Status
Stängd för vidare inlägg.
Men är han innanför byxorna? 😂 är glad att inte min labbe gör så 😅
När mjukisbyxorna är nere vid fötterna så gör resåren att det precis blir plats för 2,2 kg fjäril att krypa in :D
Han kryper in och bökar så han får det bekvämt. Och igår vägrade han lämna det för honom så gosiga. Försökte lyfta ur honom men han stretade. Så jag tänkte att han nog vill ut när jag satt på mig dem. Men nej, han bökade sig en bekväm ställning och låg kvar i byxbenet. Löste det så småningom genom att ta på mig ett par andra byxor istället. :rofl:
Ja, jag har en knashund. :love:

Både matte och Bog är drama queens. Helt perfekt på CTn. 😅 Får acceptera att vi har ett hanteringsproblem där Bog bits och blir vansinnig när man klämmer på honom.

IMG_7992.webp

Jag stannar när han drar och börjar inte gå förens han tar kontakt/släpper på draget i kopplet. Fungerar väl sådär. :laugh: Men blir bättre och bättre.
Så gör jag med! Fungerat väldigt bra, Harry drar i princip ingenting alls i kopplet, väldigt behaglig att promenera med. Ibland kanske FÖR behaglig, för jag glömmer ibland att träna och bara traskar på :D

Vänder helt om och går åt andra hållet, självklart ser jag till att det inte blir ett enormt ryck i kopplet.
Vänder igen, berömmer massor när jag får kontakt.

Får oss har det funkat, numera har jag inget drag i kopplet.
Med förra hunden funkade det utmärkt att vända. Han fattade.

Nuvarande virrpanna är blixtsnabb och drar hysteriskt. Jag har testat att stanna och vara passiv. Vid första steget far han framåt som skjuten ur en kanon. Sele har hjälpt lite och på hemväg är han hanterbar. Men första halvtimmen är inte rolig.

Så tips mottages här med!

Angående koppelträning har vi också tränat när vi står stilla både utanför och i promenadsituation att han ska släppa trycket när jag tar i kopplet. Funkade också väldigt bra!

Eftersom Toke är lös 99% av tiden(och gör det perfekt) så känner jag att vi även måste börja ta tag lite mer i koppelträningen för ibland är det ju faktiskt behövligt med koppel 😅 han kan gå superfint fot ganska långt både lös och i koppel men på promenad vill man ju att han ska kunna gå fritt i koppel utan att dra. Han drar inte direkt men han ligger längst fram i kopplet på gränsen/med lite tryck i kopplet. Så svårt att bedöma gränsen för när jag tycker att han drar eller inte. Har på tidigare hundar antingen stannat tills jag fått uppmärksamhet/trycket har släppt, vänt åt andra hållet eller snabbt hoppat fram och gjort ett pet på rumpan och när hunden vänt sig har jag snabbt backat(det sistnämnda har funkat bra på tidigare hundar som varit riktiga dragare).

Hur jobbar ni med koppelträningen med era? Hur hanterar ni drag i kopplet? 🙂
Finns ju lika många sätt som hundägare tycker jag@

Det beror lite på hur hon drar, för jag har lärt mig att hon håller ungefär samma gångtempo som min man, och jag är en slöfock uppenbarligen . Så steg 1 är att jag fått lära mig att gå liiite raskare 😅 I övrigt så har jag jobbat mycket med att om hon drar stanna, och gett henne godis när hon kommit till mig. Förutom när hon har varit väldigt taggad på att rusa på framåt, då kör jag på helomvändning. Men ärligt talat har jag mer problem med att hon stannar och nosar i princip hela tiden än att hon rusar framåt.

En helt annan fundering, det där med unghundskurs. Är det värt det? Jag kände inte att valpkursen gav jättemycket utan jag for mest runt och försökte undvika att min valp började leka med de andra valparna då folk hade mycket avslappnad inställning till det. Dessutom så arbetade vi mest med hur man får sin hund lugn medans vi var mest inne på att vi ville veta
hur speedar upp henne och hjälper henne att vågar ta för sig. Hon är ju dessutom en lugn och sansad hund nu, där det mest är småsaker, mental uthållighet och sådant vi vet att vi ignorerat.

Sen är jag kass på koppelhantering också. Har en värdelös ovana att ta i kopplet varje gång jag ska hindra honom från något :cautious: jobbar på det hela tiden och blir lika arg på mig själv varje gång jag tar i kopplet för att t.ex stoppa honom från en snigel eller springa fram mot folk istället för att prata med honom som ju fungerar jättebra när han är lös. Det är som en reflex. Jag är väldigt snabb med att korta upp kopplet. Kanske ska börja använda midjebältet istället och inte röra kopplet med händerna.

Med förra hunden funkade det utmärkt att vända. Han fattade.

Nuvarande virrpanna är blixtsnabb och drar hysteriskt. Jag har testat att stanna och vara passiv. Vid första steget far han framåt som skjuten ur en kanon. Sele har hjälpt lite och på hemväg är han hanterbar. Men första halvtimmen är inte rolig.

Så tips mottages här med!
Låter ju lite småjobbigt

Hade isåfall funderat på vad det är för beteende du belönar

Är det att han kommer in till sidan, tar kontakt, Belönar du någon form av fotgående?

Själv hade jag inte belönat att hunden kommer in till sidan, utan först när den kan gå bredvid i en önskad position hade jag gett belöningen.
Hade också hålla kopplet i höger hand, fast bakom ryggen så du får ett starkare stöd att hålla emot när han försöker dra ifrån dig. Och hade absolut inte låtit honom komma ut i kopplets fulla längd, förrän han faktiskt kan hantera den "friheten"

Låter ju lite småjobbigt

Hade isåfall funderat på vad det är för beteende du belönar

Är det att han kommer in till sidan, tar kontakt, Belönar du någon form av fotgående?

Själv hade jag inte belönat att hunden kommer in till sidan, utan först när den kan gå bredvid i en önskad position hade jag gett belöningen.
Hade också hålla kopplet i höger hand, fast bakom ryggen så du får ett starkare stöd att hålla emot när han försöker dra ifrån dig. Och hade absolut inte låtit honom komma ut i kopplets fulla längd, förrän han faktiskt kan hantera den "friheten"
Jag är drillad att ha kopplet i höger hand så den delen är avklarad. :) och jag behöver verkligen inte hålla nån hand bakom ryggen. Det är en tvåkilos vovve. Jag skulle kunna hålla in honom med ett par fingrar :D

Problemet är att han är så blixtsnabb och byter fokus lika snabbt. Han kan gå snyggt en liten bit och sen dyker nåt intressant upp i hans lilla huvud. Trösten är att det blir bättre och bättre vartefter hormonstormen lugnar sig. Han har en jobbig pubertet. Det är frustrerande och irriterande men det kommer väl med tiden.
Kam ju säga att det är enklare med en hund som är långsammare i kroppen. De där två kilona rör sig mycket fortare än en normalstor flat.

Att analysera sitt eget beteende är nyttigt. Tack för den påminnelsen.

Jag är drillad att ha kopplet i höger hand så den delen är avklarad. :) och jag behöver verkligen inte hålla nån hand bakom ryggen. Det är en tvåkilos vovve. Jag skulle kunna hålla in honom med ett par fingrar :D

Problemet är att han är så blixtsnabb och byter fokus lika snabbt. Han kan gå snyggt en liten bit och sen dyker nåt intressant upp i hans lilla huvud. Trösten är att det blir bättre och bättre vartefter hormonstormen lugnar sig. Han har en jobbig pubertet. Det är frustrerande och irriterande men det kommer väl med tiden.
Kam ju säga att det är enklare med en hund som är långsammare i kroppen. De där två kilona rör sig mycket fortare än en normalstor flat.

Att analysera sitt eget beteende är nyttigt. Tack för den påminnelsen.
Du kan ju iallafall trösta dig med att det bara är 2 kg hund ;)

Insåg själv snabbt att jag snart har 35*2 kg hund, så jag MÅSTE ha ett bra koppelgående. Går med retriverkoppel löst liggande i handen på promenaderna.

Tror det lugnar sig vart efter de mognar också och får lite bättre impulskontroll. Det är väl lite så valpar är. finns mycket spännande att utforska, vilket de ju såklart ska få göra.

Igår var jag och tävlade rallylydnad med storebror (100 p och klassvinst Fortsättningsklass, gjorde debut)

Yoshi 5 månader hängde med som support och miljöträning, så nyttigt gör honom. Han fick en del beröm från andra omkring för att han var så sansad för sin ålder. Förväntar mig inte att det håller i sig 😉.

Idag åkte vi och tog en härlig runda i skogen med stopp för lite bad i stenbrottet.

Fick en rolig bild ni vid kvällsbuset
Den säger en del om hur han är 😅. Kolla tungan

20230903_190003.webp

Harry samarbetar väldigt dåligt, men tror han är 38 cm nu, vuxen ska han vara Max 41 🫣.

Tycker han är jobbigare än någonsin med att försöka tugga i sig vad som helst nu! Inte det lättaste att hålla helt tomt på olämpliga saker med en snart treåring, partners in crime! 😩😂

Harry samarbetar väldigt dåligt, men tror han är 38 cm nu, vuxen ska han vara Max 41 🫣.

Tycker han är jobbigare än någonsin med att försöka tugga i sig vad som helst nu! Inte det lättaste att hålla helt tomt på olämpliga saker med en snart treåring, partners in crime! 😩😂
Då är vi två, fast våran dotter är snart 4 så lite lättare än 3 kanske😅 men med en labbe som ska bära allt så är det smått kaos 😂🙈

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 945
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar