Sv: Valpar

Zinita skrev:
vad för pappa skall man ha då?

Varför inte en finsk stövare? De är sååå söta.:love:
Eller helst en svart kanske... så att valparna blir fina i färgen.:)
Annars är mina tips greyhound, strävhårig tax eller varför inte en vorsteh?;)

Du kan ju ändå kalla avkommorna "schäfer", för blir dom inte... *funderar*... 76,25% schäfer?:angel:

*trött och ironisk*

Zinita skrev:
SNÄLLA...
JAG SKREV INGA PÅHOPP BARA SVAR O DÅ KAN FÖR FAN NI TA HÄNSYN TE DET MEN VISST FORTSÄTT MED ERA ANKLAGELSER.. JAG VILLE BARA HA LITE FAKTA INTE EN MASSA KRITIK..

JAG VILL HA VALPAR EMD HENNE FÖR Att hon e eunderbar hund på alal sett o vis.. alal som har träffat henen har sagt samma..
så snälla ge er..

Rena fakta har du fått, inte en enda anklagelse. Du har dessutom fått råd hur du kan gå vidare med dina avelsambitioner på ett seriöst sätt.

Skulle en underbar hund vara tillräckligt för avel borde vår springertik definitivt få valpar. Hon är en helt igenom underbar individ - och det säger alla... Dessutom är hon meriterad på utställning och viltspår. Så varför går hon inte i avel?? HD grad C.

Du kommer förmodligen sätta en kull valpar till världen oavsett vad vi tycker. Jag för min del kan dock inte hålla inne med varför du ska låta bli, och bara svara på hur du väljer hane. Det vore att ge ett tyst medgivande, och det vägrar jag eftersom det inte finns någon lämplig hane till din tik.

Njut av att du har en trevlig och underbar hund på alla sätt och vis, men sätt henne inte i avel.

Zinita skrev:
Jag har ern liten fråga här om min tik;)
Vill inte ha en massa påhopp tack.

Utan jag vill ha valpar med henne men när hon blir äldre.
Hur gammal skall tiken va när man tar första kullen.??

Hennes mamma är hälften schäfer hälften golden o henne spappa hel svart schäfer... vad för pappa skall man ha då? Vill ej ha flera raser.. Helst schäfer men vill ha lite olika åsikter om det..
Inga elaka eller att det e fel att ha blandras tack:(

lilla gumman! jag förstår att du inte vill vara medlem här längre. jag funderar oxå på att säga upp mitt medlemsskap. visst ska man tåla kritik men om en person redan har sagt det så räcker vel det. jisses vilket på hopp bara för att hon vill ha valpar. det är ingen som säger något om man vill avla fram 100 fööl med en blandras häst. jaja men du gumman. det finns "snälla" bukefalister som tycker om böandraser oxå. tro mig!!!!

kramar å saknar er=)

MaRomer skrev:
lilla gumman! jag förstår att du inte vill vara medlem här längre. jag funderar oxå på att säga upp mitt medlemsskap. visst ska man tåla kritik men om en person redan har sagt det så räcker vel det. jisses vilket på hopp bara för att hon vill ha valpar. det är ingen som säger något om man vill avla fram 100 fööl med en blandras häst. jaja men du gumman. det finns "snälla" bukefalister som tycker om böandraser oxå. tro mig!!!!

kramar å saknar er=)

menar 10 föl=)

MaRomer skrev:
det är ingen som säger något om man vill avla fram 100 fööl med en blandras häst.

en häst får vanligtvis ett föl till skillnad från hundar och dom flesta behåller väl fölet själva? och jag är säkert fördomsfull nu men en häst ställer man i hagen när man är klar med den en hund har man med sig överallt och rasegenskaperna är mer utpräglade i hundar, förstår inte varför man jämför olika djurarter...aveln ser olika ut inom alla arter.

Detta evinnerliga tjat om påhopp och elakheter. Ni som slänger ur er detta hela tiden, kan ni inte vara så vänliga att peka ut specifikt var dessa ondskefulla, hemska svar finns? Jag hittar dem nämligen ingenstans i den här tråden...

De svaren hittar du i varje inlägg, där någon frågar om hunden är HD-röntgad, ögonlyst mentaltestad osv..Samt i de svar som upplyser om att det kanske inte är så bra att avla på en hund där detta Inte är gjort och i de svar där det framgår att det inte går att ens ana vad det blir för valpar efter den tiken..;)

Vad är egentligen påhopp enligt dig?
Är det när man inte håller med dig?
Bara så jag vet, så att jag inte råkar göra ett påhopp utan att veta det.

Man är ju en "hundhatare" och "påhoppare" om man kommer med konkreta åsikter och fakta varför det vore fel, och att dessutom inte unna varje hund lyckan av en egen valpkull :angel:

Zinita skrev:
SNÄLLA...
JAG SKREV INGA PÅHOPP BARA SVAR O DÅ KAN FÖR FAN NI TA HÄNSYN TE DET MEN VISST FORTSÄTT MED ERA ANKLAGELSER.. JAG VILLE BARA HA LITE FAKTA INTE EN MASSA KRITIK..

JAG VILL HA VALPAR EMD HENNE FÖR Att hon e eunderbar hund på alal sett o vis.. alal som har träffat henen har sagt samma..
så snälla ge er..

Det är ingen som hoppar på dig. Det är folk som mycket snällt och vänligt informerar dig.

Är din tik AD/HD-röntgad?
Vilken är AD/HD-statusen på din hunds föräldrar?
Är hunden och bakomliggande hundar fria från fel?

Vad folk försöker säga är att problemet med en blandras - hur go och trevlig den än är - är att uppfödaren till en blandraskull oftast inte känner till vilka mentala- och medicinska problem som ev. ligger bakom. Hur kul är det egentligen att råka föda upp en kull med hundar och mentaliteten går helt galet. De du säljer valparna till kan komma att vilja lämna tillbaka dem eller börjar placera om dem och rätt vad det är kanske en valp till din underbara tik sitter fastbunden i -20 grader utanför en knarkarkvart. Eller så kan okänd AD/HD slå igenom så kraftigt att din fina hunds valpar tvingas avlivas efter ett par år.

Jag förstår att du vill att din hund ska få leva vidare i sin avkomma. Men fråga dig flera gånger om hur klokt det egentligen är.

Det är så det fungerar ja, var dum jag är. :angel: Vi är elaka, elaka forumskribenter. Fy på oss.

Men snälla människa, jag börjar bli förbannat trött på att DU/DIN SYSTER (m.f) läser genom vissa inlägg slarvigt och sedan kommer med falska påståenden om att "vi" på Buke skulle hata era blandraser.
Jag tror inte att du kan finna den mening någonstans.

Det vissa däremot ger er kritik för är att ni ska ( som i denna tråd ) blanda återigen en blandras och få valpar..
Eftersom ni/du jämför detta med att korsa hästar så vet dom med lite erfarenhet av hundavel hur lite information du/syster egentligen sitter inne med..
Ni har fått jätte bra fakta och med den faktan som ni får härifrån så borde ni STARKT fundera på´om ni ska avla...

Både du och din syster har enorm fina hundar MEN det räcker inte till för att kunna avla på..

Men om ni/syster iaf bestämmer er för att ta en kull, så uppmanar jag er att iaf röntga igenom både Tik och Hane och veterinär undersöka för att minska risken iaf, även om risken dock är överhängande ....

Jag hatar inte alls blandraser, men jag HATAR oseriös AVEL ( det gäller både renras och blandras )

Hoppas du förstår lite nu!!

/ Irriterad C

Calazirya skrev:
Men snälla människa, jag börjar bli förbannat trött på att DU/DIN SYSTER (m.f) läser genom vissa inlägg slarvigt och sedan kommer med falska påståenden om att "vi" på Buke skulle hata era blandraser.
Jag tror inte att du kan finna den mening någonstans.

Det vissa däremot ger er kritik för är att ni ska ( som i denna tråd ) blanda återigen en blandras och få valpar..
Eftersom ni/du jämför detta med att korsa hästar så vet dom med lite erfarenhet av hundavel hur lite information du/syster egentligen sitter inne med..
Ni har fått jätte bra fakta och med den faktan som ni får härifrån så borde ni STARKT fundera på´om ni ska avla...

Både du och din syster har enorm fina hundar MEN det räcker inte till för att kunna avla på..

Men om ni/syster iaf bestämmer er för att ta en kull, så uppmanar jag er att iaf röntga igenom både Tik och Hane och veterinär undersöka för att minska risken iaf, även om risken dock är överhängande ....

Jag hatar inte alls blandraser, men jag HATAR oseriös AVEL ( det gäller både renras och blandras )

Hoppas du förstår lite nu!!

/ Irriterad C

självklart skall vi både hd röntga o allt det man skal göra på tiken innan det blir o på valparna med. vill inte ta valpar på henen för att hon e fin utan många andra orsaker med... o vi skall inte para henne med en ras te utan med en schfer då hon nästan e ehelt schäfer sj..

Philosophia skrev:
Det är ingen som hoppar på dig. Det är folk som mycket snällt och vänligt informerar dig.

Är din tik AD/HD-röntgad?
Vilken är AD/HD-statusen på din hunds föräldrar?
Är hunden och bakomliggande hundar fria från fel?

Vad folk försöker säga är att problemet med en blandras - hur go och trevlig den än är - är att uppfödaren till en blandraskull oftast inte känner till vilka mentala- och medicinska problem som ev. ligger bakom. Hur kul är det egentligen att råka föda upp en kull med hundar och mentaliteten går helt galet. De du säljer valparna till kan komma att vilja lämna tillbaka dem eller börjar placera om dem och rätt vad det är kanske en valp till din underbara tik sitter fastbunden i -20 grader utanför en knarkarkvart. Eller så kan okänd AD/HD slå igenom så kraftigt att din fina hunds valpar tvingas avlivas efter ett par år.

Jag förstår att du vill att din hund ska få leva vidare i sin avkomma. Men fråga dig flera gånger om hur klokt det egentligen är.

vi ska röntga henne o kolal så att hone frisk o allt det man bör göra innan man tar valpar.. o e det åt fel så blir det inget.. o hanen med som vi hittar o valparna med..
Ja vår hund e helt fri från fel. än så länge vad vi vet.,. o henne sföräldrar med...

PIRU skrev:
Va tillför din tik dom som skulle vara så bra för aveln???
ja du... ja vill ha valpar från hennes så att hon går vidare i hennes valpar när hon dör! har ett gott humör eller va man kallar det... ett gott lynne... ja samma anledning som man parar renrasiga hundar..

Zinita skrev:
ja du... ja vill ha valpar från hennes så att hon går vidare i hennes valpar när hon dör! har ett gott humör eller va man kallar det... ett gott lynne... ja samma anledning som man parar renrasiga hundar..

Det där har ju vilken vettig hund som helst.

Jag menar att hunden lär ju tillföra aveln nåt om ska avla på dom inte bara för du vill.

parar man Renrasiga bara efter de kriterierna då skulle inte jag köpa därifrån iaf.

PIRU skrev:
Det där har ju vilken vettig hund som helst.

Jag menar att hunden lär ju tillföra aveln nåt om ska avla på dom inte bara för du vill.

parar man Renrasiga bara efter de kriterierna då skulle inte jag köpa därifrån iaf.
Frågan te dig e ju då att varför parar man då egentligen en hund?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 789
Senast: Mabuse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 116
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 512
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II