Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycket det är supersvårt med hullbedömning på valpen, svårt att veta om det lösa skinnet är just skinn eller hull. Går det att bedöma utifrån bild här tro?

Tycket det är supersvårt med hullbedömning på valpen, svårt att veta om det lösa skinnet är just skinn eller hull. Går det att bedöma utifrån bild här tro?
Känner man revbenen så är det nog en okej vikt! Tycker det är svårt att bedöma hull med men hellre slankare än tjock. Har dock inte haft det problemet med Floki och Tonto. Dom åt ju inte så dom var ju alltid smala som stickor 😅 funderar ibland på om Bog är lite för tjock.

Känner man revbenen så är det nog en okej vikt! Tycker det är svårt att bedöma hull med men hellre slankare än tjock. Har dock inte haft det problemet med Floki och Tonto. Dom åt ju inte så dom var ju alltid smala som stickor 😅 funderar ibland på om Bog är lite för tjock.
Ja de känns tydligt! Undrar om veterinären hade sagt något om han var lite i överhull, jag hade tänkt fråga men glömde bort det i all stress!

Det här var inte lätt :D. Går det att se något utifrån de här bilderna?

Bifogade filer

• EE869457-77D4-41EF-A679-27404DE4B312.webp
    EE869457-77D4-41EF-A679-27404DE4B312.webp
    497,3 KB · Visningar: 65
Lägg upp ett par bilder så får vi se om det går att se 😊 tycker man kan få ett ganska bra hum även på bild, speciellt på korthåriga förstås!
Ta en bild rakt uppifrån när han står och en från sidan!
Jag är också bekymrad över hullet. Tränaren tyckte det var ok
Man känner revbenen billigt tydligt hela vägen. Kan nog vara ok.
Men, ryggen är en vass planka.

Färgad av hästvärlden där föl absolut inte ska ha vass rygg....

Jag är också bekymrad över hullet. Tränaren tyckte det var ok
Man känner revbenen billigt tydligt hela vägen. Kan nog vara ok.
Men, ryggen är en vass planka.

Färgad av hästvärlden där föl absolut inte ska ha vass rygg....
Jag hör bara kritik åt andra hållet, att det är bättre att hunden är lite mager än lite tjock!
Med det sagt var jag orolig att Harry var för mager för några veckor sedan 👀😂🤗

Mina valpar har varierat i hull från knubbiga till att kunna räkna varje revben och ryggkotor, även mina vuxna hundar har varierat i hull och framför allt i tendens att lägga på sig. Så länge hunden är frisk, pigg, äter det den behöver och ändå håller sig inom normalspannet som för mig är allt från aningen underhull till aningen överhull så är jag inte bekymrad.
De smala hundarna har när de blivit äldre ändå hamnat i normalhull och till och med lite tendens att hamna över, de hundarna som varit i bra hull har man fått passa hela tiden då de lätt blir tjocka annars.

Jag tycker inte att man ska lägga jättestort fokus på det perfekta hullet, vissa hundar reglerar själv och har varit lite väl tunna och vissa har man fått passa att de inte blir uppåt väggarna tjocka. En hund som har lätt att lägga på sig försöker jag inte tvinga ner i ett optimalt normal hull (det jag föredrar) utan acceptarar att den ligger lite i övre skalan. En hund som är tunn försöker jag inte truga i mat för att den ska heller ligga i det hull jag föredrar utan accepterar att den ligger lite i nederkant. Ingen veterinär har nånsin sagt att mina hundar är för smala fast jag själv tyckt det och ingen har heller tyckt att de är tjocka även om de legat över min preferens. Det finns en viss variation inom spannet normalhull också och alla hundar precis som vi människor är inte stöpta i samma mall är min åsikt.

Bomullstussen börjar ta initiativ till inkallning själv 😂 När vi är ute i skogen så sätter hon sig ner, och väntar på att jag ska avlägsna mig. När jag ser mig om efter hunden så sitter hon och tittar på mig uppfordrande, för att så fort jag ger inkallningssignal springa i full fart mot mig 🤣 Kul att hon gillar inkallning iaf! Men jag såg inte det här komma.

Hittade Magnussons på ICA. Gav en portion till Oskar och han slukade det. Försökte slicka och gnaga av glasyren från fatet efteråt.

Så uppenbarligen finns det foder han äter med god aptit. Tänkte fodra med detta ett tag för att få honom att äta normalt - utan trugande och sedan återgå till torrfoder. Och ja, jag räknar med visst gnissel att gå tillbaka till torrfodret.
Jag är bara så trött på att ha en hund som äter mindre än en tredjedel av rekommenderad giva torrfoder.

Få se hur det påverkar magen.

Vassa tycker jag aldrig att de ska kännas, men det är ju en fråga om muskler, inte hull.

Ja precis, Nike var ju väldigt knotig förra året när hon tappade alla muskler i samband med bara koppelpromenader och vila pga behandling av öroninfektion. Då kände man ryggkotor och höftbensknölar tydligt utan att hon var smal för den sakens skull.

Hittade Magnussons på ICA. Gav en portion till Oskar och han slukade det. Försökte slicka och gnaga av glasyren från fatet efteråt.

Så uppenbarligen finns det foder han äter med god aptit. Tänkte fodra med detta ett tag för att få honom att äta normalt - utan trugande och sedan återgå till torrfoder. Och ja, jag räknar med visst gnissel att gå tillbaka till torrfodret.
Jag är bara så trött på att ha en hund som äter mindre än en tredjedel av rekommenderad giva torrfoder.

Få se hur det påverkar magen.
Förstår att du är trött. Man blir så himla påverkad av att ha hundar som inte äter. Skönt att han åt det här!

Är lite sugen på att göra en PennHip på Bog.

Vet att man kan göra från 16 veckors ålder, men hur risky är det att sedera en valp? Tänkte vid 5-6 månader.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar