Valp eller ny hund 2016

Oj, vad det var länge sedan jag var här och skrev! Så en lååång svamlig uppdatering om nu någon orkar/vill läsa...

Det går (oftast) lysande med Puppis. Han borde i och för sig kanske knappt kallas Puppis längre, han är ju hela 6 månader nu. Valptänderna har - tack och lov - bytts ut mot större men betydligt mindre vassa gaddar. Tur det eftersom han anser att det är en mycket vänlig gest att varje morgon hoppa fram från någonstans för att attackera våra näsor/öron med pussar blandat med (kärleksfulla?) bett...

Han har dock lite humör och mycket integritet. Han fick tex en rispa på hornhinnan när vi var och hälsade på i Sverige och jädrar vad han betedde sig hos veterinären... :o Kommentaren från veterinären var: "Ojdå. Han är verkligen den där arga sorten!" Alltså tränar vi hantering för fullt, men det kluriga är att det mesta tydligen går bra tills det är skarpt läge...

Han och gammeltant kommer sååå bra överens! De leker massor, både "brottningslekar" och "springlekar", och jag tycker att tanthunden faktiskt har blivit finare i kroppen och hon verkar dessutom gladare. Tanten kan vara en riktig surpuppa med andra hundar, så jag trodde aldrig ens i min vildaste fantasi att jag någonsin skulle få se något som ens var i närheten av det här :love::
image_zps7huv6qxl.jpeg

image_zpshasypc5l.jpeg

Puppisen verkar i och för sig vara lite av en Prince Charming i relationer med andra hundar... Han lyckas få t o m riktigt skeptiska individer att mjukna... Med honom har jag kört det motsatta som jag gjort med tanten. Med henne blev det fel från början eftersom hon, som kanske 10-12 veckors valp, en tidig morgon blev påflugen av en stor svart hund som kom rusande över gatan. Jag blev jätterädd och hivade av ren reflex upp henne i kopplet och upp i famnen... Inte en så värst smart grej, men jag blev verkligen skräckslagen och hann inte tänka. :( Efter det blev både jag och hon rädda, och jag har nog i ärlighetens namn inte riktigt vågat ta tag i det, utan har kört på att helt enkelt undvika hundmöten så långt det går och tränat järnet på att inte bry sig om andra hundar. Nu funkar det hyfsat om den andra hunden är i koppel och inte tränger sig på, men vi bor i Tyskland och här är hundkulturen lite annorlunda. Alla (ja, ok, många) hundar är lösa och hälsar på/leker med alla hundar de ser. Hundarna här är oftast väldigt språksäkra och avslappnade i kontakt med främmande hundar, men min gammelhund funkar det inte alls med... Alltså kände jag att jag behövde köra på en helt annan linje med Puppis. Sagt och gjort. Med honom har vi alltså aktivt uppmuntrat att hälsa på så många hundar vi kunnat och då och då går vi till det stora officiella "hundfältet" där det alltid vimlar av lösa hundar av varierande storlek som han kan leka lite med. Har inte varit problem en enda gång och även vid hundmöten i koppel så funkar det rätt bra. Han förväntningspiper ofta, men hellre det än osäker och arg!

Jag tror dock att han har någon form av bokstavskombination... ;) Han kan koncentrera sig ungefär två sekunder på nån träning innan han liksom svävar iväg... :cautious: Ja, ja. Det ger sig nog med tiden.

Oj, vad det var länge sedan jag var här och skrev! Så en lååång svamlig uppdatering om nu någon orkar/vill läsa...

Det går (oftast) lysande med Puppis. Han borde i och för sig kanske knappt kallas Puppis längre, han är ju hela 6 månader nu. Valptänderna har - tack och lov - bytts ut mot större men betydligt mindre vassa gaddar. Tur det eftersom han anser att det är en mycket vänlig gest att varje morgon hoppa fram från någonstans för att attackera våra näsor/öron med pussar blandat med (kärleksfulla?) bett...

Han har dock lite humör och mycket integritet. Han fick tex en rispa på hornhinnan när vi var och hälsade på i Sverige och jädrar vad han betedde sig hos veterinären... :o Kommentaren från veterinären var: "Ojdå. Han är verkligen den där arga sorten!" Alltså tränar vi hantering för fullt, men det kluriga är att det mesta tydligen går bra tills det är skarpt läge...

Han och gammeltant kommer sååå bra överens! De leker massor, både "brottningslekar" och "springlekar", och jag tycker att tanthunden faktiskt har blivit finare i kroppen och hon verkar dessutom gladare. Tanten kan vara en riktig surpuppa med andra hundar, så jag trodde aldrig ens i min vildaste fantasi att jag någonsin skulle få se något som ens var i närheten av det här :love::
image_zps7huv6qxl.jpeg

image_zpshasypc5l.jpeg

Puppisen verkar i och för sig vara lite av en Prince Charming i relationer med andra hundar... Han lyckas få t o m riktigt skeptiska individer att mjukna... Med honom har jag kört det motsatta som jag gjort med tanten. Med henne blev det fel från början eftersom hon, som kanske 10-12 veckors valp, en tidig morgon blev påflugen av en stor svart hund som kom rusande över gatan. Jag blev jätterädd och hivade av ren reflex upp henne i kopplet och upp i famnen... Inte en så värst smart grej, men jag blev verkligen skräckslagen och hann inte tänka. :( Efter det blev både jag och hon rädda, och jag har nog i ärlighetens namn inte riktigt vågat ta tag i det, utan har kört på att helt enkelt undvika hundmöten så långt det går och tränat järnet på att inte bry sig om andra hundar. Nu funkar det hyfsat om den andra hunden är i koppel och inte tränger sig på, men vi bor i Tyskland och här är hundkulturen lite annorlunda. Alla (ja, ok, många) hundar är lösa och hälsar på/leker med alla hundar de ser. Hundarna här är oftast väldigt språksäkra och avslappnade i kontakt med främmande hundar, men min gammelhund funkar det inte alls med... Alltså kände jag att jag behövde köra på en helt annan linje med Puppis. Sagt och gjort. Med honom har vi alltså aktivt uppmuntrat att hälsa på så många hundar vi kunnat och då och då går vi till det stora officiella "hundfältet" där det alltid vimlar av lösa hundar av varierande storlek som han kan leka lite med. Har inte varit problem en enda gång och även vid hundmöten i koppel så funkar det rätt bra. Han förväntningspiper ofta, men hellre det än osäker och arg!

Jag tror dock att han har någon form av bokstavskombination... ;) Han kan koncentrera sig ungefär två sekunder på nån träning innan han liksom svävar iväg... :cautious: Ja, ja. Det ger sig nog med tiden.
Har inte dem flesta 6 månaders en bokstavskombination :rofl:

Har inte dem flesta 6 månaders en bokstavskombination :rofl:
Jo, kanske det... ;) Fast när jag jämför med när gammelhunden var valp så känns det som om Puppis har stora koncentrationssvårigheter... :D Tanten kunde (kan) vända ut och in på sig själv och vara helfokuserad i timmar om man bara hade en godis... Men hon kanske var (är) ett praktexemplar... :love:

Alltså jag kan inte hålla mig längre! *Iiiiiiiiihh*

Nästa vecka ska jag åka och para min tik och jag hoppas såklart att det tar sig och att allt går bra. Jag hoppas även att det kommer bli en valp som kommer få stanna kvar hos mig.
Jag är så sjukt förväntansfull men samtidigt livrädd för att något ska gå fel och värst av allt - något händer min fina tjej.
Men jag försöker tänka positivt och upprepar mantrat "Att vara havande och föda är det mest naturliga som finns. Det kommer att gå bra!" om och om igen i mitt huvud.

Hanen jag har valt är en ruskigt bra och trevlig herre som är en grym nedärvare. Jag (med flera) tror så starkt på den här kombinationen. Men ja, nervositeten och förväntan äter snart upp mig, och då är hon inte ens parad ännu, haha!
Imorgon ska jag åka och proga och magen är full av fjärilar inför det. :D

Jag vet iaf! Har gått kurs med några hundar från den kenneln! Vad kul med valp :D

Jamen vad kul! Ja, jag längtar så himla mycket, vill att veckorna ska gå fortare!

Vad kuuul :love: har du kvar din lilla också?

Ja, jätteroligt :D Nä, tyvärr så var jag tvungen att ta bort Devon för snart två år sen. Han hade för ont på slutet :(

Kul att se lite släktingar till mina :love: Har en hund från samma kennel sedan tidigare och har precis fått hem en valp därifrån, han är bara några veckor äldre än dessa.

Nääääämen vad kul! Har förstås följt den kullen också :D

Kan det inte bero på vilket vaccin som används då? Nobivac Rabies kan man blanda med t.ex. Nobivac DHPPi (använda som spädningsvätska), medan Rabisin inte verkar vara testat på det viset och därmed inte bör blandas. Eller finns det andra anledningar relaterade till immunförsvaret? :)

Ropar på @Malibu_Stacy, nu blev jag nyfiken :p

För övrigt hämtar jag hem min nya kompis om exakt en månad :love:

Det blir den vuxna JRT-hanen jag var och tittade på. Han verkar vara en otroligt trevlig och okomplicerad hund och jag fick även ett gott intryck av "uppfödaren" (inte hans uppfödare eg. då han är importerad som valp, men hon har uppfödning).

Kan det inte bero på vilket vaccin som används då? Nobivac Rabies kan man blanda med t.ex. Nobivac DHPPi (använda som spädningsvätska), medan Rabisin inte verkar vara testat på det viset och därmed inte bör blandas. Eller finns det andra anledningar relaterade till immunförsvaret? :)

Ropar på @Malibu_Stacy, nu blev jag nyfiken :p

Alla nobivacs vaccinationer går att ge samtidigt .
Inga problem att ge DHPPi och Rabies samtidigt. I de södra länderna brukar det även vara med lepto i cocktailen. Brukar ge mina allt samtidigt även som valpar.

Jag fick inte ge samtidigt nu på valpen. Men på förra hunden fick jag det. Nu skulle valpen inte ut å åka nått så jag väntade för annars om jag ska till Finland typ nästa år hade vi ju behövt ge igen om jag förstod rätt.

Blir så less!! Ett inlägg i vetbase på fb, 5 månaders valp som varit kass i magen i 11dgr, vet. i onsdags där kontrastvätska gavs utan resultat. VARFÖR rekommenderar folk skonkost och magpreparat när det gått så lång tid???? Stackars valp!!

Blir så less!! Ett inlägg i vetbase på fb, 5 månaders valp som varit kass i magen i 11dgr, vet. i onsdags där kontrastvätska gavs utan resultat. VARFÖR rekommenderar folk skonkost och magpreparat när det gått så lång tid???? Stackars valp!!

Kan inte vara med i såna grupper eftersom jag i cirka varje inlägg blir illa tvungen att skriva "men kontakta veterinär FÖR HELVETE" och därför inte blir mottagen särskilt väl. :meh: :angel:

Vi kan väl säga såhär att den kommer ifrån Umeå, om du inte vet vilken uppfödare det är då så kan jag skicka pm ^^ Hur mår din hund numer? Hon börjar väl komma upp i åren?

Aha ja då vet jag vilken kennel det är, det brukar ju bli väldigt trevliga valpar! Vem är mamma till kullen?

Doris mår bara bra och hon blir 6 år nu, kan inte förstå att tiden går så fort! Men jag har haft så tur, hon är världens enklaste hund. Kan tänka mig att din blir lite mer fartig ;)

Aha ja då vet jag vilken kennel det är, det brukar ju bli väldigt trevliga valpar! Vem är mamma till kullen?

Doris mår bara bra och hon blir 6 år nu, kan inte förstå att tiden går så fort! Men jag har haft så tur, hon är världens enklaste hund. Kan tänka mig att din blir lite mer fartig ;)

Ja, jag har väntat på att få köpa valp därifrån i dryga 2 år nu så jag är väldigt lycklig :D Mamma kallas för Elsa :)

Härligt att höra om Doris och herregud, bara 6 år. Det är som att tiden har stått stilla sen jag förlorade min gosse :o Ja, det blir ju klart en arbetande hund så det ska bli väldigt kul :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?