Valp eller ny hund 2016

Nu har jag inte skrivit här på länge
Luddis växer som ogräs och blir bara härligare och härligare för var dag.

Alla valptänder är äntligen borta!

Vi har börjat på valpkurs, han är väldigt duktig, har fin energi och lär sig otroligt fort! Superroligt tycker både han och jag.

En liten bildbomb!

Jag kanske har visat dessa, minns inte men Luddis har varit med några gånger nu och åkt vagn. Spännande och roligt men orättvist att Lego får springa och han får sitta still i vagnen. Selen med handtag kommer väl till pass vid dessa tillfällen

Tack allihop!
Gizmo äter just nu Rc mini junior, och funkar bra på det, men jag gillar inte riktigt Rc, och han är väl inte överdrivet förtjust i det heller. Så tänkte försöka se mig om efter ett annat foder.så småningom. Voh puppy, går det ha bara det eller måste man komplettera med något?

Tack allihop!
Gizmo äter just nu Rc mini junior, och funkar bra på det, men jag gillar inte riktigt Rc, och han är väl inte överdrivet förtjust i det heller. Så tänkte försöka se mig om efter ett annat foder.så småningom. Voh puppy, går det ha bara det eller måste man komplettera med något?

Det är ett helfoder om jag inte minns fel, så det behöver inte kompletteras. Vet att vissa har i extra vitaminer och mineraler då vissa färskfodermärken har lite lågt av det.

När Kayo kom tog vi bort understa delen av sängen (kontinentalsäng) och sov på de resterande madrasserna direkt på golvet. Nu satte vi ihop den som vanligt igen eftersom han ändå sover hela nätterna. Ett steg framåt i valperiet :up::D

Tack allihop!

DÅREN äter royal canin med god aptit, vi fortsatte helt enkelt med samma mat som hos uppfödaren. Ibland får DÅREN färskfoder istället eller som bonus.

Nu då det ändå diskuteras foder, jag har funderat på att byta helt till färskfoder från torrfoder åt valpen (6 månader gammal). Hans aptit har varit svajig en längre tid nu, och han älskar verkligen färskfoder så han skulle antagligen äta mycket bättre om vi bytte. Men vad borde man byta till? Har kollat på Mush och tycker de verkar bra, köttbullsformatet känns användarvänligt, men de har ju så många olika produkter. Borde man direkt köra på Puppy varianten eller borde man fasa in med den gröna varianten (den för känslig mage/invänjning av råfoder)? Kanske det bara är bäst att köpa en påse av vardera och helt enkelt se hur valpen reagerar. Hans mage är rätt tålig så jag tror inte att bytet kommer orsaka några enorma problem.

Någon som har allmänna bra tips för att byta valp från torrfoder till färskfoder? :confused:

Nu då det ändå diskuteras foder, jag har funderat på att byta helt till färskfoder från torrfoder åt valpen (6 månader gammal). Hans aptit har varit svajig en längre tid nu, och han älskar verkligen färskfoder så han skulle antagligen äta mycket bättre om vi bytte. Men vad borde man byta till? Har kollat på Mush och tycker de verkar bra, köttbullsformatet känns användarvänligt, men de har ju så många olika produkter. Borde man direkt köra på Puppy varianten eller borde man fasa in med den gröna varianten (den för känslig mage/invänjning av råfoder)? Kanske det bara är bäst att köpa en påse av vardera och helt enkelt se hur valpen reagerar. Hans mage är rätt tålig så jag tror inte att bytet kommer orsaka några enorma problem.

Någon som har allmänna bra tips för att byta valp från torrfoder till färskfoder? :confused:
Jag ger inte av Mush valpvariant alls - för dom finns bara i småpåsar ;) Jag som uppfödare köper 3-kilospåsarna och dom fungerar alldeles utmärkt men valpvarianten finns inte i det :) men absolut kan man börja med valp om man vill och köra den och sen börja variera lite mellan andra sorter. Det är smidigt med bullarna och det är ett bra foder. Jag undviker dock själv allt som innehåller lax, då jag inte vill ge odlad lax till hundarna mer än någon gång ibland.

Vad ger du för färskfoder nu ?

Jag ger inte av Mush valpvariant alls - för dom finns bara i småpåsar ;) Jag som uppfödare köper 3-kilospåsarna och dom fungerar alldeles utmärkt men valpvarianten finns inte i det :) men absolut kan man börja med valp om man vill och köra den och sen börja variera lite mellan andra sorter. Det är smidigt med bullarna och det är ett bra foder. Jag undviker dock själv allt som innehåller lax, då jag inte vill ge odlad lax till hundarna mer än någon gång ibland.

Vad ger du för färskfoder nu ?

Tänkte hur som helst testa med småpåsarna i början så det är inget problem :) Hittills har vi gett Maukas färskfoder, ett annat finskt märke, är osäker på om det finns i Sverige? De har också foder i köttbulleform, även om vi inte ännu testat dessa. Deras produkter lär hur som helst komma från samma fabrik som Mush så skillnaden där emellan kan väl inte vara enorm.

Hihi ptja, nu är jag tillbaka på hundstigen och därmed kanske tillbaka lite här på buke ^^ Det blir en liten storpudelpojke i oktober :love:

Jag vet inte vilken valp det blir ännu då uppfödaren väljer valp men här är ändå nån bild på när jag var och hälsade på i söndags!
IMG_2916_zpsmakfu3pe.jpg

IMG_2942_zps6k5fcwak.jpg

IMG_2934_zpsxigabkue.jpg

:love::love::love::love:

Hihi ptja, nu är jag tillbaka på hundstigen och därmed kanske tillbaka lite här på buke ^^ Det blir en liten storpudelpojke i oktober :love:

Jag vet inte vilken valp det blir ännu då uppfödaren väljer valp men här är ändå nån bild på när jag var och hälsade på i söndags!
IMG_2916_zpsmakfu3pe.jpg

IMG_2942_zps6k5fcwak.jpg

IMG_2934_zpsxigabkue.jpg

Vad roligt! Var kommer den ifrån?

Tänkte hur som helst testa med småpåsarna i början så det är inget problem :) Hittills har vi gett Maukas färskfoder, ett annat finskt märke, är osäker på om det finns i Sverige? De har också foder i köttbulleform, även om vi inte ännu testat dessa. Deras produkter lär hur som helst komma från samma fabrik som Mush så skillnaden där emellan kan väl inte vara enorm.
Ah, det märket har jag aldrig hört talas om förut :)

@russinbulle Är det din valp ur förra kullen som ska omplaceras? Sålde inte du henne nyss? :(
Det är min Cookie ja (hon på min avatar). Hon är inte såld utan ägs fortfarande av mig - hon har dock varit utlånad till en mycket god vän sen början av juli för lite träning i lugn omgivning (på landet) hos sin morbror. Mitt kära sorgebarn - världens mest kärleksfulla hund mot dom hon tar som sin, men har en hel del svårigheter gentemot främmande människor och är en orolig/känslig själ och har varit det sen valplådeåldern :heart Tyvärr har hon helt tappat respekten för deras gamla heelerhane och har gett sig på honom hårt, så hon fungerar inte att ha kvar där med tanke på skaderisk. Vi kollar runt lite för att se om det går att ge henne en chans någonstans, men det krävs ett speciellt hem för det. Typ ett hundvant pensionärshem på landet, utan barn och en lugn tillvaro med mycket motion och mys.

Senast ändrad:

IMG_2916_zpsmakfu3pe.jpg

IMG_2942_zps6k5fcwak.jpg

IMG_2934_zpsxigabkue.jpg

Vad kuuul :love: har du kvar din lilla också?

Det är min Cookie ja (hon på min avatar). Hon är inte såld utan ägs fortfarande av mig - hon har dock varit utlånad till en mycket god vän sen början av juli för lite träning i lugn omgivning (på landet) hos sin morbror. Mitt kära sorgebarn - världens mest kärleksfulla hund mot dom hon tar som sin, men har en hel del svårigheter gentemot främmande människor och är en orolig/känslig själ och har varit det sen valplådeåldern :heart Tyvärr har hon helt tappat respekten för deras gamla heelerhane och har gett sig på honom hårt, så hon fungerar inte att ha kvar där med tanke på skaderisk. Vi kollar runt lite för att se om det går att ge henne en chans någonstans, men det krävs ett speciellt hem för det. Typ ett hundvant pensionärshem på landet, utan barn och en lugn tillvaro med mycket motion och mys.
Tyckte väl att jag kände igen näsan! Världen är liten. Hoppas ni hittar ett fint hem till henne :heart

IMG_2916_zpsmakfu3pe.jpg

IMG_2942_zps6k5fcwak.jpg

IMG_2934_zpsxigabkue.jpg

Kul att se lite släktingar till mina :love: Har en hund från samma kennel sedan tidigare och har precis fått hem en valp därifrån, han är bara några veckor äldre än dessa.

Tyckte väl att jag kände igen näsan! Världen är liten. Hoppas ni hittar ett fint hem till henne :heart
Ja den långa näsan är svår att ta fel på ;) Jo jag hoppas det, men jag är galet krävande med vart hon ska hamna då hon är en krävande hund. Har fått lite svar som jag ska gå igenom, så får vi se vart det landar. Det jobbiga är att sålla då många nappar för dom tror det är en gratishund man bara vill bli av med :( De flesta som svarat är väldigt unga och det trots att det är skrivet att det ska vara barnlöst - och med det alltså inte heller planeras några barn närmaste 10 åren eller så, men så långt verkar inte alla ha tänkt. Helst vill jag se en äldre hundvan person som har vuxna barn :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka