Calazirya skrev:
Då kommer nästa problem ( eftersom nu nu verkar ha bestämt Er för att para om tiken är friröntgad )

Om du som du säger har mest Schäfer i din hund ( hur du nu kunnat räkna ut det själv ) så vill du alltså tillföra Schäfern något, rätt?
Då gäller det att få fram en bra brukshund ( eftersom Schäfern är en brukshund) Har din hund ett BRA Schäferlynne exempelvis?

Sedan kommer nästa problem, hur skall du hitta en GODKÄND Schäfer hanne att para din tik med.. Jag tror att det blir svårt att finna hane som tollåts para sig med en blandrastik,tyvärr.

Och hur som helst så är rådet jag ger dig: att läsa på om arvsanlag och genetik, eftersom du verkar kunna väldigt lite om det..

/ M

tillägger bara att jag redan har en godkänd o frisk hanne som e villig att va pappa te henne svalpar.. men det får vi se hur dte blir lite längre fram...

Det finns en annan aspekt med avel och det är att allt kan gå åt skogen dvs du kan förlora din tik och eventuella valpar.
Är du redo att ta den chansen/risken?
Jag anser att man inte skall avla på något djur om man inte är medveten om att den risken finns och den risken är värd att ta.
Har du råd att lägga ut en 10000 på kejsarsnitt om en valp fastnar och det är en söndag kväll?
Var skall du ha valparna?
Valpar låter och kan vara grymt destruktiva och 10 valpar som det kan bli i en sådan parning du vill göra blir det massa skitskottning, söndriga tapeter, massa olåt osv. Dessutom kanske man inte får sålt valparna heller utan sitter där med några stycken 4-5 månaders valpar och har du möjlighet med det?
Valpar är jättegulliga men samtidigt kan vara jättejobbiga.
Resten har andra redan sagt och jag tycker det är onödigt att upprepa detta.

Stollan skrev:
Det finns en annan aspekt med avel och det är att allt kan gå åt skogen dvs du kan förlora din tik och eventuella valpar.
Är du redo att ta den chansen/risken?
Jag anser att man inte skall avla på något djur om man inte är medveten om att den risken finns och den risken är värd att ta.
Har du råd att lägga ut en 10000 på kejsarsnitt om en valp fastnar och det är en söndag kväll?
Var skall du ha valparna?
Valpar låter och kan vara grymt destruktiva och 10 valpar som det kan bli i en sådan parning du vill göra blir det massa skitskottning, söndriga tapeter, massa olåt osv. Dessutom kanske man inte får sålt valparna heller utan sitter där med några stycken 4-5 månaders valpar och har du möjlighet med det?
Valpar är jättegulliga men samtidigt kan vara jättejobbiga.
Resten har andra redan sagt och jag tycker det är onödigt att upprepa detta.
nu blir jag lite smått irriterad. självklart vet jag alal riskerna o skulle inte parar min tik om jag inte var beredd att ta det stora arebetet.. o jag skulle absolut inte para min tik o ha valparna i en liten lght..

o en annan sak.. kritiserar ni alla andra som oxå ha renrasiga schäfrar när de skriver o vill ha sånt råfd.. NEJ det tror jag inte.. inte vad jag har sett.. för det enda jag har upptäckt under tiden som jag vart medlem här på buke ett att alla /de flesta här har emot blandraser.. varför?? det e ju den vanligaste *sorten* på markanden idag så snälla sluta...

Senast ändrad av en moderator:

Jag ställer samma frågor till ALLA som vill ta en valpkull. Oavsett om det är renrasiga hundar eller ej.

I vår förrförra kull så blev det komplikationer vid födseln. Kejsarsnitt på akuttid, samt lite annat som också kostade skjortan. En valp klarade sig medlivet i behåll, och summan för vad han hade kostat oss landade på strax över 20 000 kr vid 8 v ålder. Så i slutändan gick vi 8 000 kr minus alltså.

Räkna inte med att få ett kejsarsnitt under 11-12 000 kr om det hamnar på akuttid.
Sen kostnader med vaccinering, ID-märkning, veterinärundersökning, mat, leksaker osv osv. Jag anser inte att det är värt att ha allt jobb som en valpkull faktiskt innebär, med en tik som inte ens kan tillföra aveln något. För det kan inte din, eftersom hon inte ens har en ras att förbättra. Visst, det kanske kommer ut 6 st trevliga och söta individer ur detta, men det finns ett stort överflöd av sådana redan på alla hundstall och hundhem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 789
Senast: Mabuse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 116
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 512
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II