Visa bifogad fil 150209
Idag har vi skuttat runt bland blåbärsris och annat i skogen, tjoho sa Nisse.
Full fart då han ville ikapp kompis med hund.
Så bild från igår.
Matten har iaf beställt en tractive så vi kanske kan våga oss på å träna på och vara lös 🙈 om inte annat en bra säkerhetsgrej och ha utifall att något skulle ske :)
Nu har du ju en bra plan på tractive, men jag brukar ha reflexväst med mitt telefonnummer skrivet stort på (efter tips från @Red_Chili att ha på nyår), då syns hunden bättre och skulle hunden komma bort och inte vilja bli infångad av okända så går det förhoppningsvis att läsa telefonnumret ändå.

Sen såg jag att det finns hundbrickor där man kan få qr kod, då kan man lägga in vilken information man vill.
 
Nu har du ju en bra plan på tractive, men jag brukar ha reflexväst med mitt telefonnummer skrivet stort på (efter tips från @Red_Chili att ha på nyår), då syns hunden bättre och skulle hunden komma bort och inte vilja bli infångad av okända så går det förhoppningsvis att läsa telefonnumret ändå.

Sen såg jag att det finns hundbrickor där man kan få qr kod, då kan man lägga in vilken information man vill.
Jo han ska ha en namnbricka med telefon nummer och så har vi även orbiloc på selen :) och såklart ha sele och bra koppel på nyår och ej vara lös. Vi har både reflextäcke och en "reflexväst", selen har reflextrådar :)
 
Men hur fort går det inte, nyss hämtade jag en liten pluttis och nu är hon sju månader och i sitt första löp!🥹

Dalia har verkligen blivit min bästis, vi är tillsammans jämt.
Hon är samarbetsvillig, fokus kommer mer och mer (Vizslorna är ofta lite flamsiga första året innan de landar och då blir väldigt lättsamma och lättlärda).
I mitten av augusti ska vi på en kurs för unghundar, då kommer hon få träffa på levande fågel första gången. Det är så spännande att få se hur hon kommer reagera!
IMG_7589.jpg
 
Ikväll tog vi på långlinan och försökte träna lite inkallning, har iaf hittat vilket godis som är de bästa han vet 🙈 Frolic, vilket iofs kanske inte är de bästa ur innehålls perspektiv. Men de fungerar iaf :)
 
e2c866bf-5491-4259-bfff-7fc39cb4b8d0.jpg

Det där med kass mobilkamera och fota valp 🤣 men fantastisk är han ❤️🥰
Mest nervös väntan på ifall kula nr 2 någonsin kommer ramla ner "igen". Då den fanns på besiktning nr 1 men inte på besiktning nr 2 några dagar senare 🙈 men räknar med att han kommer fortsätta som en krypt. Även om hoppet är de sista som överger en.
 
Vi har utstöllningspremiär för Daisy och två av hennes syskon i helgen (de blev fyra månader i söndags). Imorgon ör inte jag på plats så Daisy kommer visas av en 12 årig tjej. Det kommer gå toppenbra men det tär lite på kontrollbehovet att inte vara där :angel1: . På söndag kommer jag däremot visa henne själv.
Ska bli såååååå himla kul att komma ut i ringen med egen hund igen, Det ör absolut kul att visa andras hundar, speciellt andra raser men det ör lite extra med en egen.
 
Det finns tre tik valpar, jag valjer som nummer tva. Vad ska jag tanka pa nar jag valjer min valp som jag vill tavla lydnad med? Pigg och aktiv, inte allt for sjalvstandig, men inte klangig heller ... hur tanker ni?

Okay, jag vet att jag inte har mojlighet att avgora allt det eftersom jag inte har mojlighet att hanga med valparna mer an nagon timma nar jag hamtar henne, men det ar kul att hora hur ni tanker. Vad ar viktigt med en valp som ska tavla lydnad?
 
Det finns tre tik valpar, jag valjer som nummer tva. Vad ska jag tanka pa nar jag valjer min valp som jag vill tavla lydnad med? Pigg och aktiv, inte allt for sjalvstandig, men inte klangig heller ... hur tanker ni?

Okay, jag vet att jag inte har mojlighet att avgora allt det eftersom jag inte har mojlighet att hanga med valparna mer an nagon timma nar jag hamtar henne, men det ar kul att hora hur ni tanker. Vad ar viktigt med en valp som ska tavla lydnad?
Oj, jag har aldrig varit med om att välja valp själv. Tänker att det är vettigast att uppfödaren väljer valp, uppfödaren är ju den som har valparna hela tiden och har koll på personlighet och på hur valparna brukar utvecklas från valp till vuxen ifrån uppfödarens hundar/linjer.
 
Oj, jag har aldrig varit med om att välja valp själv. Tänker att det är vettigast att uppfödaren väljer valp, uppfödaren är ju den som har valparna hela tiden och har koll på personlighet och på hur valparna brukar utvecklas från valp till vuxen ifrån uppfödarens hundar/linjer.
Exakt så. Med undantag för om det är en köpare som hängt massor med valparna under första tiden, så är det i princip omöjligt att "lära känna dem" inför köpet. Den som ser tråkig och tillbakadragen ut vid besöket kan vara den mest aktiva som bara råkar vara trött...

Jag kan förstå om man aktivt vill välja bort nån individ pga magkänsla, men själv ger jag uppfödaren fria tyglar att plocka ut valp till mig, baserat på vad jag säger att jag söker. Räknar med att när kullen väl är vald så är valparna lika nog att det blir bra oavsett.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 576
Senast: Tonto
·
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
985
Senast: L(i)FE
·
Kultur Nu har listan över årets sommarpratare kommit. Jag har bara kollat lite snabbt men spontant ser jag fram emot Andrev Walden och Marcus...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 589
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp