Valp och katter?

Sunshine

Trådstartare
Jag har sökt lite på detta ämne, men hittade inte riktigt den information jag var ute efter.

Vi har två 4.5 åriga Norska Skogkatter (bröder) som är väldigt lugna, keliga och "coola". Och stora! Ca 7kg vardera. Nu börjar vi så smått fundera på hund också, troligtvis en Labrador eller Golden Retriever. Mao sammanföra en 8v valp med våra två katter. Katterna går in/ut som de vill men de är väldigt sociala så spenderar rätt mkt tid inomhus.

Vad är oddsen för att detta kan fungera på ett bra sätt? Hur gör man? Bör vi låta bli?

Sv: Valp och katter?

Det brukar fungera bra när man introducerar en valp. Klipp framklorna på katterna, låt dem hälsa första gången när valpen är färdiglekt och trött. Håll gärna hunden så katterna får gå fram och kolla- inte tvärtom eftersom katter ofta försvarar sig med agressivitet om de inte kan gå undan.

Se till så att katterna har en klätterställning eller liknande att fly upp i när hunden är jobbig.

Hunden kommer förmodligen få en eller annan snyting av katterna eftersom ni siktar på en "jobbig" (ur kattsynpunkt) ras. Om de inte känner sig hotade är slagen utan klor och gör bara lite ont på nosen... :devil:

Våra katter är inte hundvana från början, men har fått acceptera svärföräldranas labradorer. Den gamla var inga problem, hon visste att katter var vassa och höll sig på någon meters avstånd. Valpen tyckte förstås att katter är jätteroliga att jaga, så hon och vår gamla katt (14) går inte så bra ihop. Han blir förb%&€# när han inte får vara ifred, och hon glömmer en millisekund senare...

Vill bara varna för att vår hund då den var valp, tog sig igenom kattluckan:eek: Han var naturligtvis överlycklig över denna nyvunna frihet... Tyvärr slutade det med att han då vi låst kattluckan, helt sonika krafsade sönder den:crazy: Nu är han dessbättre så stor så han får inte ens igenom huvudet genom luckan längre, och han har slutat försöka ha sönder den.
Funkade jättebra med våra katter, de sa ifrån från början, och nu leker de och kelar med varandra istället, det är jättegulligt.
jumanji

Bonnisar och en sprallig pudelvalp...

Då jag var 13 år hade familjen tre vuxna katter. Jag pratade omkull
mina førældrar om att få køpa en mellanpudelvalp.
Valpen Beauty kom och katterna spottade och fræste och flydde upp
på en høg skænk. Dæruppe fick dom sin nya mat och sovplats.
Den ældsta gick ænda bort till landsvægen, så långt brukar hon aldrig gå,
dær blev hon ihjælkørd. Skuttan och Murre satte valpen på plats,
men utomhus kunde hon jaga dem på flykten och det var ju så kul...
Murre visade sitt førakt genom att kissa ned Beautys hundsæng.
Inte bara en gång, utan han gav sig inte. Direkt hon fick något eget
att ligga på så pinkade han ned det. Vi fick tillbaks en halvårsgammal
kattunge och den borde hon væl kunna bli kompis med? men nej,
Mirja ville inte heller leka hund-lekar... Det var Beautys stora sorg, att
katterna føraktade henne. Men det kanske hade gått bættre
med en lugnare ras. Pudlar ær jættespralliga och inpulsiva och ska så vara.

vi har 2 kattor. Mor och dotter.

De är vana vid att gå in och ut som dom vill och vi hade samma funderingar som du innan vi slog till och blev med vovve.

En labbevalp flyttade in och jag vet inte om det beror på labbens possetiva sätt som gjorde att allting gick helt problemfritt.

jag kan inte säga att dom tre är bästa vänner men respekterar varandra och inga bråk har förekommit alls.

Det enda vi har fått göra är att flytta upp kattornas matskålar för vår ständigt hungriga labbe.
jag tror att dom raserna du funderar på underlättar för att få hem en ny familjemedlem!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 046
Senast: Åsa A
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama