Det finns tre tik valpar, jag valjer som nummer tva. Vad ska jag tanka pa nar jag valjer min valp som jag vill tavla lydnad med? Pigg och aktiv, inte allt for sjalvstandig, men inte klangig heller ... hur tanker ni?

Okay, jag vet att jag inte har mojlighet att avgora allt det eftersom jag inte har mojlighet att hanga med valparna mer an nagon timma nar jag hamtar henne, men det ar kul att hora hur ni tanker. Vad ar viktigt med en valp som ska tavla lydnad?
Jag skulle vilja ha valpen som är framåt och intresserad av sin omgivning. Någon som aktivt undersöker nya saker istället för att hålla sig bakom och låta syskonen gå fram först, eller ännu värre bli rädd/dra sig undan. Om det plötsligt uppstår ett högt ljud, dammsugare åker fram, en kastrull hamnar i golvet, en ny leksak eller omgivning introduceras, hur beter sig valparna då? Vem kollar in det där nya konstiga, vem avvaktar? Vem blir rädd? Osv.
En valp som är hungrig och gör allt för en liten godbit och som blir glad och snabbt är uppe i famnen på nya människor och en valp som låter sig hanteras.
Det här ska ju uppfödaren veta, och det är därför det också är så viktigt för mig att uppfödaren spenderar mycket tid med sina valpar, låter de besöka nya platser och få uppleva olika saker och händelser och observerar beteenden samt även spenderar tid med valparna enskilt.
Ingen uppfödare som mest låter tik och valpar vara i ett avskärmat rum i 8 veckor.
 
Det finns tre tik valpar, jag valjer som nummer tva. Vad ska jag tanka pa nar jag valjer min valp som jag vill tavla lydnad med? Pigg och aktiv, inte allt for sjalvstandig, men inte klangig heller ... hur tanker ni?

Okay, jag vet att jag inte har mojlighet att avgora allt det eftersom jag inte har mojlighet att hanga med valparna mer an nagon timma nar jag hamtar henne, men det ar kul att hora hur ni tanker. Vad ar viktigt med en valp som ska tavla lydnad?

Jag hade valt i samråd med uppfödaren :)
Bett hen beskriva valparna och frågat vilken hen tror skulle passa bäst för dig.
 
Sjalvklart ar det uppfodaren som talar om vilken valp som bast passar utifran mina kriteria.

Jag skulle vilja ha valpen som är framåt och intresserad av sin omgivning. Någon som aktivt undersöker nya saker istället för att hålla sig bakom och låta syskonen gå fram först, eller ännu värre bli rädd/dra sig undan. Om det plötsligt uppstår ett högt ljud, dammsugare åker fram, en kastrull hamnar i golvet, en ny leksak eller omgivning introduceras, hur beter sig valparna då? Vem kollar in det där nya konstiga, vem avvaktar? Vem blir rädd? Osv.
En valp som är hungrig och gör allt för en liten godbit och som blir glad och snabbt är uppe i famnen på nya människor och en valp som låter sig hanteras.
Det här ska ju uppfödaren veta, och det är därför det också är så viktigt för mig att uppfödaren spenderar mycket tid med sina valpar, låter de besöka nya platser och få uppleva olika saker och händelser och observerar beteenden samt även spenderar tid med valparna enskilt.
Ingen uppfödare som mest låter tik och valpar vara i ett avskärmat rum i 8 veckor.

Tack!
Sjalvklart vet uppfodaren bast, och den har har dagligen skickat videos fran olika stallen, med olika manniskor och ofta en massa barn pa besok mitt i kullen. Jag satt bara har i gar kvall och tittade pa videos och funderade pa vilken valp det blir ... Kanske Miss Purple ... och funderade mest pa vilka criteria ni har.
 
Det finns tre tik valpar, jag valjer som nummer tva. Vad ska jag tanka pa nar jag valjer min valp som jag vill tavla lydnad med? Pigg och aktiv, inte allt for sjalvstandig, men inte klangig heller ... hur tanker ni?

Okay, jag vet att jag inte har mojlighet att avgora allt det eftersom jag inte har mojlighet att hanga med valparna mer an nagon timma nar jag hamtar henne, men det ar kul att hora hur ni tanker. Vad ar viktigt med en valp som ska tavla lydnad?
Du kommer att se vem som är din när du väl är där och sätter dig ner bland valparna - tro mig! Och våga lita på din magkänsla :heart

Eftersom du vill tävla lydnad före show, så är det "lätt" att se, dvs den valp som bara ser dig direkt ;)
 
Sjalvklart ar det uppfodaren som talar om vilken valp som bast passar utifran mina kriteria.



Tack!
Sjalvklart vet uppfodaren bast, och den har har dagligen skickat videos fran olika stallen, med olika manniskor och ofta en massa barn pa besok mitt i kullen. Jag satt bara har i gar kvall och tittade pa videos och funderade pa vilken valp det blir ... Kanske Miss Purple ... och funderade mest pa vilka criteria ni har.

I M:s kull var alla så lika till sättet att jag och uppfödaren gick helt på konstruktionen till slut, och valde alltså den som var bäst byggd för arbete :)
 
Jag var nummer 2 och välja, och rådfrågade uppfödaren vilken av de 2 kvarvarande grabbarna som skulle passa mig bäst och hon sa att båda var likvärdiga i temperament och typ :)
 
f1639962-9657-41a0-a3ee-c9cbc9c15ef0.jpeg

69cm hög och 33kg, han är alltså större än Ammo redan nu - men kommer nog landa på en bra storlek rent rasstandardmässigt. Ammo var trots allt en minihane.
 
Vi var på SSM IGP i helgen (schäfer SM) och Daisy fick följa med. Och hon är en sån jäkla superstjärna! Pigg, nyfiken och social när vi var i rörelse men när vi satt på läktaren satt hon antingen lugnt och tittade på det som hände ute på planen eller tvärsov. Mest spännande var när figuranten skrek vid långa modprovet 😁.
 

Bifogade filer

  • IMG_20240811_134029.jpg
    IMG_20240811_134029.jpg
    457,6 KB · Visningar: 29
Har du testat massera? Både öra och pung :D
Öronen får bli som de blir, men näe inge försökt massera något. Vet ej ifall de fungerar. Men den var nere på 1a besiktningen och sen ombesiktningen (då 1a bes var en fre och jag skulle hämta lördagen veckan efter) på tisdagen så var den borta.
 
Öronen får bli som de blir, men näe inge försökt massera något. Vet ej ifall de fungerar. Men den var nere på 1a besiktningen och sen ombesiktningen (då 1a bes var en fre och jag skulle hämta lördagen veckan efter) på tisdagen så var den borta.
Säker på att du inte vill massera örat? Alltså det är så enkelt att säga att "örat får bli som det blir" och sen sitter man där med ett öra som inte ligger som man vill och det är försent 😅 Det är såklart inte hela världen, men det är något som är lätt att störa sig på i efterhand med.
Vis av erfarenhet..
 
Öronen får bli som de blir, men näe inge försökt massera något. Vet ej ifall de fungerar. Men den var nere på 1a besiktningen och sen ombesiktningen (då 1a bes var en fre och jag skulle hämta lördagen veckan efter) på tisdagen så var den borta.

Precis som @Wingates säger så kan det ändå vara idé att massera örat lite, om nu kulan skulle trilla ner och du vill ställa ut t ex 😃 som en mysig grej om inte annat.

Känn efter om du kan känna kulan och i så fall massera den försiktigt ner på rätt håll. Det verkar kunna fungera ibland!
 
Jag har masserat bada rottisarna's oron sa de ligger fint nu, och Mallen's oron som ar gigantiska och tog lang tid innan de ville sta upp. Alla tre har det som en "mys grej" ... De gillar (gillade) att fa oronen masserade.:)
 
Precis som @Wingates säger så kan det ändå vara idé att massera örat lite, om nu kulan skulle trilla ner och du vill ställa ut t ex 😃 som en mysig grej om inte annat.

Känn efter om du kan känna kulan och i så fall massera den försiktigt ner på rätt håll. Det verkar kunna fungera ibland!
Dsg får hu dock ha rosenöron så som jag tolkar det som, så sålänge det andra örat också får för sig att bli det så ät de ju lugnt.
 
Det finns tre tik valpar, jag valjer som nummer tva. Vad ska jag tanka pa nar jag valjer min valp som jag vill tavla lydnad med? Pigg och aktiv, inte allt for sjalvstandig, men inte klangig heller ... hur tanker ni?

Okay, jag vet att jag inte har mojlighet att avgora allt det eftersom jag inte har mojlighet att hanga med valparna mer an nagon timma nar jag hamtar henne, men det ar kul att hora hur ni tanker. Vad ar viktigt med en valp som ska tavla lydnad?

Precis som andra skrivit brukar jag bolla med uppfödaren och fråga hur de är till sättet. Sen vill jag gärna känna att jag "klickar" med hunden, det är viktigt om vi sak samarbeta och när man stöter på problem. Det är mycket lättare att joba med en hund där tycke finns och det brukar vara att intresse finns från bägge håll. Samtidigt räcker det inte med att tycka om valpen om den är blyg, rädd eller försiktig då är det bättre att stå över och invänta annan kull.
Med det sagt så har jag barta haft en hund jag inte riktigt klickat med och där var det sista minuten ändring pga problem på besiktning. Hunden som numera bor hos syster är själv också helt ointresserad av mig och har varit det sen hon flyttade till syrran.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 575
Senast: Tonto
·
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
985
Senast: L(i)FE
·
Kultur Nu har listan över årets sommarpratare kommit. Jag har bara kollat lite snabbt men spontant ser jag fram emot Andrev Walden och Marcus...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 588
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp