Status
Stängd för vidare inlägg.
Toke ramlade ner i en brunn på kvällens promenad(locket var borta) 😱 det var precis att jag nådde nackskinnet på honom när jag låg på knä och sträckte ner armen och han stod på bakbenen :nailbiting: tack och lov att jag nådde honom och att det inte var massa vatten i brunnen. Vågar inte ens tänka på det. Det var massa långt gräs i vägkanten så brunnen syntes inte när jag gick på vägen. Enda skadan som blev var att jag fick sätta mig på knä i brännässlor, inte så skönt men det hade kunnat vara mycket värre!

Men gud! :eek:

Toke ramlade ner i en brunn på kvällens promenad(locket var borta) 😱 det var precis att jag nådde nackskinnet på honom när jag låg på knä och sträckte ner armen och han stod på bakbenen :nailbiting: tack och lov att jag nådde honom och att det inte var massa vatten i brunnen. Vågar inte ens tänka på det. Det var massa långt gräs i vägkanten så brunnen syntes inte när jag gick på vägen. Enda skadan som blev var att jag fick sätta mig på knä i brännässlor, inte så skönt men det hade kunnat vara mycket värre!
New fear unlocked🫣.

Har du anmält till kommunen? Tänker så ingen mer hund eller barn ramlar i 🥺

New fear unlocked🫣.

Har du anmält till kommunen? Tänker så ingen mer hund eller barn ramlar i 🥺
Det här är långt ut på vishan så tar det med markägaren tänkte jag. Men ska nog gå dit i morgon först och se om det ligger något lock under gräset som går att lägga dit. Vilda djur kan ju också ramla i. Det är en brunn som drängeringen från vallen går ut i.

Det finns ta mig tusan faror i allt 😬 man blir ju helt knäpp. Min senaste noja innan det här var att jag läst om magomvridning och fått det på hjärnan 😅😑

Det här är långt ut på vishan så tar det med markägaren tänkte jag. Men ska nog gå dit i morgon först och se om det ligger något lock under gräset som går att lägga dit. Vilda djur kan ju också ramla i. Det är en brunn som drängeringen från vallen går ut i.

Det finns ta mig tusan faror i allt 😬 man blir ju helt knäpp. Min senaste noja innan det här var att jag läst om magomvridning och fått det på hjärnan 😅😑
Usch det är också en noja jag har!

Trött fjäril. Hade ett läkarbesök på stora sjukhuset en timme bort och beslöt att ta med honom. Han fick vänta i bilen. Men en promenad i parken innan, och en när jag kom tillbaka.

Sen gick jag in på stora djuraffären och det var gott om hundar där idag. Lilla hjärnan gick i spinn. :D
Tittade efter täcke till honom. Han är ju till skillnad från min förra rejält frusen av sig. Vill ha ett täcke som både värmer lite och som står emot lätt regn. Som en parkas till mig ungefär.
Fanns tunna regntäcken utan foder och ulliga, mjuka tröjor.
Det var tydligen för tidigt på säsongen.
Blir ny erfarenhet. Jag har aldrig ägt ett hundtäcke förr i livet.

Första gången i hela mitt liv som jag har en anledning att längta efter vinter 😅
Är så trött på att gå och kolla efter dom jäkla sniglarna :cautious:
Det har blivit väldigt mycket bättre men är han på riktigt spralligt humör och jag är på för långt avstånd för att inte hinna se dom innan honom så kan det slinka ner någon i farten, men inte alls så många nu. Ibland kan jag hinna stoppa honom så att han spottar ut den när han kommer på sig. Han springer i alla fall förbi betydligt fler nu än förut även fast jag är en bit ifrån så väldigt mycket bättre. Och ibland stoppar han sig själv när han är påväg mot en snigel och tittar på mig istället. Så det är väldigt mycket bättre men det går åt så mycket fokus på sniglarna att det känns som det nästan bara är det som våra promenader handlar om :grin:

Hoppet lever.

Gick ut i det blöta, tvärs över vägen. Oskar promenerade lugnt i kopplet, så när vi kommit så långt att hemma inte längre borde dra kopplade jag - med hjärtat i halsgropen - loss honom.

Han höll sig i närheten och tittade till mig med jämna mellanrum, där jag hukade mig över kantarellerna, På hemväg stoppade jag honom och kunde gå fram och koppla honom. Han gillar ju kopplet.

Halleluja, han kunde gå lös. Glad.

Börjar vackla lite på Britt-Marie. Hon ser ut att kunna vara en Sivan åxå 🤔 jag var säker på att hon var en Britt-Marie men Siv/Sivan ligger nära till hands med.

@tanten kommer vara väldigt tråkig nu men skulle aldrig koppla lös en hund med hjärtat i halsgropen. Är jag osäker på om de klarar friheten så är de kopplade och får jobba på det i en hage eller annan miljö där man vet att de inte kan dra.
Skulle dessutom aldrig släppa fokus på hunden om jag inte är nästintill 100% säker på att de inte går på egna äventyr medans jag pysslar med Annat såsom att plocka bär.

Eftersom jag varit så knäckt och inte varit med i huvudet så har mina hundar knappt varit lösa ute året efter att Nessie gick bort. Jag kände mig inte kapabel att ta in omgivningen på promenad och även om jag har hundar med otroligt bra inkallning vill jag inte råka försätta dem i situationer där jag äventyrar det.
Även om du har en liten pappis som antagligen inte gör nån större åverkan i form av att jaga vilt så är han ändå i en ålder där jag aldrig skulle "chansa" på att ha han lös hursom helst för lär han sig att gå på egna äventyr nu så kommer du ha himla svårt att ha han lös resten av hans liv. Hellre lös korta stunder i kontrollerad miljö och inkallningsträning än lös hippsom happ nu och ha en hund som sen kan vara lös utan problem som vuxen för att man varit lite försiktig i ungdomen.

Mest långa ben just nu. 😬 14 kg, snart 20 veckor gammal.

WiwRYpn.jpg

Hade önskat korta ben i det här läget. Han kliver liksom upp på kökssoffan/stolar/bänkar. Behöver inte ens hoppa. :nailbiting:Hittade honom på köksbordet igår där han försökte satsa för att hoppa till köksbänken, så har fått stängsla av soffan. :cautious:
Skitpraktiskt med korta ben, Pixie kommer inte upp nånstans än :sneaky:
Fast hon kan skutta sig in och ut i hundgården utan allt för mycket tjorv och krångel numera och den kanten är 30 cm 😂

Hoppet lever.

Gick ut i det blöta, tvärs över vägen. Oskar promenerade lugnt i kopplet, så när vi kommit så långt att hemma inte längre borde dra kopplade jag - med hjärtat i halsgropen - loss honom.

Han höll sig i närheten och tittade till mig med jämna mellanrum, där jag hukade mig över kantarellerna, På hemväg stoppade jag honom och kunde gå fram och koppla honom. Han gillar ju kopplet.

Halleluja, han kunde gå lös. Glad.
Skulle du kunna testa långlina? Så blir det inte självbelönande om han hittat nåt kul och drar efter? Jag vågar inte släppa Harry förutom på stranden där han inte kommer någonstans, är rädd att han kommer på att man kan ha roligare på egen hand 🥲.

Vi träffade uppfödaren med, det var trevligt, men hon höll med om att Bog är tjock. :meh: Han får samma mängd som när han kom hit och ett tuggben varannan dag. Men måste typ dra ner på maten och inte ge några tuggben. Försökte med morötter nu, dom var inte mat men ungefär lika underhållande som isbitar. :laugh: Dvs dom kan man leka med genom att kasta dom i ca 10-15 minuter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 945
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII