Valp eller ny hund 2016

Nu har jag äntligen fått hem min lilla Golden valp och hennes namn blev faktiskt Ellie :p

Allt har gått super bra och hon bryr sig inte om något... Förutom okända hundar?
Jag har haft valpar innan och dom har alltid varit intresserade utav anda hundar och velat leka osv.

Men Ellie är livrädd/osäker? Hon kan vara tyst tills den okända hunden ska fram och hälsa och då börjar hon skrika och försöka fly med svansen mellan benen?
Jag känner så klart hundarna och vet att dom aldrig skulle rusa på en valp eller liknande. Men dom hinner knappt gå fram till henne innan hon skriker som hon ska dö och försöker fly :confused::crazy:

Jag vet inte riktigt hur ni hade gjort men jag har gjort såhär-

När hon börjar skrika så låtsas jag som inget och pratar med ägaren eller något och när hon försöker fly så låter jag henne gå tills kopplet tar slut. Så jag försöker inte göra det till en så stor grej men att hon inte får fly.
Hundarna går direkt därifrån när det märkt hur rädd hon är och då har hon följt efter med hög svans.

Så det känns mer som att hon är osäker och inte riktigt vet hur hon ska reagera?

Hmm men har tänkt att hon ska fortsätta att få träffa dessa 3 hundarna och träna att hon inte kommer att dö.
Så får vi se hur det utvecklar sig :)

I allt annat är hon perfekt! :love:

Min valp var osäker I början med nya hundar, men med trygga, lugna och redan rastade hundar så lärde hon sig att det var ok och roligt med kompisar :).
I början så satt vi typ bara ute i trädgården med valpen mellan oss medans de stora sprang och lekte. Så fick hon sitta och vara trygg och bara observera innan hon frivilligt tog kontakt med stora hunden.
Nu är hon duktig på att hälsa på nya :), har inte varit några problem hittils ^_^.
6 hundar hon är med ganska så ofta, sen är hon med på marknader och husbils semestrar där hon möter många hundar och lär sig läsa av dem :).

Min lilla skrutt växer så det knakar och är snart 7 månader gammal. I helgen så var vi på utställning, vilket gick utmärkt! Sen fick hon följa med till lite djuraffärer och på en loppis, hon har börjat bli så duktig och cool i nya miljöer :)

14425272_1548810165145194_8843581270490262289_o.jpg

Min lillskit blir bara större och större (även fast jag fortfarande bara ser en liten fluffboll) :heart
På söndag blir Kaxi 5 månader och jag är fortfarande galet nöjd med honom! Vi har bl.a. börjat träna på lite grunder i agility och han är så duktig :love: Så envis och uthållig, han ger liksom inte upp och han lär sig så fort (förutsatt att matte gör rätt såklart :up:). Kunde inte fått en bättre valp, och träningskompis - han kommer bli grym :banana: Till och med valpkursinstruktören ville sno med honom hem :laugh:

yH3PHYD.jpg

Vi kämpar på att övertyga Puppis om att sele är en minst lika bra grej som halsband. Han avskyr selar och ser totalt lidande ut om han får en på sig. Nu har han vuxit i tantens gamla y-sele från hurtta, och den verkar mest ok av de vi provat hittills. Även om han la sig platt på sidan rakt på trottoaren och vägrade röra sig första gången vi provade att gå ut med den... :cautious: Det känns ju ändå som att det hade varit praktiskt om han kunde ha sele också eftersom vi gärna går med flexi/långlina...

Ellie är redan duktigare med att träffa hundar :D Så det kommer nog gå bra.

Men jag har ett annat "problem" och det är att oavsett vad vi gör på dagen så sover hon knappt på natten.
Hon sover max 4 h och sen vaknar hon och då går jag ut med henne. Sen är det kört hah :down: För efter det vill hon bara leka. Även om jag ignorerar henne och går och lägger mig så leker hon själv. Och då måste jag gå ut med henne då hon lekt. Så var ute 5 gånger mellan 3.30-7 :wtf:.
Jag bor i en liten 1:a så att stänga in henne i en mindre yta vet jag inte om det går.

Mina andra hundar har sovit hela nätterna redan från dag 1 och hon har inga problem med att sova på dagarna.

Ska jag strunta i att gå ut med henne när hon lekt eller hur hade ni gjort?

Men jag har ett annat "problem" och det är att oavsett vad vi gör på dagen så sover hon knappt på natten.
Hon sover max 4 h och sen vaknar hon och då går jag ut med henne. Sen är det kört hah :down: För efter det vill hon bara leka. Även om jag ignorerar henne och går och lägger mig så leker hon själv. Och då måste jag gå ut med henne då hon lekt. Så var ute 5 gånger mellan 3.30-7 :wtf:.
Jag bor i en liten 1:a så att stänga in henne i en mindre yta vet jag inte om det går.

Mina andra hundar har sovit hela nätterna redan från dag 1 och hon har inga problem med att sova på dagarna.

Blir hon van vid att du går ut med henne kommer hon förstås fortsätta vakna. Ignorera och somna om.

Morran har helt plötsligt börjat bita på fönsterbrädan när han är ensam hemma med andra hunden :rage:
Tror inte det är separationsångest utan mer av tristess, trots att han har andra hunden som sällskap, flera tuggben och leksaker framme.

Funkar sånt där medel man kletar på, eller är det bättre att ställa nått för?

Gå inte ut med henne,då vänjer hon sig med det, hägna in i en kompostgaller bur.Och somna om.

Vi kämpar på att övertyga Puppis om att sele är en minst lika bra grej som halsband. Han avskyr selar och ser totalt lidande ut om han får en på sig. Nu har han vuxit i tantens gamla y-sele från hurtta, och den verkar mest ok av de vi provat hittills. Även om han la sig platt på sidan rakt på trottoaren och vägrade röra sig första gången vi provade att gå ut med den... :cautious: Det känns ju ändå som att det hade varit praktiskt om han kunde ha sele också eftersom vi gärna går med flexi/långlina...
När skägget var liten blev han förstelnad i sele. Kunde inte ta ett enda steg. Det spelade ingen roll om jag så skulle locka med en oxfilé framför nosen :meh:

När skägget var liten blev han förstelnad i sele. Kunde inte ta ett enda steg. Det spelade ingen roll om jag så skulle locka med en oxfilé framför nosen :meh:
Jag har lite samma problem med Skalman. inte så att han inte går, men han blir så irriterad på remmen runt bröstkorgen att han haltar än på ena frambenet och sen på det andra - typ drar upp armbågarna för att klia sig. Jag vill gärna ha sele på en liten valp som inte vet sitt bästa och gärna kastar sig på kompisens hund av glädje när vi ses = wiplashryck i nacken ju med halsband ju ! Men Puppia-selen hatar han, sitter för nära armbågarna. Köpte en Hurtta nya y-sele på rea och den är något bättre men långt ifrån bra....nu vägrar jag köpa fler då han växer.

Alltså jag kan inte hålla mig längre! *Iiiiiiiiihh*

Nästa vecka ska jag åka och para min tik och jag hoppas såklart att det tar sig och att allt går bra. Jag hoppas även att det kommer bli en valp som kommer få stanna kvar hos mig.
Jag är så sjukt förväntansfull men samtidigt livrädd för att något ska gå fel och värst av allt - något händer min fina tjej.
Men jag försöker tänka positivt och upprepar mantrat "Att vara havande och föda är det mest naturliga som finns. Det kommer att gå bra!" om och om igen i mitt huvud.

Hanen jag har valt är en ruskigt bra och trevlig herre som är en grym nedärvare. Jag (med flera) tror så starkt på den här kombinationen. Men ja, nervositeten och förväntan äter snart upp mig, och då är hon inte ens parad ännu, haha!
Imorgon ska jag åka och proga och magen är full av fjärilar inför det. :D

Håll tummarna nu då! :eek::love:
IMG_8347.jpg

Angående sele så är jag förvånad över hur fint norton går i sin :), är bilselen som nu är mer eller mindre för liten( växt en halvmeter på längden :p) var inga problem från dag ett med den :), gått bra att både gå och sitta i bilen.
Hade liksom förväntat mig det klassiska platt fall på sidan :p.
Kanske är att den sitter ganska så högt upp mot frambenen.
Får se om gamla hundens y sele passar snart :p.

Mamma och pappa har fått hem sin valp och hon är så söt! Som en boll sockervadd!

Vi var lite skeptiska till hur Ludde skulle sköta sig när de träffades, han är snäll och funkar med alla hundar men en riktig busgruka och kör riktigt bulldozer stil. Vilket inte är så konstigt, han har nästan uteslutande lekt med stora hundar och som också leker tufft. Under uppsyn oxh styrning av oss givetvis.

Men Ludde var superduktig med lilla fröken! Han travade efter henne och "jagade" precis som hon ville. Inge brottning utan bara lite jaga lek och hon fick smyga på Ludde i lugn och ro.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka