Jag hade också bett uppfödaren välja åt mig utifrån de kriterierna, @hastflicka
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle vilja ha valpen som är framåt och intresserad av sin omgivning. Någon som aktivt undersöker nya saker istället för att hålla sig bakom och låta syskonen gå fram först, eller ännu värre bli rädd/dra sig undan. Om det plötsligt uppstår ett högt ljud, dammsugare åker fram, en kastrull hamnar i golvet, en ny leksak eller omgivning introduceras, hur beter sig valparna då? Vem kollar in det där nya konstiga, vem avvaktar? Vem blir rädd? Osv.Det finns tre tik valpar, jag valjer som nummer tva. Vad ska jag tanka pa nar jag valjer min valp som jag vill tavla lydnad med? Pigg och aktiv, inte allt for sjalvstandig, men inte klangig heller ... hur tanker ni?
Okay, jag vet att jag inte har mojlighet att avgora allt det eftersom jag inte har mojlighet att hanga med valparna mer an nagon timma nar jag hamtar henne, men det ar kul att hora hur ni tanker. Vad ar viktigt med en valp som ska tavla lydnad?
Det finns tre tik valpar, jag valjer som nummer tva. Vad ska jag tanka pa nar jag valjer min valp som jag vill tavla lydnad med? Pigg och aktiv, inte allt for sjalvstandig, men inte klangig heller ... hur tanker ni?
Okay, jag vet att jag inte har mojlighet att avgora allt det eftersom jag inte har mojlighet att hanga med valparna mer an nagon timma nar jag hamtar henne, men det ar kul att hora hur ni tanker. Vad ar viktigt med en valp som ska tavla lydnad?
Jag skulle vilja ha valpen som är framåt och intresserad av sin omgivning. Någon som aktivt undersöker nya saker istället för att hålla sig bakom och låta syskonen gå fram först, eller ännu värre bli rädd/dra sig undan. Om det plötsligt uppstår ett högt ljud, dammsugare åker fram, en kastrull hamnar i golvet, en ny leksak eller omgivning introduceras, hur beter sig valparna då? Vem kollar in det där nya konstiga, vem avvaktar? Vem blir rädd? Osv.
En valp som är hungrig och gör allt för en liten godbit och som blir glad och snabbt är uppe i famnen på nya människor och en valp som låter sig hanteras.
Det här ska ju uppfödaren veta, och det är därför det också är så viktigt för mig att uppfödaren spenderar mycket tid med sina valpar, låter de besöka nya platser och få uppleva olika saker och händelser och observerar beteenden samt även spenderar tid med valparna enskilt.
Ingen uppfödare som mest låter tik och valpar vara i ett avskärmat rum i 8 veckor.
Du kommer att se vem som är din när du väl är där och sätter dig ner bland valparna - tro mig! Och våga lita på din magkänslaDet finns tre tik valpar, jag valjer som nummer tva. Vad ska jag tanka pa nar jag valjer min valp som jag vill tavla lydnad med? Pigg och aktiv, inte allt for sjalvstandig, men inte klangig heller ... hur tanker ni?
Sjalvklart ar det uppfodaren som talar om vilken valp som bast passar utifran mina kriteria.
Tack!
Sjalvklart vet uppfodaren bast, och den har har dagligen skickat videos fran olika stallen, med olika manniskor och ofta en massa barn pa besok mitt i kullen. Jag satt bara har i gar kvall och tittade pa videos och funderade pa vilken valp det blir ... Kanske Miss Purple ... och funderade mest pa vilka criteria ni har.
Visa bifogad fil 151302
Ena örat på vift, får se hur hans öron vill bli och hoppas på att den andra pungkulan tillslut vill komma ner.
Öronen får bli som de blir, men näe inge försökt massera något. Vet ej ifall de fungerar. Men den var nere på 1a besiktningen och sen ombesiktningen (då 1a bes var en fre och jag skulle hämta lördagen veckan efter) på tisdagen så var den borta.Har du testat massera? Både öra och pung
Säker på att du inte vill massera örat? Alltså det är så enkelt att säga att "örat får bli som det blir" och sen sitter man där med ett öra som inte ligger som man vill och det är försent Det är såklart inte hela världen, men det är något som är lätt att störa sig på i efterhand med.Öronen får bli som de blir, men näe inge försökt massera något. Vet ej ifall de fungerar. Men den var nere på 1a besiktningen och sen ombesiktningen (då 1a bes var en fre och jag skulle hämta lördagen veckan efter) på tisdagen så var den borta.
Öronen får bli som de blir, men näe inge försökt massera något. Vet ej ifall de fungerar. Men den var nere på 1a besiktningen och sen ombesiktningen (då 1a bes var en fre och jag skulle hämta lördagen veckan efter) på tisdagen så var den borta.
Säker på att du inte vill massera örat? Alltså det är så enkelt att säga att "örat får bli som det blir" och sen sitter man där med ett öra som inte ligger som man vill och det är försent Det är såklart inte hela världen, men det är något som är lätt att störa sig på i efterhand med.
Vis av erfarenhet..
Dsg får hu dock ha rosenöron så som jag tolkar det som, så sålänge det andra örat också får för sig att bli det så ät de ju lugnt.Precis som @Wingates säger så kan det ändå vara idé att massera örat lite, om nu kulan skulle trilla ner och du vill ställa ut t ex som en mysig grej om inte annat.
Känn efter om du kan känna kulan och i så fall massera den försiktigt ner på rätt håll. Det verkar kunna fungera ibland!
Det finns tre tik valpar, jag valjer som nummer tva. Vad ska jag tanka pa nar jag valjer min valp som jag vill tavla lydnad med? Pigg och aktiv, inte allt for sjalvstandig, men inte klangig heller ... hur tanker ni?